Jump to content
MAINOS

Omien tietojen katselu


Vieras: Tiivitaavi

Recommended Posts

Vieras: Tiivitaavi

Onko esim Huslabin kautta omien labravastausten katsominen kiellettyä? Tulisiko siitä jotakin seuraamuksia jos näin toimisi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minut on ohjeistettu niin, että ainakin Pegasoksesta niitä ei edes näe.

Ja kyllä, mikä tahansa omien tietojen katselu on kiellettyä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin se menee. Työkoneilta ei saa katsoa muita kuin omalla osastolla hoidossa olevien, hoitoon tulevien ja ja sieltä lähteneiden tietoja (tiettyjen aikarajojen puitteissa).

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niiden potilaiden tietoja saa katsoa, joiden hoitoon välittömästi osallistuu. Eli käytännössähän tämä tarkoittaisi, että edes toisten osastolla olevien potilaiden tietoja et saa katsoa, jos et heitä hoida. Ja itseäsihän et hoida, joten omia tietoja ei saa katsella tosta noin vaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites se on, kukas se sitten nostaa jutun tietojen katselusta? Jos joku katselee miun tietoja, niin enkös mie siitä jutun nosta? ..jos mie käyn kattelee omia tietoja, niin nostanko mie sitten itteäni kohtaan jutun?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..jos mie käyn kattelee omia tietoja, niin nostanko mie sitten itteäni kohtaan jutun?

-Tämä on ihan mahdollista. Luvattomastihan sinä sitä silloin teet.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

Omien lääkärikäyntieni jälkeen olen tarkastanut epikriisit sekä myös labratulokset on tullut katseltua itse koneelta. Jos oikeuteen tästä vievät niin siitä vaan, mielelläni olisin kertomassa miksi on perusteltua se että hoitajat ja lääkärit tsekkaavat käyntinsä ja labransa itse.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

Omien lääkärikäyntieni jälkeen olen tarkastanut epikriisit sekä myös labratulokset on tullut katseltua itse koneelta. Jos oikeuteen tästä vievät niin siitä vaan, mielelläni olisin kertomassa miksi on perusteltua se että hoitajat ja lääkärit tsekkaavat käyntinsä ja labransa itse.

Mä oon omalla ta:lla töissä ja en tod kysy työkaveriani katsomaan lab.vastauksia mulle. Eikä ne siihen suostuiskaan. Mun hoitamiseen osallistuu minä itse ja lääkärini. Hyvin on toiminu. Tosin meillä on esimiehen lupa tähän.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastosihteerinä tietty katselee mitä vaan, mistä vaan, koska se kuuluu työn kuvaan.

Vaikket ole ollut yhteenkään hoitosuhteessa ja koko talon tiedot käytössä + Navitas.

Mutta sen tekee siis työn takia, ei siksi, että kiinnostaisi tai tekisi hallaa kelleen.

Omat tietoni olen pyytänyt tarkistamaan kerran osastolääkäriltäni. Tai siis RTG-lausunnon, ei muuta. Poikani pissanäytteen pyynnön tilasin Weblabbiin omalta tk:lta, en naputellut sitä itse.

Joku kait työkseen niitä joskus tsekkailee? Että rikotaanko sääntöjä vai ei.

Huhuja olen kuullut vaikka ja mitä, miten sääntöjä on rikottu ja kuka katseli mitä katseli, ilman lupaa.

*muoks: hieman penkomalla netistä löytyy mm. tämä

Tietojärjestelmiin kertyy sormenjälkitietoa ja käyttöä seurataan säännöllisesti. On huomioitava, että rekisterien katselu- tai käyttöoikeutta ei ole muihin kuin tehtävien edellyttämiin tietoihin (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjojen laatimisesta sekä niiden ja muun hoitoon liittyvän materiaalin säilyttämisestä 99 / 2001). Muiden kuin oman hoidettavan potilaan tietoja ei saa katsoa tietojärjestelmästä. Myös omien tietojen tutkiminen on kiellettyä ilman hoitavan lääkärin lupaa.

http://www.kymshp.fi/opiskelijat/?group_id=6&page_id=8

On siis opiskelijoille suunnattu tietopläjäys.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

mun blondin logiikalla tuossa on ristiriita:

miten nostaa syyte, kun on ensin luvattomasti katsellut tietojaan? Siis jos on todella luvattomasti katsellut. Mitkä lienee ne HUS-säännöt, jos esim. tuossa aiemmassa linkissä on kym.shp:n kanta asiaan.

