Jump to content
MAINOS

Potilaan kättely


{BS}

Recommended Posts

Nojaa, minä ainakin olen käytellyt potilaat, omaiset sekä työntekijät aina töissä ollessani. Tosin minulla ei vielä paljoa kokemusta olekaan, mutta kuitenkin. Vähän hullulta tuntuu tuo kättelykielto, eiköhän tuollaisen asian pitäisi olla ihan omassa harkinnassa. Kyllä minä uskallan kätellä ihmisiä, koska pidän huolen asiaankuuluvasta käsihygieniasta eikä potilaaseen koskemiselta voi oikein välttyäkään tietyissä työpaikoissa. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tästä aiheesta on mun mielestä tehty tutkimuksiakin... Ja siihen se kielto/suositus on perustunut.

(http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2004-10-16,104:10:258890,1:0:0:0:0:0:)

Toki kosketusta potilaaseen et voi välttää, mutta jos jättää kättelyn väliin ja potilas tulee näyttämään esim haavaa jalassa housun lahkeen alla, niin sinne hirveän suurella todennäköisyydellä ei ole onnistunut rhinovirusta pärskimään. Tosi moni hoitotilanne on sellainen joka tapahtuu potilaan kehossa alueella jonne yleensä vaate jotain suojaa antaa pärskimiseltä. Eli kättelyn välttämällä vältät flunssa/vatsa-pöpöjen levittämisen. VAI KUKA KÄTTELISI HANSKAT KÄDESSÄ?!

Kun taas kätellessä on se riski, että potilas on juuri niitä jotka pärskii käsiinsä eikä hihaan ja tarjoaa kätensä lisäksi kasan viruksia/bakteereita. Lycka till niille jotka haluaa pitää siitä kiinni, kun potilaan voi kohdata tervehtien monella muullakin tapaa (katsekontakti, hymy, puhe).

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VAI KUKA KÄTTELISI HANSKAT KÄDESSÄ?!

Useasti osastotyössä, väitän että aika moni lanssarikin?

Lycka till niille jotka haluaa pitää siitä kiinni, kun potilaan voi kohdata tervehtien monella muullakin tapaa (katsekontakti, hymy, puhe).

Kiitos! :D

En jaksa paasata esim.paskatautipöpöjen määrästä suhteessa itiö+roisketasoilla ja tarttuttavuudesta ennen oireiden alkua. Saatikka meidän duunareidenkin tavasta aivastaa esim. käsiin ja siitä seuraavaksi tarttua näppäimistöön ja/tai wc-oven kahvaan. Vai miksi ihmeessä kaikki paskatautiepidemiat sekä flunssa-aallot leviävät kulovalkean tavoin joka ikinen vuosi? Pelkästään käsien kautta, kätellessä?

Missään tapauksessa ei tule tieten tahtoen mennä puskan laidalta löytyneen, habitukseltaan sellaisen ihmisen tykö käsi ojossa ekana, joka ei ole mahd. suihkua käyttänyt kuukauteen tai muutoinkaan kärkipäästä hygieniansa suhteen.

Mutta mihin vedät rajan, vrt. tavallinen reissu linkkarissa=bussissa tangosta kiinni pitäen tai istuen penkissä ottaen vastaan takana istuvan räkimiset ja sairaalassa veden ja saippuan ääressä ollen.....

Toki ymmärrän pointin ja omalta osaltani yritän parhaimpani aseptiikan ja käsihygienian suhteen.

Mutta salli mun epäillä esim. lääkäreiden tietotaitoa näissä asioissa, ihan perusteissa siis.

Ääh, minen jaksa enempää :D.

Odotan HUS:in kampanjan leviävän muuallekkin, sitä tultanee käsiteltyä myös palaveri-tasolla ja piru perikööt sen, joka enää ikinä menee siihen halpaan, että tarttuu tarjottuun käteen. Siitä seurannee kirjallinen varoitus tai kaksi, lisäksi kirjoitustyö 100 krt ruutupaperille "en riko tätä(kään) sääntöä enää koskaan" + puolen palkan menetys.

