Jump to content
MAINOS

q-syte


Sapataa

Recommended Posts

Meillä on alettu käyttää BD Q-syteä i.v.-kanyylien kanssa, mutta tuntuu käyttöohjeet olevan hieman puutteelliset.

Pitääkö lopuksi aina käyttää NaCl:aa ruiskulla vaikka olisi ollut NaCl-infuusio? Onko ruiskun käytöllä jokin kanyyliä paremmin aukipitävä tarkoitus?

Kanyyliä poistettaessa tullut vastaan hyytymiä? Onko muilla kokemuksia vastaavasta ilmiöstä?

Onko Q-syte todellakin parempi kuin mandriini vai onko ainoa etu hygieenisyys?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

tykkään tästä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Q-syte on ihan oikeasti parempi kuin mandriini. Kun menet laittamaan infuusiota, niin ei kuin portin puhdistus, letku kiinni ja infuusio päälle. Sama juttu infuusiota lopettaessa; letku pois, keittistä esitäytetystä ruiskusta kanyyliin kolmessa "purskauksessa" ja valmista tuli. Ei tartte sählätä mandriinien tai hepariinilukkojen kanssa ja veret ei taatusti roisku vahingossa päälle.

Olen käsittänyt että kanyylin täyttö NaCL:lla ruiskusta kolmella voimakkaalla puristuksella aiheuttaa kanyyliin jonniinlaisen paineen joka pitää kanyylin auki. En ole itse käynyt mitään koulutuksia vaan harjoitteluissa ohjaajat ovat näin kertoneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tykkäsin kans tästä. Tällaiset on käytössä PHKS:ssa jossa keikkaa tein viime vuonna. Koitin saada meidänkin oh:ta innostumaan, niin ei ottanut tulta alleen. Ehkä vois uuden oh:n kanssa ottaa asian uudelleen vireille...

Musta ainakin tuntui, että kanyylit veti keskimäärin paremmin, harvemmin joutui vaihtaan kanyyleitä tukkeutumisen tms. vuoksi. Itse mietin noin niin kuin maalaisjärjellä, että ehkä ne kanyylit pysyy suonessa paremmin, kun ei tarvii olla ronklaamassa niitä niin paljon (toiset kun laittaa mandriinin voimalla ja sitten vielä vähän ohi mennessään riuhtaseen kanyyliä joka hyvässä lykyssä sitten menee siitä hyvästä kudokseen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Q-syte ja BD:n Saline-keittosuolaruiskut ovat olleet meillä käytössä jo 5 vuoden ajan...emmekä suostuisi palaamaan vanhaan käytäntöön. Q-syten käyttö on paitsi aseptista, se on myös erittäin turvallista. Et ole veren kanssa tekemisissä lainkaan. Otettaisiin varmasti useammassa yksikössä käyttöön, mutta hinnaltaan on paljon kalliimpi kuin mandriini.  Mandriini maksaa 2 senttiä HUS:ssa, Q-syte on muistaakseni 1,7€ + ruiskut päälle. Q-syten vaihtoväli on 3 vrk.

Pelkkä naclhuuhtelu  ei pidä suonta niin hyvin auki kuin keittosuola-ruiskusta sykäyksittäin painettu nacl.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...