Jokainenhan voi pyytää tutkintapyynnön, mikäli epäilee omien tietojen vuotaneen jonnekkin tms. Käytännössä se pyyntö rajataan kait koskemaan tiettyä kohderyhmää.

Aiheena muuten näin luppopäivänä ihan mielenkiintoinen. Tovi tässä on mennyt päikkäreiden jälkeen tavatessa eri sivustojen tuomaa mutua ja muuta tietoa....

Oletteko nähneet mustaa valkoisella omassa työpisteessänne tätä asiaa koskien säännöt?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole näkynyt mustaa valkoisella... Kai sellainen ilmestyy heti, kun joku narahtaa.

Mä olen kyllä käynyt katsomassa tietoni. Mullahan on oikeus nähdä, mitä minusta on kirjoitettu, joten olen jättänyt vain lisäämättä yhden ihmisen työtaakkaa avaamalla koneen itse.

ja joitakin labravastauksia olen myös itse tarkistanut, en ole viitsinyt kuormittaa terkkarin soittoaikaa omallakin puhelulla (ja säästänyt samalla omaa puh. laskuanikin).

Mutta jos mä oikeesti haluaisin tietää, ketkä on mun tietojani katsonut, niin mitä kautta sitä lähdetään viemään eteenpäin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, en mä nyt ole haulikolla kärpäsen perässä  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos mä oikeesti haluaisin tietää, ketkä on mun tietojani katsonut, niin mitä kautta sitä lähdetään viemään eteenpäin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, en mä nyt ole haulikolla kärpäsen perässä  ::)

Se varmaan rajataan ensin oikeaan paikkaan eli kaupugin vai erik.sh:n järjestelmä ja siitä alaspäin, mitä ja ketä epäillään?

En varmaksi osaa sanoa, en ole kerinnyt kuukkeloimaan vielä niin pitkälle :). Tietoturva/ATK-vastaava täytyy joka talossa olla?

Pari vanhaa linkkiä

https://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1558350

http://omasana.fi/teknologia/2008/09/10/sosiaali--ja-terveysalan-tietosuoja-falskaa/200823575/133?rss=uutislista?rss=uutislista

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaalla on aina oikeus tutustua omiin potilasasiakirjoihinsa ellei se vaaranna hänen hoitoa. Voisi tulla melkoisen mielenkiintoinen oikeudenkäynti jos syytettyjen penkillä istuu henkilö, jota syytetään omien sairauskertomustietojen luvattomasta katselusta.

Eri taloilla on eri säännöt ja jostain käsittämättömästä syystä aika monessa työpaikassa on haluttu kieltää omien tietojen katselu. Millään lailla sitä on vaikea perustella, sillä työnantajan mielivaltaahan se on.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos mä oikeesti haluaisin tietää, ketkä on mun tietojani katsonut, niin mitä kautta sitä lähdetään viemään eteenpäin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, en mä nyt ole haulikolla kärpäsen perässä  ::)

Oman talon sähköisen potilasrekisterin ylläpidosta vastaavaan tahoon yhteys. He sitten kaivavat lokitedot esiin ja sen jälkeen alkaa selvittely siitä, että onko jokaisella kerralla kun potilastietoja on katsottu ollut pätevä syy tehdä niin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

mun blondin logiikalla tuossa on ristiriita:

miten nostaa syyte, kun on ensin luvattomasti katsellut tietojaan? Siis jos on todella luvattomasti katsellut. Mitkä lienee ne HUS-säännöt, jos esim. tuossa aiemmassa linkissä on kym.shp:n kanta asiaan.

