Jump to content
MAINOS

Nettipalstalla pääsee sisäinen peto irti


Reportteri

Recommended Posts

Nettisivujen keskustelupalstat tarjoavat houkuttelevia foorumeita, joissa voi nimimerkin suojissa laukoa mielipiteitään. Mitä alhaisempi on keskustelupalstan julkaisukynnys, sen alempana on kirjoittajan itsekritiikki, näkee tutkija. Keskustelupalstat palvelevat samaa tarkoitusta kuin humalaisten baaritiskit, VTT:n erikoistutkija Asta Bäck kärjistää. – Palstoilla on helppoa heitellä kaikenlaista ilmaan. Ei tule niin mietittyä, mitä tuli sanoneeksi. 

Asiasta kertoo Digitoday http://m.digitoday.fi/?page=showSingleNews&newsID=20097546

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No onneksi edes pysyvä nimerkki takaa jonkin tason?

Ja en puhu omasta puolestani.

Onko hoitsunetissä ollut painetta siihen, että kirjoitettaisiin omalla nimellä?

Vuositasolla siihen ehdotukseen kuitenkin törmäätte, useamminkin?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei me siirrytä koskaan pakolliseen oman nimen käyttöön, se tappais tän yhteisön. Alkuperäinen idea oli että tämä on tuulettautumispaikka alan ammattilaisille joissa voi päästellä höyryjä vapaasti, raskaan työn vastapainoksi. Ja jo nyt on konkreettisia esimerkkejä että esimiehet huohottaa niskaan mitä täällä on kirjotettu (omakohtaisiakin kokemuksia löytyy),  saatikka sitten jos täällä oltais omalla nimellä, ei kukaan uskaltas päästellä enää mitään. Vapaaehtoisesti jokainen toki saa omaa nimeään käyttää, sitä ei estä mikään.

Enkä mä näe että meillä tämä nimimerkkiasia on mikään ongelma, moderointi pelaa ja kirjotusten taso säilyy. Toki muutama äänekäs persoona välillä mekkaloi kun kokee tulleensa kaltoinkohdelluksi sen suhteen, mutta 99,9 % jäsenistä on ihan tyytyväisiä linjaan. Joten ei hätää :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enkä mä näe että meillä tämä nimimerkkiasia on mikään ongelma, moderointi pelaa ja kirjotusten taso säilyy. Toki muutama äänekäs persoona välillä mekkaloi kun kokee tulleensa kaltoinkohdelluksi sen suhteen, mutta 99,9 % jäsenistä on ihan tyytyväisiä linjaan. Joten ei hätää :D

-Olen ollut noitten kirjoitusteni takia bannissakin pari, kolme vuotta sitten ja ihan aiheesta.

Itsellä ei ole ollut valittamista kuin omien kirjoitusten (sisällön) suhteen, heh-heh.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon aloituksen linkkiin viitaten voin rehellisesti, ehkä myös naiivistikin todeta, että kun mä täällä olen kirjoittanut viestin ja painan enteriä, niin mut valtaa hetkellinen "julkkisolo". Ajattelen saavani ääneni kuuluviin ja ajattelen, että joku lukee viestini ajatuksella ja miettii samoja asioita kuin minä. Sitten lapsellisesti kuvittelen hetken, että se joku yrittää oikeesti pohtia vastausta esittämääni ongelmaan ja silkasta vilpittömästä halustaan auttaa juuri mua, kirjoittaa mulle vastineen, josta ajattelee olevan mulle hyötyä. Jos vastinetta ei ala kuulua, tulee sekunnin murto-osaksi tunne, että olen unohdettu "julkkis". Kun joku vastaa, suorastaan liikutun siitä, että olen saanut joko vertaistukea tai sitten neuvoja/ohjeita joltakin tuntemattomalta, joka juuri hetki sitten ajatteli vain mun kirjoittamaa asiaa.

Mulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, miltä tuntuu olla julkkis, mutta kuvittelen sen tuntuvan joskus samalaiselta, kuin miltä musta tuntuu saatuani ikuistettua ajatukseni tänne. Voi olla, että mussa elää pieni narsisti, joka nyt tämän foorumin kautta yrittää tukea esiin ;D

Joskus oon miettinyt sitäkin, että olenko tällä foorumilla kirjoittelemassa ammattiroolissa vai yksityisroolissa, enkä oikein vieläkään tiedä kummalla :o Kuinkas te muut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon aloituksen linkkiin viitaten voin rehellisesti, ehkä myös naiivistikin todeta, että kun mä täällä olen kirjoittanut viestin ja painan enteriä, niin mut valtaa hetkellinen "julkkisolo". Ajattelen saavani ääneni kuuluviin ja ajattelen, että joku lukee viestini ajatuksella ja miettii samoja asioita kuin minä. Sitten lapsellisesti kuvittelen hetken, että se joku yrittää oikeesti pohtia vastausta esittämääni ongelmaan ja silkasta vilpittömästä halustaan auttaa juuri mua, kirjoittaa mulle vastineen, josta ajattelee olevan mulle hyötyä. Jos vastinetta ei ala kuulua, tulee sekunnin murto-osaksi tunne, että olen unohdettu "julkkis". Kun joku vastaa, suorastaan liikutun siitä, että olen saanut joko vertaistukea tai sitten neuvoja/ohjeita joltakin tuntemattomalta, joka juuri hetki sitten ajatteli vain mun kirjoittamaa asiaa.

Älä nyt loukkaannu, mutta mä en ikinä kykenisi moiseen ajatteluun.

Näin hektisellä luonteella ja sormien hakatessa ajatusta nopeammin näppistä...juu ei.

Tämä on yksi tapa kommunikoida.

Nimerkit ei tietty ole vain nimimerkkejä, koska on ollut ilo tavata osaa myös naamakkain. Jolloin multa poistuu ihan totaalisesti se, että puhuisin vain ns. koneelle tai mielikuvan rakentamalle hahmolle.

Todistettavasti nämä ovat ihka eläviä tyyppejä, nimimerkkiensä takana.

oon miettinyt sitäkin, että olenko tällä foorumilla kirjoittelemassa ammattiroolissa vai yksityisroolissa, enkä oikein vieläkään tiedä kummalla Kuinkas te muut?

Enkä osaa oikein tuota seuraavaakaan avata. Muuta kuin että ehdottomasti siviilinä ajattelen enemmän ja olen täällä siviilinä ennen kaikkea.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en todellakaan loukkaannu. Mä en vaan tunne täältä ketään livenä (tietääkseni), joten en voi kokea muita oikeina ihmisinä, sorry. Kaikki ovat vaan nimimerkkejä, jotka työskentelevät hoitajina.

Jospa tää kirjoittelu onkin jonkinlainen etenevä prosessi. Ensin ollaan ihan että "Jee mä uskalsin kirjoittaa ajatukseni netin ikuiseen liitutauluun", sitten ollaan että "Jee joku vastasi mulle". Sitten yhtäkkiä huomaakin kekustelevansa joidenkin kanssa. Pian sitä alkaa oppimaan missä kukin työskentelee ja minkälaisista asioista he tietävät ja saattaa jo arvata, että kuka omaan viestiin vastaa. Sitten prosessi etenee sitä mukaa miten paljon kukin haluaa itsestään antaa. Jotkut tutustuvat livenä. Jotkut eivät halua paljastaa henkilöllisyyttään koskaan. Jotkut puhuvat omista asioistaan, jotkut vaan työasioista. Lisäksi prosessin etenemiseen saattaa vaikuttaa kirjoittajan ikä. Parikymppiset ovat syntyneet nettilusikka suussa ja ovat ihan eri lähtötilanteessa kuin vanhemmat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en todellakaan loukkaannu.

Hyvä ;D. Multa jäi pakollinen hymiö pois ja kun omaa tekstiä joskus lukee muutaman hetken päästä, niin se vaikuttaa töksähtävältä.

Tuut nyt mukaan seuraavan kerran johonkin miitteihin!  :o

Tässä kukaan sen kummempi toista ole, elä pelkää. Ihmisiä ennen kaikkea.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

No en todellakaan loukkaannu. Mä en vaan tunne täältä ketään livenä (tietääkseni), joten en voi kokea muita oikeina ihmisinä, sorry. Kaikki ovat vaan nimimerkkejä, jotka työskentelevät hoitajina.

Jospa tää kirjoittelu onkin jonkinlainen etenevä prosessi. Ensin ollaan ihan että "Jee mä uskalsin kirjoittaa ajatukseni netin ikuiseen liitutauluun", sitten ollaan että "Jee joku vastasi mulle". Sitten yhtäkkiä huomaakin kekustelevansa joidenkin kanssa. Pian sitä alkaa oppimaan missä kukin työskentelee ja minkälaisista asioista he tietävät ja saattaa jo arvata, että kuka omaan viestiin vastaa. Sitten prosessi etenee sitä mukaa miten paljon kukin haluaa itsestään antaa. Jotkut tutustuvat livenä. Jotkut eivät halua paljastaa henkilöllisyyttään koskaan. Jotkut puhuvat omista asioistaan, jotkut vaan työasioista. Lisäksi prosessin etenemiseen saattaa vaikuttaa kirjoittajan ikä. Parikymppiset ovat syntyneet nettilusikka suussa ja ovat ihan eri lähtötilanteessa kuin vanhemmat.

