Jump to content
MAINOS

Varkauksista syyttelevä vanhus


KaroliinaH

Recommended Posts

Olen toki kohdannut vuosien aikana vanhuksia, jotka ovat harhaisia, mutta kertaakaan harhat eivät ole kohdistuneet minuun henkilökohtaisesti. Työskentelen kotihoidossa viikko työssä-viikko vapaa periaatteella, ja joudun siis olemaan tällaisen syyttelevän vanhuksen kanssa tekemisissä todella paljon. Hänellä on käynnit joka päivä.

Aiemmin muori oli todella ystävällinen ja jutteli reippaasti, mutta kaikki muuttui sillä aikaa kun olin opintovapaalla monta kuukautta. Sillä aikaa minusta oli tullut vanhuksen mielessä luumuja ja termospulloja vievä varas. Hän oli myös moneen otteeseen herännyt siihen, kun tulen omilla avaimilla keskellä yötä hänen kotiinsa ja tuon sinne jotain omia tavaroitani. Vanhus on minulle todella vihainen ja loukkaantunut, eikä auta vaikka kerron asiallisesti, että en ole varastanut, enkä myöskään tuonut omia tavaroitani vanhuksen luo.

Vanhus on muuten järkevän oloinen ja virkeä, puhuu ihan fiksuja näitä minuun kohdistuvia syytöksiä lukuunottamatta. Siksi koenkin ahdistavana, kun vanhus kulkee ympäriinsä varoittelemassa muita asiakkaita minusta ja on soitellut myös viranomaisia läpi. Työtovereillenikin hän mustamaalaa minua jatkuvasti. Onneksi sentään työkaverini ei usko noita juttuja. Olen konsultoinut muistihoitajaa, ja hän on sitä mieltä että ei kannata korvia lotkauttaa. Ohjeeksi antoi kuunnella vanhusta ja kommentoida syytöksiä tyyliin "voi että, niin, tuntuu varmasti ahdistavalta" jne... Lääkärikin on menossa käymään vanhuksen luona piakkoin asian tiimoilta. Mmse:tä ei ole vielä otettu.

Rassaa kuitenkin kun joka päivä joutuu kuuntelemaan aiheettomia syytöksiä ja mollausta, vaikka yritänkin olla ottamatta henkilökohtaisesti ja suhtautua ammatillisesti. Onko teillä kellään kokemusta tällaisesta ja miten olette suhtautuneet? Kaikki vinkit otetaan vastaan. Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mulle ei ole käynyt noin, mutta ollessani joskus tekemässä keikkaa kotisairaanhoidossa, kuulin että siellä eräs vanhus oli ottanut silmätikukseen erään perushoitajan ja syytteli samantapaisista asioista kuin sinuakin syytellään. Minullekin vanhus kertoili tästä perushoitajasta käydessäni siellä kotikäynnillä. Asia ratkaistiin niin, ettei kyseinen hoitaja enää tehnyt sinne kotikäyntejä muuten kuin jos oli aivan pakko. Muuten kotikäynnit hoiti alueen terveydenhoitaja. En tiedä onko tuokaan kovin hyvä ratkaisu...riippuu tietysti siitä kuinka paljon tilanne häiritsee asianosaisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän ainoa oikea tapa reagoida paranoidiseen vanhukseen ole järjestää hänelle asianmukaista hoitoa. Ei harhaluuloja saa "hoitaa" voivottelemalla tai työntekijää vaihtamalla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äidilläni oli vastaava tilanne ku oli kodinhoitajana. Yks mummo eli ihan harhoissa ja mun äiti kävi jopa alushousuja pöllimässä sen mummelin mukaan...  ;) Tän omaiset keskusteli mitä tehdä ja mummeli asui kuolemaansa asti siinä ja syytteli äitiä ihan kunnolla. Ne kanssa tiesi omaisensa harhoista ja ne oli todella pahoillaan tilaanteest mut se ei ollut niin huonossa kunnossa ettei olisi pärjännyt 2x kodinhoitajan käynnillä päivässä joten ei omaisetkaan halunneet sitä siitä sitten siirtää mihinkään... ja kuntonsa perusteella ei olisi vanhainkoti paikkaakaan päässyt. Joten äiti joutui vaan kestämään ja sitä saihsee kesti melkein 5 vuotta  ;D

Oli omaisille helpotus ja äitilleni ku se mamma löytyi kuolleena asunnostaan aamukäynnillä. Siihen loppui ne syyttelyt...

