Jump to content
MAINOS

Imetys ja alkoholin käyttö


-teme-

Recommended Posts

MAINOS
Vieras: tirlittan

"kirjoitti Karla Loppi, Kasparin (9/98) äiti

lähteinään kirjat The Womanly Art of Breastfeeding (LLL), Breastfeeding Answer Book (LLL), Breastfeeding - Physiological Basis (WHO) sekä erinäisiä artikkeleja, lehtijuttuja ja imetystukilistalla käytyjä keskusteluja aiheesta"

-joo, tosiaan vaikuttavaa asiantuntemusta.

Outoa käsitystä siitä, missä kunnossa osaa hoidella imeväsiikäistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran vielä huomauttaisin, että alkoholi myös maistuu rintamaidossa aivan samoin kuin mausteet ja muut.

Jos alkoholia täytyy ottaa kun lähtee illalla ravintolaan juhlimaan, niin samalla kun lapsenvahti on illan niin voisi olla aamunkin. Saisivat vanhemmat nukkua rauhassa ja vauva saisi pullosta ruokansa. Eikä pääkipuisen äidin tarvitsisi kuunnella vauvan kitinää rinnalla, kun maistuu pahalta.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuskinpa kovin moni imettävä äiti itseään humalaan haluaa juoda, ainakin kovasti toivoisin ettei. Mutta kokemuksesta voin kertoa, että kaiken vauvahässäkän keskellä pullo siideriä maistuu kummasti, kun lapsen on saanut nukkumaan. Synnytyksen jälkeen sitä tuli vouhotettua ,voiko juoda siiderin tai polttaa yhden tupakan. Ihmetellen lueskelin kaikenmaailman julkaisuja, joissa kaikki pikku paheet luokiteltiin ehdottoman vaaralliseksi vauvalle. Olisinpa lukenut kyseisen artikkelin vuosi sitten! No voinpa huokaista helpotuksesta.. Kaikki kolme savuketta päivässä tuskin siis ovat aiheuttaneet vaurioita lapselleni ja voin imetellä edelleenkin (ja polttaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sitruuna
"kirjoitti Karla Loppi, Kasparin (9/98) äiti

lähteinään kirjat The Womanly Art of Breastfeeding (LLL), Breastfeeding Answer Book (LLL), Breastfeeding - Physiological Basis (WHO) sekä erinäisiä artikkeleja, lehtijuttuja ja imetystukilistalla käytyjä keskusteluja aiheesta"

-joo, tosiaan vaikuttavaa asiantuntemusta.

Outoa käsitystä siitä, missä kunnossa osaa hoidella imeväsiikäistä.

Kuulostipa jonkin opiskelijan mielipiteeltä. Mutta ihan se on fakta, että äiti voi imettää vaikka olisi alkoholia veressä/maidossa. Ihan lääkäritkin niin sanovat ja ovat varmaan asiaa opiskelleet enemmän. Toki voi olla ettei äiti ole muuten siinä kunnossa, että voisi imettää.

Sen verran vielä huomauttaisin, että alkoholi myös maistuu rintamaidossa aivan samoin kuin mausteet ja muut.

Jos alkoholia täytyy ottaa kun lähtee illalla ravintolaan juhlimaan, niin samalla kun lapsenvahti on illan niin voisi olla aamunkin. Saisivat vanhemmat nukkua rauhassa ja vauva saisi pullosta ruokansa. Eikä pääkipuisen äidin tarvitsisi kuunnella vauvan kitinää rinnalla, kun maistuu pahalta.