Hei huolenkantaja hienosti kommentoit. Kuten aika usein muutenkin, en vain ole tullut antaneeksi palautetta. Osa on ihan kuin omia ajatuksiani. Lienevät näin aloitteilijoille tuttuja.  Aluksi täällä oli vaikeata kun en osannut käyttää , enkä osaa vieläkään, kaikkia foorumin teknisiä hienouksia, en osa niitä edes hakea tai kaivata kun en tiedä niitä olemassa olevankaan. Toisaalta pyrin ajattelmaan, että ei tää nyt hyvänen aika voi olla siitä teknisestä osaamisesta kiinni, muutenhan olismme jossain insinöörien foorumilla. Olen ymmärtänyt niin, että tämä on kuin epävirallista työnohjausta tai konsultointia, vertaistukea just kuten sanoitkin. Kiitos mielipiteistäsi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?Jos uskaltais sen tehdä,niin silloin voi tekstinsä julkaista.vai??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?Jos uskaltais sen tehdä,niin silloin voi tekstinsä julkaista.vai??

Vakkareista suurin osa tuntee toisensa, joten tällä foorumilla mun mielestä sen takia jutut on yleensä sellaisia jotka sanois face to face. Ja jotku pystyy sanoo face to face paljonkin...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?Jos uskaltais sen tehdä,niin silloin voi tekstinsä julkaista.vai??

Itse yritän toteuttaa tätä. Mitä en kasvokkain kehtaa sanoa, en myöskään kirjoita tänne. En halua nimimerkin turvin alkaa esittämään kovempaa jätkää mitä oon. Ja osa tietää minut, joten homma ei toimis enivei.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?

Hei, nimeni on Jan-Olof Eriksson, lempinimi on Osku. Hauska tutustua. Teidän nimenne oli?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?

Hei, nimeni on Jan-Olof Eriksson, lempinimi on Osku. Hauska tutustua. Teidän nimenne oli?

Mikko Weckström, Helsinki

Muokkaus:Lisätty kotikaupunki

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?

Hei, nimeni on Jan-Olof Eriksson, lempinimi on Osku. Hauska tutustua. Teidän nimenne oli?

Mikko Weckström

Toni Mäki, Vaasa

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä,uskaltaisko sanoa täällä kirjoittamansa ääneen face to face tai jos kirjoittaisimme omalla nimellä?

Hei, nimeni on Jan-Olof Eriksson, lempinimi on Osku. Hauska tutustua. Teidän nimenne oli?

Mikko Weckström

Toni Mäki, Vaasa

Maarit Judén, Hki

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Antti "Söppe" Sjöblom, Eteläinen Suomi. Nimimerkkiä googlettamalla löytyy lisäätietoa ken sitä halajaa.

Ja teidän nimi oli?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka ei sisäinen petoni tannoin päässyt irti, kerroin täällä vain tosiasioita. Jouduin silti poliisikuulusteluun, kun olin kuulemma kunniaa loukannut.

Se koira älähtää jne..

Pyydänkin nyt ihan julkisesti anteeksi jos olen oikeasti loukannut puhuessani asioista jotka ovat aivan tosia.

Tiedämme kaikki mitä tarkoittaa salassapitovelvollisuus ja mitä sen rikkominen voi aiheuttaa.

Anteeksi pyydellen

Hanna Eloranta, Kirkkonummi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka ei sisäinen petoni tannoin päässyt irti, kerroin täällä vain tosiasioita. Jouduin silti poliisikuulusteluun, kun olin kuulemma kunniaa loukannut.

Se koira älähtää jne..

Pyydänkin nyt ihan julkisesti anteeksi jos olen oikeasti loukannut puhuessani asioista jotka ovat aivan tosia.

Tiedämme kaikki mitä tarkoittaa salassapitovelvollisuus ja mitä sen rikkominen voi aiheuttaa.

Anteeksi pyydellen

Hanna Eloranta, Kirkkonummi

Jos ja kun kyse ei ole salassapidettävästä asiasta, ei toden puhumista tarvitse anteeksi pyydellä. Kiitos Hanna rohkeasta esiintulosta. :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...