Jump to content
MAINOS

Sh lähihoitajan sijaisena, palkkaus?


Annis

Recommended Posts

Teen tällä hetkellä pelkkää keikkaduunia kotiäitiyden ohella ja pyydettiin lähellä olevaan palvelukotiin yökön kesäsijaiseksi. Siellä on ainoastaan 1 sh, joka päivävuorossa viikolla, muut lh/ph. Kerran sinne erehdyin keikan heittämään ja maksoivat vain lh palkan. Nyt mietin millainen palkka työstä kuuluu saada, sh vai lh/ph (tehtävä ei edellytä sh tutkintoa)? Yötyöt houkuttelee, mutta niitä saa muualta ihan oikealla palkallakin. Muissa paikoissa olen saanut sh palkan, vaikka olisikin lh puutos. Miten tämä oikeasti kuuluu mennä??

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos työnantaja hakee töihin lähihoitajaa, ja työnkuvaksi on merkitty "lähihoitajan tehtävät", tai jotain muuta vastaavaa, siitä maksetaan sen mukainen palkka. Lähihoitaja on nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö, eli sitä titteliä ei saa käyttää muut kuin lähihoitajat, mutta työnantaja voi harkitessaan palkata siihen jonkun muun henkilön jolla on riittävä koulutus tai kokemus. Sairaanhoitaja siis on katsottu tässä tapauksessa päteväksi sijaistamaan lähihoitajaa, ja hänelle tulee maksaa lähihoitajan palkka kokonaisuudessaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tosiaan olen saanut samaisen kaupungin toisessa lafkassa lähihoitajan sijaisuudesta sairaanhoitajan palkan, koulutukseni mukaisesti. Liekö sitten käynyt tuuri vai mikä. Joka tapauksessa eroa on sen verran etten tuota paikkaa ota, mikäli eivät maksa sh:n liksaa. Onneksi on valinnanvaraa  :)

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on aika oikeesti mielenkiintoinen aiha... Miettikää toisipäin... Jos otetaan sairaanhoitajan sijaiseksi lähihoitaja, maksetaanki hälle sh:n palkka miinus epäpätevyys?

Erikoissairaanhoidossa on lähes päivittäistä se, että toisen asteen sijaiseksi otetaan sh ja maksetaan sh:n palkka, mutta toisaalta sekin on yhtä tavanomaista, että sh:n sijaiseksi otetaan lähäri...

Ehkä se tehtävä, jota oikeesti tekee, loppukädessä määrittelee sen palkan, kuiteski?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen (siis ei tosiaan perustu mihinkään tietoon), että täällä maksavat yleensä koulutuksen mukaisen palkan, perustuen ihan siihen ettei ole varaa valita hoitajia. Ottavat minkä saavat ja maksavat sen mukaan ennemmin kuin firmojen kautta vielä rapeammalla hinnalla. Tää paikka, johon mua kesäksi kysyttiin siirtyi osaksi isompaa kaupunkia kuntaliitosten myötä ja tässä isommassa kaupungissa siis maksavat koulutuksen perusteella ei sen kenen sijaisuutta lähdet tekemään. Helppo paikkahan tuo on valvoa eikä varmasti sh:ta tarvitse, mutta eivät kuulemma saa sinne ketään joka jaksaisi valvoa 7 yötä peräkkäin...

Kyllä ainakin kaikissa mun työpaikoissani on aina maksettu esim. sh-opiskelijoille epäpätevyysalennuksella palkat eikä lh -palkkoja. Siis jos sh:n työtä kerran tekeekin. Mutta jos on lähihoitajan koulutus, niin sit varmaan homma on eri. Voiko sh:n tehtäviä silloin tehdä (ellei erikseen työpaikkakoulutettu ja silloinhan pitäisi näkyä palkassakin)?

