Jump to content
MAINOS

Sikainfluenssa


blondi

Recommended Posts

Jos jollain epäillään possunuhaa, niin kauanko niiden näytteiden valmistuminen vie? Onko kellään tietoa?

ei mulla mitään epäillä, mutta kun multa kysytään vaikeita enkä löytänyt mistään vastausta. :D

TYKS:ssä menee alle vuorokausi, riippuen toki siitä mihin aikaan näyte otetaan ja saadaan toimitetuksi tutkittavaksi. Viikonloppuna otetut näytteet tutkitaan vasta maanantaina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 557
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä en osaa edelleenkään olla kovin huolissani tästä, mikälie yltiöoptimisti oon...  (oikeestaan ihan kiva kun rupee varmaan tos elo-syyskuussa tippuu keikkaa vähän tiheempään tahtiin tonne sis.tautiosastolle tän pandemian myötä...  ;D )

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin valmiusohjeissa mainitaan henkilökunnan siirtäminen terveysasemien käyttöön.

Nyt toivoisi ennen koulujen avautumista jatkuvaa, maltillista ja realistista tiedottamista aiheesta. Paniikkihakuiset lööpit voisi kieltää lailla. Nyt ehtisi vielä sen 20 kertaa toistaa kaikki asiat maltillisesti ennenkuin kaikki lävähtää kerralla yhdeksi valtavaksi kuormitushuipuksi. Aiheesta voisi nyt uutisoida ihmiset väsyksiin, että sitten kun alkaa tapahtua, niin ainoastaan se aina-panikoiva-väestönosa panikoisi, muut eivät jaksaisi enää eväänsä heilauttaa.

Näitä jatkuvasti kerrattavia asioita voisi olla:

- ei, rokotetta ei vielä ole

- ei, ei kannata rynnätä hakemaan "tamifluta" tai "antibiootteja" tai tai tai...

- ei, sairaus ei ole Espanjantaudin tasoinen

- kyllä, osalla ihmisistä voi olla hieman vastustuskykyäkin

- voi olla jopa järkevää sairastaa sairauden lievempi muoto (?)

- kyllä, hyvällä käsihygienialla voi vähentää riskiä

- ei, P3-suodattimella et vähennä runsaasti riskiä, ellet suojaudu samalla muutoinkin, osaa käyttää suodatinta, desinfektioaineita ja vieläpä tee monennäköisiä pieniä proseduureja juuri oikein, vaihda suojavälineitä moneen otteeseen päivässä jne

- ei, ei kannata rynnätä apteekkiin/terveysasemalle/sairaalaan paniikissa, koska SIELLÄ JUURI SAATAT ALTISTUA INFLUENSSALLE JA/TAI LEVITTÄÄ SITÄ ITSE NOPEASTI AIHEUTTAEN JUURI SEN LEVIÄMISTÄ

- kannattaa tunnistaa oireet, jotka mahdollisesti ovat influenssaa ja jotka sitä todennäköisesti eivät ole

- kannattaa jäädä sairaana kotiin

- kannattaa yrittää käyttää tervettä järkeä, jotta kuormitushuippu ei tule kaikille samana aikaan (jolloin myös terveydenhoitohenkilökunta on samaan aikaan sairaana), jolloin resursseja jää influenssapotilaiden JA VÄÄJÄÄMÄTTÄ SAMAAN AIKAAN MUUTENKIN MUULLA TAVALLA SAIRAIDEN JA VAMMAUTUNEIDEN HOITOON

- ja kerrata ad absurdium ne oireet, joilla ylipäätään terveydenhuollossa käyminen on tarpeen

- ja antaa niitä kotihoito-ohjeita, miten IHAN ITSE VOI KOTONAKIN SELVITÄ OMATOIMISESTI ilman tippaletkua, tehohoitoa, influenssalääkkeitä ja viittä antibioottia, jotka eivät ihan siihen virukseen kuitenkaan auta

- ja muutenkin ohjeita liikkumiseen, elämiseen muuten normaalilla tavalla, mutta epidemiaa hidastaen, jotta kuorma jakautuisi pidemmälle ajalle

- panikoimalla itse haittaat hoitamista, aiheutat haittaa muille, nopeutat taudin leviämistä ja altistat jopa itseäsi taudille!!!

