Jump to content
MAINOS

Insuliinin pistäminen


mei86

Recommended Posts

Hei!

Yleensähän insuliini pistetään s.c, kuten itsekin olen tehnyt. Joissain tapauksissa lääkäri saattaa kuitenkin määrätä insuliinin pistettäväksi i.m. Oletteko pistäneet ja millaisilla välineillä. Insuliiniruiskun (johon insuliini lagenuulasta vedetään) neula on kovin lyhyt... Mietin vaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lihakseen pistettäessä ei käytetä samaa neulaa lagenulasta vetämisessä ja pistämisessä. Syynä yksinkertaisesti että neulan ulkopinnassa oleva aine joutuu ennen lihasta oleviin kudoksiin. Valitset vaan pidemmän neulan ja thats it.

Syynä on todennäköisesti nopeamman vaikutuksen aikaansaaminen. Lihaksessa on enemmän verenkiertoa kuin rasvassa -> lääkeaine leviää nopsempaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syynä on todennäköisesti nopeamman vaikutuksen aikaansaaminen. Lihaksessa on enemmän verenkiertoa kuin rasvassa -> lääkeaine leviää nopsempaan.

Kyllä se vielä nopeammin menisi i.v? Miksi siis/millaisissa tilanteissa i.m?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se vielä nopeammin menisi i.v? Miksi siis/millaisissa tilanteissa i.m?

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Diabetes

Täällä mainitaan että diabeetikon ketoasidoosin hoidossa pistetään insuliinia 10 yksikköä lihakseen ja 10 yksikköä suoneen

En lähde analysoimaan lähteen luotettavuutta tai syitä annosteluihin tällä tiedolla ja koulutuksella joka minulla on, mutta ehkä joku lääkäri osaisi vastata ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Yleensähän insuliini pistetään s.c, kuten itsekin olen tehnyt. Joissain tapauksissa lääkäri saattaa kuitenkin määrätä insuliinin pistettäväksi i.m. Oletteko pistäneet ja millaisilla välineillä. Insuliiniruiskun (johon insuliini lagenuulasta vedetään) neula on kovin lyhyt... Mietin vaan!

Pikainsuliineja määrätään ketoasidooseissa yms pistettäväksi lihakseen koska ne imeytyy siitä nopeammin. Normitilanteessa ne pitää kumminkin laittaa sinne subcutikseen koska imeytyminen on tasaisempaa. Insuliiniruiskun neula on lyhyt mm. juuri siitä syystä että riski lihakseen pistämisestä olisi pienempi. Eli tavallisella insuliiniruiskulla ei kannata lähteä yrittämään lihakseen.

Lihakseen pistämisessä käytetään samoja välineitä kuin muutenkin i.m pistossa, eli vaikka 2ml ruisku ja musta neula tms. Mä teen niin että vedän ensin insuliinin lagenulasta insuliiniruiskulla että saan oikean annoksen. Sitten vedän 2ml ruiskuun esim 1ml Na 0,9 liuosta ja ruikkaan ne insuliinit sinne sekaan. Sitten kevyt ravistus ja lääke lihakseen ruiskulla ihan tavallisesti. ;D

Syynä on todennäköisesti nopeamman vaikutuksen aikaansaaminen. Lihaksessa on enemmän verenkiertoa kuin rasvassa -> lääkeaine leviää nopsempaan.

Kyllä se vielä nopeammin menisi i.v? Miksi siis/millaisissa tilanteissa i.m?

Kyllä sitä laskimoonkin annetaan vaikeissa ketoasidooseissa. Useinhan laskimoon aloitetaankin insuliini-infuusio jolla verensokerin laskeminen on kontrolloidumpaa. Käypä hoito http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00790 . Joissain hoitoskeemoissa suositellaan näköjään molempia tapoja yhtäaikaa http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuos/tyyppi1/luku9.html
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. Eikös insuliiniruiskuja ole kuitenkin myös ilman neulaa, jolloin neulan koon saa itse valittua. Sitä juuri mietin, että miten teette, jos sellaista ruiskua ei ole saatavilla.. Sain kuitenkin vastauksen siihenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kiitos vastauksista. Eikös insuliiniruiskuja ole kuitenkin myös ilman neulaa, jolloin neulan koon saa itse valittua.

