Jump to content
MAINOS

Lasten turhat antibioottikuurit


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Tuosta ventolinesta olen kyllä eri mieltä. Ventoline ei ole varsinaisesti yskänlääke vaan sitä käytetään astman sekä muiden hengityselinsairauksien hoitoon, kun niihin liittyy keuhkoputkien ahtautumisesta johtuvaa hengenahdistusta, lapsilla flunssan/yskän yhteydessä, jos siihen liittyy obstruktiota. Oman kokemukseni mukaan ventolinesta on tällöin hyötyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Juupas-Eipäs. Mielenkiinnolla luin Sairaanhyvähoitajan lähteitä. Saahan sitä maailmassa kyseenalaistaa, varsinkin kun oma/lapsen elämä kyseessä. Työssäni toteutan lääkärin määräyksiä.

Jatkan vielä sen, että tuossa duokkarin ohjeessahan puhuttiin että jos ei pystytä antamaan spiralla/halerilla..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mut uusimpien suositusten mukaan nyt muutenkaan lapsille ei pitäisi suositella yskänlääkkeitä. Niistä ei muistaakseni katsottu olevan mitään hyötyä.

Ventoline taas on eri asia, koska se laajentaa keuhkoputkia. (Yskänlääke hillitsee yleensä vain yskänärsytystä, jolloin lima ei pääse ulos.) Yskähän ei sinänsä ole paha, vaan yskättömyys jos keuhkoputket on tukossa.

Ventolinea nestemäisenä määrätään yleensä ei-astmaatikoille jotka tilapäisesti tarvitsevat keuhkoputkia laajentavaa lääkitystä. TÄLLÖIN on typerää ostattaa babyhaler tai muu vastaava parin päivän tukkoisuutta varten.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kipulääkettä kantsii kans antaa tarpeeks korvakipuisille. Ite kirjoitan ab:n lisäks riittävät kipulääkkeet ja ohjeistanu että jo hermot kestää voi kokeilla ekaks pelkällä kipulääkkeellä.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ventoline on kyllä hyvä lääke ihan pitkittyneeseen yskään. Itsellä oli yskä kestänyt pidemmän aikaa, niin lääkäri antoi kuukauden ventoline-kuurin. Ja kyllähän se yskä lähti häviämään. Kun se räkä ei pääse keuhkoista pois kunnolla inflammaation takia, niin ventoline (+muut vastaavat) avaa röörejä hyvin, ja pääsee keuhkot "tuulettumaan". Se on näitä "Off-Label" käyttötarkoituksia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saahan sitä maailmassa kyseenalaistaa, varsinkin kun oma/lapsen elämä kyseessä. Työssäni toteutan lääkärin määräyksiä.

Saa tietysti kyseenalaistaa ja joskus se on ihan hyväkin. Meikäläinen joskus kyseenalaistaa lääkärinmääräyksiäkin  ;D

Meillä tosiaan töissä herkästi määrätään obstruktioon Babyhaler, vaikkei olisi vielä infektioastma-diagnoosiakaan tehty, koska Ventoline-mikstuuran teho on niin kyseenalainen. Eikä se pömpeli lääkkeineen nyt niin arvokas ole etteikö voisi ostaa, jos tietää että teho on paljon parempi. Toki monet lapsukaiset ensialkuun vastustavat Babyhaleria, mutta kun tottuvat niin alkaa sujumaan. Ja hieman vastustellenkin otettu inhaloitava lääke on tehokkaampi kuin se mikstuura. Mikstuura kuitenkin menee ruuansulatuselimistön läpi ja imeytyy sieltä; inhalaatio sen sijaan menee suoraan keuhkoputkiin, tottakai se on silloin paljon tehokkaampi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta ventolinesta olen kyllä eri mieltä. Ventoline ei ole varsinaisesti yskänlääke vaan sitä käytetään astman sekä muiden hengityselinsairauksien hoitoon, kun niihin liittyy keuhkoputkien ahtautumisesta johtuvaa hengenahdistusta, lapsilla flunssan/yskän yhteydessä, jos siihen liittyy obstruktiota. Oman kokemukseni mukaan ventolinesta on tällöin hyötyä.

