Jump to content
MAINOS

Trakean imeminen


MHB

Recommended Posts

Jatkokysymys, jos trakarista lähtevässä ns. ruttuletkussa/haitariletkussa on imu"reikä"/korkki, imettekö sen kautta? Mitä mieltä olette asiasta?

Oletan sun tarkoittavan "Peepin säästäjää". Eli kyllä, sen läpi teen imut, koska imun aikanakaan painetuki ei häviä respiraattorista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jatkokysymys, jos trakarista lähtevässä ns. ruttuletkussa/haitariletkussa on imu"reikä"/korkki, imettekö sen kautta? Mitä mieltä olette asiasta?

Oletan sun tarkoittavan "Peepin säästäjää". Eli kyllä, sen läpi teen imut, koska imun aikanakaan painetuki ei häviä respiraattorista.

En tarkoita! En keksi muita nimiä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Steripolarin moinen on nimeltään: Expandi-Flex kaksoisswiwel-yhdistäjä - kuvaa ei talon koneelta saa liitettyä. Siis periaatteesa jatkoletku+kulmayhdistäjä, ja siis reikä vain imuja varten (ei siis siinä mielessä samanlainen kuin tuo yllämainittu)

Mietin vaan miten aseptiikka toteutuu sen reiän osalta, ko letku kuitenkin vaihdetaan vain kertaalleen viikossa. Olen myös huomannut isojen räkämällien jäävän jumiin ts. kuoriutuvan imukatetrin pinnalta reikään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oppini saanut trakari-imuista teholla silläviisiin, jotta yksi pilli/sisäänvienti?

Pilli/sisäänvienti? Hmm... Onko tää mitenkin yleinen käytäntö tehoilla? Meillä kyllä käydään surutta samalla pillillä useamman kerran putkessa jos pilli ei kontaminoidu välillä mihinkään...

Yhden kerran käydään yhdellä imukatetrilla meillä.

Siis sen verran tarkennusta tuohon omaan kommenttiin että siis samalla katetrilla voidaan käydä muutaman kerran yhdellä imukerralla. Ei tosiaankaan säilötä minnekään eikä uusiokäytetä  :D Ja tämäkin jos ollaan varmoja ettei imukatetri osu mihinkään muualle imukertojen välissä. Tietty limankoostumus ja sen lisukkeet (esim. ruoan palat) vaikuttaa tähän höylätäänkö samalla katetrilla useita kertoja...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta yhdistäjästä missä imulle reikä, itse en ainakaan kokenut hyväksi. Juurikin se takia, että jos imukatetriin jäi limaa, niinkuin yleensä niin se kaikki kuoriutui letkusta siihen reiän suulle. Lisäksi se mikä meillä oli , oli hirmuisen löysä ja irtosi jatkuvasti kanyylista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen hoitanut kotona puolivuotiasta vauvaa, joka ei tarvinnut lisähappea. Käytin kostutukseen aguaa, koska sitä oli tarjolla ja katetrin kastoin ennen ennen trakeaan laittoa siihen. Silloin taisi olla käytössä vain tehdaspuhtaat hanskat. Teholla taas käytin "mikkihiiriä" aina, kun mentiin joko trakeaan tai hengitysputke

een. Kostutus NaCl, kun mennään trakeaan. Nyt käytössä suljéttu imu, joka on aseptisesti hyvä, kun ei tarvita kuin puhtaat hanskat ja esim. hengityskone on koko ajan päällä, jos sen tarvis. Lisäksi siinä on erillinen kohta ruiskulle, josta voidaan kätevästi antaa kostutusta.

Joku mainitsi tuosta happea aina 100% imuilla. Happea käyttäisin sen mukaan, mikä on lapsen tarve imujen yhteydessä. Ei mitään auttomaattisia arvoja, jokainen potilas tarvitsee yksiköllisen hapentarpeen. Mitä pienempi lapsi, sitä tarkempi oltava happihanan kääntämisen suhteen etenkin , kun happea lasketaan. Näin ainakin minulle opetettu.

Olisin myäös varovainen aina, kun katetria työnnetään trakeaan. Tuntuu pahalta lapsesta, jos katetrin ns. tökkää liian syvälle. Eli tärkeä tietää trakarin pituus ennen imuja.

Oliko puhetta katetrin juuren puhdistuksesta? Se taasen oma juttunsa ja samoin kannattaa muistaa pitää varakatetri teipattuna jossain valmiina, jos katetri pääsee irti. Lapset pitää mielellään käsiään lähellä kasvoja ja katetria puhdistettaessa on aina vaarana, että se lähtee irti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Spärlä: En ole kyllä kuullut sellaisesta että imu päällä vietäisiin katetri putken sisään. Olisi mielenkiintoista kuulla perustelut.  >:D  Olen itse teholla töissä. Meillä käytäntö, että imu päälle kun ollaan "perillä" ja vedetään imun kanssa katetri pois. Kertaimu per katetri ja ei kostuteta katetria ennen imua. Ei myöskään hapeteta potilasta 100 % hapella ennen eikä jälkeen imujen. Ambutukset myös historiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oliko puhetta katetrin juuren puhdistuksesta? Se taasen oma juttunsa ja samoin kannattaa muistaa pitää varakatetri teipattuna jossain valmiina, jos katetri pääsee irti. Lapset pitää mielellään käsiään lähellä kasvoja ja katetria puhdistettaessa on aina vaarana, että se lähtee irti.

Trakarin vai mistä puhut?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt käytössä suljéttu imu, joka on aseptisesti hyvä, kun ei tarvita kuin puhtaat hanskat ja esim. hengityskone on koko ajan päällä, jos sen tarvis. Lisäksi siinä on erillinen kohta ruiskulle, josta voidaan kätevästi antaa kostutusta.

Millainen on suljettu imu?

This is my truth, tell me yours...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt käytössä suljéttu imu, joka on aseptisesti hyvä, kun ei tarvita kuin puhtaat hanskat ja esim. hengityskone on koko ajan päällä, jos sen tarvis. Lisäksi siinä on erillinen kohta ruiskulle, josta voidaan kätevästi antaa kostutusta.

Millainen on suljettu imu?

Googlaa closed suction system, niin näet kuvia ja saat tietoa ainakin enkuksi. Vähennetään infektoita kun ei aina oteta uutta pilliä imemiseen. Aiemmin keskusteltu: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=16562.msg213069#msg213069

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...