AnnaEliisa Posted October 27, 2024 Posted October 27, 2024 Onkohan mulla kohtalotovereita... Ennätin olla viitisen vuotta yhtäjaksoisesti sairaanhoitajana. Välillä rakastin, välillä inhosin, mutta pääasiassa työ oli mukavaa ja vaihtelevaa. Mokasin töissä aika pahasti niin että sillä olisi voinut olla kohtalokkaat seuraukset. Mitään ei sattunut, mutta seuraavana vuorossa ollut teki asiaan kuuluvasti haipron, koska kyseessä oli "läheltä piti" -tilanne. Asiaa päiviteltiin työkavereiden kesken, mutta tuolloin ajattelin että vahinkoja sattuu ja tästä otetaan opiksi, vaikka harmittikin kovasti. Tällä asenteella menin loput työvuorot, kunnes jäin äitiyslomalle ja siitä hoitovapaalle yhteensä muutamaksi vuodeksi. Tuli aika pitkä tauko työelämästä. Jostakin tuo muisto mokasta pulpahti pintaan hoitovapaiden aikana ja aloin kyseenalaistamaan että voinko ja haluanko olla hoitaja. Olin toiminut huolimattomasti ja ehkä minulle ei sovi ala, jossa mokalla voi olla kohtalokkaat seuraukset. Ajatustyön seurauksena aika pian vanhempainvapaiden jälkeen lähdin opiskelemaan alaa, joka ei ole ihan näin vastuullinen. Jossa mokalla ei ole niin suoranaista vaikutusta ihmisen henkeen ja terveyteen. Päätös tuntuu hyvältä, mutta yhä tuo muisto kalvaa. Tuntuu hyvältä saada kirjoittaa tämä läpi, koska en ole tästä oikein puhunut kenellekään ennen. Sydämessäni on edelleen paikka sairaanhoitajan ammatille, mutta en kuitenkaan ollut soveltuva alalle, vaikka työstä pidinkin. shd-nurse and kukkis. 2
AnnaEliisa Posted January 1 Author Posted January 1 Facessa jotkut oli kommentoineet että miksi en itse tehnyt haiproa. Niin tarkennan että en itse huomannut mokaani, vaan vasta seuraavana vuoroon tullut huomasi sen. Olin siis unohtanut laittaa potilaalle happiviikset. Onneksi mitään kamalaa ei tapahtunut potilaalle mokani johdosta.
Ariscka Posted January 2 Posted January 2 HaiPro-ilmoituksessa ei tule esille ilmoituksen tekijää eikä haitta- tai vaaratilanteen aiheuttajaa (poislukien lääkintälaite). Kukaan ei siis voi suoraan sinua syyttää mistään. Turhaan itseäsi ruoskit asiasta ja näemmä vielä fasessa omalla nimellä ja kasvoilla jatkat ruoskintaa. Itse käsittelet mielessäsi tilanteen ja seuraavalla kerralla tiedät miten toimia oikein. Virheitä sattuu kaikille. HaiPro-ilmoituksia käsitellään tietyn väliajoin yksiköissä ja tällöin kaikki yhdessä oppii ilmoituksista miten jatkossa toimia oikein. Happiviikset kutittavat ja kuivattavat nenää sekä haittaa niistämistä. Lukemattomia kertoja nähnyt, kun potilas itse poistaa happiviikset eikä laita takaisin vaikka potilaalla olisi oikeasti tarve lisähapelle. kukkis. 1
Recommended Posts