Salbutamolia kyllä käytetään yskään, astmaattiseen kuivaan yskään ja mainitsemaasi obstruktioon. Pointti ei ollukaan yleisesti salbutamolissa, sehän on ihan ehdoton lääke obstruktioiden hoidossa, vaan siinä että salbutamolimikstuuran teho on heikko. Itse en kyllä mikstuuraa antaisi obstruktiossa vaan ehdottomasti inhaloitavaa salbutamolia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saahan sitä maailmassa kyseenalaistaa, varsinkin kun oma/lapsen elämä kyseessä. Työssäni toteutan lääkärin määräyksiä.

Saa tietysti kyseenalaistaa ja joskus se on ihan hyväkin. Meikäläinen joskus kyseenalaistaa lääkärinmääräyksiäkin  :D

Meillä tosiaan töissä herkästi määrätään obstruktioon Babyhaler, vaikkei olisi vielä infektioastma-diagnoosiakaan tehty, koska Ventoline-mikstuuran teho on niin kyseenalainen. Eikä se pömpeli lääkkeineen nyt niin arvokas ole etteikö voisi ostaa, jos tietää että teho on paljon parempi. Toki monet lapsukaiset ensialkuun vastustavat Babyhaleria, mutta kun tottuvat niin alkaa sujumaan. Ja hieman vastustellenkin otettu inhaloitava lääke on tehokkaampi kuin se mikstuura. Mikstuura kuitenkin menee ruuansulatuselimistön läpi ja imeytyy sieltä; inhalaatio sen sijaan menee suoraan keuhkoputkiin, tottakai se on silloin paljon tehokkaampi.

Pari kymppiä muutamaa hönkäsyä varten on aika paljon... ;D http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/geneerinen.koti?p_hakusana=VENTOLINE%20EVOHALER

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari kymppiä muutamaa hönkäsyä varten on aika paljon... ::) http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/geneerinen.koti?p_hakusana=VENTOLINE%20EVOHALER

Kyllä mä maksaisin ton ilomielin jos auttais 6 viikon yskän jälkeen.. Sen verran arvostan yöunia sekä pientä raasua..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari kymppiä muutamaa hönkäsyä varten on aika paljon... ::) http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/geneerinen.koti?p_hakusana=VENTOLINE%20EVOHALER

Kyllä mä maksaisin ton ilomielin jos auttais 6 viikon yskän jälkeen.. Sen verran arvostan yöunia sekä pientä raasua..

Meillä yli 6vkon yskää ei katsota enää normaaliksi flunssaan kuuluvaksi, eli tämä ei ole sellainen "parin hönkäsyn" esimerkki.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti ei ollukaan yleisesti salbutamolissa, sehän on ihan ehdoton lääke obstruktioiden hoidossa, vaan siinä että salbutamolimikstuuran teho on heikko. Itse en kyllä mikstuuraa antaisi obstruktiossa vaan ehdottomasti inhaloitavaa salbutamolia.

Itse olen elänyt siinä uskossa, että salbutamoli toimii ihan hyvin myös p.o. muodossa. Ei kai kukaan akuutissa astmakohtauksessa ala salbutamolia mikstuurana antamaan, mutta kyllä lievemmissä obstruktioissa salbutamolin mikstuuramuoto toimii ihan hyvin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti ei ollukaan yleisesti salbutamolissa, sehän on ihan ehdoton lääke obstruktioiden hoidossa, vaan siinä että salbutamolimikstuuran teho on heikko. Itse en kyllä mikstuuraa antaisi obstruktiossa vaan ehdottomasti inhaloitavaa salbutamolia.

Itse olen elänyt siinä uskossa, että salbutamoli toimii ihan hyvin myös p.o. muodossa. Ei kai kukaan akuutissa astmakohtauksessa ala salbutamolia mikstuurana antamaan, mutta kyllä lievemmissä obstruktioissa salbutamolin mikstuuramuoto toimii ihan hyvin.