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seurella ainakin lukee joissain kohteissa kun haetaan perushoitajaa (lh), sh saa palkkansa. Muuten jos sh tekee lh / ph keikan niin maksu on lh:n palkka. Pitkäaikaissairaalassa ainakin sh sai lh palkan jos teki sitä keikkaa. Mutta asianmukaisesti sitten kieltäytyi sh:n töistä.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka sairaanhoitaja kuinka olisi lähihoitajan sijaisena niin eikö silloin kuitenkin käytä sairaanhoitajan asiantuntemusta ja taitoja ollessaan töissä? Sillä perusteella pitäisi siis maksaa sh:n palkka vaikka olisikin lh:n sijaisena. Mutta toisaalta sitten jos työtehtävät puhtaasti rajoittuu silloin lh:n hommiin, niin kuuluisi varmaan maksaa lh:n palkka. Varmaan vaihtelee eri paikoissa miten työnantaja asian ajattelee..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on loppukäteen aika mielenkiintoinen homma... Joten heitän pienen ajatuksen vääntäminen... Mikä on lähihoitajan hommaa ja mikä on sairaanhoitajan hommaa, esimerkiksi, erikoisairaanhoidon vuodeosastolla tai perusterveydenhuollon vuodeosastolle, joissa näitä keikkoja kuitestki eniten tehdäänö....huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on aika oikeesti mielenkiintoinen aiha... Miettikää toisipäin... Jos otetaan sairaanhoitajan sijaiseksi lähihoitaja, maksetaanki hälle sh:n palkka miinus epäpätevyys?

Erikoissairaanhoidossa on lähes päivittäistä se, että toisen asteen sijaiseksi otetaan sh ja maksetaan sh:n palkka, mutta toisaalta sekin on yhtä tavanomaista, että sh:n sijaiseksi otetaan lähäri...

Ehkä se tehtävä, jota oikeesti tekee, loppukädessä määrittelee sen palkan, kuiteski?

itse olen koulutukseltani lähihoitaja ja teen sairaanhoitajan sijaisuutta (tai siis pohja mitä teen, on sh, eli eikös se sitten tarkoita sitä :)) mielurin (lh) palkalla. eli ei kylläkään mitään sh:n palkka miinus epäpätevyys vaan nimenomaan mielenterveyshoitajan, eli 2asteen koulutetun palkka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikassa, missä itse olen töissä, maksetaan sh:lle aina sh:n palkka, vaikka kyseessä olisi lh:n sijaisuus. Itse teen lähihoitajan sijaisuutta ja minulle maksetaan sh:n palkka - 15 %( olen siis sh- opiskelija). Näin toimitaan, vaikka opintopisteitä on alle 60, eli en edes voisi tehdä sh:n sijaisuutta.

Edit. Kiitos focce tiedosta! Meille koulussa on kerrottu, että tuo 140 opintopistettä perustuisi ihan lakiin, mutta hyvä tietää, että näin ei siis ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen lähihoitajan sijaisuutta ja minulle maksetaan sh:n palkka - 15 %( olen siis sh- opiskelija). Näin toimitaan, vaikka opintopisteitä on alle 60, eli en edes voisi tehdä sh:n sijaisuutta.

Tämäkin on mainittu jo useassa topicissa, mutta jaanataan nyt vielä:

Sairaanhoitajan sijaisuuteen voidaan palkata laillistettu sairaanhoitaja tai sellaiseksi opiskeleva. Laissa ei puhuta mitään opintopisteistä, joten periaatteessa ekana koulupäivänä voi mennä tekemään sh:n sijaisuutta. Kukaan ei kyllä varmaan moiseen palkkaa, ja siksi työnantajat ovat ihan itse keksineet näitä op-rajoja pätevyysvaatimuksikseen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikassa, missä itse olen töissä, maksetaan sh:lle aina sh:n palkka, vaikka kyseessä olisi lh:n sijaisuus. Itse teen lähihoitajan sijaisuutta ja minulle maksetaan sh:n palkka - 15 %( olen siis sh- opiskelija).

No tuossa kannattaa miettiä onko se sh:n palkka -15% edes parempi kuin mitä lh:n palkka olisi ;D Tai no eihän sitä sillon kannata varmaan ees miettiä jossei siihen voi kuitenkaan itse vaikuttaa :-D No, ihan sama. *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on aika oikeesti mielenkiintoinen aiha... Miettikää toisipäin... Jos otetaan sairaanhoitajan sijaiseksi lähihoitaja, maksetaanki hälle sh:n palkka miinus epäpätevyys?