Täällä on varmaan paljon opiskelijoita, joten laskekaapas joku tällainen pieni prosentti-lasku: Meillä on puoli litraa (500ml) Kossua, jonka vahvuus on 38%. Kuinka paljon meidän on lisättävä maitoa, jotta juomasta tulee a) promillen vahvuista cool.png kahden promillen vahvuista? Sittenpä istutaan ja mietitään, kuinka paljon se alkoholi oikein maistuu siinä maidossa.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuule, kyllä se maistuu. Aivan samoin kuin nikotiini ja mausteet. Ja haistapa joskus rintamaitoa kun äiti on syönyt kalaa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: peltzi82

Mä en tiedä tosta haisemisesta mitään mutta oma HENKILÖKOHTAINEN mielipiteeni on se, että jos ei sitä aikaa jaksa olla juomatta/polttamatta kun lapsi on vattassa ja imetyksessä niin sit kannattais harkita 2 kertaa sitä lapsen hankkimista. Mielipide voi osittain johtua myös siitä etten ite tohon viisasten juomaan koske, kun oon muutenkin ihan tarpeeks hullu.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äidin alkoholittomuutta varmaankin helpottaisi, jos se mieskin olisi odotus- ja imetysajan juomatta. En tunne kovinkaan monia tapauksia, joissa mies on tähän suostunut. Lapsihan kuitenkin on yhteinen eli myös siihen vähemmän kivaan osioon voisi isä osallistua vaikka pysymällä raittiina saman ajan, mitä äidiltä vaaditaan. Kuinka monelta onnistuu tai on edes halua? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä mun mielipide on, että jos raittiina pysyminen raskauden ajan on vähemmän kiva osio, niin lapset kannattaa jättää hankkimatta vielä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että isältä voitaisiin aivan hyvin odottaa myös raittiutta. Kyllähän ne neuvolassa tiedustelee myös isän tupakoimista/alkoholinkäyttöä, mutta tokkopa siihen on resursseja puuttua.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä mun mielipide on, että jos raittiina pysyminen raskauden ajan on vähemmän kiva osio, niin lapset kannattaa jättää hankkimatta vielä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että isältä voitaisiin aivan hyvin odottaa myös raittiutta. Kyllähän ne neuvolassa tiedustelee myös isän tupakoimista/alkoholinkäyttöä, mutta tokkopa siihen on resursseja puuttua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhumattakaan 9 kk sairaslomasta...  :nauraa:

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kuule, kyllä se maistuu. Aivan samoin kuin nikotiini ja mausteet. Ja haistapa joskus rintamaitoa kun äiti on syönyt kalaa.

Kyllä varmaankin maistuu, mutta erityisesti tupakoivan äidin vauvat eivät tuoksu sille ihanalle vauvalle vaan ällöttävästi tupakalle. Olen myös havainnut, että kyllä sellaisilla vauvaoilla, joiden äidit ovat tupakoineet raskausaikana ja imetysaikana, on "ruma" iho, joka punoittaa ja on ihottumaisempi kuin raittiin äidin vauvalla.  :-

Mä en tiedä tosta haisemisesta mitään mutta oma HENKILÖKOHTAINEN mielipiteeni on se, että jos ei sitä aikaa jaksa olla juomatta/polttamatta kun lapsi on vattassa ja imetyksessä niin sit kannattais harkita 2 kertaa sitä lapsen hankkimista. Mielipide voi osittain johtua myös siitä etten ite tohon viisasten juomaan koske, kun oon muutenkin ihan tarpeeks hullu. ;D

Samaa mieltä olen tästäkin. Että jos ei kykene olemaan sitä 10 kk raskausaikana ja vielä imetysaikaa ilman näitä nautintoaineita, silloin kannattaa miettiä lapsen hankkimista useamman kerran. Ja on olemassa myös isiä, jotka lopettavat tupakoinnin ja ainakin vähentävät kaljottelua äidin tueksi.  8)

Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen hieman asiasta poiketen Sairaanhoitaja-lehdessä (3/2004) ollut artikkeli, jossa kirjotettiin uskomuksista synnytyksestä, ymmärrykseni mukaan tapahtunut joskus 1800- luvulla. No kuitenkin, siinä kirjoitettiin, että yleisin lääkeaine oli pirttiviina jota annettiin synnyttävälle äidille tuskien helpottamiseksi ja vahvistukseksi. Pitkän synnytyksen jälkeen saattoi äiti ja avustajat olla tiukassa humalassa...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se oli sen aikaista kivunlievitystä. Kuolleisuus oli suuri synnyttäjien keskuudessa, samoin vastasyntyneiden. Onneksi kehitys on mennyt eteenpäin.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt varmaankin keskustellaan humalasta. Itse olen ne pari lasia viiniä nauttinut myös imetysaikanani, jotka muutoinkin juon kun nautiskelen hyvästä ruuasta ja seurasta. Ainakaan lapset eivät moittineet maitoa. Näin kätilönä haluan muistuttaa, että elämää se on imetysaikakin eli ei sitä pidä niin ryppyotsaisesti ottaa. Kohtuus kaikessa. Ihan varmasti jokainen odottava ja imettävä äiti tietää alkoholin ja tupakan vaarat sikiölle ja lapselle, eli omaa tervettä harkintaa tarvitaan, kuten koko lastenkasvatuksessa. :P

Tupakoitsijan kannalta on tietty mielenkiintoista, että äidin ominaishaju (tupakoitsijalla siis tupakanhaju) on lapselle mieluinen ja turvallisuutta antava. Tuleeko tupakoivan äidin lapsesta myös tupakoitsija? Onkohan joku tutkinut tällaista mahdollisuutta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

joten laskekaapas joku tällainen pieni prosentti-lasku: Meillä on puoli litraa (500ml) Kossua, jonka vahvuus on 38%. Kuinka paljon meidän on lisättävä maitoa, jotta juomasta tulee a) promillen vahvuista cool.png kahden promillen vahvuista? Sittenpä istutaan ja mietitään, kuinka paljon se alkoholi oikein maistuu siinä maidossa. 

No olipas esimerkki.

Ilmeisesti pilailet?

Alkoholin pitoisuus (esim. promilleina veressä) riippuu kovasti mm. rasvakudoksen määrästä kropassa (naiset/miehet).

Antamasi yhtälö on siis mahdoton.

Ja kuten jo todettua, äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin veren alkoholipitoisuus.

Ja en edelleenkään ymmärrä miten esim. 1 promille maistuu mitenkään miltään, vai onko imeväisillä ihmisaluilla jotenkin koiriin verrattavissa oleva haju-/makuaisti?

Edit; noita lainauksia korjailin -Ketorin-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se oli sen aikaista kivunlievitystä. Kuolleisuus oli suuri synnyttäjien keskuudessa, samoin vastasyntyneiden. Onneksi kehitys on mennyt eteenpäin.

Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Student Midwife

Jospa kuitenkin pidettäisiin faktat faktoina ja jätettäisiin mm. imetystukiryhmien haukkuminen muihin yhteyksiin ja silloinkin vain, jos ihan oikeasti tietää, mistä on kyse. On aika kyseenalaista leimata vain oman mielikuvansa vuoksi jokin juttu, jos ei ole mitään faktaa siellä pohjalla.

Ja kyllä, meni herneet nenuun tuosta edellisestä viestistä, koska olen imetystukiryhmän vetäjä, käynyt sitä varten pitkän koulutuksen, pidemmän kuin mitä yksikään suomalainen terveydenhuollon oppilaitos tai edes työnantaja tarjoaa mm. kätilöopiskelijoille tai valmiille kätilöille, puhumattakaan terveydenhoitajista, joiden imetysohjauskoulutus ainakin Stadiassa on kauniin pyöreä nolla opintoviikkoa.

Jos puhutaan ihan alkoholista ja imetyksestä niin monella se menee sekaisin raskaudenaikaisen alkoholionkäytön kanssa. Raskaanaollessa sikiön verenalkoholi on sama kuin äidin veren alkoholimäärä, mutta imettäessä tilanne on erilainen. Jos äiti on yhden promillen humalassa, niin hänen rintamaidossaan on se 1 promille alkoholia. Kun imeväinen nauttii tätä maitoa maksimissaankin imetyskerralla 2 desiä, niin jokainen lääkelaskuista selvinnyt voi ihan itse tarkistaa, minkä verran alkoholia lapsen elimistöön tulee. Määrä on niin pieni, että lapsen verinäytteestä ei edes pystytä havaitsemaan alkoholia. Aikuinen nainen saa kuitenkin yhteenkin promilleen juoda aika monta saunasiideriä tai ravintolan alkoholiannosta. Vertailukohteena voi laskea, minkä verran alkoholia imeväinen saa Jekovit -valmisteesta, jota monet käyttävät lapsen D-vitamiinitarpeen täydentämiseen ja jossa liuotinaineena on etanoli.

