Jump to content
MAINOS

Päiväkoti ja käsidesi


lähis

Recommended Posts

Kuinka yleistä on päiväkodissa käyttää käsidesiä?.....Muistan että ohjeena on ollut kaksi painallusta ja niin että aine ei kuivu viiteen sekunttiin, onko ohjeet muuttunut? onko hyötyä käyttää desiä niin että pikkutippa otetaan ja se hierastaan käsiin? tuskin joka paikkaan edes riittää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

onko hyötyä käyttää desiä niin että pikkutippa otetaan ja se hierastaan käsiin? tuskin joka paikkaan edes riittää!

No ei siitä ole mitään hyötyä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toiseen kysymykseesi vastaus; kyllä käytetään, aikuisten valvonnassa. Ennen lähinnä flunssa ym. kiertolaisten aikana, mutta nyt myös WC-reissujen jälkeen. Ensin pesu ja sitten käsidesi. Näin siis omien lasteni päiväkodissa. Vielä kun saisi ne luopumaan käsipyyhkeistä ja alkaisivat käyttämään kertakäyttöisiä...

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman tyttären päiväkodissa ohjeistus on että käsidesiä ruiskitaan aina kun tullaan hoitoon. Tosin mä just eilen tytölle sanoin että käsidesiä hän ei saa enää käyttää, pesee vaan kädet koska alkaa olla kämmenselät vähän turhan rapsakat.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entä hoitajat? Jos käsienpesu korvataan huuhteella, tai tipalla sitä? Mistä löytäisin tarkat ja luotettavat ohjees desin käytöstä? Siis kuinka paljon huuhdetta tarvitaan kerralla että siitä olisi hyötyä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Google on ystävä.

Otetaan käsidesiä reilusti/riittävästi, tuskin kukaan mitään millilitramääriä osaa antaa.

Itse näin päiväkodissa lasten nuolevan käsidesiä käsistään, on kuulemma hyvää  ;)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis missä oon...

Pk:hon tultaessa käsipesu, ruualle mentäessä ja ruokailun jälkeen (aamu/päivä/väli), ulkoa tullessa pesu ja vessakäyntien jälkeen. Ja jos muuten "likaiset kädet" silloin vesi pesu...

On meillä se desipullo wc:ssä ja lavuaarin luona, mutta on alle 3 -v en ite niille kyllä sitä laita mielummin pesu ku se litku...

Mut jokainen tavallaan.... Ja itte pesen käsiä en käytä sitä litkua (nahka ei kestä...)

On meille sanottu et lapsille vois laittaa sitä desiä ja se täytyisi sitten valvoa et se tulee hierottua käsiin. Mut varmaan jokaisessa paikassa on omat käytännöt ja tämä teksti on mun näkemys...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman tyttären päiväkodissa ohjeistus on että käsidesiä ruiskitaan aina kun tullaan hoitoon. Tosin mä just eilen tytölle sanoin että käsidesiä hän ei saa enää käyttää, pesee vaan kädet koska alkaa olla kämmenselät vähän turhan rapsakat.

Olisko joku sellanen nopeeta imeytyvä käsirasva hyvä lapsille, tai onko sellasta erikseen? Mulla on myös vähän oma lehmä ojassa, itsekään en tykkää käyttää rasvaa ku tuntuu että kädet on pitkän aikaa rasvaset ja tahmeet rasvan laittamisen jälkeen :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toiseen kysymykseesi vastaus; kyllä käytetään, aikuisten valvonnassa. Ennen lähinnä flunssa ym. kiertolaisten aikana, mutta nyt myös WC-reissujen jälkeen. Ensin pesu ja sitten käsidesi. Näin siis omien lasteni päiväkodissa. Vielä kun saisi ne luopumaan käsipyyhkeistä ja alkaisivat käyttämään kertakäyttöisiä...

Liisa

Joo sama täällä...Oon itseasiassa kerran ehdottanutkin, että voisiko sinne hommata mielummin niitä käsipapereita tai sellasia vastaavia, jotka olisi vähän enemmän hygienisiä. Kaupunki ei kuulemma suostu niihin laittaa rahaa, pyykin pesu kuulemma halvempaa....Onhan niillä ne omat pyyhkeet, mutta siihen pyyhitään kyllä sitten nenät ja suut ja jne...Pyyhkeet on rivissä ja meidän neidin pyyhe on kaikista lähinnä lavuaaria, joten voin kuvitella kuinka helppoa ja nopeaa on siihen ensimmäiseen lähinnä olevaan pyyhkeeseen se pikku nenänenkin tarvittaessa pyyhkäistä..:) Noh, onneksi meillä on oltu terveitä....

