Jump to content
MAINOS

Työhönpaluukeskustelu


lähis

Recommended Posts

Pidemmän sairasloman jälkee pidetään työhönpaluukeskustelu. Voisiko joku kertoa miten se keskustelu käydään? Missä vaiheessa, eli kuinka paljon ennen sairasloman päättymistä? Onko se nimenomaan asioiden tarkastelua työntekijän kannalta vai työnantajan, vaiko muiden työntekijöiden? Ajattelen, niin että minulla olisi siellä mahdollisuus kertoa asioita, mitkä auttavat minun työhönpaluuta. Mutta pelkään että siellä kerrotaan minulle miten minun pitää toimia pärjätäkseni työssä.

Tärkein kysymykseni on, voidaanko keskustelu jättää ihan sairasloman loppuun, niin että se käydään paria päivää ennen työhön paluuta?

Vastauksia toivoo Lahis

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tällaisia malleja tosiaan olen nähnyt useammassakin sairaanhoitopiirissä, hienoilla eri nimillä kulkien. Paperilla asian pitäisi helpottaa työntekijän paluuta, mutta tietty epäilys herää että ketä tämä oikeasti enempi palvelee, tekijää vai antajaa?

Itse en kyllä sairauslomalla mihinkään työnantajan keskusteluun tulisi, koska sehän on työtä, ja sitä ei tehdä lomalla. Mutta voipi siitä jollekin hyötyä olla, pitänee aina ajatella yksilöllisesti ko. keskustelun tarpeellisuutta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tärkein kysymykseni on, voidaanko keskustelu jättää ihan sairasloman loppuun, niin että se käydään paria päivää ennen työhön paluuta?

Vastauksia toivoo Lahis

Työhönpaluukeskustelun järjestämisajankohta riippuu ihan siitä syystä, jonka takia työntekijä on ollut pitkällä sairauslomalla. Jos työpaikalla täytyy tehdä erityisjärjestelyjä helpottamaan työntekijän paluuta, ei parin päivän varoitusaika siihen riitä. Jos muutoksia ei tarvitse, työhöpaluukeskustelu voidaan suorittaa jo työhön palattua. Sitä ei kannata venyttää paria päivää pitemmälle, työn keventämisestä on sovittava heti sl loputtua. Ei voi olettaa, että työhönpalaavalla on samat voimavarat selviytyä töistään kuin ennen sl.

Hyvä esimies pitää yhteyttä sairaslomalla olijaan koko sl-ajan, jotta tälle välittyy se, että hänestä välitetään ja että hän on tärkeä työyhteisölle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, eipä ole välittäminen näkynyt!!! Päinvastoin, poissa ollessani on keksitty monenlaista tarinaa jotka ei pidä paikkansa. Pattitilanne!! Työtä pitää tehdä niskalimassa, eikä kukaan ole kyllä kiittämässä, ihmetellään vaan että "miksi et ole pystynyt parempaan".  Uupumisesta siis on sairaslomassani kysymys. Minulla ei ole minkäänlaista tietoa missä työni jatkuu, kahden viikon kuluttua. Ei myöskään tietoa omasta kesälomastani, mitä laki sanoo loman vahvistamisesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, eipä ole välittäminen näkynyt!!! Päinvastoin, poissa ollessani on keksitty monenlaista tarinaa jotka ei pidä paikkansa. Pattitilanne!! Työtä pitää tehdä niskalimassa, eikä kukaan ole kyllä kiittämässä, ihmetellään vaan että "miksi et ole pystynyt parempaan".  Uupumisesta siis on sairaslomassani kysymys. Minulla ei ole minkäänlaista tietoa missä työni jatkuu, kahden viikon kuluttua. Ei myöskään tietoa omasta kesälomastani, mitä laki sanoo loman vahvistamisesta?

Tuttu tilanne, en ole minäkään kuullut että missään terveydenhuollon yksikössä tätä tehtäisi. Se onkin ideaalitilanne. Asiakasyritysteni joukossa on niitä, jotka todella pitävät huolta työntekijöistään ja siellä toimitaan noin. Oletko käynyt sairauslomasi aikan työterveyslääkärillä, joka kirjoitti sinulle sl? Entä työpsykologin käynnit, onko ne järjestetty? Lääkärin seurantakäynti on ehdottoman tärkeä.

Vuosilomalaki sanoo näin:

23 §

Vuosiloman ajankohdasta ilmoittaminen

Työnantajan määrätessä loman ajankohdan hänen on ilmoitettava siitä työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, loman ajankohdasta voidaan ilmoittaa myöhemmin. Siitä on kuitenkin ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista.

Enpäs ollut muuten tietoinen, että

"Työntekijällä, joka on tehnyt samalle työnantajalle työtä työsopimuslain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetuin tavoin toistuvien määräaikaisten työsopimusten perusteella, on halutessaan oikeus saada vapaata tämän lain 5―7 §:n perusteella määräytyvää lomaa vastaava aika siltä osin kuin lomaa ei ole pidetty.

Työntekijän on ilmoitettava halustaan käyttää vapaata ennen lomakauden alkua. Vapaan antamisessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä 20―26 §:ssä säädetään vuosiloman antamisesta."

