Jump to content
MAINOS

Oikeus työterveyshuoltoon?


Rubbo

Recommended Posts

En tiedä yhtään kuntaa tai kuntayhtymää, jossa ei olisi sovittu noin. Erikseen sitten etukäteen ilmoittamalla vaaditaan se lääkärintodistus, ja silloin usein nimenomaan työterv.huollosta. Tällä vältetään jonot kunnan tk:ssa...

Varmaan on niinkin, etteivät lähiesimiehet aina tiedä, mitä sopimuksia paikallistasolla on tehty (tai niitä ei kiinnosta) ja siksi vaativat todistuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä saa työterveyshuoltoa yli 4 kk talossa olleet. Lyhyet sairaslomat kirjoittaa firman oma sairaanhoitaja arkisin, niin säästetään työterveyshuollon kustannuksissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa työterveyshuoltoa yli 4 kk talossa olleet. Lyhyet sairaslomat kirjoittaa firman oma sairaanhoitaja arkisin, niin säästetään työterveyshuollon kustannuksissa.

Meillä työterveys kuuluu kaikille työntekijöille, vaikka olisi vain keikalla. Virka-ajan ulkopuolella käynnit hoidetaan päivystyksessä.

Sairaslomaa saa kolme päivää omalla ilmoituksella, 5 päivää sh:n/th:n lapulla ja siitä eteenpäin lääkärintodistus.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Yksityisellä kun olin työssä, niin minkäänlaista työterveyshuoltoa ei oltu järjestetty, ainoastaan se työhöntulotarkastus. Esim. yötyöntekijöiden säännöllisiä terveystarkastuksia ei järjestetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisellä kun olin työssä, niin minkäänlaista työterveyshuoltoa ei oltu järjestetty, ainoastaan se työhöntulotarkastus. Esim. yötyöntekijöiden säännöllisiä terveystarkastuksia ei järjestetty.

Eikö se mene niin, että jokaisen työpaikan on lain mukaan järjestettävä työterveyshuolto. Muiden kuin työperäisten sairauksien hoitaminen ei taida lain mukaan kuulua tähän, eli työnantaja voi passittaa jokaisen räkätautisen hakemaan sairauslomatodistusta vaikka sieltä päivystyksestä. Eri asia on se, että onko tuollaisessa touhussa mitään järkeä - ei ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF, noin olen asian käsittänyt. Siis että työterveyshuolto on järjestettävä. Meille vain ilmoitettiin että EI OO ja se siitä... Mutta työntekijöiden kesken vain ihmeteltiin, että eikö se ole lakisääteinen juttu.

Ja tosiaan, onko mitään järkeä vaatia työntekijältä lääkärin kirjoittamaa sairauslomatodistusta, jos on kyse ns. luotettavasta työntekijästä jolla ei ole tapana olla pois työstä? Tällaisesta seuraa helposti se, että tullaan kipeänä töihin eikä sekään ole kenenkään etu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF, noin olen asian käsittänyt. Siis että työterveyshuolto on järjestettävä. Meille vain ilmoitettiin että EI OO ja se siitä...

Just tässä kohtaa pitää jatkaa jankkaamista, ja vaatia selitystä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

työterveyshuoltoa on määritelty Työterveyshuoltolaissa, tessissä ja kunkin työpaikan omassa tthsuunnitelmassa, joka hyväksytetään yt-elimessä tai ts-toimikunnassa. Ja minimissään on ns. lakisääteinen, jossa sisältöä ovat työhöntulotarkastukset, lakisääteiset (altisteinen työ) terveystarkastukset ja työpaikkaselvitys. Eli minimiin ei kuulu sairaanhoito. Työnantaja siis päättä minlä tasoisen tth:n tarjoaa. Kun sairaanhoito kuuluu, niin siinäkin ta voi määrittää mitä siihen tulee. Ja tessissä ainakin meillä (terveyspalveluala) on määritelty se että ta voi halutessaan vaatia s-loma todistuksen itse määrittämältään lääkäriltä.

