Jump to content
MAINOS

AY-liike rahoittaa puolueiden toimintaa


OldOne

Recommended Posts

Höpölöpö. Olisikin omia rahojaan, mutta näinhän ei monesti ole. Monet yritykset ovat saaneet valtiolta huomattavia tukiaisia ja niistä siirretään sitten osa suoraan tietyille puolueille.

Ja ammattiliitot saavat tulonsa duunareilta jotka voivat vähentää maksunsa verotuksessa. Eli tällä periaatteella minä ja sinä ollaan maksumiehenä verotuksen kautta puolueiden rahottamisessa, haluttiin tai ei.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Heh. Tämä on mielenkiintoista msh... Teillä vaaliliitot tukevat puolueita, kun taas meillä tehyssä jotkut puolueet tukevat joitakin vaaliliittoja???

Damn, jos ne SAKlaisten rahat valuukin Tehyläisten kassaan? ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höpölöpö. Olisikin omia rahojaan, mutta näinhän ei monesti ole. Monet yritykset ovat saaneet valtiolta huomattavia tukiaisia ja niistä siirretään sitten osa suoraan tietyille puolueille.

Ja ammattiliitot saavat tulonsa duunareilta jotka voivat vähentää maksunsa verotuksessa. Eli tällä periaatteella minä ja sinä ollaan maksumiehenä verotuksen kautta puolueiden rahottamisessa, haluttiin tai ei.

Eli molemmat tekevät samaa. Kieltämällä ammattiliittojen tuki, niin pitäisi kieltää myös yritystuet. Tai jotenkin muuten ratkaista tämä ongelma.

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Höpölöpö. Olisikin omia rahojaan, mutta näinhän ei monesti ole. Monet yritykset ovat saaneet valtiolta huomattavia tukiaisia ja niistä siirretään sitten osa suoraan tietyille puolueille.

Ja ammattiliitot saavat tulonsa duunareilta jotka voivat vähentää maksunsa verotuksessa. Eli tällä periaatteella minä ja sinä ollaan maksumiehenä verotuksen kautta puolueiden rahottamisessa, haluttiin tai ei.

Eli molemmat tekevät samaa. Kieltämällä ammattiliittojen tuki, niin pitäisi kieltää myös yritystuet. Tai jotenkin muuten ratkaista tämä ongelma.

Ay-liikkeen yhteiskuntavaikuttaminenkin on tietysti tavoitteellista, edistää palkansaajien asemaa. Varmasti Suomi Soffalla kuin Sukareillakin on intressinsä ja myöskin "paalua" aivan eri mittasuhteissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

msh ja wabbit, teidän näkökantanne puolueen jäseninä on tähän asiaan ihan ymmärrettävä. ;D Verovaroin tuetaan välillisesti montaa muutakin asiaa mitä ei pitäisi, mutta se on täysin eri asia kuin edunvalvontaliittojen jäsenmaksut ja mitä niillä tehdään. Tolla teidän logiikalla SAKlaisten liittojen jäsenet tukevat puolueita sekä verorahoistaan että liittonsa jäsenmaksuista. Ja yhteiskuntavaikuttamista voidaan tehdä muutenkin kuin rahoittamalla puolueita. Mielestäni ay-jäsenmaksut eivät ole sitä varten. Minä en ainakaan maksa jäsenmaksuja sen takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

msh ja wabbit, teidän näkökantanne puolueen jäseninä on tähän asiaan ihan ymmärrettävä. ;D Verovaroin tuetaan välillisesti montaa muutakin asiaa mitä ei pitäisi, mutta se on täysin eri asia kuin edunvalvontaliittojen jäsenmaksut ja mitä niillä tehdään. Tolla teidän logiikalla SAKlaisten liittojen jäsenet tukevat puolueita sekä verorahoistaan että liittonsa jäsenmaksuista. Ja yhteiskuntavaikuttamista voidaan tehdä muutenkin kuin rahoittamalla puolueita. Mielestäni ay-jäsenmaksut eivät ole sitä varten. Minä en ainakaan maksa jäsenmaksuja sen takia.