Kyllä, tänään meillä järjesteltiin pikkuisen paikkoja aiheen vuoksi. Ja kävi joku asiakas, jolle sai kertoa, että rokotetta ei tosiaan ole lähiaikoina saatavana, eikä hänen omaisensa oireista päätellen todellakaan sairasta sikainfluenssaa, eikä tamiflu ole kaikille halukkaille jaossa, eikä..., eikä... Kuunteli tai ei, tänään ei tosi pahoja ja aggressiivisia jankkaajia ollut. Niitäkin tuli jo aikaa sitten jonain päivänä leegio sisään, kun media rummutti tautia kunnolla... No, silloin ei tiedetty, miten vaarallinen se on, mutta eipä tapauksia kovin montaa ollut ja nekin eri mantereella - jos nyt joku ei sattunut huomaamaan. Tai jos sattui, niin sehän ei kohkaamista tosiaan estä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen uutisissa mainostettiin, että Espoo ei keskitä sikainflupotilaiden hoitoa, kuten Helsinki. Soitin työkaverille ja se oli taas väärä uutinen. Keskitetään Espoossakin, kuten koko ajan ollut suunnitelmana. Että ne jaksaa taas jostain repiä noit uutisiaan... *nolona*

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Täytyy myöntää, että "hieman" hirvittää, että näin nopeasti lähdetään testaamaan rokotetta lapsilla. Sen verran voin luvata, että omat muksut ei koekaniiniksi joudu...

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Täytyy myöntää, että "hieman" hirvittää, että näin nopeasti lähdetään testaamaan rokotetta lapsilla. Sen verran voin luvata, että omat muksut ei koekaniiniksi joudu...

Olisikin parempi, että rokotetta testattaisiin ensin kehitysmaiden lapsilla. He kun tulevat saamaan rokotteen muutenkin ensimmäisten joukossa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni henk.koht ei sikaflunssa pelota sen enempää kuin tavallinen kausi influenssakaan. Mutta kun perheeseen kuuluu lapsi (riskiryhmä) tuleekin asia mutkikkaammaksi. Ensin kavahdin ajatusta testata rokotetta lapsilla. Kuitenkin toisaalta hetkenpäästä jo pohdin mahdollisuutta saada omalle lapselleni ko. rokotekokeilu...  Tulevan rokotevalmisteen käyttö lapselleni tulee ajankohtaiseksi mikäli sitä saada. Siitäkin huolimatta, että uuden valmisteen käyttö arveluttaa.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Myös meillä riskiryhmään kuuluva lapsi ja normaalin influenssarokotteen kyllä saa vuosittain. Mutta näin nopealla tahdilla kehitetyn rokotteen ottaminen pohdituttaa varmasti vielä testauksen jälkeenkin...

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hemmetti. Meillä tk-päivystys puolelle on aulaan tehty aidattu alue possuille, tänään siellä istu keskellä yksin jätkä, jolla maski päässä. Aikas nöyryyttävää..

;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tää asia ei oikeastaan pelota tms. mutta olen mä sitäkin mahdollisuutta miettinyt että en voi rokotetta saada/ottaa...

tai siis ihan sen perusteella vaan mietin, että en esim voi ottaa tavallista influenssarokotetta todella pahan kananmuna-allergian takia...

kaipa senkin sais selvitettyä että onko siinä tulevassa rokotteessa käytetty kananmunaa jollain tavalla...mutta en mä sitä nyt ihan niin paljon vielä pelkää että rupeisin soittelemaan johonkin ja kysymään asiaa. se kyllä tulee sitten esiin kun on niiden rokotusten aika joskus, jos on.

mulla on myöskin astma, joten kuulun kaiketi sitten riskiryhmään. välillä on ollut pahempiakin hengitystieinfektioita.

mutta turha sitä on etukäteen murehtia, sen näkee sitten miten käy jos se itselle tulee.

onneksi töissä on jo tätä asiaa hyvin käyty läpi ja kerrottu niistä valmiuksista mitä hus:lla on tähän asiaan liittyen.

ja mitä tulee uutisoimiseen, niin mun mielestä on ihan hyvä tiedottaa asiasta, mutta välillä tuntuu että sillä vaan yritetään lietsoa paniikkia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli myös ensimmäinen ajatus sikainfluenssarokotteesta, että uskaltaakohan uuden ja nopeasti kehitetyn rokotteen ottaa. Sitten aloin miettiä, että joka vuosi tavallinenkin influenssarokote "päivitetään" kyseisen kauden epidemiaa vastaan, ja silloinkin olen uskaltanut rokotteen ottaa. Ei tätäkään rokotetta alusta asti aleta kehitellä, vaan hyödynnetään kausi-influenssarokotteiden valmistamisesta saatua kokemusta. Influenssa-A:han tehoavia rokotteita siis muunnellaan vuosittain.

