Jump to content
MAINOS

Recommended Posts

Posted (edited)

Yksi tuore tarina perehdytyksestä.

Ensimmäisenä päivänä firmaan tullessani minulle annettiin työvaatteet ja pukukaappi. Perehdyttävän kollegan etunimi oli tiedossa jo ennen  töiden alkua. Ajattelin, että jes, nyt rullaa homma hyvin. Mutta kuinkas päivä etenikään...

Firman kansliassa ensimmäisenä negatiivissävyisen kommentin vast'ikään firmassa aloittaneesta perehdyttäjästäni ja sen jälkeen valituksen työntekijäpulasta. Työntekijäpulan takia tiimivastaava antoikin perehdyttäjälleni pitkän listan hoivaa todeten, että tehkääpä tuosta ja perehtykää samalla. Kollegan kanssa lähdettiin kyntämään hoivalistaa läpi.

Päivän edetessä lista lyheni tasaisen hitaasti, resurssit minimissä ja asukkaat ovat jalattomia kahden autettavia ja syötettäviä (vaikka tiimari totesi näiden olevan "yhden autettavia"). Päivän aikana soitetaan lukuisia puheluita niin kulkuoikeuksien, tietokoneen sekä sovellusten käyttöoikeuksien kuin myös työterveyshuollon tiimoilta. Esihenkilön sijainen toteaa, ettei hänellä ole asioista mitään tietoa. Päivän aikana pääsin perehtymään erittäin syvällisesti lähihoitajan työhön firmassa, mutta sairaanhoitajan työtehtävät jäätiin tekemään ylitöihin.

Päivän aikana en kerennyt tutustumaan edes firman pelastautumissuunnitelmaan, alkusammutuskalustoon tai edes defibrillaattorin sekä ea-kaapin sijaintiin. Erittäin hämäränpeittoon jäi myös se, onko firmassa muitakin henkilökunnan vessoja kuin pelkästään kahvihuoneen yhteydessä oleva. Esihenkilökin on saikulla, joten hänen kanssaan käymäni työtehtäviä ja työaikaa koskevat keskustelut työhaastattelun yhteydessä eivät olleet tietona edes esihenkilön sijaiselle tiimivetäjästä puhumattakaan. Omainen tuli kysymään yhden asukkaan asioita, mutta enhän minä edes päässyt näitä tarkistamaan koneelta, vaikka olisin halunnut tämän asian hoitaa mahdollisimman itsenäisesti.

Hyvät työnantajat!

Kun uusi työntekijä tulee taloon, varatkaa tähän esihenkilön resurssia edes yleisten asioiden läpikäymiseen (vähintään turvallisuusasiat) kuin myös ennakkoon tehtäviin hommiin (mm. tunnusten ja kulkuoikeuksien tilaus). Älä jätä työntekijääsi yksin ja anna tukea perehdyttäjällekin.

Ensimmäisestä työpäivästä jäi kotiinviemiseksi ahdistuksen ja pelon tunne seuraavaa työpäivää kohtaa. Entäs jos sattuu jotain, ja minä olen ensimmäinen paikalla oleva auttaja? Miten osaan auttaa, kun ei ole millään tavalla turvallisuusasioihin keretty perehtyä kiireen ja työntekijäpuutteen takia? Leimataanko minut ammattitaidottomaksi?

Kuusi vuotta olen tehnyt sairaanhoitajan töitä (tätä ennen pari vuotta lähihoitajan töitä) sekä toiminut tulosvastuullisena esihenkilönä toisella alalla. Aiemmin ei ole jäänyt näin pelokas tunnetila ensimmäisen työpäivän jälkeen. Olisipa taloudellisia realiteetteja purkaa tämä työsuhde jo heti alkuvaiheessa, vaikka itse asukkaiden kanssa kommunikoinnista ja heidän sairaanhoidollisten asioiden edistämisestä pidänkin.

Itku pääsee. 

Edited by Saunahoitaja
Kirjoitusvirhe.

Tasalaatuista hoitoa jo vuodesta 2014.

MAINOS
Posted

Ehdotus: siirry sairaalaan töihin, pois hoivayksiköstä. 

• Tykkää 1
  • 1 month later...
Posted

Nostin em. työmaalta kytkintä ja lähdin työterveyshuollon puolelle töihin. Päätös ei kaduttanut hetkeäkään.

Tasalaatuista hoitoa jo vuodesta 2014.

MAINOS