Eli jippii, jos työntekijä ei ilmoita halustaan, niin sitä ei kai sitten ole pakko järjestää... Siis määräaikaiselle työntekijälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joopa, Työterveyshoitajan kanssa nyt ei kemiat kohtaa, se syyttää mua monesta asiasta...työhyvinvointi, ja asiakkaiden kärsimys, jopa minun yhteydenotto häiritsee sitä,,,,aika heikoilla ollaan. Mietimpä vaan että miten pieni on ihminen suuressa koneistossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huokaus. Ei tth voi syyttää ketään. Onhan teillä ollut kolmikantapalaveri, jossa työnantajan ja työterveyshuollon edustaja ja sinä olette olleet paikalla keskustelemassa? Mistä tuo syyttelyn tarve on syntynyt, onko työterv.hoitaja kuunnellut enemmän työnantajaa kuin sinua? Hän ei saa asettua kummallekaan puolelle. Mikä tt-lääkärin kanta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tth on kuunnellut työnantajaa, sieltä tulee se ainoa oikea tieto (näköjään). Mitään keskustelua ei ole pidetty, olen sitä pyytänyt mutta siihen ei katsottu olevan tarvetta. En enää kyllä edes halua keskustella asiasta ilman omaa tukihenkilöä. Lääkäri ei ole ollut kuvioissa lukuunottamatta sairasloman kirjoitusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tth on kuunnellut työnantajaa, sieltä tulee se ainoa oikea tieto (näköjään). Mitään keskustelua ei ole pidetty, olen sitä pyytänyt mutta siihen ei katsottu olevan tarvetta. En enää kyllä edes halua keskustella asiasta ilman omaa tukihenkilöä. Lääkäri ei ole ollut kuvioissa lukuunottamatta sairasloman kirjoitusta.

Reippaasti yhteys liittoon ja työsuojeluvaltuutettuun. Eiköhän asiat lähde luistamaan kun saat em. henkilöiden tuen itsellesi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusi huokaus.

Sinun pitää nyt olla yhteydessä esimieheesi ja pyytää häntä ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon kolmikantaneuvottelun järjestämiseksi. Sinulla on hyvä perusteet. Koska ongelmassa näyttää olevan työyhteisöongelmaa, työsuojeluvaltuutetun kuuluu osallistua myös siihen, hän on oikeampi henkilö kuin luottamusmies, joka puuttuu työsuhdeuhkiin. Sellaistahan ei tässä ollut? Joka tapauksessa sinulla on oikeus ottaa palaveriin joku henkilö, johon luotat. Se voi olla vaikka paras ystäväsi, ei tarvitse olla työyhteisöstä. Hän toimii tarvittaessa todistajana jälkeenpäin.

Jos pyyntösi evätään, pyydä työterveyshoitajaasi lukemaan seuraava artikkeli ja miettimään uudelleen:

http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.naytaartikkeli?p_artikkeli=ttl00277

Sen on kirjoittanut työterveyshuollon gurulääkäri Mari Antti-Poika.

Seuraava esitys on hyvin havainnollinen:

http://www.henryorg.fi/data/dokumentit/UU_2007/ANNE%20LEHTONEN.pdf

Voimia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hei

tässä ketjussa ankaraa arkikuvausta. Jälleen kerran tulee kysymys mieleen, miten työterveyshuollon toiminta on oikeasti suunniteltu ja toteutuu? Ja ennenkaikkea miten se toteutuu yhteistyössä ja yhteistoiminnassa työpaikan kanssa.

Ainakin meillä laajassa tth-sopimuksissa työhön paluun tuki on kuvattu tarkkaan. Ja lohtua Punahilkka arkeen, kyllä se oikeasti jo jossain myös toteutuu, ainakin omassa yksikössäni on näin toimittu. Lisäksi on hälyrajat, jolloin työnantaja käynnistää kolmikantaneuvottelun, vaikkei olisikaan kyse pitkästä sairauspoissaolosta vaan useista lyhyistä. Näen tässä ennenkaikeea työkykyä tukevan, välittävän tavan toimia. Puheeksiotto ei aina ole helppoa. Kolmikantaneuvottelussa taas pohditaan kuntoutusvaoihtoehtoja työn sisällön muokkaamisen lisäksi.

Käyttäisin siis mieluummin nimitystä sairauspoissaolo kuin -loma, eihän se oikeasti lomaa ole. Ja ainakin itse osallistun mieluummin sairauspoissaolon loppupuolella hyvissä ajoin neuvotteluun, onpahan vähemmän ahdistusta ja selkeät askelmerkit työhön palatessa. Mielestäni on turhaa pököpäisyyttä jumittua kotiin.

Pitkä matka on vielä aitoon ja oikeaan yhteistoimintaan, jossa perustana on luottamus kaikkien osapuolien ammatilliseen ja oikeudenmukaiseen toimintaan. Se voi olla usein kasvun paikka myös työntekijälle, nähdä ja ymmärtää asioita myös toisesta näkökulmasta. Ja vaatii myös esimieheltä kypsää ja osaavaa otetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...