Erikoissairaanhoidossa on lähes päivittäistä se, että toisen asteen sijaiseksi otetaan sh ja maksetaan sh:n palkka, mutta toisaalta sekin on yhtä tavanomaista, että sh:n sijaiseksi otetaan lähäri...

Ehkä se tehtävä, jota oikeesti tekee, loppukädessä määrittelee sen palkan, kuiteski?

tein vuoden sh sijaisuutta,mutta palkka oli msh liksa

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaa: muutamia selkeitä hommia sh:lle on I.V. -lääkkeet (suurimmassa osassa paikoista, joissa itse olen ollut kaikki lääkkeenjako, i.m. lääkkeet ja esim. s.c morkut), kanyylien laitot, katetroinnit, hoidon tarpeen arviointi jne. Onhan näitä monia ihan paikasta riippuen. Osassahan lh:t tekee jo työpaikkakoulutettuina vastaavia hommia, mutta näissä missä mä olen pyörinyt nää nyt nopeesti ajateltuina tulee mieleen.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää hyvät ihmiset jos on sairaanhoitajan koulutus, tehkö sijaisuuksia lh:n palkalla.. on kyllä mahdollisuus nykyään valita missä tekee ja mitä.. sen verran pitäis olla jokaisella ammattiylpeyttä.. se oli sitä entisen lama-ajan peruja, kun oli pakko tehdä ph:n palkalla keikkoja, kun ei syvällä savossa ollut muuta tarjota...  tiiän kyllä että moni riemastuu tästä viestistä, mutta tämä on mun mielipide..

meillä vaikka lh tekiskin sh:n vakanssipohjalla sijaisuutta, saa lh:n palkan siitä..

ces´t la vie

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikassa, missä itse olen töissä, maksetaan sh:lle aina sh:n palkka, vaikka kyseessä olisi lh:n sijaisuus. Itse teen lähihoitajan sijaisuutta ja minulle maksetaan sh:n palkka - 15 %( olen siis sh- opiskelija).

No tuossa kannattaa miettiä onko se sh:n palkka -15% edes parempi kuin mitä lh:n palkka olisi ;D Tai no eihän sitä sillon kannata varmaan ees miettiä jossei siihen voi kuitenkaan itse vaikuttaa :-D No, ihan sama. *pyhimys*

Totta, mutta on se. Sairaanhoitajalle maksetaan kyseisessä paikassa hieman " normaalia" enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitaja voidaan palkata sh:n toimipohjalle. Tämä ei tarkoita sitä että hänet palkataan sh:n tehtäviin.

Näissä lh, sh opisk., sh yhdistelmissä on erilaisia variaatioita, mutta SE RATKAISEE MITÄ TYÖSOPIMUKSESSA LUKEE!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitaja voidaan palkata sh:n toimipohjalle. Tämä ei tarkoita sitä että hänet palkataan sh:n tehtäviin.

Näissä lh, sh opisk., sh yhdistelmissä on erilaisia variaatioita, mutta SE RATKAISEE MITÄ TYÖSOPIMUKSESSA LUKEE!!!

näinpä juuri =) ja ei lh:ta pystykään palkkaamaan tekemään sh:n tehtäviä.. juuri se vakanssipohja ratkaisee.. ainakin husin alueella oli tässä juuri äsken niin kova pula sh:sta, että sitten otettiin lh/ph, vaikka kuinka oli sh:n pohjat.. =)

ces´t la vie

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaa: muutamia selkeitä hommia sh:lle on I.V. -lääkkeet (suurimmassa osassa paikoista, joissa itse olen ollut kaikki lääkkeenjako, i.m. lääkkeet ja esim. s.c morkut), kanyylien laitot, katetroinnit, hoidon tarpeen arviointi jne. Onhan näitä monia ihan paikasta riippuen. Osassahan lh:t tekee jo työpaikkakoulutettuina vastaavia hommia, mutta näissä missä mä olen pyörinyt nää nyt nopeesti ajateltuina tulee mieleen.

offtopic

En mä näe kyllä katetrointia jotenkin "selkeänä sh:n hommana", kun se käsittääkseni aika lailla kaikkien lähäreiden koulutukseen kuuluu. Jos ihmisiä opetetaan itseäänkin katetroimaan, niin miksi siihen pitäisi olla amk-tutkinto...