Useissa tthsopimuksissa on mahdollisuus sairaustapauksessa olla omalla ilmoituksella poissa 3 päivää, siitä tehdään siis vain poissaoloilmoitus.

Eli jos epäselvää niin ottakaa yhteys esimieheen ja pyytäkää nähtäville oma tthsopimus, siitä näkee sisällön. Ja jos semmoista törkeyttä ilmenee, että tth lavertelee potilasasioita, niin se on kyllä jo vajava paikka ja oikeusjutun paikka, jos asian voi näyttää toteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elikkä mitenkä menee säädökset oikeudesta työterveyshuoltoon? Pitääkö olla tietyn ajan töissä vai onko lyhytaikaisillakin sijaisilla oikeus käydä työterveyshuollossa?

Työnantajana kaupunki ja kvtes:iä sovelletaan.

Paljon on tullut asiaa, mutta enemmän ei-asiaa tässä viestiketjussa. Pihis puhui oikeita asioita.

Työnantaja jolla on yksikin työntekijä, jolle maksaa palkkaa, on velvollinen järjestämään työterveyshuollon. Lakisääteinen työterveyshuolto sisältää ennaltaehkäisevän (ns. 1-luokan toiminta) terveydenhuolto, johon kuuluu (suoritettavassa aikajärjestyksessä): työpaikkaselvitys, jossa kartoitetaan työn altisteet ja määritetään terveysriskit niiden mukaan. Selvityksen pohjalta tehdään työterveyshuollon toimintasuunnitelma, joka käsitellään työsuojelutoimikunnassa yhteistoimintamenettelyn mukaan. Työhöntulotarkastus on lakisääteinen altisteisessa työssä. Se tehdään koeajan aikana, ei sen jälkeen. Toivottavaa on, että tarkastus tehdään kuitenkin pienen työrupeaman jälkeen, että työntekijä osaa kertoa juuri oman työnsä altisteista eksaktisti, eikä tyyliin: "oon kuullu, että ehkä voin tehdä sitä, käsitellä jotain liuotinaineita, tehdä ehkä yövuoroja joskus tai matkustaa sinne ja tänne". Erityistä vaaraa sisältävissä töissä se on kuitenkin tehtävä viimeistään 1kk töiden aloittamisesta.

Altisteiseen työhön kuuluvat määräaikaiset terveystarkastukset, jotka siis nekin ovat lakisääteisiä. Työnantaja on velvollinen toimittamaan työntekijän alkutarkastukseen ja huolehtimaan siitä, että määräaikaistarkastuksissa käydään, samoin vajaakuntoistarkastuksissa. Terveydenseurantatarkastuksen, ns. ikäryhmätark. suorittamisesta vastuu on vain ja ainoastaan työntekijällä itsellään.

Työnantaja voi määrittää, kelle maksaa työterveyshuollon sairaanhoitopalvelut, esim. ei kesätyöntekijöille, ei alle 4 kk palveluksessa oleville jne. jne.

Valtioneuvoston asetuksessa terveystarkastuksista erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavissa töissä (1485/2001) yötyö on määritelty yhdeksi terveystarkastuksia edellyttäväksi syyksi. Terveystarkastuksia tehdään, jos työntekijä tekee vähintään 20 yövuoroa vuodessa. Erityisistä henkilöön tai työoloihin liittyvistä syistä tarkastuksia voidaan tehdä myös työssä, jossa on vähemmän yövuoroja. Vuorotyön aloittamisen ja työhöntulotarkastuksen jälkeen tarkastusten suorittamisen ajankohta on seuraava:

terveydentilan seuranta ja terveysneuvonta haittojen vähentämiseksi kahtena ensimmäisenä yötyövuonna kerran vuodessa, sen jälkeen

- alle 25-vuotiaat vähintään 5 vuoden välein, yksilölliseen riskin arviointiin perustuen tarvittaessa jopa 1–3 vuoden välein

- 25–50-vuotiaat vähintään 5 vuoden välein, yksilölliseen riskin arviointiin perustuen tarvittaessa useammin

