Jump to content
MAINOS

Matala verenpaine leikkauksen jälkeen


Zandra

Recommended Posts

Jäi tässä mietityttämään eilinen potilastapaus... Umpilisäkeleikattu, työikäinen, perusterve potilas tuli vuodeosastolle vähän yli tunnin heräämöseurannan jälkeen. Heräämössä oli kaikki mennyt hyvin. Osastolla mittasin ensi töikseni RR 81/51, p 65. Potilas sanoi olevansa normaalistikin matalapaineinen, ei tosin ihan noin alhaisia lukemia ollut.  No, en tästä sitten ollu kovin huolissani, nostin sängyn jalkopäätä ja laitoin tippaa nopealle. Heräämössä paineet olivat olleet samaa luokkaa, ehkä aavistuksen korkeampia. Potilas oli myös saanut puoli tuntia ennen ko. mittausta Oxynormia.

Noh, sitten työkaveri tulee yhtäkkiä tenttaamaan minulta (oli huomannut kirjaamani paineet), että miksi potilaalla on noin matalat paineet, enkö ole niihin kiinnittänyt tarpeeksi huomiota? Menin aivan hämilleni. Uudet paineet potilaasta olivat 91/58, p75. Potilas hyvävointinen. Ajattelin, että eri asia olisi ollut, jos potilas olisi iäkäs, sydänongelmainen, vuotanut runsaasti leikkauksessa...

Elikäs, miten te reagoitte alhaisiin paineisiin leikk.jälkeen? Heräämössä eivät olleet olleet huolissaan noista, mutta työkaveri otti pultit asiasta. Alireagoinko minä vai ylireagoiko työkaveri? Näin suhteellisen kokemattomana ja tunnollisena hoitajana olen nyt vapaallakin miettinyt, että toiminkohan oikein vai oliko työkaverin läksytys aiheellinen... Tämmoinen stressaaja kun olen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan hyvät paineet noi on. Potilas on todennäköisesti kuiva kun ei ole nesteitä mennyt ennen leikkausta. Jos kusta tulee ja taju pysyy niin silloin paineet ovat riittävät. Systolinen 70 ja keskipaine 50 riittävät ihan hyvin terveelle ihmisille. Ei meistäkään kukaan tiedä mitä meidän paineet ovat makuuasennossa yöllä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mitäs se toinen hoitsu niille paineille sit teki, kun oli läksyttänyt sut? Eli miten olisi pitänyt sen mukaan käytännössä toimia?

Aina saa hävetä ja kärsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuo paineethan on ihan hyvät. Sydänongelmaisellakaan ei mitään ongelmia tuolla painetasolla. Ja lämpöraja kertoo paljon.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paineet on ihan hyvät..

Ite olin kirran jaksolla enemmän huolissani leikkausken jälkeisistä paineista, nopeutin aina tippaa jos oli vähänkin liian alhaset... Tosin eihän mulla sitä oikeutta ole kun ei tota sh koulutusta ole.. Mutta mene nyt joka kysymään ohjaavalta sh:lta että saanko nopeuttaa tippaa vai en...

Olihan meillä yks jännä mamma kellä paineet oli tosta vielä paljon alhasemmat ja minä fiksuna opiskelijana hoksasin että eihän mummo voi olla ton värinen ja pyöryttää sängyssä... No ohjaaja ei uskonen ku otettiin paineet...

Mutta asiaan palatakseni (ajatus kun aian liikkuu nopeemmin kuin blondin järki) paineet ok ja turhaan tollasesta olla huolissaan... Niin kauan ku pissaa tulee niin kaikki ok, Oxynorm laskee paineita hyvin...

Doctors save lives, nurses save doctors..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, kerroin työkaverille uudet painelukemat ja sanoin, että suht samaa tasoa ne oli heräämössäkin olleet. Hän vaan hymähti, mulkaisi ja sanoi aijaa... Työpaikasta löytyy pari saman tyylistä hoitajaa, joilla taitaa olla vaan kova pätemisen tarve. Ja meikäläinen, vähän yli vuosi sitten valmistuneena eikä niin kokeneena, on ilmeisesti hyvä kohde  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä on päässyt sammakko suusta, kuten itse kullakin välillä.

Sitäkun jotakin asiasta luulee tietävänsä, niin siihen pian tarttuu, tutkimatta asiaa enempää. Kokemus opettanut pitään suunsa kiinni, ennenkuin koko kuva potilaasta on selvinnyt.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan itse yhden ohjaajani kir.osastolla, joka halusi välttämättä iltapäivällä  laparot. leikatun potilaan nostaa illasta pystyyn. Valmiiksi oli jo kalpea ja huonovointinen. Sitten kun wc-pytyllä oli taju pois alle 2 sekuntia, niin sh tämä kauheassa paniikissa ja huuteli apua. Muori siitä virkistyi nopeasti ja siirrettiin pienen tuen avulla sänkyyn.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin se menee... Jotain uutena työtekijänä keksit niin  "vanhemmat" hylkää ja toteavat vähän ajan päästä että sehän on se. Itse keksit sen tunti sitten mutta kun ei voi uskoa...

Mulle ainakin on jotenkin iskostunut päähän se että oli paineet miten alhaset tahansa niin jos potilas voi hyvin niin miksi ottaa kauheata pätemisen tarvetta..? Hälyttävät paineet tietty eria asia mutta... Ehkä ymmärsitte kuitenkin  :)

Doctors save lives, nurses save doctors..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, kerroin työkaverille uudet painelukemat ja sanoin, että suht samaa tasoa ne oli heräämössäkin olleet. Hän vaan hymähti, mulkaisi ja sanoi aijaa... Työpaikasta löytyy pari saman tyylistä hoitajaa, joilla taitaa olla vaan kova pätemisen tarve. Ja meikäläinen, vähän yli vuosi sitten valmistuneena eikä niin kokeneena, on ilmeisesti hyvä kohde  :-

No mä en nyt kyllä osunut kohteeseen. Eli miten noihin paineisiin olisi sitten pitänyt reagoida, kun ne kerta ovat ihan normaalit? Toki se ohjaaja olisi voinut sanoa että "Aijaa, no sehän on hyvä" tai "Aijaa, kyllä ne sille riittää" tai jotain muuta vastaavaa. Mutta siis vastakysymys, millaista reaktiota odotit?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, kerroin työkaverille uudet painelukemat ja sanoin, että suht samaa tasoa ne oli heräämössäkin olleet. Hän vaan hymähti, mulkaisi ja sanoi aijaa... Työpaikasta löytyy pari saman tyylistä hoitajaa, joilla taitaa olla vaan kova pätemisen tarve. Ja meikäläinen, vähän yli vuosi sitten valmistuneena eikä niin kokeneena, on ilmeisesti hyvä kohde  :-

Onhan se hyvä että on tarkkana olevia hoitajia..En kuitenkaan lähtisi hyppimään toisten hoitajien varpaille, jos ei varsinkaan tiedä muuten mitään k.o potilaasta. Meitä on moneen lähtöön..:) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paineet olivat kyllä ihan riittävät ja toimit niiden suhteen ihan oikein. ;) Mutta kyllä minäkin uuden työntekijän kanssa asiasta kysyisin, jos nuo lukemat jostain kirjaamisista huomaisin. Eihän työkaverisi voinut tietää, että olit jo niihin reagoinut/ ne huomioinut, tai ainakaan et tekstissäsi maininnut kirjanneesi tekemiäsi toimenpiteitä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...