/offtopic

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaa: muutamia selkeitä hommia sh:lle on I.V. -lääkkeet (suurimmassa osassa paikoista, joissa itse olen ollut kaikki lääkkeenjako, i.m. lääkkeet ja esim. s.c morkut), kanyylien laitot, katetroinnit, hoidon tarpeen arviointi jne. Onhan näitä monia ihan paikasta riippuen. Osassahan lh:t tekee jo työpaikkakoulutettuina vastaavia hommia, mutta näissä missä mä olen pyörinyt nää nyt nopeesti ajateltuina tulee mieleen.

offtopic

En mä näe kyllä katetrointia jotenkin "selkeänä sh:n hommana", kun se käsittääkseni aika lailla kaikkien lähäreiden koulutukseen kuuluu. Jos ihmisiä opetetaan itseäänkin katetroimaan, niin miksi siihen pitäisi olla amk-tutkinto...

/offtopic

En kylläkään lähihoitajan työtä tehneenä näe myöskään lääkkeenjakoa, hoidon tarpeen arviointia ja kanylointia vain SH:n tehtävänä myöskään. Taitaa olla siis aika paikkakohtainen juttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei toi mun heittämä lista ollutkaan kaikissa paikoissa tarkoitus olla yleispätevä, työpaikasta ja henkilön osaamisesta vaan kiinni monessa paikassa. Mut noi nyt on lähinnä kaikissa paikoissa, missä ite olen ollut, olleet sh:n hommia (lasten erikoissh, vanhusten vuodeosastot, kotihoito).

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa kummalliselta, että lähihoitajan töistä maksettais sairaanhoitajan palkka... huh.gif

Lähihoitajille lähihoitajan palkka ja sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen lähihoitajan sijaisuutta ja minulle maksetaan sh:n palkka - 15 %( olen siis sh- opiskelija). Näin toimitaan, vaikka opintopisteitä on alle 60, eli en edes voisi tehdä sh:n sijaisuutta.

Tämäkin on mainittu jo useassa topicissa, mutta jaanataan nyt vielä:

Sairaanhoitajan sijaisuuteen voidaan palkata laillistettu sairaanhoitaja tai sellaiseksi opiskeleva. Laissa ei puhuta mitään opintopisteistä, joten periaatteessa ekana koulupäivänä voi mennä tekemään sh:n sijaisuutta. Kukaan ei kyllä varmaan moiseen palkkaa, ja siksi työnantajat ovat ihan itse keksineet näitä op-rajoja pätevyysvaatimuksikseen.

Laissa ja asetuksissa ei puhuta varsinaisesti opintopisteistä, mutta kylläkin siitä kuinka paljon on pitänyt opiskella, jotta voi toimia sh:n sijaisena:

[ftp=ftp://http://www.teo.fi/FI/Ajankohtaista/Ajankohtaiset/Sivut/20022008.aspx]http://www.teo.fi/FI/Ajankohtaista/Ajankohtaiset/Sivut/20022008.aspx [/ftp]

TEO:n sivuilla kerrotaan:

"Valtioneuvosto antoi 14. helmikuuta asetusmuutoksen lääketieteen ja muun terveydenhuollon alan opiskelijoiden toimimisesta tilapäisesti kyseisen laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä.  Muutos tulee voimaan 1.6.2008."

ja edelleen lisää TEO:n sivuilta

"Suomessa tai ulkomailla opiskeleva, esimerkiksi sairaanhoitajaksi opiskeleva, voi toimia tilapäisesti laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä (eli siis sairaanhoitajana) sen jälkeen kun hän on suorittanut hyväksytysti kaksi kolmasosaa kyseisen koulutuksen opinnoistaan."

Sairaanhoitajan koulutuksessa 2/3 on 140 opintopistettä. Eli sen jälkeen sh-opiskelija voidaan palkata sh:n sijaiseksi lakien ja asetusten mukaan.... Ei se ole pelkkää työnantajien keksintöä tosiaankaan.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juttu päättyi niin, että tässä kyseisessä kaupungissa maksetaan lähihoitajan palkka (1820e), kun sinne nimenomaan tarvitaan lähihoitajaa. Jätin sitten duunin väliin, sh:n keikkaa riittää varmasti ja saa palkan sen mukaisesti.. :)

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...