Jump to content
MAINOS

Viran antaminen ulkopuoliselle, vaikka talossa sijaisia


Vieras: f_soul

Recommended Posts

Tää näkyy olevan melko yleistä nykyisin, ikävä kyllä. Ei hirveesti nosta pitkäaikaisten sijaisten motivaatiota, kun aina joku sivusta tullut vie paikan. angry.png Meillä on tällaista henkilöstöpolitiikkaa harratettu jo useamman vuoden ajan, kun tuli uusi pomo kuvioihin. No, kohta voi olla vielä suurempi pula sijaisista, kun kaikki leipääntyy ja lähtee kävelemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

(Niille oli jopa sanottu, että joutuvat itse silti irtisanoutumaan...)

...

Sijaisuus on siis ollut jo hyvän aikaa täyttämättä täyttöluvasta ja kahdesta pätevästä hakijasta huolimatta. Sen sijaan nyt oh löysi mukavan kivan ja näppärän ALAIKÄISEN, mutta hyvin arvosanoin valmistuneen lähärin/yo:n, jolla ei työkokemusta ja palkkasi sen. Reilu peli? Asiasta infottiin sanoin "hän oli enemmän sellainen joka sopii tähän meiän henkeen".

Tuo ensimmäinen "irtisanoudu itse" kuulostaa lähinnä keinolta saada ehkä oikeuksistaan tietämättömät ihmiset todella irtisanoutumaan itse. Sen jälkeen olisi aika vaikea lähteä teiskaamaan yhtään mistään erottamisesta tai paikkojen oudosta täyttämisestä, työntekijähän on itse irtisanoutunut...

Good for underaged lähäri? Ehkä hän on riittävän lapsellinen, hallittavissa, sopii pomon tiedostamattomiin miellytysreseptoreihin tai käsityksiin työelämän sisällöstä - tai on vähän h*tin pätevä nuolemaan...? Positiivinen vaihtoehto olisi, että työnantaja omaa hyvän ymmärryksen vuorovaikutuksesta, ja on löytänyt tiimiin hyvän tekijän. Ehkä sijaisetkin ovat loistavia tapauksia, niin hyviä, että kuvio toimii erinomaisesti, eikä hän tule ajatelleeksi, että jotkut palapelin osaset haluaisivat kenties vaihtaa paikkaansa? Tai sitten kyse on tosiaan siitä, että löytyy kohtuullinen henkilö vakkariksi, pidetään kiinni, sijaiset näkyvät pysyvän muutenkin paikallaan, ja sijaisiksi tarjoutuu lähinnä erilaisia "pommeja"?

Jos joskus tuntuu, että kannattaa äänestää duunipaikkaa jaloillaan, kannattaa tehdä kunnon reality check, jos on edelleen sitä mieltä, voi haeskella duunia - jopa samoilta kulmilta, jos vain pystyy luottamaan siihen, että sana ei leviä wanhaan duuniin (siitähän voi seurata rangaistus). Jos löytyy paremmanoloinen, jota sijaiset, keikkalaiset ja vakkarit pääosin ehkä kehuvat, paikkaa on tarjolla, niin... Mutta todellakin, se reality check - joskus ihminen mustamaalaa työympäristöään, pomoaan ja johtamista syyttä suotta. Hän näkee omat intressinsä, ihmettelee, miksi ne eivät näy enempää johtamisessa. Siellä voi olla monia hyviäkin syitä takana, ja vihan kiehuttaminen voi olla myös huono ratkaisu. Sitä voi tehdä itsestään myös hankalan työntekijän, mikä voi potkia itseään kintuille - ikävä asia, jos taustalla ei olekaan mitään todellista syytä moiselle.

Itsehän olin jokunen vuosi sitten työpaikassa, jossa eräs entinen päällikkö oli lähdössä pois, mutta hän sai kouluttaa viikossa parissa uuden henkilön tilalle. Seisoivat selin muhun ja esimieheeni päin kaffejonossa, ja kiinnitin huomiota ulkoasuun. Suunnilleen sama hiusten sävy, sama pituus, samantapainen umpivirttynyt 60-luvun villapaita päällä, samankaltaiset housut. Esimies (järjissään ollut, maailmaa nähnyt henkilö) vain totesi, että siinä näet, millä periaatteilla tässä talossa työntekijät valitaan... Enpä olisi itse miettinytkään kyseisenkaltaista työntekijää yritykseen, mutta eihän siinä oikeasti hyvää työntekijää etsitty, vaan tietylle henkilölle riittävän alisteinen henkilö, sanan monissa merkityksissä. Piste.

