Piankin Posted September 3, 2024 Posted September 3, 2024 Moikka ja apua. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, joka on kestoltaan noin vuoden. Ennen nykyistä työtäni minulla alkoi esiintyä jo uupumuksen oireita aiemmassa työssäni. Luulin jo niiden helpottaneen ja päässeeni ns.asian yli, mutta huomaan nyt vahvasti ettei asia taidakkaan olla niin. Oloni aaltoilee. Esim viimeviikolla olin täysin fine, 5pv työviikko ei tuntunut yhtään raskaalta ja töihin meno oli ihan kivaa miinus aikaiset herätykset, koska en ole aamuihminen. Nyt taas koko viikko on tuntunut siltä ettei se lopu ikinä ja tekisi vain mieli itkeä kun menee töihin sekä mietin alan vaihtoa. Olen ollut jo työterveyteen yhteydessä aiheen suhteen. Sieltä nousi esiin 80% työaika ja psykologilta mielikuvaharjoitukset. Jälkimmäinen tuntui vain keskisormelta päin näköä. Työöajanlyhennystä mietin. Ajatus tuntuu ihanalta ensin, mutta sitten kylmä realiteetti iskee päin näköä -> tulonmenetystä noin 20% -> säästöön ei jää niin paljon ja olen jäämässä työttömäksi keväällä. Ja entä jos saisinkin nykyisestä paikasta vakipaikan, mutta eihän mitään vakipaikkaa ole edes tarjolla, mutta jos ... Samaan aikaan sopassa vaikuttaa se, että kuulun kirjolle eikä mikävain työ ns.sovi. Kertokaa fiksummat mitä ihmettä teen.
Ariscka Posted September 4, 2024 Posted September 4, 2024 Terveys edellä. Uupumus on vakava merkki oman kehon ja mielen liiallisesta kuormituksesta, joka ilmenee juuri väsymyksenä sekä masennuksen kaltaisena oireina. Se, että pystyt vielä tehdä työviikon ja seuraava viikko on jo vaikeampaa. Voisi kertoa, että työaikavähennys on varmaan ensisijainen toimi, mutta välttämättä ihan 80% ei riitä vaan vaan suoraan 50% ja sairauspäivärahan jälkeen kelan kuntoutustukea.
Recommended Posts