Jump to content
MAINOS

Potilaan kättely


{BS}

Recommended Posts

HUS on tehnyt sitten taas päätöksiä

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905059529993_hi.shtml

Lehti: Husin lääkärit eivät saa enää kätellä

Tiistai 5.5.2009 klo 09.56

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on aloittanut Vältä kättelyä -kampanjan, kertoo Vartti.

Kättelyn välttämisellä on tarkoitus ehkäistä etenkin noroviruksen ja hengitystieinfektioiden tartuntoja. Taudinaiheuttajien on todettu etenevän helposti lääkärin välityksellä potilaalta potilaalle, mikäli tämä ei ole pessyt käsiään kättelyjen välissä.

Syy lääkärien kättelyhaluttomuuteen on pyritty saamaan kaikkien tietoon julisteilla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

HUS on tehnyt sitten taas päätöksiä

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200905059529993_hi.shtml

Lehti: Husin lääkärit eivät saa enää kätellä

Tiistai 5.5.2009 klo 09.56

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on aloittanut Vältä kättelyä -kampanjan, kertoo Vartti.

Kättelyn välttämisellä on tarkoitus ehkäistä etenkin noroviruksen ja hengitystieinfektioiden tartuntoja. Taudinaiheuttajien on todettu etenevän helposti lääkärin välityksellä potilaalta potilaalle, mikäli tämä ei ole pessyt käsiään kättelyjen välissä.

Syy lääkärien kättelyhaluttomuuteen on pyritty saamaan kaikkien tietoon julisteilla.

Toi kättelemättömyys koskee myös meitä hoitajia :D Meidän osastolla ei ainakaan pitäisi enää kenenkään kätellä esim. omaisiakaan. Asiasta on laput ovissa. Itse en ole kätellyt enää toviin, vaikka lappuja ei ole ollutkaan.

Olen oikeasti sitä mieltä, että tää on hyvä asia. Lääkäreillä erityisesti ei aina meinaa muistua käsidesin käyttö, ja niitä takinhihoja myös uitetaan siellä potilaan lakanoissa  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi kättelemättömyys koskee myös meitä hoitajia :D

Jos hoitotilanteessa olet joka tapauksessa fyysisessä kontaktissa potilaan kanssa, niin onko kättelemättömyydellä merkitystä? Mietin asiaa nyt sairaankuljetuksen näkökulmasta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi kättelemättömyys koskee myös meitä hoitajia :)

Jos hoitotilanteessa olet joka tapauksessa fyysisessä kontaktissa potilaan kanssa, niin onko kättelemättömyydellä merkitystä? Mietin asiaa nyt sairaankuljetuksen näkökulmasta.

Itse kättelen potilaita tai omaisia äärettömän harvoin. Mitään eroa en ole huomannut näiden ryhmien välillä, eli oman kokemuksen mukaan kättelemättömyydellä ei ole merkitystä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, on tosiaankin mm. husin intrassa nuo lappuset näkyvillä. Itse kättelen potilaita ja omaisia vain silloin kun esittelen itseni heille. On mielestäni kuitenkin kohteliasta ja ainakin omasta mielestäni noudatan hyvää käsihygieniaa, joten en usko että ketään kuolee mun kättelyiden seurauksena.

Mutta on tuossa varmaankin aika paljon myös perää, sillä kosketustartuntanahan suurin osa pöpöistä leviää. Tämä on varsinkin niille erittäin hyvä kampanja, ketkä eivät edes tiedä mitä hyvä käsihygienia on...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei mua haittaa et lääkäri ei kättelis... Ja mulla on yks lääkäri (jonka tiedän) näin tehnyt viime kesästä lähtien. Ilmoitti et hän ei kättele, koska on tauteja liikenteellä... Käsidesiä laittaa ennen ku potilas tulee huoneeseen ja tutkimuksen jälkeen...

Uutisissa vaan (ilmeisesti joku vanhempi henkilö) sanoi et töykeältä se tuntuu jos lääkäri ei kättele? Vanhat perinteet edelleen joillakin mielessä et lääkäri kättelee aluksi ja lopuksi... No ajat muuttuu ja tavat....

Ei potilaatkaan enää ole -Herroja  -Rouvia ja -Neitejä ....  :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä kättelen potilasta ja omaisia esittelytilanteessa. Tosin sillä käsidesillä tulee lotrattua aikas reippaasti...

En malta odottaa koska tulee ohjeeksi, että vältetään potilaan koskemista  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä kättelen potilasta ja omaisia esittelytilanteessa. Tosin sillä käsidesillä tulee lotrattua aikas reippaasti...

