Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Maailman vahvin tyttö

Ajokielto ja sairaankuljetus

Recommended Posts

O'Boy

toisaalta en mä ole ainakaan törmännyt paljoa semmosiin jotka hölmöilemättä sais kolmet sakot ja kortti lähtis. Eli kyllä siinä on kyse ihan niistä omista valinnoista, ei mistään tuurista. Vai uskotteko että liukas keli suistaa autoja ojaan? No ei, kyllä se on kuljettajan tekemä virhe se.. Tosin jeesusteluun ei ole varaa itselläkään.

Yksiköstä ja työporukasta riippuen ilman korttiakin voi pärjätä. Päättymätön kuskin vuoro on vaan aika tuskaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

toisaalta en mä ole ainakaan törmännyt paljoa semmosiin jotka hölmöilemättä sais kolmet sakot ja kortti lähtis.

Mun pointti olikin se että lähtökohtaisesti jokainen hölmöilee (=rikkoo liikennesääntöjä) liikenteessä ja se on sitten enemmän tai vähemmän tuuria onko poliisi todistamassa tuota hölmöilyä.. Vai kuka pystyy kirkkain silmin väittämään ettei riko kolmea kertaa/vuosi liikennesääntöjä.. :(

Itse kun opetin pojalle kortin opetusluvalla ja piti taas paneutua noihin liikennesääntöihin, huomas taas kuinka paljon tulee joustavuuden nimissä rikottua sääntöjä. Huonolla tuurilla minä voisin saada jo yhden päivän aikana kortin hyllylle rikkeiden ansiosta.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pöllö

Oikeusjärjestelmä periaatteessa huomioi ajokiellon merkityksen ihmisen toimeentulolle ja voi lyhentää ajokieltoa tällä perusteella. Näin tasavertaisuutta huomioidaan; ajokiellon tulonmenetykset eivät nouse huomattavasti korkeammiksi kuin tavan pulliaisen saamat sakot ja ajokielto. Käytäntö sitten...

No, suomalainen tieliikenteen rangaistusjärjestelmä taitaa olla ontuva... Vuosikaudesta toiseen ihmetellään samoja asioita, ja toteutetaan rangaistuksia, jotka ei ole tuloksia saatu aikaan. Mutta tätähän tää politiikka on, osaamattomia henkilöitä, jotka toimivat iänikuisten mielikuvien pohjalta, vaalikaudesta toiseen isketään kiinni samoihin asioihin samalla tavalla eikä oikein aina mitään tapahdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Satu

Kaverilta lähti kortti kun oli ns. sakot täynnä ja ohitti stop merkin pysähtymättä.

*soittaa pientä imaginääriviulua traagisesti* Mikä sen stop -merkin tarkoitus on? Kyllä jos alkaa sakot olla täynnä niin on kuskin syytä mennä itseseensä ja miettiä että ei pal oo varaa rikkoa niitä liikennesääntöjä enää. Omaa tyhmyyttähän toi on eikä järjestelmän vika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söppe

Päättymätön kuskin vuoro on vaan aika tuskaa.

On se ihanaa miten moni firmanomistaja säästää meitä renkejä tuolta tuskalta.

Parista kommentista iskenyt silmään että ei ole jaksanut olla kuskina koko vuoroa tms niin herää kysymys että onko meillä sitten liian pitkättyövuorot? Pitkien työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat niin lepäämmekö me niillä tarpeeksi vai juoksemmeko viraapelihommmissa väsyttämässä lisää itseämme?

Itse juuri 3,5 vrk kuskina eikä yhtään sen väsyneempi kuin olisi ollut hoitajana sillä yhtä kauan ollut hereillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TexWiller

Ammatikseen autoa ajavalta odotetaan esimerkillistä käyttäytymistä liikenteessä. Jos ajat stop -merkin ohi pysähtymättä ei se ainakaan sitä ole. Se ON vakava rike ja siitä tulee antaa sakot. Ei mitään etuoikeuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pernasoppa

Ammatikseen autoa ajavalta odotetaan esimerkillistä käyttäytymistä liikenteessä. Jos ajat stop -merkin ohi pysähtymättä ei se ainakaan sitä ole. Se ON vakava rike ja siitä tulee antaa sakot. Ei mitään etuoikeuksia.

Nimenomaan. Mielestäni ammattiautoilijoiden tuleekin saada tuntuvammat sanktiot liikennetöppäilyistään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Ammatikseen autoa ajavalta odotetaan esimerkillistä käyttäytymistä liikenteessä. Jos ajat stop -merkin ohi pysähtymättä ei se ainakaan sitä ole. Se ON vakava rike ja siitä tulee antaa sakot. Ei mitään etuoikeuksia.

Nimenomaan. Mielestäni ammattiautoilijoiden tuleekin saada tuntuvammat sanktiot liikennetöppäilyistään.

