Kolli Posted September 4, 2023 Posted September 4, 2023 Onko työyhteisössäsi kirjoittamattomia sääntöjä tai tapoja, jotka ovat muuttumattomia? Puuttuuko kukaan niihin vai annetaanko asioiden olla ennallaan, koska muutos olisi liian arka aihe esille otettavaksi? Minulla on kokemusta edellä mainitusta lukkiutuneista tavoista lähes 40 vuotta useista työpaikoista. Ratkaisuyritykset ovat useimmiten epäonnistuneet, koska asiat on otettu esille liian myöhään. Pahin seuraamus on ollut työkyvyttömyys ja yleisin työyhteisön hajoaminen.
Hoitajamummeli1 Posted November 3, 2023 Posted November 3, 2023 Naurettavin 4.9.2023 klo 18.43, Kolli kirjoitti: Onko työyhteisössäsi kirjoittamattomia sääntöjä tai tapoja, jotka ovat muuttumattomia? Puuttuuko kukaan niihin vai annetaanko asioiden olla ennallaan, koska muutos olisi liian arka aihe esille otettavaksi? Minulla on kokemusta edellä mainitusta lukkiutuneista tavoista lähes 40 vuotta useista työpaikoista. Ratkaisuyritykset ovat useimmiten epäonnistuneet, koska asiat on otettu esille liian myöhään. Pahin seuraamus on ollut työkyvyttömyys ja yleisin työyhteisön hajoaminen. Kyllä olen törmännyt urallani tuollaiseenkiin.."näin on aina tehty ja tehdään vastakin"..Naurettavin tapaus oli kun eräässä hoivayksikössä olin sijaisena....autettiin lattianostimella eräs vanhus pyörätuolista vuoteeseen ja kävin viemässä nostimen pois. Kohta tulee hoitajakamu tuohtuneena työntäen nostinta ja löi sen parkkiin toiseen paikkaan sanoen: " tämä nostin on aina ollut tässä ja tulee aina olemaan"..että näin....Oli pokassa pitämistä ..onneksi olin sijaisena siellä, saivat sit jatkossa toimia omien, kiveen hakattujen sääntöjensä mukaan.Että näinkin pieni muutos voi pistää jonkun pasmat sekaisin. kukkis. and Kolli 1 1
Ariscka Posted November 3, 2023 Posted November 3, 2023 Maaseudun TK:n vuodeosastolla yritin tuoda uusia ideoita esiin. Esimies koeajalla päätti sopimuksen "en sopeutunut". Ei enää koskaan. Kolli 1
kukkis. Posted November 3, 2023 Posted November 3, 2023 Tämmöstä se on, tehdään päättömiä päätöksiä ja sitten tehdään töitä tämän pohjalta. Mä en koskaan noudata mitään tälläisiä ohjeita. Piiruuttaankin laittaisin nostimen joka kerta mitä erilaisimpiin paikkoihin. Toisaalta tietyt asiat on hyvä olla samoissa paikoissa esim lääkehuoneessa, koska hätätilanteessa asioiden pitää löytyä nopeasti. Muutoksia voidaan tehdä ja yhteisesti sopia. Kolli 1
MarreX Posted November 4, 2023 Posted November 4, 2023 3.11.2023 klo 08.36, Hoitajamummeli1 kirjoitti: Naurettavin Kyllä olen törmännyt urallani tuollaiseenkiin.."näin on aina tehty ja tehdään vastakin"..Naurettavin tapaus oli kun eräässä hoivayksikössä olin sijaisena....autettiin lattianostimella eräs vanhus pyörätuolista vuoteeseen ja kävin viemässä nostimen pois. Kohta tulee hoitajakamu tuohtuneena työntäen nostinta ja löi sen parkkiin toiseen paikkaan sanoen: " tämä nostin on aina ollut tässä ja tulee aina olemaan"..että näin....Oli pokassa pitämistä ..onneksi olin sijaisena siellä, saivat sit jatkossa toimia omien, kiveen hakattujen sääntöjensä mukaan.Että näinkin pieni muutos voi pistää jonkun pasmat sekaisin. Minä olen näissä asioissa kyllä täysin muutosvastarintainen. Minustakin nostimella, ekg-laitteella, vitaalikärryillä, elvytyskärryllä, kanylointikärryllä, tuolivaa'alla, ruiskupumpuilla, happipulloilla jne. jne. jne. On jokaisella oma paikkansa, johon ne käytön jälkeen palautetaan ja josta ne seuraava tarvitsija löytää. Ja varmasti korjaan vääriin paikkoihin jätetyt tavarat omille paikoilleen ja saattaisinpa uudelle ihmiselle kertoakin, missä kyseistä tavaraa säilytetään. Minä en halua viettää työpäivääni vaeltelemassa pitkin käytäviä etsimässä tavaroita. Ja haluan, että mahdollisessa hätätilanteessa voin lähettää vaikka osastolla toista päivää olevan opiskelijan hakemaan jotain vain kertomalla, että tavara on huoneessa x, heti ovesta katsoen vasemmalla ja täydessä toimintavalmiudessa, latauksessa ja kaikki tarvittavat osat liitettynä ja edellisen käytön jälkeen puhdistettuna. Noin muuten on aina otettava huomioon, että muutos syö energiaa ja työaikaa. Asioiden tekeminen uudella tavalla on ainakin aluksi hitaampaa ja kuormittavampaa. Lisäksi sairaanhoidossa on niin paljon pakollista, jatkuvaa muutosta, että ymmärrän hyvin, että toimivista rutiineista halutaan pitää kiinni, vaikka joku ehdottaisikin uutta, mahdollisesti vielä parempaakin tapaa. Omassa työssäni on tavallisen muutoksen lisäksi alkanut/alkamassa hyvin iso muutos, jossa suuri osa toimintatavoista menee uusiksi. Vasta ensimmäinen, ja pienimmästä päästä, oleva muutos on tapahtunut ja jo se on aiheuttanut paljon ahdistusta, lisääntynyttä työtaakkaa, hammasten kiristelyä ja mahdollista potilasturvallisuuden heikkenemistä. Edessä raskas vuosi, vaikka tässä tapauksessa muutos on ns. parempaan päin. Astra, Kolli and kukkis. 3
Recommended Posts