Jep.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VAI KUKA KÄTTELISI HANSKAT KÄDESSÄ?!

Useasti osastotyössä, väitän että aika moni lanssarikin?

Jos potilaan tila/hygienia edellyttää hanskojen pukemista heti kohdattaessa, niin en kättele, ellei potilas ojenna kättä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin, että lääkärit eivät kättele ja se vähentää inf. leviämistä, en ole nähnyt kovinkaan monen lekurin sitä käsidesiä osastolla käyttävän. Mutta minusta on aivan järjetöntä väittää että hoitajan ja potilaan välisen kättelyn välttäminen vähentäisi infektioita.

Ensinnäkin, yleensä kätellään vain esittäydyttäessä; eli sitten kun potilaalle on esitellyt itsensä, ei enää kätellä.

Toisekseen, käsidesiä kuuluu käyttää AINA potilaskontaktien välissä, eli kun olen sen yhden potilaan jututtanut, ja siirryn seuraavan luokse, käytän kuitenkin välissä käsidesiä. Tässä tilanteessa vuoteen päädyssä olevan käsidesipullot ovat kyllä erittäin hyödyllisiä.

Kolmannekseen, aika harvoin on lopulta sellaisia tilanteita että ainoa kontakti olisi kättely; jos otan vastaan potilaan niin kuitenkin räplään sen tavaroita ja autan paikalle yms. jossa pöpöt tarttuu. Jos potilas on jo osastolla ja vuoron alussa esittäydyn ja kätellään, siinä usein tulee myös autettua potilasta parempaan asentoon, katsottua leikkaushaava/ nestelistaa/ kanyylin kuntoa/ tehtyä jotain muuta jossa koskettaa potilasta.

En tiedä onko mun logiikassa jotain vikaa, mutta järkeilisin että kun sitä käsidesiä käyttää tarpeeksi ja ohjeiden mukaan (ei siis tarvitse jatkuvasti kädet märkänä olla) niin kättely ei mitenkään lisää infektioriskiä. Ja tosiaan monille vanhemmille potilaille kättely on kyllä todella tärkeä tapa osoittaa että arvostaa potilasta. Eli älytön sääntö kaiken kaikkiaan jos hoitajille suunnataan, en kyllä muuta voi sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ymmärrän hyvin, että lääkärit eivät kättele ja se vähentää inf. leviämistä, en ole nähnyt kovinkaan monen lekurin sitä käsidesiä osastolla käyttävän. Mutta minusta on aivan järjetöntä väittää että hoitajan ja potilaan välisen kättelyn välttäminen vähentäisi infektioita.

Mä en nyt ymmärrä mitä eroa sillä on et kättelee lääkäriä tai kättelee hoitajaa...? (Tässä infektio-asiassa) Pöpöt pelkää lääkäreitä enemmän? huh.gif

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kättely on musta sinällään ok, mutta joskus on potilas on tarjonnut kättä joka on veressä ja muussa eritteessä niin olen sanonut terve terve ja ohittanut kättelyn.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ero on tietysti se, että hoitaja hoitaessaan käpelöi monta muutakin paikkaa. Ei ole enää paljoa kättelyllä merkitystä, jos kerta paljain käsin mittaat RR ja sen semmosta.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Erikoislääkäri Jaakko Elo pitää HUS:n sairaaloissa puolisen vuotta voimassa ollutta kättelykieltoa turhana hätävarjelun liioitteluna. Elo kirjoittaa näkemyksestään tuoreessa Lääkärilehdessä.

Lääketieteen ja kirurgian tohtorin, urologian erikoislääkärin Jaakko Elon mielestä kättelykiellosta tulee suorastaan tragikoominen, kun maan toiseksi isoin sairaala Tampereen yliopistollinen sairaala sallii kättelyn.

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1744938

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...