Toiseksi tuosta kun joku mainitsi lapset riskiryhmään kuuluvaksi. Ymmärtääkseni tässä on kyse siitä että lapset saavat herkästi jälkitauteina mm. otiittia ja lievää keuhkokuumetta, tulee varmaan olemaan hyvin harvinaista että lapsi kuolisi sikainfluensssaan, kuten muissa riskiryhmissä saattaa käydä. Alle 1-vuotiaille voi toki olla rankka tauti, kuten muutkin heng.tieinfektiot, kun vauvelit ei jaksa syödä tukkoisina/räkäisinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lasten rokotusasia mietityttää myös minua ja oma riskiryhmään kuuluva lapsi tekisi mieli rokottaa varsin varhaisessa vaiheessa. (Meillä siis 3v diabeetikko, jolle jo tavallisen nuhakuumeen aikana tulee ketoosia, influenssan aikana saataa hyvinkin joutua sairaalaan ketoasidoosissa). Toisaalta, mistä voin erottaa flunssan influenssasta huh.gif vai aloittaako lapsemme tänä syksynä joka flunssan yhteydessä Tamiflun??? Syksy hirvittää joka tapauksessa.

Muuten Suomessa riskiryhmiin kuuluviksi määritellään mm. kaikki alle 3v. eli ilmeisesti noi tulevat syömään Tamiflu-kuureja aina kun kuume nousee ja nokka vuotaa :- Ruotsisssa raja on kuulemani mukaan 2v ja Husin lasteninfektiolääkärit ovat ehdottaneet meilläkin ikärajan laskemista 2v:een.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin mietin meidän pienemmän rokottamista just ton takia, että rokote on niin uusi eikä sen vaikutuksista voi vielä sanoa rokottamisen aikaan juuta eikä jaata huh.gif Meilläkin riskiryhmään kuuluva ipana, jolle tauti sairastettuna voisi olla tosi hankala (saa kaikki peruslentsutkin potenssiin sata eikä allergioiden vuoksi oikein antibiootit tai muut lääkkeet sovi). Meillä on onneksi ihana lastenlääkäri, jolle heitän tämän asian pohdittavaksi. Influenssarokotteita yleisesti hän ei ole suositellut (enkä mäkään niihin ole lämmennyt)

Alkuun mäkään en pitänyt tätä possunuhaa minään, mutta nyt kieltämättä olen siirtämässä syksyn matkasuunnitelmia tuonnemmaksi. Ei huvittais sairastaa tautia ulkomailla (etenkään lasten).

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, kokeiluun otetaan 450 lasta Suomessa ja täällä jo jokainen miettii antaako lapsensa rokotettavaksi siihen.  ;) Relatkaa. Vuosittain syntyy 67 000 lasta muistaakseni, joten aika monta palleroa Suomessa taitaa viilettää. Tuo kokeilu koskee hyvin pientä osaa.

Mulle tuli viime keväänä kutsu LINTUINFLUENSSA-rokotustestiin. Eli olisivat tarjonneet kahdelle lapselleni mahdollisuutta olla ensimmäiset sata koekaniinia. EI KIITOS! Vaikka se on prosentuaalisesti tappavampi ja oikeasti pelottavampi kuin tuo sikainfluenssa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin riskiryhmään kuuluva ipana, jolle tauti sairastettuna voisi olla tosi hankala (saa kaikki peruslentsutkin potenssiin sata eikä allergioiden vuoksi oikein antibiootit tai muut lääkkeet sovi). Meillä on onneksi ihana lastenlääkäri, jolle heitän tämän asian pohdittavaksi. Influenssarokotteita yleisesti hän ei ole suositellut (enkä mäkään niihin ole lämmennyt)

Saako tiedustella miksi lastenlääkäri ei ole suositellut riskiryhmään kuuluvalle lapselle influenssarokotusta? Yleensähän lastenlääkärit (ja myös virallinen suositus on) nimenovaan ovat sitä mieltä, että riskiryhmät rokotetaan ja 6-35 kk ikäiset myös, vaikkei olisi mitään perustautia. Sit ymmärrän, jos on jollekin rokotteen ainesosalle yliherkkä tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite en oo jaksanut kiinnostua koko possunuhasta ennemmin, mutta nyt oon viime päivät pohtinu tätä possutautia,että mitenkähän tähän tulevaan syksyyn suhtautuis.Itsellä ja molemmilla lapsilla astma ja tavallinenkin flunssakin on meidän taloudessa katastrofinpoikanen...niin mietin vaan,että pitäiskö sitä nyt sitte hautautua kotiin koko talveksi...toisaalta,jos sairastaa taudin lievän muodon niin suojaako se jatkossa jos se muuttuuki vaarallisemmaksi?Esikoinen aloittaa päiväkerhossa reilu viikon päästä,vähä jännittää.Tähän asti ei oo lääkärin suosituksesta ollu missää isossa lapsiryhmässä,nyt ajateltii lapsen itsensä kannalta,että olis varmaa kivaa päästä kerhoon(täyttää 5v syksyllä).Mietin vaan,että onko sittenkää hyvä laittaa sitä kerhoon tuon sikainfluenssan takia.Hmmm...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, kokeiluun otetaan 450 lasta Suomessa ja täällä jo jokainen miettii antaako lapsensa rokotettavaksi siihen.  ;D Relatkaa. Vuosittain syntyy 67 000 lasta muistaakseni, joten aika monta palleroa Suomessa taitaa viilettää. Tuo kokeilu koskee hyvin pientä osaa.