Tuollaisesta en ole kuullut, mutta insuliiniruiskuja saa eri mittaisilla neuloilla, esim BD:llä on  8mm ja 12,7mm:n neulat. Insuliinikynien neulojat pystyy ja pitääkin tietty vaihtaa, niiden pituus vaihtelee 5mm-12,7mm.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta menkööt, eli:

Eikö se GlucaGen-injektio (hypoglykemian hoitoon) oo aika hankala käyttää? Siis ajatuksena vaan, että rupeet nyt siinä sitten ähräämään jotain kuiva-aine injektiota liuokseksi kun potilas on vaikka mennyt tajuttomaksi, eikö se ole aika aikaavievää hommaa? Ja  siinä on vielä jääkaappisäilytys, sekin hidastaa entisestään sitä käyttöönottoa. Onko olemassa jotain käyttövalmiita vastaavia tuotteita, vähän niinkuin esim. adrenaliinista on EpiPen?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta menkööt, eli:

Eikö se GlucaGen-injektio (hypoglykemian hoitoon) oo aika hankala käyttää? Siis ajatuksena vaan, että rupeet nyt siinä sitten ähräämään jotain kuiva-aine injektiota liuokseksi kun potilas on vaikka mennyt tajuttomaksi, eikö se ole aika aikaavievää hommaa? Ja  siinä on vielä jääkaappisäilytys, sekin hidastaa entisestään sitä käyttöönottoa. Onko olemassa jotain käyttövalmiita vastaavia tuotteita, vähän niinkuin esim. adrenaliinista on EpiPen?

Ainahan voi hypoglykeemiselle antaa glukoosiliuosta laskimonsisäisesti. Se taitaa olla nopein tapa korjata sokeritasapaino. Glukoosiliuos taitaa olla ainoa käyttövalmis valmiste Suomen markkinoilla hypoglykemian hoitoon.

Jos kotona olisi diabeetikko, niin kaapissa olisi pari pulloa G10:ä ja tipanlaittovälineet.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta menkööt, eli:

Eikö se GlucaGen-injektio (hypoglykemian hoitoon) oo aika hankala käyttää? Siis ajatuksena vaan, että rupeet nyt siinä sitten ähräämään jotain kuiva-aine injektiota liuokseksi kun potilas on vaikka mennyt tajuttomaksi, eikö se ole aika aikaavievää hommaa? Ja  siinä on vielä jääkaappisäilytys, sekin hidastaa entisestään sitä käyttöönottoa. Onko olemassa jotain käyttövalmiita vastaavia tuotteita, vähän niinkuin esim. adrenaliinista on EpiPen?

Edellä tulikin jo vastauksia, mutta kommentoin silti. Eli ei tuo jääkaappisäilytys aiheuta viivettä käyttöönottoon, sen injektion voi surutta tuikata kylmänäkin perille. Ei tarvita I.V-reittiä eikä muutakaan kommervenkkiä kuin liuoksen sekoitus ja siinä ei kauaa nokka tuhise, vaikka olisikin tajuton diabeetikko injektiota odottamassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä siksi ajattelin että hidastaa toimintaa kun se oon lukollisessa lääke-jääkaapissa.. Mutta onhan se muuten ihan hyvä lääke  :) Mä oon vaan semmonen "kaikkihetitännenytjustiinsa!"-tyyppi...  :(

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta menkööt, eli:

Eikö se GlucaGen-injektio (hypoglykemian hoitoon) oo aika hankala käyttää? Siis ajatuksena vaan, että rupeet nyt siinä sitten ähräämään jotain kuiva-aine injektiota liuokseksi kun potilas on vaikka mennyt tajuttomaksi, eikö se ole aika aikaavievää hommaa? Ja  siinä on vielä jääkaappisäilytys, sekin hidastaa entisestään sitä käyttöönottoa. Onko olemassa jotain käyttövalmiita vastaavia tuotteita, vähän niinkuin esim. adrenaliinista on EpiPen?

GlucaGeniä saa myös yksittäispakattuna, eli pakkauksessa on kuiva-aine sekä aqualla esitäytetty ruisku. Valmistaja lupaa lääkkeen säilyvän 1½v huoneen lämmössä, siis nimenomaan tämän ylksittäispakatun. Aika nopeasti ton injektion saa sekoitettua. Pistäminenkään ei pitäisi olla ongelma, sillä ei ole väliä meneekö injektio laskimoon, lihakseen tai ihon alle.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

GlucaGeniä saa myös yksittäispakattuna, eli pakkauksessa on kuiva-aine sekä aqualla esitäytetty ruisku. Valmistaja lupaa lääkkeen säilyvän 1½v huoneen lämmössä, siis nimenomaan tämän ylksittäispakatun. Aika nopeasti ton injektion saa sekoitettua. Pistäminenkään ei pitäisi olla ongelma, sillä ei ole väliä meneekö injektio laskimoon, lihakseen tai ihon alle.

Joskos pysytään poissa sieltä laskimosta... (lääkäri sitten diagnostisesti voi muuta toivoa, yleensä muusta syystäkin ja eri annoksella)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta menkööt, eli:

Eikö se GlucaGen-injektio (hypoglykemian hoitoon) oo aika hankala käyttää? Siis ajatuksena vaan, että rupeet nyt siinä sitten ähräämään jotain kuiva-aine injektiota liuokseksi kun potilas on vaikka mennyt tajuttomaksi, eikö se ole aika aikaavievää hommaa? Ja  siinä on vielä jääkaappisäilytys, sekin hidastaa entisestään sitä käyttöönottoa. Onko olemassa jotain käyttövalmiita vastaavia tuotteita, vähän niinkuin esim. adrenaliinista on EpiPen?

