Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Maailman vahvin tyttö

Ajokielto ja sairaankuljetus

Recommended Posts

TexWiller

Niin, jos ajat kännissä siviilissä ja kortti lähtee, niin eikös silloin juuri täyty tuo irtisanomisen peruste jos kerran korttia vaaditaan? Tiedän että ainakin palkattomia "lomia" tästä on laitettu. Ja kun tapahtunut vapaalla, ei tarvitse ottaa käyttöön jokaisen työnantajan lakivelvoitteista hoitoonohjaus määrettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Onhan se Dave kyytiä jututtava hoitaja joutilaampi, mutta en ole itse henkilökohtaisesti kokenut ajamista raskaaksi vaan valvomista. Samalla tavalla sitä hoitaja joutuu valvomaan kuin kuskikin. Voi olla että toisille se ajaminen on stressaavampi rooli.

Tässä on selvästi isoja eroja sairaankuljettajissa. Onneks itseä ei ole koskaan ajaminen oikeasti väsyttänyt eikä vituttanut, vaan olen kokenut sen yleensä lähes hermolepona.. Ja kollegakin saa rauhassa nukkua repsikan paikalla; sillä ehdolla ettei kuorsaa kovempaa mitä radio rock soittaa musiikkia...

Alkuun oli mullakin näin. Liekö ikä vai joku krooninen univelka (enkä todellakaan tee mitää viraabelihommia vapailla, niinkuin joku epäili väsyneiden sairaankuljettajien tekevän) mikä pistää nykyään väsyttämään.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: mielenkiintoinen jakautuminen näkyy mielipiteissä. Toisten mielestä kortin menettäminen on ihan ok ja kaveria pitää jeesata ja olla ratin takana jos toisella ei ajolupaa ole. Toisten mielestä taas ajokortiton sairaankuljettajakollega on rasite työparille eikä ymmärrystä kortin menettämistä kohtaan heru.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Ja MVT:n jakoon vielä kolmas ryhmä eli me jotka yksiköstä (km) riippuen ymmärrämme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bifaasinen

Meillä on selkeä jako ja vuorovedoin mennään. joka toinen yyti ollaan kontissa ja ajo jaetaan vielä siten että hoitaja ajaa takaisin asemalle tai seuraavaan osoitteeseen ja taas sieltä hoitolaitokseen. Kilometrejä kertyy vuorokaudessa autoon noin 800- 1200 välille.

Mielelään en kyllä ota parikseni kortitonta ja jos itseltä tai kolleegalta kortti lähtee korkeintaan päivä auton hoitajaksi tarjotaan töitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Meillä on selkeä jako ja vuorovedoin mennään. joka toinen yyti ollaan kontissa ja ajo jaetaan vielä siten että hoitaja ajaa takaisin asemalle tai seuraavaan osoitteeseen ja taas sieltä hoitolaitokseen. Kilometrejä kertyy vuorokaudessa autoon noin 800- 1200 välille.

Meillä samat sävelet. Korkeintaan jos on kylältä haettu ja jatketaan samoilla vedoilla omasta päivystyksestä eteenpäin, niin loogista on että sama hoitaja jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Kilometrejä kertyy vuorokaudessa autoon noin 800- 1200 välille.

Oho ;) Siis ~365tkm vuoteen? Keskituntinopeus 41km/h 24/7/365! Tossa on jo rahtarimeininkiä jollet sitten tarkottanu että viikossa tulee ton verran kilometrejä? Onko rahtarikortit jo tilattu?  ::)

On noita liki tuhannen kilometrin vuorokausia varmaan takana jokaisella siirtoautossa tai lapissa töissä olleella/olevalla mutta eikai ihan jatkuvasti missään?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Kilometrejä kertyy vuorokaudessa autoon noin 800- 1200 välille.

Mielelään en kyllä ota parikseni kortitonta ja jos itseltä tai kolleegalta kortti lähtee korkeintaan päivä auton hoitajaksi tarjotaan töitä.

Noilla yli tuhannen km:n vuorokausikilometreillä kyllä ymmärtää pienen ketutuksen jos useamman vuorokauden peräjälkeen joutuu olemaan kuskin roolissa. Taitaa kyllä suurimmassa osassa lansseissa olla kilometrit olla normi jakeluauton/taksin tasoa, eli alle 500 km/vrk..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bifaasinen

Kilometrejä kertyy vuorokaudessa autoon noin 800- 1200 välille.

