Jump to content
MAINOS

Sytostaattihoidot ja hoitajan raskaus


Texas

Recommended Posts

Hei!

Sellaista olisin kysellyt, että kun en noista sytostaattihoidoista oikein paljoakaan tiedä. Ja nyt osastollamme on potilas joka saanut jotain sytostaattihoitoja hiljattain.

Itse olen raskaana, niin pitäisikö mun vältellä tän potilaan hoitamista?

Sen tiedän, että sytostaattihoitoja ei saa antaa, jos hoitaja raskaana, mutta voiko sytostaattihoidon jälkeenkin aiheutua raskauden suhteen ongelmaa. esim. potilaan eritteistä tms. Ja kuinka kauan annetun sytostaattihoidon jälkeen nää sytostaatit elimistössä on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En tiedä mikä on hiljattain tässä tapauksessa (tunteja, päiviä vai viikkoja) ja oletan että sytostaatti on annettu suonensisäisesti.

Sytostaattihan on potilaan eritteissä kuten virtsa tai oksennus. Näiden välttäminen on tärkeintä. Potilas ei mitenkään varsinaisesti "säteile" ympäristöönsä. Eli ei sinun ei mitenkään tarvitse vältellä potilasta. Se kauanko sytostaatti on elimistössä on täysin riippuvainen siitä mistä aineesta on kyse.

Meidän osastolla ohje sytostaateista ja raskaudesta on että ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ei saisi käsitellä sytostaatteja. Käytännössä työterveys on ohjeistanut raskaana olevia käsittelemään sytostaatteja erityisen huolellisesti ja kaikkia varomääräyksiä noudattaen. Eli käytännössä kun hoitajat eivät vielä noin pienillä viikoilla halua paljastaa raskauttaan, ovat he kyllä käsitelleetkin sytostaatteja.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaiskohan teratologinen tietopalvelu vastata tohon kysymykseen parhaiten? Itse olen sieltä saanut paljon apuja.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...