Jump to content
MAINOS

Trakean imeminen


MHB

Recommended Posts

Voisiko joku ystävällinen ja aiheesta tietävä ihminen kertoa yksityiskohtaisesti, että kuinka ko. toimenpide tapahtuu? Siis välineet ja tapahtuman kulku yms. huomioitavat asiat. Ja nimenomaan siis niin, että ko. toimenpide hoidetaan henkilön kotona ja kyseessä on lapsi.

Toki homman perusjutut on selvillä ja tiedossa, mutta mielellään kuulisin joltain kokemusta omaavalta selkeän selostuksen välineistä ja etenemisestä ja muusta huomioitavasta. Minulle kun homman opastanut henkilö ei kertonut asiasta juuri mitään (vaikka yritin kysellä) kunhan vaan teki. Oli vissiin kissa vienyt kyseiseltä rouvalta kielen tai sitten oli muuten vaan tympääntänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

tracheakanyylista?

en tiedä kotioloista mut teholla: puhtaasti pitäisi homma tehdä, valmistelet ensiksi välineet, itselle maski, hanskat, laitat imupöntön päälle, siihen vihreä/musta kertakäyttöinen imujohto, 10ml ruisku jossa NaCl 0,9%. vedät puhtaat hanskat ja otat imukatetrin pois suojapussista. imukatri työnnetään peepin säästäjän läpi sopivan syvälle et potilas alkaa yskiä ja imetään pois, jos on kauhean paksua tavaraa nii tolla keittosuolalla sit vähän laimennetaan sitä räkää ja toistetaan imeminen pari kertaa. nii ja happiprosentti laitetaan toimeenpiteen ajaksi 100%.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotioloissa:

- Kerrotaan potilaalle selkeästi imutoimenpiteestä ja sen tarkoituksesta

- Käsien desinfektio ennen ja jälkeen toimenpiteen

- Imutehoa yli 200 mmHg ei saa nostaa!

- Välineet valmiiksi: imukatetri, hanskat, vesimuki, maski (no maskia en käytä itse)

- Aseptinen imutekniikka: trakea -> suu -> nenä

- Sopiva imukatetri kastetaan steriiliin aquaan, viedään se imemisen ollessa pois päältä (sormi ei imusuuttimen reiän päällä) trakeostomian sisään kanyylin pituudelta. Imu päälle (sormi suuttimen reiälle) ja vedetään katetri pois rauhallisesti, edestakaista liikettä välttäen.

- Imu toistetaan tarvittaessa ja välillä imaistaan letkustoon ster.aquaa.

- Yksi imukerta saa kestää korkeintaan 10-15 s ja potilaan on annettava levätä imujen välillä. Itse vaihdan katetrin kolmen imun jälkeen ja katselen tilannetta.

- Imemisen jälkeen katetrin kautta huuhtaistaan letkustokin, katetri ja hanskat roskiin. Tarvittaessa ts. mielellään ambuttaminen.

- Ei rutiininomaisia imuja

korjattu ajatuskatkos tanks spärlä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

imukatri työnnetään peepin säästäjän läpi sopivan syvälle et potilas alkaa yskiä

Mikä on "peepin säästäjä"?

Tiputelisitko NaCl-liuosta ihan suoraan sinne kanyyliin liman pehmittämiseksi??

Nimim. oppia ikä kaikki.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

imukatri työnnetään peepin säästäjän läpi sopivan syvälle et potilas alkaa yskiä

Mikä on "peepin säästäjä"?

Tiputelisitko NaCl-liuosta ihan suoraan sinne kanyyliin liman pehmittämiseksi??

Nimim. oppia ikä kaikki.

peepin säästäjiä on erilaisia, helpottavat intuboidun/tracheostomoidun potilaan hengitystiehoidot/bronkoskopiat

tässä yksi kuva moisesta 0051002.jpg

juu ja keittosuolaa laitetaan pienissä määrin tuubista sisään bronkukseen, suolaliuos pehmentää kummasti limaa/räkää ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lapsellekin voi laittaa raakana. Peepin säästäjät/säätäjät on tehon hienouksia  ;D Samoin nebulisaattorit ja yskäkoneet..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oppini saanut trakari-imuista teholla silläviisiin, jotta yksi pilli/sisäänvienti?

Teho kun on hiukan eri kun kotiolot. Koskas viimeksi muuten katetroit nurmikolle?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

?Que?

Sitä varmaan tarkoitettiin, että kotona ei ole aseptiikan kanssa niin tarkkaa kuin sairaalassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oppini saanut trakari-imuista teholla silläviisiin, jotta yksi pilli/sisäänvienti?

Pilli/sisäänvienti? Hmm... Onko tää mitenkin yleinen käytäntö tehoilla? Meillä kyllä käydään surutta samalla pillillä useamman kerran putkessa jos pilli ei kontaminoidu välillä mihinkään...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oppini saanut trakari-imuista teholla silläviisiin, jotta yksi pilli/sisäänvienti?

Pilli/sisäänvienti? Hmm... Onko tää mitenkin yleinen käytäntö tehoilla? Meillä kyllä käydään surutta samalla pillillä useamman kerran putkessa jos pilli ei kontaminoidu välillä mihinkään...

Yhden kerran käydään yhdellä imukatetrilla meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen oppini saanut trakari-imuista teholla silläviisiin, jotta yksi pilli/sisäänvienti?

Pilli/sisäänvienti? Hmm... Onko tää mitenkin yleinen käytäntö tehoilla? Meillä kyllä käydään surutta samalla pillillä useamman kerran putkessa jos pilli ei kontaminoidu välillä mihinkään...

Yhden kerran käydään yhdellä imukatetrilla meillä.

