Jump to content
MAINOS

vuodepotilaiden asentohoidot yövuoroissa


kia

Recommended Posts

Mä oon nyt alkanut enemmän suosimaan asennon muuttamista yön aikana, ei niinkään kyljeltä toiselle siirtämistä. Jos asiakas nukkuu, saatan muutaman tunnin päästä ottaa tyynyn pois selän takaa, jolloin asento muuttuu eikä asiakas herää. Vaihdan vaipan sitten kun se on runsaasti märkä tai kun asiakas on hereillä, silloin tulee yleensä myös käännettyä hänen kylkeään. Mutta pidän unta tärkeämpänä kuin parin tunnin välein kyljen kääntämistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...
MAINOS

Itse olen sitä mieltä että asentoa ei vaihdeta yöllä kuin pari kertaa (yksilöllisyys huomioiden). Pidän yöunta tärkeänä ja toisekseen kukaan meistä ei voi väittää pitävänsä herätyksistä parin tunnin välein. Asukkaiden /potilaiden ilmeet jo kertoo paljon yöllisen käännön yhteydessä, vaikka sen homman teksi kuinka nätisti. Vaipanvaihto kyllä kaikille tehdään ainakin kerran jos ei kaksi. Tosiaan tuo painopisteen vaihto on hyvä  ja tehokas, ei tarvitse turhaan rääkätä ketään parin tunnin välein herätyksillä. Kymmenen vuotta yökkönä ollut ja kukaan ei ole kärsinyt vaikken herätä ketään parin tunnin välein (vaikka ohjeistus joskus näin ollutkin )  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos joku ei YHTÄÄN pysty itseään liikuttamaan niin silloin tarvitaan decubituspatja eikä niinkään kyljeltä toiselle repimistä vähän väliä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaipanvaihto yöllä ei ole välttämätön ellei hoidettava ole ulostanut. Vaipat vetää paljon, ei kannata herättää ketään pissavaipan vaihtoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19 minuuttia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Vaipanvaihto yöllä ei ole välttämätön ellei hoidettava ole ulostanut. Vaipat vetää paljon, ei kannata herättää ketään pissavaipan vaihtoon.

Tämäkin on yksilöllistä. Tiedän ainakin omasta yksiköstä muutaman asukkaan kohdalla, eli jos ei vaippaa ole vaihdettu yöllä, he uivat märässä sängyssä aamulla. Asukkaan turvallisen olon vuoksi on hyvä tehdä kuivitukset yöllä. Ja onhan se inhimillistä, että märät vaipat vaihdetaan pois silloin kun on tarve.

suosittelen miettimään itse, haluaisitko olla samassa vaipassa 20-09, jota ei vaihdeta yöllä ja aamulla 05 alkaen on jo sänky märkä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kuivita rutiinisti ketään yöaikaan. Ainoastaan kuivitan ne muutamat, joiden tiedän kokemuksen perusteella uivan aamulla ilman vaipanvaihtoa. Jos ihminen nukkuu tyytyväisenä, hän ei voi kovin pahasti kärsiä märästä vaipasta. Katkeamaton yöuni on huomattavasti tärkeämpää.

Itse toivoisin sitten kun olen siinä kunnossa, ettei minua herätetä yöllä vaipanvaihdolle, vaan annetaan rauhassa nukkua. Uskoisin, että hoitajani voisi saada nyrkkiä repiessään peittoa päältäni ja housuja jalasta keskellä yötä. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...