Nyt on pakko lähtee maalle kahdeksi viikkoa. Vielä kuitenkin sen verran Oskulle ja muillekkin, että kyse nyt ei todellakaan ole kuten tiedät puolueiden rahoittamisesta, tuesta kylläkin. Esim Vasemmistoliiton budjetissa, vaikka ei niitä varakkaimpia puolueita olekkaan, tää 50 000 on todella pieni osuus.

SAKn jäsenliitoissa kuten tehyssä jäsenet valitsee jäseneäänestyksellä päättävät elimet edustajisto/valtuusto. Nämä vaalit käydään vaaliliittojen toimesta, SAK-liitoissa usein vielä avoimen poliittisin tunnuksin. Näitä jäsenten valitsemien päättäjien / vaaliliittojen toimintarahoista on siis pieni osa käytetty SAK:n joissain jäsenliitoissa myös yhteiskuntavaikuttamiseen.

Joku voi olla ja ehkä onkin huolissaan, että pystyykö ay-liike ohjaamaan ko. puolueita. Tehyn vaaliliitoista Vapaa kertoo, että tilanne on päinvastainen ja että eräät puolueet tukevat rahallisesti joitain vaaliliittoja. Minä en tiedä onko näin? Näin täällä on usein väitetty? Jos niin olisikin en silti jaksa uskoa, että tehyn vaaliliitot olisivat riippuvaisia tukea saamastaan puolueesta.

Jos vaikuttamista kuitenkin tapahtuu suuntaan tai toiseen niin ay-toimijana olisin huolestuneempi siitä jos puolueet vaikuttaa ay-liikkeeseen. En myöskään ole huolissani ay-jäsenyyden verovähennysoikeudesta. Siitä huolestuneita  tahoja kyllä löytyy varmaan työnantaja puolelta kuin joistain puolueista. Toivotaan kuitenkin ettei tämän foorumin ylläpitäjä lukeudu tästä huolestuneiden joukkoon....ainakaan tulevana tehy-päättäjänä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En myöskään ole huolissani ay-jäsenyyden verovähennysoikeudesta.

En minäkään, verovähennysoikeus on hyvä asia.

Toivotaan kuitenkin ettei tämän foorumin ylläpitäjä lukeudu tästä huolestuneiden joukkoon....ainakaan tulevana tehy-päättäjänä ;D

Heh, kiitos tästä, mutta ei mennä asioiden edelle. Katsotaan sitten tiistaina kuka siellä päätöksiä istuu tekemässä :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kuitenkin sen verran Oskulle ja muillekkin, että kyse nyt ei todellakaan ole kuten tiedät puolueiden rahoittamisesta, tuesta kylläkin. Esim Vasemmistoliiton budjetissa, vaikka ei niitä varakkaimpia puolueita olekkaan, tää 50 000 on todella pieni osuus.

Ei tuo summien vähättely pienennä asian moraalisista ja eettisistä proplematiikkaa, ennemminkin tulee tunne että puolueen edustajat ovat niin korruptoituneita etteivät tajua missä mennään.

Ja ei nämä nyt paljastuneet summat aivan merkityksettömiä voi olla, julkisuudessa liikkuneiden väitteiden mukaan nuo tukieurot muodostavat puolueen budjetista suuremman osan kuin mitä puolueet onnistuvat keräämään jäseniltään jäsenmaksuina. Ja jostain syystä en ole kuullut minkään puolueen taholta ehdotusta näistä rahoituslähteistä luopumisesta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

JHL ei tue vasemmisto- eikä muitakaan puolueita.

Vai ei?