Ainahan voi hypoglykeemiselle antaa glukoosiliuosta laskimonsisäisesti. Se taitaa olla nopein tapa korjata sokeritasapaino. Glukoosiliuos taitaa olla ainoa käyttövalmis valmiste Suomen markkinoilla hypoglykemian hoitoon.

Jos kotona olisi diabeetikko, niin kaapissa olisi pari pulloa G10:ä ja tipanlaittovälineet.

Koska GlucaGen, hunaja/sokeri-vesitahma ikenissä ja piipaa-lanssi ovat niin paljon vaikeammat kuin tipan laitto? Omalla piltillä taju pysyy vaikka HGT on 2,1 ja jaksaa jopa sylkeä hunajat vielä tossa vaiheessa pihalle. Piipaa-auton olen soittanut kerran, tulo kesti n. 12 min arkipäivänä, kun teillä on muutakin liikennettä, Yliopistosairaalaan ajan kiire aamuna itse 17 minuuttia. En näkisi normi kaupunkilaiselle tarvetta G10:n tiputteluun kotioloissa, ei se sokeri nyt niin lujaa laske että homma olisi minuuteista kiinni. Susirajan takana pitkospuiden päässä asia on ehkä toisin.

Oletan että tässä nimenomaan tarkoitettiin nuorta insuulinidiabeetikkoa, jolla on siis heikot reservit ja muutokset tulevat nopsaan tahtiin. Se on mielipidekysymys onko tipanlaitto helponpaa kuin glukakonin lantraus, minun mielestä menevät ihan samaan kastiin vaikeustasoiltaan. Pointti varmaankin veli VF:llä oli tässä se, että jos nuoren diabeetikon vanhemmat ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä eli siis tottuneita lääkitsemään diabeetikkoja jos jonnillaisia, niin näillä etukäteisresussoinneilla säästettäisiin muutenkin vajavaisia päivytystyslanssitouhuja ja niin edelleen. Ynnä muuta sellaista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En näkisi normi kaupunkilaiselle tarvetta G10:n tiputteluun kotioloissa, ei se sokeri nyt niin lujaa laske että homma olisi minuuteista kiinni. Susirajan takana pitkospuiden päässä asia on ehkä toisin.

En minäkään i.v.-glukoosia jokaiselle kaupunkilaiselle olisi jakamassa. Kuten Focce jo totesi, niin itse antaisin sokerit suoneen kotona kuin soittaisin heti ambulanssin. Turhaahan tuollaisen kotona itse hoidettavan vaivan vuoksi on kuluttaa terveydenhuollon resursseja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Insuliinin pistämisestä lihakseen vielä; 1 ml ruisku ja 100 ky:n insuliini ruiskuthan ovat samankokoiset. Jos potilaalle tulee pistää 10 ky lihakseen on se millin ruiskussa 0,1 ml ja potilaan koon mukaan sitten valitaan se sopivimman kokoinen lihasneula. Tälleen minä olen oppinut tämän asian. Olen myös kuullut sanottavan että kun potilas dehydroitunut on s.c. pistokset yhtä tyhjän kanssa?huh.gif Siksi alkuun pistettääisiin lihakseen tai annostellaan iv? Mitäs muut ovat kuulleet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällanen kysymys käytänteistä.

Putsaatteko(pirtuatteko) te pistokohtaa, jos pistätte s.c insuliinia navan alueelle kynällä?

"Peace is an illusion, you merely haven't yet seen what is trying to kill you."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällanen kysymys käytänteistä.

Putsaatteko(pirtuatteko) te pistokohtaa, jos pistätte s.c insuliinia navan alueelle kynällä?

En putsaa. Pitäisikö?

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällanen kysymys käytänteistä.

Putsaatteko(pirtuatteko) te pistokohtaa, jos pistätte s.c insuliinia navan alueelle kynällä?

Ihan tavalliselta siistiltä ihmiseltä, en putsaa. Pulsulta juu. Samahan se on klexanen kanssa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Putsaatteko(pirtuatteko) te pistokohtaa, jos pistätte s.c insuliinia navan alueelle kynällä?

En putsaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En putsaa ellei iho ole selkeästi p*skainen (esim. laitapuolenkulkijat, yms.)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

en putsaa..eihän se niin steriiliä tarvi olla normi immeisellä..

eiko obeesilla immeisellä mieluummin reiteen tai käsivarteen kuin vatsaan? vaikka neula olisi pitkä?  siis normi kynällä pistot..?

Huh,2 yötä viel sit yöt ohitte.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

eiko obeesilla immeisellä mieluummin reiteen tai käsivarteen kuin vatsaan? vaikka neula olisi pitkä?  siis normi kynällä pistot..?

Mä pistäisin pitkävaikutteisen reiteen ja lyhytvaikutteisen vatsaan...? Jos on hoikka potilas nii kulmaa enemmän siihe... Et ei iha 90 asteen kulmas tökkää.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...