Oho ;) Siis ~365tkm vuoteen? Keskituntinopeus 41km/h 24/7/365! Tossa on jo rahtarimeininkiä jollet sitten tarkottanu että viikossa tulee ton verran kilometrejä? Onko rahtarikortit jo tilattu?  ::)

On noita liki tuhannen kilometrin vuorokausia varmaan takana jokaisella siirtoautossa tai lapissa töissä olleella/olevalla mutta eikai ihan jatkuvasti missään?

Pieni painovirhe, mutta ei kaukana.. vuorokaudella tarkoitin vuoroa joka on 1.5vrk. tuo 800km/ vuoro on kuitenkin aika lähellä totuutta. Ei siihen tarvi ajaa kuin 6 keskus-sairaalan siirtoo tai pari kertaa periferiasta keskus-sairaalaan ja kerran tk- ks siirto.

Tuo 800 on ihan normaalia ja haitarin yläpää huippu vuorokausia. Viime vuorossa oli huippu rauhallista ja kilometrejä kertyi noin 570.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Aika rallia silti! Kuriositeettinä mainittakoon että täälä rauhallista on se kun vuorokaudessa tulee alle 10km. Alle 100km vuorokausia ehkä 1-2 viikossa.

Oma riskinsä olla töissä tälläsessä paikassa kun voi saada makuuhaavoja!  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
{BS}

Ammatikseen autoa ajavalta odotetaan esimerkillistä käyttäytymistä liikenteessä. Jos ajat stop -merkin ohi pysähtymättä ei se ainakaan sitä ole. Se ON vakava rike ja siitä tulee antaa sakot. Ei mitään etuoikeuksia.

Nimenomaan. Mielestäni ammattiautoilijoiden tuleekin saada tuntuvammat sanktiot liikennetöppäilyistään.

Ammattiautoilijoiden todellisiin, liikennettä vaarantaviin rikkeisiin pitää tietenkin puuttua, mutta se että jos otetaan ammattiautoilijat silmätikuksi ja aletaan ehdoin tahdoin syömään rekkakuskin leipää pikkumokista joita jokainen autoilija tekee viikottain, kertoo se enemmän yhteiskunnasta kuin ammattiautoilijoiden ajotaidosta.

Näinhän sen tulisi olla. Eli kun ammattikuski rikkoo lakia liikenteessä, niin tuomion tulisi olla korkeampi, toisin kuin nyt on (eli kortin saat nopeammin takaisin, kuin "tavis"), koska 1. Liikennesääntöjen tulisi olla paremmin hallussa, 2. Yleensä liikutaan "vaarallisemmalla" kalustolla , 3. ollaan liikenteessä ajallisesti enemmän, 4. Esimerkin näyttäminen muille kulkijoille.

Saahan poliisi ja tuomari/syyttäjä suuremmat tuomiot(tähän kuuluisi liittä ne lain säätäjätkin eli kansanedustajat), kuin muut. Ja usein lähtee virka ja valtuudet samantein.

Share this post


Link to post
Share on other sites
josp

"Onko joku säädös joka vaatii, että molemmilla sairaankuljettajilla on oltava voimassa oleva ajokortti?" Ei ole se riippu mitä Työsopimukseen on kirjoitettu.

"Jos osa vrk:sta on varallaoloa, se lasketaan lepoajaksi." Paitsi Jos auto liikku ja jotain tapahtuu sillon katotaan aijoaikalakia

"eiköhän kännissä ambulanssin ajo ole riittävä peruste työsopimuksen purkuun!"

Ei ole nyky lainsäädännön mukaan pitää ensin ohjata ihminen hoitoon

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Eli kun ammattikuski rikkoo lakia liikenteessä, niin tuomion tulisi olla korkeampi, toisin kuin nyt on (eli kortin saat nopeammin takaisin, kuin "tavis"), koska 1. Liikennesääntöjen tulisi olla paremmin hallussa, 2. Yleensä liikutaan "vaarallisemmalla" kalustolla , 3. ollaan liikenteessä ajallisesti enemmän, 4. Esimerkin näyttäminen muille kulkijoille.

Saahan poliisi ja tuomari/syyttäjä suuremmat tuomiot(tähän kuuluisi liittä ne lain säätäjätkin eli kansanedustajat), kuin muut. Ja usein lähtee virka ja valtuudet samantein.