JHL on perustamisvuodestaan 2006 lähtien syytänyt Sdp:lle noin 450 000 euron ay-tuet. Vasemmistoliittoa JHL on rahoittanut samaan aikaan muutaman kymmenen tuhannen euron edestä.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/IS+Demarit+saivat+j%C3%A4ttisumman+ammattiliitolta/1135248380791

Jos uutinen pitää paikkaansa niin se on suuruusluokaltaan ja härskiydeltään ennenkuulumattoman törkeä veto ay-kentältä. Uskomatonta millaista toimintaa voidaan JHL:ssä harrastaa jäsenistön selän takana ja jäsenien rahoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

JHL ei tue vasemmisto- eikä muitakaan puolueita.

Vai ei?

JHL on perustamisvuodestaan 2006 lähtien syytänyt Sdp:lle noin 450 000 euron ay-tuet. Vasemmistoliittoa JHL on rahoittanut samaan aikaan muutaman kymmenen tuhannen euron edestä.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/IS+Demarit+saivat+j%C3%A4ttisumman+ammattiliitolta/1135248380791

Jos uutinen pitää paikkaansa niin se on suuruusluokaltaan ja härskiydeltään ennenkuulumattoman törkeä veto ay-kentältä. Uskomatonta millaista toimintaa voidaan JHL:ssä harrastaa jäsenistön selän takana ja jäsenien rahoilla.

Eiköhän tuo ole ihan tiedossakin oleva asia. Ymmärtääkseni JHL / SAK:n alaiset firmat ovat juuri puoluepoliittisesti vasemmalle suuntautuvaa sorttia, eli yhteistyötä tekevät ja olevat..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuo ole ihan tiedossakin oleva asia. Ymmärtääkseni JHL / SAK:n alaiset firmat ovat juuri puoluepoliittisesti vasemmalle suuntautuvaa sorttia, eli yhteistyötä tekevät ja olevat..?

Homman törkeys on siinä että toiminta ei ole ollut demokraattista ja avointa; on siis toimittu tietoisesti jäsenistön selän takana täysin salassa ja ilman jäsenistön valtuutusta.

Ja se että onko liittojen edustajat sortuneet valehteluun on erittäin lähellä, sillä nyt esille nostetun liiton ylimpien päättäjien puheista ainakin minä olen saanut käsityksen että taloudellista tukea ei puolueille jaettaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuo ole ihan tiedossakin oleva asia. Ymmärtääkseni JHL / SAK:n alaiset firmat ovat juuri puoluepoliittisesti vasemmalle suuntautuvaa sorttia, eli yhteistyötä tekevät ja olevat..?

Homman törkeys on siinä että toiminta ei ole ollut demokraattista ja avointa; on siis toimittu tietoisesti jäsenistön selän takana täysin salassa ja ilman jäsenistön valtuutusta.

Ja se että onko liittojen edustajat sortuneet valehteluun on erittäin lähellä, sillä nyt esille nostetun liiton ylimpien päättäjien puheista ainakin minä olen saanut käsityksen että taloudellista tukea ei puolueille jaettaisi.

Kuulutko JHL:ään - en minäkään.  Pääministerin suulla kerrottuna on ihan luonnollista että  tukeminen tapahtuu yhditysten ja säätiöiden kautta ettei veroja tarvitse maksaa.

Ja yritykset vähentävät tuloslaskelmassaan ostamansa taulut tai seminaarimaksut jolloin voi ajatella että se 28 % menee veronmaksajien taskusta joten ei kai tässä niin ihmeellistä ole. Ilman tätä "kohua" näistä harvakaan kai olis tietoinen.  Jos tässä on  tarkoitus hypettää tehyä en sitä ymmärrä vaikka olenkin jäsen ollut  -90 lähtien.  Tässäkin firmassa on moni asia ihan p.....estä.

Muokkaus: Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tässä on  tarkoitus hypettää tehyä en sitä ymmärrä vaikka olenkin jäsen ollut  -90 lähtien. 

Ei oo tarkoitus tehyä hehkuttaa, jos ko puljusta paljastuu samanlaisia piirteitä niin liitosta eroaminen on hyvin lähellä.