- 50–60-vuotiaat 2–3 vuoden välein, yli 60-vuotiaat 1–2 vuoden välein

Työhöntulotarkastukset pitäisi tehdä kaikille vuorotyöntekijöille, mutta käytäntö on aivan villiä, eli laitonta. Itse olen terveydenhuollon työurani aikana (1984- edelleen) käynyt kolme kertaa työhöntulotarkastuksessa: kaksi kertaa yo-sairaalan vuodeosastolta viran saatuani (sitä ennen 2 v. sijaisena), äl sijaisuuteen mennessäni tk:n vuodeosastolle, virkavapaan sijaisuuteen yksityiselle työterv.asemalle. KERTAAKAAN en määräaikais- eli yötyötarkastuksessa ollut yli 10 v. aikana yliopistosairaalassa.

Sairaanhoitoa (ns. 2-luokan toiminta) työnantajan ei ole velvollisuus järjestää, mutta useimmiten se haluaa tarjota sen. Silloin työnantaja voi myös vaatia että työntek. käyttää vain työterveyshuoltoa sl hankkimiseen ja se voi vaatia vain tiettyjä työntekijöitä hakeutumaan aina tth:oon, vaikkei kollegalta sitä vaadita, siihen on aina ko. työntekijästä riippuva syy. Se voi vaatia joka poissaolopäivästä lääkärintodistuksen, mikä on kaikkien osapuolten resurssien haaskaamista. Yleensä th/sh-todistus riittää. Puhelimitse sl ei suositella kirjoitettavaksi ellei ole perusteltua syytä vastaanotolle tulemattomuuteen (kova kuume, raju vatsatauti). Työterv.huolto EI KOSKAAN anna sl alle 10 v. lapsen sairauden vuoksi, todistus hankitaan lastenneuvolasta tai kouluth:sta.

Yökyöpeli kirjoitti: "Äitini taas vastaavasti toivoisi että heidän työssään vaadittaisiin aina se sairauslomatodistus, siellä kun arvaa aina paria päivää ennen kuka on poissa... Eikä tähän työterveyshuolto puutu mitenkään."

On ainoastaan työnantajan asia, jos se ei halua vaatia todistusta poissaoloista, vaikka lintsareita olisi joukossa. Ei siihen työterveyshuollon tarvitse eikä voi puuttua, omailmoitussaikut eivät tule tth:lle tiedoksi. Esimies on hoitanut hommansa huonosti tuossa tapauksessa.

Työnantaja voi vaatia, että sairaskäynnit tehdään työajan ulkopuolella, ja myöntää palkallista vapaata vain 1-luokan toiminnan suorittamiseen. Jotkut TES:t, mm. metallin TES näin vaatii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kävin just hakemassa tth:sta vakkareille kuuluvan B-hepatiitti-rokotuksen. Meillä pääsääntöisesti tth hoitaa tuki- ja liikuntaelinten sairaudet, mammografia ja gyne (ei toki mun ikäiset) ja työpäätelasit saa ostopalveluna. (Mitä se sit ikinä tarkoittaakaan...)

Kysyin just, et saadaanko influenssa-rokotukset jatkossa. Ei tällä hetkellä kuulu meille, mutta enköhän mä senkin asian muuta, kun oon saanu isot pyörät pyörimään muuteskin.  :(

Mitenkähän tuo työper'iset sairaudet sitten määritellään, kun meillä tth hoitaa vaan noi tuki- ja liikuntaelinten pitkäaikaisjutut. Meillä kuitenkin ns. työperäisiä altistuksia vois tulla koko ajan jollekin. Nimim. A/H1N1-epäilyjä hoitanut x2, tällä viikolla oli värjäyspositiivinen tubi yms. Joku aika sitten onnistuin hoitamaan bakteerimeningiittipotilaitakin, jotka sitten kuoli. Infektiolääkäri (kaupungin) tuntuu aina päättävän, ettei riskiä ole syntynyt "seuratkaa kotona".  ::) Joo, mä oon vähän väsyny työhöni...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain juuri kutsun työhöntulotarkastukseen ( 1½ vuotta toimen vastaanottamisesta  :D ).

