Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitajan määräämät laboratoriokokeet


Kidella

Recommended Posts

Yleisestä mielenkiinnosta tiedustelisin, mitä labrakokeita terveysasemien terveydenhoitajilla on oikeus määrätä? Onkohan näissä paikallisia eroja?

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Varmastikin paikallisia eroja, mutta meillä peruslabraa; crp, pvk, nieluviljely, kem.seul+bakt.vilj, hcg... ja sitten tietyillä potilailla kolesterolisetit ja sen sellaiset (vuosikäynnit, diagnosoidun perussairauden pohjalta) ja sitten ne reumakokeet ohjelmoidaan koneelle, vaikka nehän sinänsä on jo määrätty muualta otettavaksi, ei itsenäistä toimimista. Niin joo ja sukupuolitaudit.

Papaan ei taida kukaan hoitaja meillä laittaa lähetettä ellei se ole lääkäriltä unohtunut ja tarkat tiedot löytyy jo kertomuksesta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Silloin kun olin terveyskeskuksessa töissä, niin eipä ollut rajoituksia sille mitä labroja sai määrätä ja mitä ei...Mutta tietysti tuli käytettyä omaa järkeä siinä mitä määräsi ja mikä kuului lääkärin määrättäväksi. Tulehduslabrat (lähinnä pika-crp, joka myös itse otettiin), raskaustesti, papa (no sekin tuli kyllä itse otettua), verensokeri, nieluviljely ja miktio varmaan ne yleisimmät mitä tuli määrättyä. Myös joissain tapauksissa sai laittaa röntgenkuville lähetteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...