Minua vaan tämä puoluepoliitikkojen lahjominen duunareiden rahoilla ärsyttää erittäin paljon; keskittyisivät liitoissa oleelliseen niin voisi olla jotkin asiat työläisillä paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tässä on  tarkoitus hypettää tehyä en sitä ymmärrä

Minäkään en ymmärrä tuollaista spekulaatiota. Luin moneen kertaan tuon dinon viestin, en löytänyt siitä mainintaa Tehystä. Käsittääkseni uutisessa ja dinon tekstissä ainoa mainittu liitto oli JHL. Siiinä kerrottiin paljon JHL on maksanut rahaa puolueille. Samalla logiikalla olis voinut kysyä oliko tarkoitus hypettää Superia, STHLlää tms.

JHL ei tue vasemmisto- eikä muitakaan puolueita. Eikä riippuvainen myöskään puolueista tai niiden toimijoista. Tää on vain mun tietämys, jos sulla on tarkempaa tietoa niin kerro ihmeessä.

Nythän tuon voi lukea uutisista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Penniäkään ei tarvis antaa puolin eikä toisin. Turhanpäivästä rahojen tuhlausta. Ja on kuitenkin muistettava että nämäkin rahat tulee jäsenmaksuista. Ainakin itse haluaisin päättää mitä puoluetta tukisin. Jos tukisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, en itse kuuluu JHL:ään, joten minulle on nyt ihan sama, mitä tekevät rahoillansa. Tuumasin vain, ettei tuo minusta mitenkään oudolta kuulosta, koska SAK-laisia firmat toimivat aikatavalla yhteystyössä poliittisesti vasemman siiven kanssa. Toiseksi ei tuollainen tuki mitenkään ennenkuulumatonta tuolta ole. Onhan SAK-laiset firmat tukeneet aikaisemmin, mm. pressa vaaleissa tai mitkä vaalit ne oli, missä se tv-mainos poistettiin, kun oli niin mahoton. Se missä se iso mies porsasteli ruualla jne... Eikö se ollut sak:n maksama mainos?

Toisaalta, eikö työantaja järjestöt tai säätiö ollut nyt tukemassa kokoomusta? Eli sellaista pientä vastapainoa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että mikään liitto  ei saisi syytää jäsenmaksuilla kerättyjä rahoja millekkään puolueelle! angry.png Puoluetuet ja jäsenmaksut riittäköön puolueille.

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta, eikö työantaja järjestöt tai säätiö ollut nyt tukemassa kokoomusta? Eli sellaista pientä vastapainoa...

Näen edelleen selvän moraalisen eron asiassa. Eli kun yksityiset yritykset, yritysjärjestöt tai yksityiset säätiöt rahoittavat voitoillaan/pääomatuloillaan haluamaansa puoluetta on se täysin eri asia verrattuna siihen kun ammattiliittojen ja työntekijäjärjestöjen ylin johto syytää jäseniltä kerättyjä euroja salaa poliitikoille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta, eikö työantaja järjestöt tai säätiö ollut nyt tukemassa kokoomusta? Eli sellaista pientä vastapainoa...

Näen edelleen selvän moraalisen eron asiassa. Eli kun yksityiset yritykset, yritysjärjestöt tai yksityiset säätiöt rahoittavat voitoillaan/pääomatuloillaan haluamaansa puoluetta on se täysin eri asia verrattuna siihen kun ammattiliittojen ja työntekijäjärjestöjen ylin johto syytää jäseniltä kerättyjä euroja salaa poliitikoille.

Niin noh, ettei tulisi väärää käsitystä, en minäkään tuollaista haluaisi, mutta ajan takaa sitä, ettei tuo minusta tässä tapauksessa ole mitenkään ihmeellistä... Jos oma firmani sortuisi moiseen, olisin aika pahana... Tietenkin pienimuotoinen ja järkevä lobbaus on tunnetusti järkevää, mutta ns. ylläpitämistoiminta ei...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietenkin pienimuotoinen ja järkevä lobbaus on tunnetusti järkevää, mutta ns. ylläpitämistoiminta ei...