En malta odottaa koska tulee ohjeeksi, että vältetään potilaan koskemista  :nauraa:

Jotkut lääkärit ovat tuota ohjetta noudattaneet jo vuosikausia... 8)

Itse kättelen suuren osan potilaistani ja hankala olisi työtä tehdä jos muutakin fyysistä kontaktia rajoitettaisiin, mutta tilanteiden ja ohjeiden mukaanhan sitä on mentävä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kait mää oo kätelly potilaita koskaan enkä omaisiakaan. Esitellyt olen itseni kyllä kohteliaasti mutta ilman kontaktia. Jotenkin jäänyt tavaksi kun itse olen järkeillyt tuon pöpöjen siirtymisen kättelyn kautta. Tietty ne pöpöt siirtyy muutenkin mutta miks ehdoin tahdoin lisätä riskiä (vaikka lotraanki sillä käsidesillä).

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kättelen, jos mulle ojennetaan käsi ensin.

Mä ihmettelen tuota HUS:in kampanjaa siltä osin, mitä meidän intrassa luki:

suosittelevat hommaamaan käsidesiä kotiin ja työpaikoille, koskien siis ei-terveydenhuoltoalaa.

Multa ei käsidesiä löydy koskaan kotoa eikä muuten löydy jatkossakaan.

Liika on liikaa, liian vähän on liian vähän.

Minust haukataan isosti skeidaa, jos kotioloissa aletaan lutraamaan käsidesillä.

Itse korostan aina maallikkolle, jotka tulevat osastolle katsomaan potilaita, että vain sappuapesu+kuivattuihin käsiin käsidesi on toimiva juttu mm. Noroa vastaan. Tai jos ei toimiva, niin paras yritys ainakin.

Ja yksi, mikä kaipaa lisähuomiota, on potilaiden ohjaus. Järkevinkin vanhus tai nuorempikin huuhtaisee vain viileällä vedellä kätöset, sulkee hanat kädellä ja pyyhkäsee wc:stä ulos.

Potilaat tarvitsevat konkreettisen ohjauksen, ja silti eletään veitsenterällä: noita ei-niin-orientaatiossa-olevia kun on enemmistö.... :nauraa:

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie en ite oo kyllä kovin hanakka kättelee. sit jos asiakas selvästi haluaa kätellä niin toki käsipäivää annan. Mun mielestä riittää katsekontakti ja siinä tervehdys/itsensä esittely. Itseasiassahan minnuu ärsyttää kätellä  ihmisiä... vanhan aikaista.. hehee

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi kättelemättömyys koskee myös meitä hoitajia 8)

Jos hoitotilanteessa olet joka tapauksessa fyysisessä kontaktissa potilaan kanssa, niin onko kättelemättömyydellä merkitystä? Mietin asiaa nyt sairaankuljetuksen näkökulmasta.

Itse kättelen potilaita tai omaisia äärettömän harvoin. Mitään eroa en ole huomannut näiden ryhmien välillä, eli oman kokemuksen mukaan kättelemättömyydellä ei ole merkitystä.

Samaa mieltä, että ei sillä kättelyllä ole hoitosuhteessa merkitystä. Kuitenkaan ei olla solmimassa mitään asiakas/ystävyyssuhdetta tai minä en ainakaan ole. Sitä pystyy olemaan asiallinen ja kohtelias ilman kättelyäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä, että ei sillä kättelyllä ole hoitosuhteessa merkitystä.

Oletko kysynyt potilailta onko kättelyllä heidän mielestään merkitystä? Minun kokemuksen mukaan monet vanhat ihmiset suorastaan odottavat että heitä kätellään, ei ole minulta pois jos vastaan heidän odotuksiin pienellä ystävällisellä eleellä.

Ymmärrän toki sen jos kättely on nuoremmalle hoitajapolvelle jotenkin epäluontevaa; eihän se teitittelykään tahdo enää kovin monelta hoitajalta sujua luontevasti..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kahden päivän kättelysaldo on:

-yksi omainen

-yksi lääkäri

-yksi potilas

Dino, tarviiko sanoa, että ollaan (taas) vähän vanhoja ;D?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään kun vuoroon niin päivän aikana seinille tullut hienot julisteet kättelykielosta....

saas kattoo tuleeko muihin shp:hin samanlaiset kättelykielot infektioiden ehkäisykeinoksi.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino, tarviiko sanoa, että ollaan (taas) vähän vanhoja :nauraa:?

Sitä kun tulee tarpeeksi vanhaksi voi käyttäytyä vähän oudosti.. ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän toki sen jos kättely on nuoremmalle hoitajapolvelle jotenkin epäluontevaa; eihän se teitittelykään tahdo enää kovin monelta hoitajalta sujua luontevasti..

Menee vähän ohi kättelyaiheen, mutta mites teillä ollut tapana tämän teitittelyn suhteen, kun käsittääkseni etiketti menee niin että aluksi teititellään mutta kun "korkeampiarvoinen" eli asiakas tässä tapauksessa antaa joko luvan sinutella, tai sinuttelee itse ensin niin sinunkaupat on tehty ja sen jälkeen voidaan puhutella pelkällä etunimellä ja sinutella.