Tietääkö kukaan, onko pakko antaa TTHlle lupa hankkia aiemmat sairauskertomukset terveyskeskuksesta tai sairaalasta? Mitä tapahtuu, kun en anna tähän lupaa. Annan itse tarvittavat tiedot sairauksistani ja jos eivät siihen luota, en käytä koko TTHa  ;D

Onko se, jos ei käytä TTHn palveluja, peruste vaikkapa irtisanomiselle? Olisiko antaa linkkiä esim. lakipykäliin.

En hyväksy sitä, että minut pakotetaan käyttämään jotakin tiettyä terveydenhuoltopalvelun tuottajaa vaan valitsen itse missä hoidatan itseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei multa pyydetty mitään muuta kuin oma tarina. Mut työhöntulotarkastuksen jälkeenhän yleensä toimi vasta otetaan vastaan...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se, jos ei käytä TTHn palveluja, peruste vaikkapa irtisanomiselle? Olisiko antaa linkkiä esim. lakipykäliin.

Meillä ei ainakaan tunnu hevin edes pääsemään käyttämään työterveyshuollon palveluja  ;D. Tähän päätelmään olen tullut kuunneltuani niin lukuisia kollegoita kuin omastakin kokemuksesta sen kerran kun olisin tarvinnut. Työterveyshuolto tuntuu olevan kovin pelkistettyä mallia... Vaihtoehtoina taitaa monesti olla pikemminkin oma terveysasema tai sitten taalat tiskiin ja yksityiselle...  :D

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain juuri kutsun työhöntulotarkastukseen ( 1½ vuotta toimen vastaanottamisesta  :D ).

Tietääkö kukaan, onko pakko antaa TTHlle lupa hankkia aiemmat sairauskertomukset terveyskeskuksesta tai sairaalasta? Mitä tapahtuu, kun en anna tähän lupaa. Annan itse tarvittavat tiedot sairauksistani ja jos eivät siihen luota, en käytä koko TTHa  ;D

Onko se, jos ei käytä TTHn palveluja, peruste vaikkapa irtisanomiselle? Olisiko antaa linkkiä esim. lakipykäliin.

En hyväksy sitä, että minut pakotetaan käyttämään jotakin tiettyä terveydenhuoltopalvelun tuottajaa vaan valitsen itse missä hoidatan itseni.

Eihän sitä ole pakko toimittaa/antaa lupaa sairauskertomuksiin. Sitten jos sattuu jotain, niin vakuutusyhtiö saa paperit ja ne ei toimita niitä kenellekkään muulle. Lain mukaan sairauskertomustiedot saa vain oikeus, vakuutusyhtiö, niitä tarvitsevat virkamiehet jne. Joku voi ettiä lain potilastiedoista, jos ehtii.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

alla linkkeja, joissa kaksi ydinlakia tähän aiheeseen liittyen. Eli Työterveyshuoltolaki ja  Laki yksityisyyden suojasta työelämässä.

Jos työkentelee altisteisessa työssä (kuten yötyö) niin silloin terveystarkastukset ovat lakisääteisiä eli pakollisia. En ymmärrä kyllä sitäkään, miksi pitää suhtautua kielteisesti työhöntulotarkastukseen. Ja työnantaja voi määrittää sairaustapauksissa kenen lääkärin todistuksen se hyväksyy. Eli siitä on pykälä tuossa yksityisyydensuoja laissa.

Aiemmin tässä ketjussa on myös muutamia vastauksia tässä äsken tulleisiin kysymyksiin

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kuuluuko ta:n edustajan (lähiesimies, oh) ilmoittaa työntekijöille terveystarkastuksista? Vai onko normaali käytäntö että tth ilmoittaa suoraan asianomaiselle?

Kysyn siksi, että meillä lähiesimies ilmoitti ajat työhöntulotarkastukseen, mutta ei puhunut terveystarkastuksesta mitään. Sain vain puhelun tth:sta että päivänä ja kellonaikana se ja se on terveystarkastus. Kummastelin ettei esimies ollut mitään maininnut vaikka on mut monta kertaa tässä tavannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...