Ammattiautoilijoiden todellisiin, liikennettä vaarantaviin rikkeisiin pitää tietenkin puuttua, mutta se että jos otetaan ammattiautoilijat silmätikuksi ja aletaan ehdoin tahdoin syömään rekkakuskin leipää pikkumokista joita jokainen autoilija tekee viikottain, kertoo se enemmän yhteiskunnasta kuin ammattiautoilijoiden ajotaidosta.

No, onneks en itse kuulu ammattiautoilijoihin niin ei nämä asiat ja odotukset suoranaisesti itseä koske, tietysti lanssinkin ratissakin jonkinlaisena silmätikkuna on..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Delirium
Mun pointti olikin se että lähtökohtaisesti jokainen hölmöilee (=rikkoo liikennesääntöjä) liikenteessä ja se on sitten enemmän tai vähemmän tuuria onko poliisi todistamassa tuota hölmöilyä.. Vai kuka pystyy kirkkain silmin väittämään ettei riko kolmea kertaa/vuosi liikennesääntöjä..

Ja tuohan on juurikin se mitä yritin sanoa. Rekkakuski kaverilta lähti kortti kun jokin liinankiinnitys ei miellyttänyt poliisia. Tuo STOP merkiltä ohi ajanut taas oli kaveri joka käy töissä 70km päästä ja yleisillä ei pysty tuota väliä kulkemaan. Mutta se joka pystyy ajattelemaan tilanteen omalle kohdalle kyllä ymmärtää mitä tarkoitan, jos haluaa.  :-

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Päättymätön kuskin vuoro on vaan aika tuskaa.

On se ihanaa miten moni firmanomistaja säästää meitä renkejä tuolta tuskalta.

Parista kommentista iskenyt silmään että ei ole jaksanut olla kuskina koko vuoroa tms niin herää kysymys että onko meillä sitten liian pitkättyövuorot? Pitkien työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat niin lepäämmekö me niillä tarpeeksi vai juoksemmeko viraapelihommmissa väsyttämässä lisää itseämme?

Itse juuri 3,5 vrk kuskina eikä yhtään sen väsyneempi kuin olisi ollut hoitajana sillä yhtä kauan ollut hereillä.

Siirtoautossa jossa kilometrejä kertyy vuorokaudessa paljon ja lepoa vähän tämä kuskin nakki alkaa väsyttää tosissaan. Siinä kun on viikon aikana ajanut monta tuhatta kilometriä niin tulee väistämättä mieleen että olis ihan kiva istua kontissa puhumassa paskaa/ olla repsikassa jouten, kuten se työpari. Ehkä ne nokoset paluumatkalla maistuis myös.

Kansalaiskeikkoja ajaessa homma jakautuukin sitten jo paljon tasaisemmin kun potilaita pitää hoitaa ja matkat on lyhyempiä. Siinä se työparin kortittomuus ei itseäni ehkä niin haittaisi. Tälläsessä yksikössä se joustaminen on paljon helpompaa ainakin mun mielestä.

Eli kysymys on ehkä pääasiassa mukavuudenhalusta, mutta eikös me olla mukavuudenhaluisia kuitenkin jokainen?  >:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Mun pointti olikin se että lähtökohtaisesti jokainen hölmöilee (=rikkoo liikennesääntöjä) liikenteessä ja se on sitten enemmän tai vähemmän tuuria onko poliisi todistamassa tuota hölmöilyä.. Vai kuka pystyy kirkkain silmin väittämään ettei riko kolmea kertaa/vuosi liikennesääntöjä..

Ja tuohan on juurikin se mitä yritin sanoa. Rekkakuski kaverilta lähti kortti kun jokin liinankiinnitys ei miellyttänyt poliisia. Tuo STOP merkiltä ohi ajanut taas oli kaveri joka käy töissä 70km päästä ja yleisillä ei pysty tuota väliä kulkemaan. Mutta se joka pystyy ajattelemaan tilanteen omalle kohdalle kyllä ymmärtää mitä tarkoitan, jos haluaa.  :-

Komppaan kyllä aikaisempia kirjoittajia. Stop-merkki velvoittaa myös ammattikuskia, kuten muutkin liikennesäännöt. Ja eikö ammatikseen ajavan jos kenen tulisi "osata noudattaa" niitä sääntöjä jopa tavallista kansalaista paremmin? Ei voi puhua ammattikuskista jos ei osata ajaa niin että kortti pysyis näpeissä.

Vuorojen pituus vaihtelee Suomenmaan kyytiapinoilla huimasti, karkeasti välillä 6 h - 7 pvää. Pikkasen eri asia olla kaks kertaa kuukaudessa vaikka vaan vrk:nkin vuoro (puhumattakaan lyhyemmästä) jonkun kortittoman kanssa kun pisin siirtomatka on 50 km TAI päivystää kolmekin päivää pelkkää konttovuoroa tekevän kanssa ja ajaa lähimpään isoon päivystykseen esim. 100 km suuntaansa.