Juuri näin, yhteiskunnan päättäjien lobbaus on mun mielestä ay-liikkeen velvollisuus. Mutta jos se tehdään setelitukko kourassa astutaan sille puolelle rajaa jossa toiminnasta on kokonaisuudessa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, en itse kuuluu JHL:ään, joten minulle on nyt ihan sama, mitä tekevät rahoillansa. Tuumasin vain, ettei tuo minusta mitenkään oudolta kuulosta, koska SAK-laisia firmat toimivat aikatavalla yhteystyössä poliittisesti vasemman siiven kanssa. Toiseksi ei tuollainen tuki mitenkään ennenkuulumatonta tuolta ole. Onhan SAK-laiset firmat tukeneet aikaisemmin, mm. pressa vaaleissa tai mitkä vaalit ne oli, missä se tv-mainos poistettiin, kun oli niin mahoton. Se missä se iso mies porsasteli ruualla jne... Eikö se ollut sak:n maksama mainos?

Toisaalta, eikö työantaja järjestöt tai säätiö ollut nyt tukemassa kokoomusta? Eli sellaista pientä vastapainoa...

Kyllähän sieltä kokoomuksen tukijoista löytyi joku porvarillinen hoitajaliittokin. 2100 euroa vuodella 2006 seisoo kokoomuksen julkaisemassa vaalirahoituksessa Tehyltä. Pieni summa toki, mutta sitäkin symbolisempi. Kukakohan tälle tuelle antoi valtuutuksen.

Lähde: http://www.kokoomuskuuntelee.fi/media/KOK-Rahoitus-julk-2007-2008.pdf

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, en itse kuuluu JHL:ään, joten minulle on nyt ihan sama, mitä tekevät rahoillansa. Tuumasin vain, ettei tuo minusta mitenkään oudolta kuulosta, koska SAK-laisia firmat toimivat aikatavalla yhteystyössä poliittisesti vasemman siiven kanssa. Toiseksi ei tuollainen tuki mitenkään ennenkuulumatonta tuolta ole. Onhan SAK-laiset firmat tukeneet aikaisemmin, mm. pressa vaaleissa tai mitkä vaalit ne oli, missä se tv-mainos poistettiin, kun oli niin mahoton. Se missä se iso mies porsasteli ruualla jne... Eikö se ollut sak:n maksama mainos?

Toisaalta, eikö työantaja järjestöt tai säätiö ollut nyt tukemassa kokoomusta? Eli sellaista pientä vastapainoa...

Kyllähän sieltä kokoomuksen tukijoista löytyi joku porvarillinen hoitajaliittokin. 2100 euroa vuodella 2006 seisoo kokoomuksen julkaisemassa vaalirahoituksessa Tehyltä. Pieni summa toki, mutta sitäkin symbolisempi. Kukakohan tälle tuelle antoi valtuutuksen.

Lähde: http://www.kokoomuskuuntelee.fi/media/KOK-Rahoitus-julk-2007-2008.pdf

Näemmä on saanut tehyltä "tukea" 2100 ekua ennen edellisiä eduskuntavaaleja... Itseänikin kiinnostaa, mitä on oikein on ja onkohan vastaavaa ollut muille puolueille? Todennäköisesti...

Noh, onko super jaellut tuollaisia rahoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näemmä on saanut tehyltä "tukea" 2100 ekua ennen edellisiä eduskuntavaaleja...

Summa on pieni verrattuna esim. JHL:ään, mutta tässä tapauksessa on nyt kyse enemmän periaatteesta kuin summista. Eli pettynyt olen tehyyn, toivottavasti asiaa avataan tehyssä laajemmalti ja kerrotaan myös muut tukien saajat ja summat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...