Myös mä olen elänyt siinä uskossa että salbutamoli toimii myös mikstuurana ja itseasiassa tässä kohtaa täytyy todeta, että samassa uskossa tulen elämään jatkossakin, sen verran hyvin salbutamoli on tehonnut meidän neitokaisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti ei ollukaan yleisesti salbutamolissa, sehän on ihan ehdoton lääke obstruktioiden hoidossa, vaan siinä että salbutamolimikstuuran teho on heikko. Itse en kyllä mikstuuraa antaisi obstruktiossa vaan ehdottomasti inhaloitavaa salbutamolia.

Itse olen elänyt siinä uskossa, että salbutamoli toimii ihan hyvin myös p.o. muodossa. Ei kai kukaan akuutissa astmakohtauksessa ala salbutamolia mikstuurana antamaan, mutta kyllä lievemmissä obstruktioissa salbutamolin mikstuuramuoto toimii ihan hyvin.

Myös mä olen elänyt siinä uskossa että salbutamoli toimii myös mikstuurana ja itseasiassa tässä kohtaa täytyy todeta, että samassa uskossa tulen elämään jatkossakin, sen verran hyvin salbutamoli on tehonnut meidän neitokaisiin.

Inhaloiden salbutamoli menee suoraan keuhkoputkiin ja niiden sileiden lihasten beta2-reseptoreihin, laajentaen lihaksia. Mikstuurana menee hieman kauemmin vaikutuksen alkuun, mutta hitaammasta imeytymisesta johtuen vaikuttaa hieman pidemmin.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just oma pieni sai babyhalerin nimenomaan obstr.yskään. Tossa satsissa on 200annosta, ei vaan muutama hönkäisy  *pyhimys* Ja on sen arvoista, etenkin kun on mega-allerginen eikä mikstuura tulis kysymykseenkään..

Tämäkään ei ollut sellainen case jota sillä ajatuksellani tarkoitin. IHAN tavallinen rajumpi räkätauti terveellä lapsella ei vaadi nebuja ja halereita. Vaikka siinä purkissa onkin 200 annosta, niin tuskin perusterve lapsi tarvitsee niitä vuodessa vai kahdessakaan. (Nekään kun ei kestä ikuisesti kaapissa lojua.)

Allergisten (etenkin vehnä, kun sitä mikstuurassa on) toki kannattaa ostaa sellainen. Mutta oikeasti on olemassa ISO kasa PERUSTERVEITÄ lapsia jotka sairastaa flunssan korkeintaan kahdesti vuodessa! Yleensä ei edes tarvitse siihen mitään yskää helpottavaa. Eli tämäkään ei ole esimerkki siitä mun parista hönkäsystä, KERTAAN. (Joo-o, olen terveysasemalla töissä joten ehkä sitten sen takia näen tämän nyt vähän laajemmin kuin omien lasten kohdalla.)

Mutta jos nyt yritän ajatella kapea-alaisesti omien lasten suhteen, niin joo-o. On ostettu nebunette ja babuhaler kahdelle astmaatikolle. Mutta sitten tämä kolmas (ei kyllä perusterve, mutta ei keuhkosairautta) ei ole ikinä tarvinnut niitä! YHDEN flunssan sairasti jossa tarvitsi yskäänsä apua ja mikstuura oli oivallinen siihen. Annettiin kahden päivän ajan. Ikää kohta 2v. Nebunette olis ollu typerää ostaa. Tällaisia suurin osa lapsista kuitenkin on.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta sitten tämä kolmas (ei kyllä perusterve, mutta ei keuhkosairautta) ei ole ikinä tarvinnut niitä! YHDEN flunssan sairasti jossa tarvitsi yskäänsä apua ja mikstuura oli oivallinen siihen. Annettiin kahden päivän ajan. Ikää kohta 2v. Nebunette olis ollu typerää ostaa. Tällaisia suurin osa lapsista kuitenkin on.

