Jump to content
MAINOS

Imetys ja alkoholin käyttö


-teme-

Recommended Posts

Mä oon kai niin naiivi, että aina kun näen pysäkillä tupakoivan odottavan äidin leuka loksahtaa auki. Viinilasin ymmärrän, jos se jää siihen yhteen ja imetettävä lapsi on jo iso, eli ei syö koko aikaa. Tai esim, illalla, kun lapsi on yön syömättä.

Ei sitä kai jotkut tajua, että kyllä se vauva kaiken huomaa siinä maidossa, mutta kun itellä on kaksi allergista lasta joille rintamaidonkin kautta tuli oireita mun syömästä ruoasta, niin osaan kyllä kauhistella tuota tupakointia ja alkoholia...  :-[

Imetysmyönteinen olen, vaikken itse kyllä siinä mitään hohtoa koskaan nähnytkään, kiitos suppean ruokavalioni ja refluksitaudin. Fanaatikoita karsastan... (Esim niitä jotka leipoo omasta rintamaidostaan vieraille tarjottavaa...)  ;D Oikeastaan äsken tulin ajatelleeksi, että pitääkö sitten imettää fanaattisesti, jos se alkoholi tai tupakka on niin tärkeä, ettei niitä voi jättää myöhempään elämän vaiheeseen...  huh.gif Mä vastustan noita päihteitä siksikin, että tutkimusten mukaan tupakointi alentaa kynnystä huumeisiin ja ajattelen ylenpäänsä tupakkaa tosi pahana lapsille nimenomaan noiden huumeiden pelossa. Lapsi on lapsi ja niitä pitää vielä suojella tuollaisilta.

Enkä ole raivoraitis. En kyllä tupakoi, mutta olen maistanut. Alkoholia käytän harvakseltaan, mutta lapsille en sitä tarjoile missään muodossa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä vastustan noita päihteitä siksikin, että tutkimusten mukaan tupakointi alentaa kynnystä huumeisiin ja ajattelen ylenpäänsä tupakkaa tosi pahana lapsille nimenomaan noiden huumeiden pelossa.

Eipä ole omaan mieleeni tullut koskaan kokeilla huumeita, vaikka olenkin yli 10 vuotta tupakoinut. Tupakointi voi olla yksi kynnyksen alentaja, mutta tekijöitä varmasti löytyy paljon enemmän muualta (perhetaustat, kaverien kokeilut etc).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 100 vuoden työkoke

imetyksen aikana ei saa polttaa, voi mennä savua pikku silmiin silmiin...

imetyksen aikana juominen on myös hankalaa. onnistunee, mutta kallista juomaa läikkyy helposti...

Imetyksen aikainen hiihto, suunnistus, ja keilailu ovat myös hankalia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vastustan noita päihteitä siksikin, että tutkimusten mukaan tupakointi alentaa kynnystä huumeisiin ja ajattelen ylenpäänsä tupakkaa tosi pahana lapsille nimenomaan noiden huumeiden pelossa.

Eipä ole omaan mieleeni tullut koskaan kokeilla huumeita, vaikka olenkin yli 10 vuotta tupakoinut. Tupakointi voi olla yksi kynnyksen alentaja, mutta tekijöitä varmasti löytyy paljon enemmän muualta (perhetaustat, kaverien kokeilut etc).

No, kyllä mäkin sen tiedän, että ei se mikään tae siihen huumeiden käytön siirtymiseen oo, mutta koska 10v olen nähnyt vierestä miten huumeet tuhoaa koko tulevaisuuden, vastustan myös tupakkaa henkeen ja vereen.  (Enkä ymmärrä mitä pahaa siinä nyt sit on...) Vastustan myös vastuutonta vanhemmuutta joka altistaa noille (päihdeongelmaiset vanhemmat jne.)

Kaikilla taitaa olla joku asia mikä on lähimpänä sydäntä ja sen eteen ajattelee/tekee enemmän kuin muut ehkä ymmärtää tarpeelliseksi. Mulla se on tää, joillain se on imetys, joillain sit vaikka tupakan puolesta puhuminen.  ;D En siis tarkoittanut, etä kaikki tupakoitsijat on huumeidenkäyttäjiä tai alkaa käyttämään.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Muutama lasillinen silloin tällöin ei varmasti pahaa tee, mutta jos juominen on jokapäiväistä ja vieläpä jatkuvaa, niin silloin kannattaa pari kertaa miettiä, hankkiiko niitä lapsia ollenkaan. Jokaisella naisella äitinä on vastuu tästä asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vastustan noita päihteitä siksikin, että tutkimusten mukaan tupakointi alentaa kynnystä huumeisiin ja ajattelen ylenpäänsä tupakkaa tosi pahana lapsille nimenomaan noiden huumeiden pelossa.

Eipä ole omaan mieleeni tullut koskaan kokeilla huumeita, vaikka olenkin yli 10 vuotta tupakoinut. Tupakointi voi olla yksi kynnyksen alentaja, mutta tekijöitä varmasti löytyy paljon enemmän muualta (perhetaustat, kaverien kokeilut etc).