Sain kuitenkin harjoittelujaksolla huonoa palautetta toimiessani edellämainitulla tavalla. Itsepintaisesti kuitenkin pidin pääni, pirullinen kun olen ;)

Mutta miten muilla, teitittelettekö kunnes asiakas räjähtää ja suorastaan kieltää sen, vai otaksutteko sinunkaupat tehdyksi kun se on luontevaa joko etiketin mukaisesti tai muulla tavoin tuntuu fiksulta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta miten muilla, teitittelettekö kunnes asiakas räjähtää ja suorastaan kieltää sen, vai otaksutteko sinunkaupat tehdyksi kun se on luontevaa joko etiketin mukaisesti tai muulla tavoin tuntuu fiksulta?

Kyllä mä tuon teitittelyn arvioin aina tapauskohtaisesti. Ikäihmisiä tulee automaattisesti teititeltyä mutta nuorta väkeä en kyllä teitittele.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee vähän ohi kättelyaiheen, mutta mites teillä ollut tapana tämän teitittelyn suhteen, kun käsittääkseni etiketti menee niin että aluksi teititellään mutta kun "korkeampiarvoinen" eli asiakas tässä tapauksessa antaa joko luvan sinutella, tai sinuttelee itse ensin niin sinunkaupat on tehty ja sen jälkeen voidaan puhutella pelkällä etunimellä ja sinutella.

Noinhan se menee.

Harvoin mitään perinteistä "sinunkauppaa" tulee tehtyä, eli yleensä keskustelun alkumetrit kyllä kertoo haluaako itseäni vanhempi potilas itseään teititeltävän. Entistä useammin tulee vastaan tilanne jossa nämä 80+ potilaat suorastaan loukkaantuvat teitittelystä, eli kyllä se on vanhemman toiveen mukaan vaan tässäkin mentävä...

Ja nuorempia sinuttelen aina surutta, oli asema tai status sitten aivan mikä tahansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä sinuttelu-teitittelyasiasta on ketjukin jossain, muistais vaan missä.

Muta mä teitittelen aina siihen asti vanhempiani, kunnes sanovat asiasta. Jonka jälkeen taas tulee puhuttua te-muodossa, koska se vain tulee luontevammin, vanhusten kanssa.

Nyt olen huomannut itsessäni tällä nykyisella osastolla sen, että ote lipsuu ;).

Kun hoitaa aamuvuoro toisensa jälkeen samoja potilaita, tulee jo etunimetkin mukaan.

Nuorempiani sinuttelen titteleistä riippumatta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muta mä teitittelen aina siihen asti vanhempiani, kunnes sanovat asiasta. Jonka jälkeen taas tulee puhuttua te-muodossa, koska se vain tulee luontevammin, vanhusten kanssa.

Nuorempiani sinuttelen titteleistä riippumatta.

Näin se menee mullakin. En osaa luopua vanhempien ihmisten teitittelystä, vaikka he sinunkaupat olisivat tehnetkin. Kiusallista ihan välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työssäni kosketan potilaita useasti päivän mittaan. En ymmärrä miten kättely tästä eroaisi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä, että ei sillä kättelyllä ole hoitosuhteessa merkitystä.

Oletko kysynyt potilailta onko kättelyllä heidän mielestään merkitystä? Minun kokemuksen mukaan monet vanhat ihmiset suorastaan odottavat että heitä kätellään, ei ole minulta pois jos vastaan heidän odotuksiin pienellä ystävällisellä eleellä.

Ymmärrän toki sen jos kättely on nuoremmalle hoitajapolvelle jotenkin epäluontevaa; eihän se teitittelykään tahdo enää kovin monelta hoitajalta sujua luontevasti..

Jos potilas nyt ojentaa kättään kättely mielessä, niin toki voin kätellä. En kuitenkaan itse sitä automaattisesti tee.  En tiedä kuinka nuorena minua pidät *pyhimys* ? mutta kyse on ehkä enemmän työpaikastakin, jossa olen töissä ja potilas suhteet ovat todella nopeita. ;D Ehkä pidemmän hoitosuhteen tai jos potilasta näkisi usein niin ehkä tilanne olisi eri. Leikkurissa ollessani kyllä kättelin potilasta, mutta siellä ei pompitakkaan potilaasta toiseen ihan miten sattuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään kun vuoroon niin päivän aikana seinille tullut hienot julisteet kättelykielosta....

saas kattoo tuleeko muihin shp:hin samanlaiset kättelykielot infektioiden ehkäisykeinoksi.

Meillä näin kans. Tosin on ennenkin lukenut ovissa että infektio-kausina emme kättele. Nyt jaetaan potilaille henk.koht ohjeita (sikaflun innoittamana...)  *pyhimys*

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...