Ei perusterve lapsi, jolla siis ei ole obstruktioita infektioiden yhteydessä, toki tarvitsekaan inhaloitavaa salbutamolia flunssaansa. Mutta ei tarvitse salbutamolimikstuuraakaan, koska esimerkiksi hunajakin on todettu tehokkaammaksi yskänlääkkeeksi tutkimuksissa. Ja hunajalla ei ole niitä lääkeen sivuvaikutuksia (esim. salbutamolissa pulssin nousu, levottomuus - joita ei toki kaikille tule). Ainoastaan alle 1-vuotiaille ei saa hunajaa antaa. Infektiolääkärithän sanoo, että vanhemmat kärsivät lapsen yskästä yleensä enemmän kuin lapsi itse - ja yskä lähtee yskimällä ;) Pahimmat yskät on yleensä laryngiitissä ja siihen salbutamoli ei tehoa laisinkaan.

Mutta jos se Ventoline on jolleki osoittautunu hyväksi lääkkeeksi, ni mikäs siinä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta sitten tämä kolmas (ei kyllä perusterve, mutta ei keuhkosairautta) ei ole ikinä tarvinnut niitä! YHDEN flunssan sairasti jossa tarvitsi yskäänsä apua ja mikstuura oli oivallinen siihen. Annettiin kahden päivän ajan. Ikää kohta 2v. Nebunette olis ollu typerää ostaa. Tällaisia suurin osa lapsista kuitenkin on.

Ei perusterve lapsi, jolla siis ei ole obstruktioita infektioiden yhteydessä, toki tarvitsekaan inhaloitavaa salbutamolia flunssaansa. Mutta ei tarvitse salbutamolimikstuuraakaan, koska esimerkiksi hunajakin on todettu tehokkaammaksi yskänlääkkeeksi tutkimuksissa. Ja hunajalla ei ole niitä lääkeen sivuvaikutuksia (esim. salbutamolissa pulssin nousu, levottomuus - joita ei toki kaikille tule). Ainoastaan alle 1-vuotiaille ei saa hunajaa antaa. Infektiolääkärithän sanoo, että vanhemmat kärsivät lapsen yskästä yleensä enemmän kuin lapsi itse - ja yskä lähtee yskimällä :) Pahimmat yskät on yleensä laryngiitissä ja siihen salbutamoli ei tehoa laisinkaan.

Mutta jos se Ventoline on jolleki osoittautunu hyväksi lääkkeeksi, ni mikäs siinä :)

Meillä lääkärit suosittelee laryyn ventolinea mikstuurana ja osalle siitä ainakin on apua. Just oli puhetta siitä lääkärien kanssa. Yskä lähtee yskimällä, mutta kyllä se yskiminen ja liman poistuminen on helpompaa keuhkoputkien laajentumisen jälkeen. Hunaja muutenkin ilmeisesti lähinnä hillitsee yskänärsytystä, joten sitä suosittelisin itse vain yöksi jotta lapsi saa nukkua. Astmaatikolle en silloinkaan. Lima ei nouse pois ellei sitä yski.

(Ja tuossa omassa tapauksessa kyseessä oli juurikin alle 1v. Suurin osa niistä esimerkkini mukaisista lapsista on juuri näitä alle vuoden ikäisiä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä (lasten infektio-osastolla) ei laryngiittiin koskaan käytetä salbutamolia (ei inhaloituna eikä etenkään mikstuurana)..joskus tulee niitä vastaan joille vanhemmat ovat alkuun kotona antaneet salbutamolia eikä ole hyödyttänyt. Lasten infektiolääkärit eivät sitä myöskään kotihoidoksi suosittele. Jos lapsella on sisäänhengitysvaikeuden lisäksi uloshengitysvaikeutta, on Ventoline-inhalaatio tietysti hyvä. Laryngiitin hoitoon käytetään raseemista adrenaliinia, mutta sen ongelma on, että vaikutus on kovin lyhyt. Lisäksi voidaan antaa deksametasonia i.m. Kotikonstina käytetään kylmää juomaa ja kylmää ulkoilmaa eli voi viedä lapsen esim. parvekkeelle.

Laryngiitissä hengitysvaikeus johtuu kurkunpääntulehduksesta (ja siitä johtuvasta kurkunpään ahtaudesta), joten sen vuoksi salbutamolista ei ole hyötyä. Se ei ole siis astmaattista eikä sitenkään ole perusteltua käyttää salbutamolia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...