Onnettomien sattumusten summa johtaa huumeiden käyttöön, kukaan tuskin on suunnitellut tulevansa narkkariksi.

Juu, ja eiväthän kaikki tupakoitsivat sairastu keuhkosyöpään eivätkä kaikki alkoholistit maksakirroosiin, mutta lähes kaikki keuhkosyöpään sairastuneet ovat polttaneet tupakkaa ja lähes kaikki maksakirroosiin sairastuneet juoneet viinaa - tupakointi siis suurentaa riskiä -  myös huumeiden käytön suhteen, mutta ei yksin aiheuta sitä. 

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tirlittan: "kirjoitti Karla Loppi, Kasparin (9/98) äiti

lähteinään kirjat The Womanly Art of Breastfeeding (LLL), Breastfeeding Answer Book (LLL), Breastfeeding - Physiological Basis (WHO) sekä erinäisiä artikkeleja, lehtijuttuja ja imetystukilistalla käytyjä keskusteluja aiheesta"

-joo, tosiaan vaikuttavaa asiantuntemusta.

Outoa käsitystä siitä, missä kunnossa osaa hoidella imeväsiikäistä.â€

Jos MINÄ etsisin tietoa imetyksestä kääntyisin Karlan puoleen: Karla Loppi toimii Imetyksen tuki ry:ssä ainoana palkattuna projektityöntekijänä. Lisäksi Karla on mm. Imetystukipuhelimen projektivastaava. Uusimpana työryhmänä kansanterveyslaitoksen Kansallinen asiantuntijaryhmä imetyksen edistämiseksi ja tukemiseksi asetettu, siinä Imetyksen tuki ry:n edustajana Karla Loppi. Karla on tällä hetkellä yksi Suomessa eniten imetyksen kanssa työtä tekevistä ihmisistä, jolla on tiedot todellakin hallussa. LLL viittaa imetyksen kansainväliseen kattojärjestöön La Leche Leagueen http://www.lalecheleague.org/ . Järjestö on julkaissut lukuisia opuksia, joista yllämainittuja pidetään imetyksen pääteoksina. WHO eli World Health Organisation on varmasti tuttu myös täkäläisille, myös sosiaali- ja terveysministeriö pohjaa suosituksensa mm. WHO:n kantoihin.

Lämmöllä suosittelen myös vierailua ja viivähtämistä sivulla http://www.imetys.fi/

Turhan monet â€ammattilaiset†puhuvat silkkaa potaskaa aiheesta mitään tietämättä.

Kiitos myös Student Midwifelle asiallisista kommenteista!

A lady got her Valiums and contraceptives mixed. Now she has 14 children but doesn't really care...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyviä pointteja. Kiitosstudent midwifelle hyvistä ja asiantuntevista kommenteista.

Olen sitä mieltä että ryyppääminen ei todellakaan kuulu imettävän äidin arkeen tai ylipäänsä pienen vauvan kanssa elävän arkeen. Mutta voi kun joku olisi silloin vajaa 5 vuotta sitten oikeasti kertonut faktoja imetuksestä!!! Synnärillä vaan tolkutettiin että kyllä se onnistuu kun yrittää... Itselläni on tasaiset rinnanpäät joten imetys ei olisi onnistunut lainkaan ilman rintakumeja ja pumppua. Kaksi kuukautta imetin ja itkin ja lypsin ja itkin... Lisämaitoa jouduin kyllä antamaan jo ihan pari viikkoisesta asti. Silloin kun kysyin alkoholista (=voinko juoda esim. viiniä ruoalla tms) sain pahastuneita katseita ja kummallisia ympäripyöreitä vastauksia. En sitten pisaraakaan uskaltanut nuorena KUNNOLLISENA äitinä ottaa.... nyt onneksi on jo elämänkokemusta ja maalaisjärkeä niin että sen yhden viinilasillisen uskallan varmaankin juoda kun vauva on syntynyt vaikka imettäisinkin....

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Enpäs ole koskaan ajatellut asiaa, mutta imettävä äitihän voi käytännollisesti katsoen syöttää lasta reilummassakin sivumyötäsessä? Mielenkiintoista.....

http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/tupakka.php

Äidinmaidossa on sama promillemäärä kuin äidin veressä, joten aika hutikassa äiti voi olla ja silti maidossa on alkoholia tuskin nimeksikään. Äidinmaidon alkoholia vaarallisempaa vauvalle onkin äidin humalatila, koska silloin vauvan käsittelystä tulee epävakaata. Näin muuten opastetaan jopa kätilöopiston äitiysvalmennuksessa.>:D

Raskasaikana juominen on ihan eri juttu kuin imetysaikana juominen, tätä vain ei moni tunnu tajuavan. Itse en ole ottanut raskausaikana pisaraakaan, mutta imettäessä kyllä välillä jonkin verran, en koskaan mitään humalaa kuitenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Toisaalta taustalla saattoi olla muutakin eli miksi ne poliisit alunperin rynnivät asuntoon?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...