Minun mielestä tässä asiassa on iso ero rikkeellä ja "rikkeellä". Eli jos rekkakuski ajaa kännissä, ajaa törkeää ylinopeutta, ei noudata stop-merkkiä tai jättää kuorman sitomatta, pitää häntä rangaista ankarimman taulukon mukaan. Mutta jos rekkakuski jää kiinni näistä samoista pikkumokista joita me kaikki teemme lähes päivittäin, (handsfreen käyttö, lievä ylinopeus, turvavyön käyttö yms.) on hieman kyseenalaista jos häntä rangaistaisiin kovemmin kuin naapurin miestä joka ei autoa tarvitse työnsä tekemiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TexWiller

Laki ei tunne "rikettä", kuten ei myöskään "pikku mokaa" ja "isoa mokaa" eikä "laillista ylinopeutta". Vastaavasti ammattikseen autoa suhaavalta odotetaan nimenomaan hyvää esimerkkiä liikenteeseen ja laiminlyönneissä tämä ammattimaisuus yleensä on vain raskauttava tekijä. Näin sen tulee mennäkkin. Ethän sinäkään anna piiruakaan periksi esim. omasta ammatti-identiteetistäsi, työehdoistasi jne. niin miksi lain sitten pitäisi tuollaiseen taipua? Ja sorry vaan että sekoitin tähän tuo ammatti-identiteetin, mutta jotenkin vain sopi valoittamaan tätä tasa-arvon ja noudatettavien pykälien muailmaa. Eli ei palkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fiu

Itse aikanaan eräässä yksityisessä firmassa (Etelä-Suomessa) työskennellessäni jouduin tekemään 24h vuoron erään keikkalaisen kanssa, joka ei ollut ikinä ajanut ambulanssia. Noh, meikä joutu sitten siihen kuskinpaikalle ja kaveri konttiin vuoron ajaksi. Ekaksi ajettiin koko pv terkkareiden siirtokyytejä ja sitten päästiin pariksi tunniksi asemalle koisaamaan. Alkuyöstä sitten tuli vielä joku lyhyehkö sairaalasiirto ja heti sen perään siirtokyyti Iisalmeen... Sieltä palatessa sitten ajattelin että jes, kohta pääsee nukkumaan. Mitä vielä, heti perään nakutettiin siirto Tampereelle. Kun päästiin Tampereelle, niin sitten oli pakko nakata kyytikärryn avaimet kaverille ja sanoo että ajeleppa takaspäin tai ollaan muuten ojassa / toisen auton kyljessä tai jossain muualla lepikossa... Hyvin sujui kaaranajo kokemattomalta kuskilta, onneksi oli sen verran fiksu kaveri kyseessä että avaimet uskalsin hänelle heittää. Ei niitä kaikille välttämättä uskaltaisi edes antaa, vaikka itse olisi kuinka väsynyt tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Laki ei tunne "rikettä", kuten ei myöskään "pikku mokaa" ja "isoa mokaa" eikä "laillista ylinopeutta".

Taidat nyt vähän saivarrella termeillä; totta kai rikkeiden/rikoksien kirjo on valtava ja vakavuus ja suuruusluokka vaihtelee paljon. Sen takia lainvalvojilla on käytössä rangaistukseen erilaisia asteikoita ja jopa harkintavaltaa, eli rikkeellää ja "rikkeellä" voi olla käytännössä paljonkin eroa olosuhteista yms. riippuen.

Vastaavasti ammattikseen autoa suhaavalta odotetaan nimenomaan hyvää esimerkkiä liikenteeseen ja laiminlyönneissä tämä ammattimaisuus yleensä on vain raskauttava tekijä. Näin sen tulee mennäkkin.

Ammattikuskien rangaistusten kovuus perustuu yleensä kahteen seikkaan; tiukempaan rangaistusasteikkoon ja rangaistusten seurannaisvaikutuksiin. Yleensä nämä rangaistukset ja seuraamukset ovat täysin perusteltuja, mutta joidenkin pikkurikkeiden kohdalla on riski että rangaistuksesta muodostuu kokonaisuudessaan melko kohtuuton esim. taloudellisilta seuraamuksilta täysin syyttömän perheen kannalta.

Yleisen lainkuuliaisuuden ja tasavertaisuuden kannalta olis mun mielestä perusteltua katsoa kokonaisuutta eikä pelkästään pykäliä, onneks näitä maalaisjärjellä varustettuja poliiseja ja muitakin lainvalvojia löytyy jotka osaavat käyttää rangaistusasteikoita järkevällä tavalla.