Ei tipu meikäläiseltä sääliä korttinsa menettäneille "ammattikuskeille", konttivuorolaisten työpareille kylläkin. Kuka on vastuussa jos työpari ei voi ajaa ja vedät kolmatta vuorokautta samoilla silmillä, 2000 km ajettuna ja nukahdat rattiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söppe

Kuski on vastuussa. Jos hän ei ole työkunnossa väsymyksen takia ja saa toista kuskia tilalle niin auto seis.

Kuski on aina vastuussa.

Se on sitten työnantajan asia miettiä miten homma jatkuu niin että auto pyörii ja väki saa levättyä.

Sitten kysely työsuojelupiiriin että miten voi olla niin pitkiä työvuoroja ilman lepoa. 24h työvuorojen poikkeusluvassa on maininta että noin 12h ( vai 14h) saisi olla työtä ja loppu päivystystä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Sitten kysely työsuojelupiiriin että miten voi olla niin pitkiä työvuoroja ilman lepoa. 24h työvuorojen poikkeusluvassa on maininta että noin 12h ( vai 14h) saisi olla työtä ja loppu päivystystä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Oi voi. Se varallaolo siellä sen sekoittaa. Kun on vielä niitäkin systeemejä että pelkästä varallaolosta ajetaan. Muistaakseni 12 h saa olla aktiivista työtä, mutta tämä oli siis vain vrk-rytmissä. Jos osa vrk:sta on varallaoloa, se lasketaan lepoajaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Kuski on vastuussa. Jos hän ei ole työkunnossa väsymyksen takia ja saa toista kuskia tilalle niin auto seis.

Kuski on aina vastuussa.

Juuri näin, on aivan turha syyttää työmäärää, työaikamallia tai työnantajaa jos ylivoimaisen väsymyksen takia on mokaillut liikenteessä, tällaisia tilanteita varten löytyy työturvallisuuslaista 23. pykälä.

Ja jos kyytimies on siinä kunnossa että ei kykene rattiin, niin ei tuota kyllä pidä potilasturvallisuuden nimissä konttiinkaan päästää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iipi

Toi varallaolo on ihan ihmeellinen juttu. Vapaamuotoinen kotivarallaolo ei saisi kuulemma häiritä vapaa-aikaa ja se on sitä lepoaikaa. Mitäs vapaata se on, kun varallaoleilet monta vuorokautta ja kyydin tullessa lähet käytännössä heti, koska on ajomatkaa tallille? Sitten joskus tulee sen kymmenen kyytiä vuorokaudessa, niin että olet kerinnyt juuri nukahtaa ja taas tulee. Varallaoloa on ihmetelty ja vatvottu näissäkin keskusteluissa parin romaanin verran, mutta edelleen ihmettelen ja olen lopen kyllästynyt. Mielestäni työaika ollaan töissä ja sieltä myös sitten ajallaan päästään pois, eikä rampata kodin ja kyydin väliä, ollen kotona jollain murto-osa palkalla. Pitkästä aikaa olen nyt väliaikaisesti sellaisissa töissä, joista pääsee ajallaan kotia ja sen jälkeen ei tarvitse töitä ajatella. Lyhimmillään ollut 7h päiviä. Onpas outoa ja kyytimiehelle harvinaista herkkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söppe

Ja taas tulee vanha kysymys esille: Liian pitkät päivystysrupeamat.

Miksi niihin suostutaan? Onko jollakin todellakin niin paha sinivilkku fetissi että on pakko tehdä? Niitä tehdään niin kauna kuin työläiset suostuu tulemaan noihin paikkoihin.

Mutta omaan kallooni ei mene tuo, että molemmilla pitää olla kortti, että toinen saa nukuttua/levättyä paluumatkalla että jaksetaan sitten se seuraava potilaskin hoitaa. Kyllä se jaksamisongelman syy löytyy jostakin muusta kuin ajokortin omaamisesta.

Itse kai sen verran päässyt omasta fetissistäni että työpaikkaa valitessani yhtenä kriteerinä on mm. työaika. Itse asiassa keikkailua vähentänyt lanssista osastopuolelle kun alkaa tuo 8h työvuoro kiinnostamaan enemmän kuin 24h:n teko vapaapäivänä.

Jos on sitä mieltä että oman alueensa ensihoitosysteemi ja työajat ovat syvältä, niin eikö kannata etsiä toinen työpaikka tai sitten muihin hommiin kokonaan?

Hommat ei muutu meidän selkänahasta repimällä ja kaikkeen suostumalla. Vanha kunnon RVR voimaan!!!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
O'Boy

Ja taas tulee vanha kysymys esille: Liian pitkät päivystysrupeamat.