Luinko jotenkin huolimattomasti, mutta mielestäni vain yksi mainitse rokotekokeilusta, muut taisivat kirjoittaa rokottamisesta yleensä, tai ainakin itse niin tein. Normaalistihan kokeilut tehdään ensin perusterveillä, joten riskiryhmään kuuluvia ei ensivaiheessa edes kokeiluihin oteta. Tosin tässä tapauksessa en tiedä jätetäänkö jokin vaihe rokotekokeilusta väliin.

Kysyin muuten tänään Husin lasten infektiolääkäreiltä tarkennusta saamiimme ohjeisiin. Heidän yksiselitteinen kantansa oli, että alle 3v lapsien kanssa päivystykseen hakeudutaan samoin perustein kuin aina muulloinkin respiratoriseen infektioon sairastuttaessa. Husissa Tamifluta määrätään käytännössä vain sairaalahoitoon joutuville lapsille. Myös riskiryhmiin kuuluvat lapset ohjataan päivystykseen vain siinä tapauksessa, jos oireisto kuulostaa siltä, että tarvitaan lääkärin arviota. Eli myös riskiryhmiin kuuluvat lapset hoidetaan kotona ilman Tamifluta, mikäli heidän vointinsa on muuten ok.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, kokeiluun otetaan 450 lasta Suomessa ja täällä jo jokainen miettii antaako lapsensa rokotettavaksi siihen.  :D Relatkaa. Vuosittain syntyy 67 000 lasta muistaakseni, joten aika monta palleroa Suomessa taitaa viilettää. Tuo kokeilu koskee hyvin pientä osaa.

Luinko jotenkin huolimattomasti, mutta mielestäni vain yksi mainitse rokotekokeilusta, muut taisivat kirjoittaa rokottamisesta yleensä, tai ainakin itse niin tein. Normaalistihan kokeilut tehdään ensin perusterveillä, joten riskiryhmään kuuluvia ei ensivaiheessa edes kokeiluihin oteta. Tosin tässä tapauksessa en tiedä jätetäänkö jokin vaihe rokotekokeilusta väliin.

En tiedä mitä sä oot lukenut, mutta mä olin lukevinani TÄSSÄ topicissa olevan Oskun laittaman linkin ja kommentoin siihen. En seuraa uutisia, etenkään hoitovapaalla, joten ei voi olettaa että kaikki kommentoivat olisi lukenut uutiset mtv3:lta, hesarista, iltiksestä ja seiskasta...  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun pointtini ainakin oli se, että mietin otanko rokotuksen lapselleni YLEENSÄKÄÄN, koska rokote on vielä niin uusi. Tutkimukseen en osallistuisi vaikka kohdalle osuisikin.

Tuo kuopus on sen verran laaja-alaisesti allerginen, että katsottu influenssan sairastamisen olevan kuitenkin pienempi riski kuin rokotteen ottamisen. Ja tuo rokotehan ei suojaa muilta taudeilta kuitenkaan, -joten hyvin pienihän tuo riski normi-influenssaa on saada (etenkin lapsen ollessa kotihoidossa). Tää sikapossutautirokotus mietityttää, kun siitä on povattu pandemiaa. Noh, saa nähdä kuinka käy.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selvennykseksi myös omaan kirjoitukseeni; tarkoitus oli pohtia ottaisinko rokotteen lapselleni vai en (ottaisin) ja menisimmekö mukaan kokeiluun JOS sitä meille ehdotettaisiin (menisimme) . En siis käytännössä ole hakeutumassa Tampereelle "jonoon".

Muille riskiryhmään kuuluvien lasten kannalta asiaa pohtineille, viime vuonna annettiin influenssarokote ensimmäisen kerran, aiemmin kanamuna-allergian vuoksi jäi saamatta. Infektiolääkärin ehdoton kanta on, että rokotetaan. Luulisin, että elokuun tapaamisella samaantulokseen päädytään "sikapiikinkin" suhteen. Mutta nähtäväksi jää...

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työntekijän näkökulmaa http://janoloferiksson.fi/?p=100

Onhan meillä olemassa jo syksyllä 2007 koeponnistettu pandemialaki, jolla työntekijät saadaan tarvittaessa töihin vaikka he eivät olisi edes työsuhteessa työnantajaan.

Ei tarvitse lomia siirtää eikä pohtia hälytysrahoja tai hätätyötä.  *pyhimys*

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...