Jump to content
MAINOS

Saako vai eikö saa ruiskuttaa ilmaa pulloon helpottamaan lääkkeen ottoa?


Lakuna

Recommended Posts

Hei! :))

Olen sh-opiskelija ensimmäisellä harkkassa ja minulla on ns tyhmä kysymys. valmistettiin eilen lääkehuoneessa lääkkeittä ilman liv-virtauskaappia (osastolla ei ole oma ja potilas tarvitsi heti). Huomasin, että minun ohjaajani laittoi ensin ruiskulla ilmaa pulloon ja veti sitten tarvittava määrä ruiskuun ja sitten vaihtoi neula ja ruiskutti nacl:iin. kysymykseni on, saako näin tehdä? kaveri sanoi ku juteltiin, että on outoa/väärin, koska ilma ei ole ns "puhdas" jos ei tee LIV:ssä. miten kuuluisi tehdä jos ei ole virtauskaappia osastolla ja potilas tarvitsee heti lääkkeen? mielestäni kun kokeilin itse ilman että vedän ruiskuun ensin ilmaa, niin on todella vaikea muuten vetää nesteet ruiskuun? ja jos ei saa, niin onko joku hyvä vinkki siihen? 

anteeksi, suomi ei ole äidinkieleni :)))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Virtauskaapin käyttö ei tee esim. antibiootin valmistusta yhtään enempää aseptisemmaksi kuin lääkehuoneen pöydällä. Erohan on vain siinä, että kaappi imee kaikki partikkelit pois, jotta et hengittäisi niitä sisään sekä levitä partikkeleita huoneilmaan. Lääkehoito-oppaan suositus on tietenkin käyttää virtauskaappia, mutta harvoin sitä oikeastaan käytetään. Myönnän, että itse käytän vain tutkimus-, ja syöpälääkkeiden valmistuksessa. 

 

On ihan ok hieman sisäänviejässä ruiskussa ilmaa injisoida lagenulaa paineron voittamiseksi. Harvoin kuitenkin näin tarvitsee tehdä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu siitä, että onko itse ollut "hereillä" kun asiaa on aikoinaan koulussa käsitelty. Ilman ei ole puhdasta ja ilman mukan pulloon voin mennä taudinaiheuttajia (virukset, bakteerit, sienet....) kontaminoimaan lääkeaineen. Itse hyväksikäyätän kuiva-aineeseen sekoittamisen yhteydessä syntyvän paineen ja en päästä sitä pullosta pois ennen kuin otan valmiin antibiootin käyttöön pullosta. Se usein helpottaa usein lääkeaineen ulos saamista pullosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...