-Eihän sillä ole eroa käykö sinun tai minun tietoja katsomassa luvatta työkaveri vai itse. Kumpikin on yhtä luvatonta.

Oletteko nähneet mustaa valkoisella omassa työpisteessänne tätä asiaa koskien säännöt?

-Meillä on talon osastonhoitajien kokouksesta tullut tiedonanto missä henkilökuntaa kielletään käymästä katsomassa omia tietojaan luvatta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemani mukaan kuitenkin ennakkotapaus siitä, että on itse käynyt katsomassa omia tietojaan Husabin, Mirandan, tms. kautta ja olisi sen jälkeen haastanut työnantajan oikeuteen omien tietojensa jakamisesta puuttuu.

mun blondin logiikalla tuossa on ristiriita:

miten nostaa syyte, kun on ensin luvattomasti katsellut tietojaan? Siis jos on todella luvattomasti katsellut. Mitkä lienee ne HUS-säännöt, jos esim. tuossa aiemmassa linkissä on kym.shp:n kanta asiaan.

-Eihän sillä ole eroa käykö sinun tai minun tietoja katsomassa luvatta työkaveri vai itse. Kumpikin on yhtä luvatonta.

Juu juu. Mä meinasinkin sitä, että millä lie perustella luvatonta katsomista ja kuitenkin saa asiaa eteenpäin?

OT mutta mä asun samalla alueella, missä työskentelen. Että pelkkä vaikea pneumonia iv:sti hoidettuna ajaa mut ent. osastolle makaamaan ja luonnollisesti silloin duunikaverit hoitais mua sekä lukis Pegasosta. Ei ole mikään edes kovin kummonen asia, toki oma asema muuttuu silloin potilaaksi, selvä se.

Oletteko nähneet mustaa valkoisella omassa työpisteessänne tätä asiaa koskien säännöt?

-Meillä on talon osastonhoitajien kokouksesta tullut tiedonanto missä henkilökuntaa kielletään käymästä katsomassa omia tietojaan luvatta.

Hitto kun vaivaa tuo meidänkin talon mutu-jutut kielloista jne. Nimenomaan duunarina koskien, vaikka olet myös potilas. Pitää selvitellä, tämä ei jää tähän ::).

Netti suoltaa joka tuutista sitä, että kaikilla on kerta vuoteen oikeus pyytää kirjallisena omia, talletettuja tietojaan, arkistosta. Mm.HUS-sivuilta löytyy tuo pyyntökaavake.

Itsekkin olen pyytänyt ja saanut omat synnytykseni ja lasten tietoja.

Niissähän ei näy päivittäinen hoitotyö. Kansiotkin olen lukenut KOS:lla maatessani, kaikki tuo siis potilaan oikeuksia ja lakiin raaputettu.

Niin vähän aikaa vasta alalla, että yksikään pt ei ole vielä pyytänyt päivittäistä nähtäväksi. Eikä muutakaan. Liittynee potilasmateriaaliin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[-Eihän sillä ole eroa käykö sinun tai minun tietoja katsomassa luvatta työkaveri vai itse. Kumpikin on yhtä luvatonta.

Juu juu. Mä meinasinkin sitä, että millä lie perustella luvatonta katsomista ja kuitenkin saa asiaa eteenpäin?

-Tässä kohdin kyse olisi pelkästä ennakkotapauksesta; mitä seuraisi jos haastaisi työnantajansa oikeuteensiitä, että itse käy luvatta katsomassa omia tietojaan vaikka tietää sen olevan kiellettyä?

Heh-heh, taitavan lakimiehen kanssahan siitä voisi saada hyvät korvaukset työantajalta (joka on mahdollistanut tämän toiminnon ja ehkä laiminlyönyt tiukemmat/konkreettisemmat velvoitteet tietosuojassa).

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kiellettyä, mutta koska kyseessä on asianomistaja-rikos, ei syytettä voida kuulemani mukaan nostaa.

Koska olen rikkonut ohjeita/sääntöjä, voin saada sairaalan sisäisen rangaistuksen tms. mutta rikosta en ole tehnyt.