Ammattiautoilijoista kun on puhuttu niin nämä minun kommentit ei aivan suoranaisesti meitä terveydenhuollon ammattilaisia siis koske, mutta kyllähän tietysti esim. lääke-edustaja tai yksin kotikäyntejä tekevä kotisairaanhoitaja voi tulla vastaavan tilanteen eteen vaikkei ammattiautoilijan statusta täytäkkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Delirium

Oletteko te mielestänne ammattikuljettajia? Minä en ole saanut tunninkaan koulutusta ajamiseen, no, tai ehkä sen tunnin. En pidä itseäni millään muotoa ammatti"kuljettajana", mieluumin ensihoitoon perehtyneenä terveydenhuollon ammattilaisena. Ei ole isoa E:tä, eikä VAKki korttia... Siviilissäkin ajan enemmän kilometrejä kuin töissä. Muutenkaan en koe halua rinnastua rahtareihin. (provo?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Vähän kakspiippunen juttu. Sairaankuljetus ilman kuljetusta olis pelkkää sairaanhoitoa että kai se jotenkin eroaa. Toisaalta hoitajiahan me ollaan ei kuljettajia. Jos tää olis kuljetusalaa niin meillä olis paremmat palkat ja työajat. Lisäksi kiekolla valvottaisiin että pakolliset levot tulee pidettyä. Ehkä myös se erottaa perinteisistä kuljetusaloista.

Sitä en tiedä pääseekö sairaankuljettajat rahtarien jäseniksi, mutta oon kuullut että jotkut on ainakin koittaneet  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Oletteko te mielestänne ammattikuljettajia?

Ammattikuljettajan tunnistaa ammattiajoluvasta, isosta määrästä kirjaimia kortissa ja/tai rahtarikortista. Itse en omista mitään näistä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fiu

Oletteko te mielestänne ammattikuljettajia?

Ammattikuljettajan tunnistaa ammattiajoluvasta, isosta määrästä kirjaimia kortissa ja/tai rahtarikortista. Itse en omista mitään näistä..

En omista minäkään. Ja en todellakaan koe olevani mikään ammattiautoilija. Paremminkin voisi sanoa, että ajaminen on vain osa työstä sairaankuljetuksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Jos jatketaan pyörittelyä niin kuljetusta on ollut ilman hoitoakin mutta hoitoa ei kentällä ole ollut ilman kuljetusta/muuta mobilisointia. Oliko ennen sittenkään kaikki paremmin  8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Janne

Mielestäni ammattikuljettaja on silloin, kun maksetaan auton ajamisesta. Joten en koe olevani ammattiakuljettaja, vaikka auton ajaminen kuuluukin työhön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söppe

Aika moniammatillista työtä tässä tehdään ja ajaminen kuuluu yhtenä osana hommiin. Joskus on tullut lamppuja vaihdeltua vaikka ei ole talkkari, välinehuollossa ollaan oltu, mutta ei silti niissä hommissa 100% ammattilaisia olla. Kun ajattelee niin taitaa neuvola olla ainoa missä ei ole tullut käytyä auttamassa työuralla.

Eli kyllä komppaan Janne-kolleegaa. Ajan ammatissai mutta en ole ammattikuski.

Sanan vääntelyähän tämä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iipi

Enpä minäkään itseäni ammattiautoilijaksi tituuleirais.

Vaihtelevasti tulee kilometrejä.

Jos puhetta tulee ajamisesta, niin saatan sanoa pari kilsaa pakettiautolla ajaneeni...

Autoileehan se kotisairaanhoitajakin ja tuskin on ammattilainen auton ajamisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Yhdyn edellisiin. Kyllä mun päätyöni on ihmisten hoitaminen, ei auton ajaminen. Joskin auton ajamiseen liittyy välillä suurempia riskejä kuin tavallisen tallaajan köröttelyyn.

Sitten vähän offtopicia: se on jännä juttu miten toiset on niin tarkkoja siitä, että puhutaan ensihoidosta eikä sairaankuljetuksesta. 90% potilaista kuitenkin kuljetetaan, ja sairaitahan ne on. Koko homman ideana on antaa potilaalle ensihoito ja kuljettaa hoitopaikkaan, jossa on mahdollisuudet tarkempaan diagnosointiin ja kattavampaan hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Janne

Sitten vähän offtopicia: se on jännä juttu miten toiset on niin tarkkoja siitä, että puhutaan ensihoidosta eikä sairaankuljetuksesta. 90% potilaista kuitenkin kuljetetaan, ja sairaitahan ne on. Koko homman ideana on antaa potilaalle ensihoito ja kuljettaa hoitopaikkaan, jossa on mahdollisuudet tarkempaan diagnosointiin ja kattavampaan hoitoon.

Itse kuulun ensihoito -sanaa käyttävään porukkaan: potilaan luo viedään ensihoito, ja tarvittaessa kuljetetaan sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin ja hoitoon. 90 kuljetusprosenttiin olen  törmännyt siirtoautoissa, en yhdessäkään ensihoitoa tarjoavassa yksiköissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Hoitajat.net

    Osallistu keskusteluun

×
×
  • Create New...