Luonto on myös ottanut tällaisenkin asian huomioon ja a) juovuksissa elimistö valmistaa vähemmän rintamaitoa ja cool.png lapsi ei pidä alkoholin mausta maidossa ja nauttii maitoa vähemmän. Jatkuvasti tissuttelevalla naisella imetys loppuu hyvinkin lyhyeen, koska elimistö ei jatkuvassa marinadissa suostu rintamaitoa muodostamaan ja lapsi ei sitä suostu nauttimaan kuin henkensäpitimiksi minimimäärän. Kertaluonteiset perseet vetävä nainen ei taas edes fyysisesti ole siinä kunnossa, että voisi imettää. suuri alkoholimäärä veressä myös estää oksitosiinin herumisen ja maitoa ei rinnoista tule ulos.

Tosiasia on, että äiti ei pysty nauttimaan niin paljon alkoholia, että äidin rintamaidossa oleva alkoholi vahingoittaisi tai aiheuttaisi lapselle haittaa. Alkoholin haittapuoli tulee lapsen epävarmasta käsittelystä, suurentuneesta riskistä sammua lapsen viereen ja koska luontaiset vaistot eivät toimi, aikuinen voi rusentaa lapsen alleen jne.

Yksikään koulutettu imetystukihenkilö ei varmasti kehoita ketään imettämään humalassa, mutta absolutismin vaatiminen imettävältä naiselta on silkkaa tietämättömyyttä. Henkilökohtainen mielipide on vain mielipide. Jos aikoo terveydenhuollon ammattilaisena jotain sanoa asiakkaalle, niin mielipiteen takana pitää olla myös tosiasiaa tai muuten syyllistyy pahimmillaan hoitovirheeseen, lievimmilläänkin todella hoitotyöhön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luonto on myös ottanut tällaisenkin asian huomioon ja a) juovuksissa elimistö valmistaa vähemmän rintamaitoa ja cool.png lapsi ei pidä alkoholin mausta maidossa ja nauttii maitoa vähemmän.

Edelleen jo aiemman asian vatuloimista, maistaako lapsi todella sen alkoholin, kun on niin pieni määrä, yksi promille?

Mutta sitten taas toisaalta. Avokki imettää just pientä taaperoo ja ei tarttee kovin mausteista ruokaa syödä niin pikkuihmisellä kauheet ilmavaivat?! Nooh ei ehkä sama juttu kun tuon alkoholin kanssa mut mut....  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Student Midwifeä lainatakseni

"Tosiasia on, että äiti ei pysty nauttimaan niin paljon alkoholia, että äidin rintamaidossa oleva alkoholi vahingoittaisi tai aiheuttaisi lapselle haittaa. Alkoholin haittapuoli tulee lapsen epävarmasta käsittelystä, suurentuneesta riskistä sammua lapsen viereen ja koska luontaiset vaistot eivät toimi, aikuinen voi rusentaa lapsen alleen jne.

Yksikään koulutettu imetystukihenkilö ei varmasti kehoita ketään imettämään humalassa, mutta absolutismin vaatiminen imettävältä naiselta on silkkaa tietämättömyyttä. Henkilökohtainen mielipide on vain mielipide. Jos aikoo terveydenhuollon ammattilaisena jotain sanoa asiakkaalle, niin mielipiteen takana pitää olla myös tosiasiaa tai muuten syyllistyy pahimmillaan hoitovirheeseen, lievimmilläänkin todella hoitotyöhön"