Miksi niihin suostutaan? Onko jollakin todellakin niin paha sinivilkku fetissi että on pakko tehdä? Niitä tehdään niin kauna kuin työläiset suostuu tulemaan noihin paikkoihin.

Vaikka kävisin 8 tunnin keikalla johonkin päiväsakuun niin toivoisin ettei tarvitse istua koko päivää ratin takana. Työt vois jakaa vaikka 50:50 Onhan se tosiasia että Davekyytiä ajavan yksikön hoitaja on suurimman osan ajasta joutilaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Kyllä, vaikka työvuoro olisi tosiaan sen 8 tuntia, niin pitkä siirto (3,5 h sivu) koko ajan ajaen tietää 7 h ratin takana. Ei nappaa, enemmänkin vituttaa, jos toinen vielä torkkuu vieressä paluumatkan.

Mutta ehkä ne tyhmät-tekee-varallaoloa -keskustelut voidaan jättää tän ketjun ulkopuolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söppe

Kokemuksesta voin suositella:

- kaveri nukkuu vieressä -> etsi katseella edestä tien viereen ajettu rekka -> vaihde vapalle ja rullaa hiljaa kohti rekan perää -> juuri ennen perävaunua tiukka jarrutus ja kiroa samalla.

Työkaveri varmasti herää ja ei nuku enää ellei ole pirun tiukka hermoinen.

Onhan se Dave kyytiä jututtava hoitaja joutilaampi, mutta en ole itse henkilökohtaisesti kokenut ajamista raskaaksi vaan valvomista. Samalla tavalla sitä hoitaja joutuu valvomaan kuin kuskikin. Voi olla että toisille se ajaminen on stressaavampi rooli. Nyt puhutaan dave kyydin ajamisesta. Kyllä kun täällä omalla alueella parhaimmillaan lähemmäs 160 kilsaa vilkut päällä ajaa noiden toveri-rekkojen välistä niin on se stressaavaa. Kyllä sitä voi olla aika väsynyt jos ensin valvoo sen pitkän keikan hoitajana ja sitten joutuu vielä raattiin kun kuskia väsyttää ja se käy pelkääjän puolelle nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iipi

Itse olen herännyt kauheeseen huutoon "ÄÄÄÄ HIRVI ÄÄÄÄ" ja jarrupoljin pohjassa. Meikäläinen turvavyön varassa, ajatellen että WTF?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Onhan se Dave kyytiä jututtava hoitaja joutilaampi, mutta en ole itse henkilökohtaisesti kokenut ajamista raskaaksi vaan valvomista. Samalla tavalla sitä hoitaja joutuu valvomaan kuin kuskikin. Voi olla että toisille se ajaminen on stressaavampi rooli.

Tässä on selvästi isoja eroja sairaankuljettajissa. Onneks itseä ei ole koskaan ajaminen oikeasti väsyttänyt eikä vituttanut, vaan olen kokenut sen yleensä lähes hermolepona.. Ja kollegakin saa rauhassa nukkua repsikan paikalla; sillä ehdolla ettei kuorsaa kovempaa mitä radio rock soittaa musiikkia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
{BS}

Jos soppariin on raksittu työsuhteen ehdoksi kohta että ajokortti pitää olla ja se ehto ei jostain syystä täyty, ei myöskään silloin täyty työsopimuksen velvoittamat edellytykset. Tällöin siis työsopimuksen purku on siltä osin mahdollinen. Se että kuinka moni sitä lähtee purkamaan onkin sitten toinen asia, mutta edellytykset löytyvät. Työnantajillakin siis on olemassa oikeuksia - vaikka sitä ei aina ihan muistetakkaan. Sopimus on sopimus ja sitoo siis kumpaakin osapuolta.

Mutta jos taustalla on rattijuopumus, niin silloin pitää työnantajan ohjata eka hoitoon, ennen kuin irtisanoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Buddha

eiköhän kännissä ambulanssin ajo ole riittävä peruste työsopimuksen purkuun!

Share this post


Link to post
Share on other sites
{BS}

eiköhän kännissä ambulanssin ajo ole riittävä peruste työsopimuksen purkuun!

Nyt varmaan oli kyse siitä, että siviilissä menettää kortin... Ei kännissä ajamisesta töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maailman vahvin tyttö

Itse olen herännyt kauheeseen huutoon "ÄÄÄÄ HIRVI ÄÄÄÄ" ja jarrupoljin pohjassa. Meikäläinen turvavyön varassa, ajatellen että WTF?

Ite kerran väsyneenä polkassu jarrun pohjaan kun luulin näkeväni suden juoksemassa vastaan keskellä tietä hampaat irvessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Hoitajat.net

    Osallistu keskusteluun

×
×
  • Create New...