Itse olin ajautunut taloon yrityskaupan myötä. Kyseisestä puulaakista heivattiin pihalle mm. erittäin osaava ja ahkera henkilö, koska osasi ajatella omilla aivoillaan. Tilalle otettiin työkkäristä tukityöllistetty; oli halvempi, oli iloinen saadessaan edes jotain, ei varmaan kyseenalaistaisi koskaan mitään - ja olisi erittäin helposti hyväksikäytettävä ja ulosheivattava, kun määräaikaisuus loppuisi. Ei koskaan tajuaisi puolustaa itseään. Varmaan kiva nähdä, millaisella ihmisellä todellinen kyky siinä talossa korvattiin, mukava tämä uusi henkilö, mutta... Siinä näkyi niin selvästi, mikä oli johtamisen todellinen tavoite ja organisaation todelliset päämäärät. Kyseisessä talossa hallittiin pelolla, moni kyllä tiesi, että oma asema - ja työpaikka - saattoi kadota yhdessä yössä, mitään etukäteen kertomatta, aamulla tulet töihin ja nimikkeesi on... jotain muuta.

Edelleen muistan vaan hetken, kun ulosheitetty todella noheva nainen lihamyllyn läpikäymisen tuli juttelemaan todella hyväksikäytetystä olosta, itsemurhasta... Se oli jotain, mitä voisi kuvata jonkinlaiseksi henkiseksi raiskaukseksi.* Kannan edelleen syyllisyyttä siitä, että itse olin samalla hetkellä tappelemassa omasta paikastani, kovassa ristivedossa asiakkaiden ja työpaikan aiheuttamien paineiden välillä, yrittämässä pelastaa omaa kunniaani ja itseäni. Eli en voinut tukea sillä tavoin kuin olisin halunnut. Kontakti katosi samantien, jäi sanomatta jotain, toivottavasti elämä on vienyt eteenpäin...

Jaa-a, koskahan TEHY vetäisisi koko terveydenhuollon takamukset penkkiin AKT-maisesti, jos työehtosopimusten tai omien periaatteiden yli kävellään jossain paikassa...

*En kykene kuvittelemaan, miltä tuntuu tulla oikeasti fyysisesti, seksuaalisesti raiskatuksi, mutta tuo ihminen koki todella raskaan henkisen hyväksikäytetyn tunteen, esineellistämisen, poisheittämisen aika monella tavalla.

P.s. Nykyistä työnantajaa arvostan, monenlaisia paineita on, näkee varmasti monenlaista pientä hämminkiä, mutta eipä koskaan pure sitä työntekijöihin. Jos väsyttää, harmittaa, ei jaksa, vaikka mokaa, niin silti sellainen perusasenne on yrittää tehdä aina sen, minkä osaa ja mihin pystyy...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on moneen kertaan ollut puheena, että meille palkataan nuoria ja nättejä. Kaikki työntekijät meikkaa ja laittaa hiuksiaan. Sijaisia on ollut jotka ei ehosta töihin yhtään ja heitä on pistetty pihalle tilaisuuden tullen. Onpa ollut näinkin, että työajalla on joku käynyt kampaajalla, kun se kuuluu tähän työhön...  :nauraa:

Multa kysyttiinkin tätä viimeisintä hakua tehdessä, että oonko vähään aikaan tavannu tätä entistä työkaveriani, eli osaanko sanoa mitään siihen, et onko se alkanut laittaa hiuksiaan enemmän.  8) (Mutta siis oh ei suoraan kysynyt, sen oikea käsi. Mutta tiedän jo miten kuvio menee. Seuraavana päivänä ilmoitettiin, että meille tulee joku tosi söpö tyttö.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missähän  ihmeessä olet työssä, kauneushoitolassako?  :nauraa:

Eihän tuollaiset valintaperusteet kestä, jos joku valittaisi (kunnalla tai yksityisellä terveydenhuollossa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missähän  ihmeessä olet työssä, kauneushoitolassako?  :nauraa:

Eihän tuollaiset valintaperusteet kestä, jos joku valittaisi (kunnalla tai yksityisellä terveydenhuollossa)

No niinpä, mut eipä ne kai osaa valittaa. (Terveysasemalla, mut sehän on melkein sama... 8))

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...