Itse olen työskennellyt hengityshavaustiimissä jossa potilas kotona. Yhden imun aikana katetrilla imetään varmaan n. 10-20 x 5 s kanyylista, kanyylia "cuffattaessa" useammankin kerran jotta kaikki lima saadaan imettyä kanyylista. Imukertoja on n. 5/vuoro, cuffauksia pari kertaa.

Miten teillä joissa vaihdetaan katetri aina sen käytyä kanyylissa; kestääkö se yksi imu sitten sen maksimiajan 15 s ja kuinka monta katetria kuluu yhdellä imukerralla? Tuossa paikassa jossa olen työskennellyt ei vois katetria vaihtaa joka imun välissä; potilas tod.näk menettäisi malttinsa ja muutenkin imuihin kuluisi päivän aikana ihan tuhottomasti aikaa ja katetreja kuluisi pakettitolkulla päivittäin.

Olen kuullut että joissain paikoissa käytettäisiin samaa katetria useiden imukertojen ajan säästösyistä. En tiedä pitävätkö jutut ihan paikkaansa mutta onpa taas joku saanut hyvän idean missä voidaan säästää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potiaan kotihoidossa, 1 katetri / 1 imukerta. Imukerta : trakea ja sitten nielu. Jos trakeaan täytyy palata niin uusi katetri tietty sit jo.

Meille painotettiin, että imukatetreja ei säästellä. Hyvä niin... vaan tiedän paikkoja jossa imukatetri vaihdetaan 1xpvä ja imuja useita  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse myös hengityshalvauspotilaiden hoitoringeissä työskennellyt, ja voin sanoa että tapoja on niin monta erilaista kun on paikkoja. Tietenkin on vaan yksi tapa tehdä se aseptisen "oikea oppisesti". Olen myös kuullut että jossakin paikoissa samaa imukatetria saatetaan käyttää koko työvuoro, ja ihan van säästösyistä. Omat potilaani ovat olleet aikuisia ja meillä samaa katetria käytetty sen yhden imun ajan. Siis periaatteessa se 2-3 kertaa jotka siinä samassa hetkessä imetäään. tietenkin jos välillä imen suusta vaihdan katetrin. Ja ohjeistus oli että imukatetria työnnettään trakeaan niin paljon kun menee, eli noin 2/3 osaa. Näin imu paljon tehokkaampaa, eikä imukertoja tarvita niin montaa kun kerralla saadaan puhtaaksi. En tidä miten lapsilla. Toiset taas sanovat että vaan kanyylin mitta. Ja meillä yhden potilaan kanssa kostuteltiin aina keittiksellä, 2-3 ml keittistä trakeaan, muutama hengen veto koneella tai ambulla ja sitten imu.  Hengityskonepotilailla imuveden pitäisi myös aina olla keittistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko suomalaisilla tehoilla käytössä ns. suljettu imu, jossa imukatetri on pussissa ja kiinni trakarissa? Ite en tota päässyt käyttämään, sivusta näin pari kertaa ja homma vaikutti näpsäkältä, silloin samaa katetria käytettiin useamman kerran, systeemin vaihtovälliä en enää muista.

On käytössä ainakin meillä, mutta ei vain trakeostomoiduille. Lähtökohtaisesti kaikille intuboiduille, jos ekstubaatio ei ole odotettavissa muutaman tunnin sisällä. On ihan jees, kun sitä tottuu käyttämään. Vaihtoväli on kolme päivää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, sen kyllä ymmärrän ja tiedän, mutta nurmikolle katetrointi?

Niin siis että se the real life on siellä ringissä aika erilaista kun elämä sairaalassa. Imeä täytyy mitä ihmeellisimmissä paikoissa ja asennoissa. Tuo nurmikolla katetrointi nyt vain oli hyvä esimerkki siitä, missä niitä hoitotoimenpiteitä oikeasti tulee tehtyä. Hiekkalaatikolla, autossa penkkien välistä, uimassa, merellä kaameassa merisairaudessa  :)

Itse imen max. 3 kertaa samalla katetrilla. Sitten vaihdan aina uuden ja muutenkin pidän taukoa. Jokaisella imen n. 5-10 s. korkeintaan. Harvoin käytän keittistä, mutta se taas on niiiin potilaskohtaista.

Olen keskolassa törmännyt tuohon suljettuun imuun. Oli mielenkiintoinen systeemi, mutten sen käytöstä sen enempää muista/tiedä.

Joskus on hauskaa seurata muiden työskentelyä, saattaa oppia uusia, joskus jopa kätevämpiä ja helpompia tekniikoita. Itse esim. katetroin virtsan aina niin että potilas selällään. Huomasin että kollega katetroi potilaan hänen ollessaan kyljellä.

***

PUH ehti vielä tuohon väliin kommentoimaan. Muistatko minkä niminen systeemi on?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistatko minkä niminen systeemi on?

Ei voi muistaa... Yritän katsoa seuraavan kerran kun menen töihin.

En keksi googleen mitään hakusanaakaan...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilla kaytossa on Portexin systeemi. Toki muillakin valmistajilla on vastaavat imut.

http://www.smiths-medical.com/catalog/suction-catheters-accessories/closed-suction/steri-cath/steri-cath-closed-ventilation.html.

Googlasin hakusanalla "closed suction".

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tanks MaHa, päähän ei noussut mitään nimeä moiselle.

Jatkokysymys, jos trakarista lähtevässä ns. ruttuletkussa/haitariletkussa on imu"reikä"/korkki, imettekö sen kautta? Mitä mieltä olette asiasta?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos korkki nopeuttaa ja helpottaa minun työta, niin kyllä minä käytän sitä. Yleensä ventilaattori ei hälytä niin pahasti, jos imureikää käyttää.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...