Käsidesiä käyttää kaikki etenkin silloin, jos on jokin flunssa tai vatsatauti kerros menossa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se ollut niin, että käsidesiä ei lapsille ole suositeltu.

Miettineet jotain sen mahdollisesta imeltymisestä ihon läpi.

Ja eikös ole vähän yhtä tyhjän kanssa, kun kuitenkin tunkevat kaiken suuhunsa?

Hoitajan kannattaa toki käyttää edelleen. Aikoinaan kun olin harjoittelussa, niin ei sitä lapsille päiväkodissa lotrattu.

Käsidesiähän pitäisi käyttää niin, että ottaa sitä hyvinkin runsaasti ja ajan kanssa hieroa. Uitella sormen päät kämmenen pohjalla lammikossa jne. Kunnes kädet kuivat. Käsidesin käyttö harvoin onnistuu ohjeiden mukaan, koska kiire painaa ja tuskastuttavaa yrittää ne kädet saada kuivaksi ennen potilas tai jotain muuta kontaktia. Käsiähän ei saisi kuivatella niitä ilmassa heiluttelemalla.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsidesiähän pitäisi käyttää niin, että ottaa sitä hyvinkin runsaasti ja ajan kanssa hieroa. Uitella sormen päät kämmenen pohjalla lammikossa jne. Kunnes kädet kuivat. Käsidesin käyttö harvoin onnistuu ohjeiden mukaan, koska kiire painaa ja tuskastuttavaa yrittää ne kädet saada kuivaksi ennen potilas tai jotain muuta kontaktia. Käsiähän ei saisi kuivatella niitä ilmassa heiluttelemalla.

No ei se nyt niin kauaa vie antaa sen kuivua. Kyllä se potilas voi sen aikaa odottaa. Kaksi painallusta rittää hyvin eikä kuivuminen vie minuuttiakaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsidesin määräksi riittää/tarvitaan 3-5 ml. Löytyi farmoksen sivuilta. Käsidesi tuotemerkkinä on astma- ja allergialiiton suosittelema.

Tuosta lasten käsidesin käytöstä; mallista sekin opitaan. Meillä osaa 4-vuotias paremmin desinfioida kätensä kuin pestä, jos oikein tekniikkaa arvioidaan!

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni (siis huom, tämä on oma mielipiteeni) ei lapsille pitäisi kamalasti käyttää tuota käsidesiä. Enemminkin lapsille tulisi opettaa _huolellinen_ käsien vesipesu jo pienestä pitäen, kuin käsidesin käyttö. Tietyissä tilanteissa kyllä ymmärrän desin käytön lapsilla (mm. flunssakaudet, tilanteet jossa lapsi on tekemisissä paljon eläinten kanssa,tms.).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esikoinen oksensi 2vrk 30min välein (ja nyt ripuloi). Harkitsin kovasti käsidesin hakemista, mutta eipä muut sairastunu ilmeisesti. Huolellinen käsipesu ja ERI vessa sairastuneella. (Ja mä jynssäsin vessoja puhtaaks melkein joka käyttökerran jälkeen...  :D) Kannatti. (Ja mhb:t kaikille.)

Mun lasten päiväkodissa ei käsidesii oo käytössä. Isossa ryhmässä ihan ok.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon niin ylpee meän tytöstä. En ollu tosiaan miettinytkään tuota käsiin yskimistä/aivastamista ennen tätä ketjua. Opetin tytölle saman tien hihaan köhimisen ja otti omakseen heti :D

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kesätöissä eräällä päiväkodilla ja sielä oli käytäntönä, että lapset laittavat käsidesiä ennen ruokailua. En ainakaan muista että ulko-ovien lähettyvilläkään olisi ollut käsidesipurkkeja, ainoat taisivat löytyä vessoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

v. 2004 oli käytössä käsidesi päiväkodissa, jossa olin harjoittelussa (kaikissa kyseisen kaupungin päiväkodeissa käytettiin käsidesiä ja samoin ympäristökunnissa opisk.tovereiden kertoman perusteella). Olivat jo käyttäneet pari vuotta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...