Olen käynyt aina omani katsomassa ja tulen aina käymään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos mä oikeesti haluaisin tietää, ketkä on mun tietojani katsonut, niin mitä kautta sitä lähdetään viemään eteenpäin? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, en mä nyt ole haulikolla kärpäsen perässä  ::)

Oman talon sähköisen potilasrekisterin ylläpidosta vastaavaan tahoon yhteys. He sitten kaivavat lokitedot esiin ja sen jälkeen alkaa selvittely siitä, että onko jokaisella kerralla kun potilastietoja on katsottu ollut pätevä syy tehdä niin.

Husissa menee pyyntö toimialan ylilääkärille, joka pyytää lokitiedot HUS-Tietotekniikasta, joka toimittaa lokitiedot takaisin ylilääkärille. Ylilääkäri selvittää/delegoi asian eteenpäin, onko potilastietojen katselu ollut perusteltua (asiallisen yhdeyten kriteerit pitäisi täyttyä).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lokitiedoista katselevat oikeastaan sen, että minkä yksikön koneella on tietoja katseltu. Eli jos potilas on sisätaudeilla potilaana ja tietoja katseltu sisätautiosastolla olevalla koneella, ei sitä aleta enempää selvittelemään. Mutta jos sisuspotilaan tietoja on katseltu kirran osastolta, niin sitä sitten katsellaan tarkemmin.

Meillä on nykyisin käytössä potilashallinto-effica, jossa näkyy osaston paikkakartta. Ja jos jostain syystä on väärät työasematiedot koneessa(esim päivystäjä on aikaisemmin katsellut paikkatilanteita eri yksiköistä), niin silloin tulee eri yksikön potilaskartta esiin. En tiedä sitten, miten tähän "tietojen katseluun" suhtaudutaan. Teko ei kuitenkaan ole tahallinen.

Itse olen "omia tietojani" katsellut. Tosin itsestäni ei ole tässä sairaalassa mitään tietoja. Henkilötietolomakettani olen täytellyt.

Aikoinaan meillekin selitettiin, että omia tietoja ei saisi katsella, mutta asianomistaja-tekijän takia ei asiaa voi eteenpäin viedä ja siitä ei voi saada rangaistusta. Eli vapaasti omia tietoja katsomaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen "omia tietojani" katsellut. Tosin itsestäni ei ole tässä sairaalassa mitään tietoja. Henkilötietolomakettani olen täytellyt.

Aikoinaan meillekin selitettiin, että omia tietoja ei saisi katsella, mutta asianomistaja-tekijän takia ei asiaa voi eteenpäin viedä ja siitä ei voi saada rangaistusta. Eli vapaasti omia tietoja katsomaan.

Mun mielestä on aika typerää ylenkatsoa sitä, että vaikka laillisesti ei mitään sanktioita asiasta tule, voi työnantaja katsoessaan rikkeen talon omia ohjesääntöjä vastaan olevan tarpeeksi suuri, purkaa työsuhteen. Kyllä mua vähemmän vituttaa joku sakko jonka tuomioistuin antaa kuin se vituttais että duunit menee alta.

<ja nyt en kirjota tähän -Satu ku Focce sano sen olevan pöljää eikä kukaan muukaan kirjota nimeään>

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos vähän poiketaan raiteilta, mikä ihmeen himo sitä on katsoa omia tietoja vähän niiku sillee oftöreköö salaa? Kyllähän ne omat tiedot saa ihan legitiimistikin selville, ei kukaan susta salaa tee mitään testei ja kursuksii?