Olen kanssasi samaa mieltä ym. asioista, näinhän se on, että todellinen vaara vauvalle on alkoholin(tai huumeen) aikaansaama käytös. Itse olen kuitenkin törmännyt käytäntöön, jossa lapsivuodeosaston äideille luennoidaan näistä asioista yhteisesti. Ja kun kyseessä on monenlaista tallaajaa, ei voida sanoa, että "joo, voitte ottaa kohtuudella", sillä asian voi käsittää kovin monella tavalla. Jollekin toi kohtuus on kenties jotain muuta kuin ne pari siideriä. On siis turvallista ja mielestäni melko vastuullistakin sanoa että ei kannata juoda. Ei siitä ainakaan  kovin suurta vahinkoa voi tapahtua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse olen kuitenkin törmännyt käytäntöön, jossa lapsivuodeosaston äideille luennoidaan näistä asioista yhteisesti. Ja kun kyseessä on monenlaista tallaajaa, ei voida sanoa, että "joo, voitte ottaa kohtuudella", sillä asian voi käsittää kovin monella tavalla. Jollekin toi kohtuus on kenties jotain muuta kuin ne pari siideriä. On siis turvallista ja mielestäni melko vastuullistakin sanoa että ei kannata juoda. Ei siitä ainakaan  kovin suurta vahinkoa voi tapahtua.

Kyllä se kohtuus pitää määritellä, jos aikoo näistä asioista puhua. Ihan hyvin voi sanoa, että kohtuus on kaksi siideriä saunan jälkeen tai pari lasillista viiniä ruoan kanssa. Samalla pitää muistuttaa, että alkoholin vaikutus varsinkin tipattoman raskauden jälkeen voi olla hyvinkin yllättävä, joten asiaan tulee suhtautua vakavuudella. Silti ei  pidä antaa kuvaa, että imetysaikana pitää olla nauttimatta pisaraakaan alkoholia. Lievimmillään imettävä äiti pumppaa ja dumppaa pois lapselle täysin kelpoisaa rintamaitoa ja antaa korviketta. Ennenkuin alkaa sota, että mitäs sitten, niin imetystukihenkilönä totean, että joillekin lapsille (riippuu myös lapsen iästä ja miten rintaruokinta on lähtenyt käyntiin/on käynnissä) jopa yksi ainoa tuttipullosta ruokkiminen voi tehdä hallaa imuotteelle, joka puolestaan voi käynnistää imetyksen loppumiseen alkavan kierteen. Olenpa nähnyt niitä äärimmäisiäkin tapauksia, joissa hyvin sujunut imetys on lopetettu, koska äiti on halunnut päästä viihteelle ja äiti on luullut, että kun hän ottaa alkoholia, hän ei voi imettää.

Äideille pitää antaa oikeaa tietoa, sinne päin tieto, vaikkakin hyvällä tarkoituksella, saattaa olla imetykselle vahingollista. Imetyksen tärkeydestä äideille voi lukea vaikka ThT Leena Hannulan väitöskirjasta Imetysnäkemykset ja imetyksen toteutuminen (2003).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kuitenkin törmännyt käytäntöön, jossa lapsivuodeosaston äideille luennoidaan näistä asioista yhteisesti. Ja kun kyseessä on monenlaista tallaajaa, ei voida sanoa, että "joo, voitte ottaa kohtuudella", sillä asian voi käsittää kovin monella tavalla. Jollekin toi kohtuus on kenties jotain muuta kuin ne pari siideriä. On siis turvallista ja mielestäni melko vastuullistakin sanoa että ei kannata juoda. Ei siitä ainakaan  kovin suurta vahinkoa voi tapahtua.