Joten äitini puolesta sen voi sanoa et aluksi ne syyttelyt tuntui pahalta ja ku tilanne oli selvinnyt kaikille ettei syytöksissä ole mitään järenhäiventä niin tilanne meni siihen et ooteltiin milloin mikäkin syytös tulee kohdalle...

Ja oman osani kanssa sain ku sinne menin tekee keikkaa -Tossa tulee se varkaan tytär! Mummo huuteli ku kävelin ohi... Joten yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos ja kannattaa keskustella melkein omaisten kanssa mistä ihmeestä syytökset vois tulla? Ja kertoa et aiemmin käytös on ollut ihan ok... ja jostain kummasta syystä nyt syyttelyt tulleet?  huh.gif

Jaksamista tähän veemäiseen tilanteeseen....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä on juuri kotihoidossa harjoittelujakso lopuillaan ja mulla oli vähän vastaavanlainen tapaus. Mummu luuli että oon joku hämärämies ketä koittaa syöttää sille vääriä lääkkeitä. 

Itse tosin selvisin helpolla kun vain vakuuttelin hetken hänelle aikedeni hyvää tarkoitusta ja toimieni laillisuutta.

Tuo tapaus on kyllä kieltämättä kiusallinen kun se kerran ulottuu jo toisiin asiakkaisiin ja lisäksi vieläpä viranomaistahoihin. Ehkä olisi helpointa antaa vain asian olla mikäli näyttää siltä että poliisit tai muut asiakkaat eivät ala syyttelemään sinua.

Ja mikä jottei, kai sen päivän listan voi tehdä niinkin ettei sinun tarvitse käydä kyseisessä paikassa jos se menee liian pitkälle, perustele esitystä esimiehellesi vanhuuden mielenrauhan ja -terveyden säilymisen ja paranemisen tiimoilta, sekä sillä, että tilanne muuttuu kohdallasi äärimmäisen hankalaksi ellei mummu rauhoitu, koska muut asiakkaat alkavat myös epäillä.

Saattaa olla myös apua lääkärikäynnin jälkeen kysellä lääkärin mielipidettä asiaan, kuinka todennäköistä on että vanhus lähiaikoina ymmärtää asian oikean laidan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tuli tuossa vain mieleen eräs asia jota validaatiokurssilla (jos sitä sellaiseksi voisi kuttua) puhuttiin.

Esim. jotkut hoiturit on ehkä kokeneet että asiakas on kutsunut hoitajaa äidiksi. Itsellenikin on näin kerran käynyt. Kyseessä oli muistisairas vanhus. Kouluttajan mukaan kyse on siitä, että saatoin muistuttaa jollain tavalla (ulkonäkö, käytös tms) vanhuksen omaa äitiä, ja tavallaan sen vuoksi sitten minusta tuli hänen äitihahmonsa. Voi siis olla että yhden ihmisen syyttely varastelusta voi muistuttaa jotain asiaa menneestä. Kuten tiedetään, ei muistisairaan puheilla läheskään joka kerta ole perää...

Tosin tiedän tapauksen jossa muistisairas vanhus syyttelee varastelusta ties ketä, vaikka todellisuudessa tavaroita pöllii paljon läheisempi henkilö. Joten varastelusyytökset eivät ihan perättömiä ole - kohde vain väärä.

Huom. tämä ei siis kohdistu asiaa kokeneisiin - en syytä tai väitä että he varastaisivat tai muuta. Väite voi olla muuten totta, mutta se ketä syyttää voi olla väärä. Tai sitten puhtaasti muistisairaan höpinöitä. Alzheimerin tautiin ainakin kuuluu varasteluista syyttely, olikohan keskivaikeassa vaiheessa.

Itse olen moisista selvinnyt olemalla vain hissukseen - vastaanväittäminen provosoi muistisairasta ainakin mun kokemukseni mukaan. Mieluummin hetki hiljaa ja vaihtaa aihetta; jos tietää vanhuksen lempiasioita niin niihin on kätevä kääntää keskustelu. Hoitotoimenpiteetkin voivat sujua mutkattomammin. Takuuvarma keinohan tämäkään ei ole...kuten muistisairaista tiedämmä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...