-focce

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus kysyin ko. asiasta osastolla että saako katsoa omia tietojaan vai ei. Vastaus oli, että periaatteessa ei saa, koska silloin olisi myös mahdollisuus "korjailla"/"parannella" omia tietojaan hoitokertomuksiin tms. Meillä tosin jää aina kirjatessa potilastietojärjestelmään automaattisesti kirjaajan nimi (eli sen nimi jonka tunnuksilla on kirjauduttu) ja samaten jos poistelee jotain tietoja. Eli kyllä siitä jäisi kiinni jos on omiin hoitotietoihinsa jotain lisännyt/korjannut/poistellut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on nykyisin käytössä potilashallinto-effica, jossa näkyy osaston paikkakartta. Ja jos jostain syystä on väärät työasematiedot koneessa(esim päivystäjä on aikaisemmin katsellut paikkatilanteita eri yksiköistä), niin silloin tulee eri yksikön potilaskartta esiin. En tiedä sitten, miten tähän "tietojen katseluun" suhtaudutaan. Teko ei kuitenkaan ole tahallinen.

Mullakin aukesi ennen vanhaan automaattisesti vanhan osaston tiedot ekaksi, koska oikeuksia antaessa se oli ens.järjestyksessä ja entinen työosasto.

Soitin ATK-tuelle ja pyysin päivittämään niin, että aukeaa nykyinen osasto ensimmäiseksi, eipähän tule ininää sitten. Vaikkakin asia oli siis minusta riippaumaton, puhtaasti tekninen.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oh on sanonut, että kaikkia käyntejä ei todellakaan pidä kirjata ellei ole jotain potilaan hoitoon liittyvää tietoa. Meillä tulee paljon käyntejä potilaan kertomustiedoissa ilman, että oh:n ohjeita noudattaen on järkevää kirjata mitään. (Terveysasema, meidän alueella 67000 asukasta, mutta pyrkii meille päivittäin useita ei-meidän-alueen potilaita, joten muidenkin kuin oman alueen tietoja tulee välillä kurkattua ilman kirjaamisia.)

Väestörekisteristäkin katson monesti potilaan tiedot ilman että syytä jää mihinkään, siellä on tarkempaa. Listat kaikista käynneistä tulee oh:lle ja se silmäilee niitä. Yks väärinkäyttö on ollut meillä. Oh sanoi että katsoo lähinnä niissä listoissa sitä, et jos jollain on erityisen pitkä lista käyntejä. Nooh, saas nähä koska mulle tulee selvityspyyntö käynneistä, kun meidän sh:t ja muutama muu salasanansa hukannu ihminen käy aina kysymässä multa tietoja, kun multa se käy näppärämmin... :) Melkein pitäis nekin kirjata jonnekin, mut ei oikeastaan oo aikaa saati resursseja kirjata päivittäin 150-200 potilasta kaiken kaikkiaan. Jossain vaiheessa tullaan kuulemma siihen, että KAIKKI kirjataan, mutta meidän alueella se ei vielä ole pakollista.

Mutta oon pyrkiny kirjaamaan sellaiset "turhat" käynnit joissa potilas on sukulaiseni tai naapuri tai muuten tuttu ja vaivan laatu hyvin henkilökohtainen. En kirjaa, jos oon tehny ajanvarauksen. (Silloin käynnin syyn voi sen perusteella YLEENSÄ selvittää.)

Omiin tietoihin on kyllä hoitavan lääkärinkin lupa, kun tarkemmin ajattelee. Ainahan nuo on sanonu, et kato sit itte kun lab valmistuu tai konsultaatiovastaus tulee tms. Mutta, oh kertoi että saman talon kh:lla ei ole lupaa käydä omissa tiedoissa. Heillä viikottain kuulemma tarkistetaan asiaa.

Ja ois aika idioottimaista, etten sais omia tietojani kattella, kun kollegatkaan niitä ei sais kattella.  :) Tarpeeks rasitavaa se, et papa- PAD-vastaukset tulee toimistoon kaikkien pyöriteltäväks ennen kuin ne eksyy mun tai hoitavan lääkärin käsiin. (Paperista tietoa kun ei kukaan rekisteröi...)

Potilaat saa kerran vuodessa pyytää omat tietonsa. Täyttävät pyyntölomakkeen ja se menee ylilääkärille joka kahdessa viikossa lähettää ne kotiin. Moni kritisoi tätä, kun ovat kuulleet että potilaalla on oikeus omiin tietoihinsa. AIVAN, mutta jonkun pitää ensin tarkistaa, että tieto on turvallista potilaalle.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...