Kyllä se kohtuus pitää määritellä, jos aikoo näistä asioista puhua. Ihan hyvin voi sanoa, että kohtuus on kaksi siideriä saunan jälkeen tai pari lasillista viiniä ruoan kanssa. Samalla pitää muistuttaa, että alkoholin vaikutus varsinkin tipattoman raskauden jälkeen voi olla hyvinkin yllättävä, joten asiaan tulee suhtautua vakavuudella. Silti ei  pidä antaa kuvaa, että imetysaikana pitää olla nauttimatta pisaraakaan alkoholia. Lievimmillään imettävä äiti pumppaa ja dumppaa pois lapselle täysin kelpoisaa rintamaitoa ja antaa korviketta. Ennenkuin alkaa sota, että mitäs sitten, niin imetystukihenkilönä totean, että joillekin lapsille (riippuu myös lapsen iästä ja miten rintaruokinta on lähtenyt käyntiin/on käynnissä) jopa yksi ainoa tuttipullosta ruokkiminen voi tehdä hallaa imuotteelle, joka puolestaan voi käynnistää imetyksen loppumiseen alkavan kierteen. Olenpa nähnyt niitä äärimmäisiäkin tapauksia, joissa hyvin sujunut imetys on lopetettu, koska äiti on halunnut päästä viihteelle ja äiti on luullut, että kun hän ottaa alkoholia, hän ei voi imettää.

Äideille pitää antaa oikeaa tietoa, sinne päin tieto, vaikkakin hyvällä tarkoituksella, saattaa olla imetykselle vahingollista. Imetyksen tärkeydestä äideille voi lukea vaikka ThT Leena Hannulan väitöskirjasta Imetysnäkemykset ja imetyksen toteutuminen (2003).

Viestissäsi on paljon painavaa asiaa, ja olet esittänyt hyvät perustelut.

Imetyksen onnistuminen on tärkeää niin äidin kuin vauvankin kannalta. Itse olen imetysmyönteinen, mutten fanaattinen. Vanhemmuuden psykologia on monimutkainen juttu, ja se onkin mielestäni suuri haaste,kuinka tukea imetystä syyllistämättä niitä, joilta se ei vain suju. Tiedon lisäksi äidit tarvitsevat voimavaroja ja pitkää pinnaa. Ei mielestäni ole mitenkään mahdoton ajatus, että äiti haluaa jossain vaiheessa yhden illan vapaata, ja tosiaan, seuraukset imetykselle voivat olla dramaattiset. Sitä en menisi kuitenkaan itse ihan ekaksi kertomaan imetysohjauksessa, sillä se voi kuullostaa melko painostavalta. Se, mitä viesissäsi sanoit kohtuuden määrittelystä, auttaa varmasti suurinta osaa ja tekee kynnyksen imetykseen helpommaksi.

Itselläni on takana kaksi täysin erilaista imetyskokemusta. Ensimmäinen - kiitos ahnaasti imevän vauvan sujui hyvin ja kokonaista vuoden.  Toisen lapsen kohdalla kaikki oli toisin, imetys oli työlästä ja vaati suuria ponnisteluja saada maito riittämään. Tuolloin ymmärsin hyvin sen ankean tunteen, joka äitejä kohtaa imetyksen muuttuessa vaikeaksi. Ihmisen kokonaisvaltaisuutta ei käy unohtaminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Imetys, se sitten on näemmä niin mielipiteitä jakava asia, näemmä palstalla kuin palstalla  ;D......

Miekii oon imettänt, toisesta tissistä tulloo vieläki piimää...  :o No ei vaan, mutta oli jokseenkin huvittavaa huomata että keskustelu on kuin vauva palstalla *hih* Oon imettäny *piimätissi* enkä juonu viunaa enkä mitää, kyllä sitä sen ajan kestää. Tai jos menin ulos, en sit jurrissa imettäny. eikä ois kyllä huvittanutkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Imetys on tunteisiin vetoava aihe, josta jokaisella, imettäneellä ja imettämättömällä, on mielipide. Ja se oma mielipidehän on yleensä se ainoa oikea.

Fakta kuitenkin on, että imetyksestä on tutkittuakin tietoa saatavilla, mutta valitettavasti se tieto ei aina kulkeudu sinne, missä äideille jaetaan tietoa. Imetyksestä ja alkoholista annetaan kirjavia ohjeita eikä ole ihme, että äidit ovat hieman pyörällä päästään ristiriitaisten tietojen edessä. Jos sanoo äideille, että alkoholin käyttäminen imetyksen aikana on kiellettyä, niin puhuu potaskaa. Hyvällä tarkoituksella, mutta puhuu silti vastoin tutkittua tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...