Jump to content
MAINOS

Hoitotyön työehtojen kummajaisia


Ansku007

Recommended Posts

Olen sairauslomalla, sairauslomani päättyy tänä yönä klo 00.00 ja minulla alkaa yö-vuoro tänä iltana. Joudun siis menemään töihin kesken sairausloman eli tänään klo 20.30. Tarkistin asian Tehyn luottamusmieheltä.

Toinen kummajainen tapahtui taannoin, kun lapseni olivat sairaina kotona ja olin heitä hoitamassa. Työnantajani laittoi tulemaan minut töihin heti, kun mieheni tulee töistä kotiin, koska minulla oli sinä päivänä suunnitellusti iltavuoro. Kaksi vanhempaa ei saa hoitaa kotona yhtä aikaa sairaita lapsia. Niinpä starttasin autoni ja ajoin töihin 20 km matkan ja aloitin iltavuoroni noin klo 18.00. Työvuoroani oli jäljellä noin 3h. Asiaa mutkisti se, että mieheni yrittäjänä joutui lähtemään kohta taas takaisin töihin ja jouduin järjestämään lapsille ulkopuolisen hoitajan kotiin. Ikuisesti työnantajaa muistaen😁 Lapsiperhearkea ja jaksamisen tukemista hoitoalalla😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
4 tuntia sitten, Ansku007 kirjoitti:

Olen sairauslomalla, sairauslomani päättyy tänä yönä klo 00.00 ja minulla alkaa yö-vuoro tänä iltana. Joudun siis menemään töihin kesken sairausloman eli tänään klo 20.30. Tarkistin asian Tehyn luottamusmieheltä.

 

Tässä tapahtuu virhe. 

Jos sinulla on tänään sairausloma ja alkaisi tänään yövuoro,  niin et mene tänään töihin etkö myöskään kun vuorokausi vaihtuu vaan vasta huomenna illalla jos vielä yöt jatkuu. 

4 tuntia sitten, Ansku007 kirjoitti:

Toinen kummajainen tapahtui taannoin, kun lapseni olivat sairaina kotona ja olin heitä hoitamassa. Työnantajani laittoi tulemaan minut töihin heti, kun mieheni tulee töistä kotiin, koska minulla oli sinä päivänä suunnitellusti iltavuoro. Kaksi vanhempaa ei saa hoitaa kotona yhtä aikaa sairaita lapsia. Niinpä starttasin autoni ja ajoin töihin 20 km matkan ja aloitin iltavuoroni noin klo 18.00. Työvuoroani oli jäljellä noin 3h. Asiaa mutkisti se, että mieheni yrittäjänä joutui lähtemään kohta taas takaisin töihin ja jouduin järjestämään lapsille ulkopuolisen hoitajan kotiin. Ikuisesti työnantajaa muistaen😁 Lapsiperhearkea ja jaksamisen tukemista hoitoalalla😊

Seuraavalla kertaa muistat, että työnantajalle ei tarvitse kertoa ihan kaikkea, kun se mutkistaa asioita.

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sairausloma loppuu yövuorojen aikana niin töihin on tultava klo.00.00.

Olit sitten 3h ilman vakuutta tai siis omien vakuutuksiesi varassa, toivottavasti ei sattunut mitään vakavaa, sillä sinä joudut potilas tai omassa vahingossa korvaamaan vahingot silloin kun tulet sairaus- tai muulla vapaa-ajalla töihin ja sattuu työtapaturma/hoitovirhe??

Tämä asia pitää ja kannattaa kysyä työnantajalta ja pyytää kirjallisena vakuus ett tapaturmat korvataan täytenä!! 

Tuohon klo.21-24.00 olisi pitänyt olla sijainen joka poistuu sitten kun sinä tulet töihin klo.00.00, näin ainakin valtiolla jossa asiat tehdään sääntöjen mukaisesti... 

ps. ensiavun olisit saanut työnantajan kautta mutta kaikki siitä eteenpäin omasta vakuutuksesta (myös ansiomenetykset) Potilas vahingossa olisikin kaikki omasta nahasta... riippuen pot. omaisista... tai työantajan lakimiehistä...

Muokattu - MaleNurse
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 hour ago, MaleNurse said:

Olit sitten 3h ilman vakuutta tai siis omien vakuutuksiesi varassa, toivottavasti ei sattunut mitään vakavaa, sillä sinä joudut potilas tai omassa vahingossa korvaamaan vahingot silloin kun tulet sairaus- tai muulla vapaa-ajalla töihin ja sattuu työtapaturma/hoitovirhe??

Kyllä työnantajien vakuutukset on työpaikalla tehdyn työn suhteen ihan 24/7 voimassa.

1 hour ago, MaleNurse said:

ps. ensiavun olisit saanut työnantajan kautta mutta kaikki siitä eteenpäin omasta vakuutuksesta (myös ansiomenetykset) Potilas vahingossa olisikin kaikki omasta nahasta... riippuen pot. omaisista... tai työantajan lakimiehistä...

Ei.

Mutta tokihan sairasloman aikana eli ennen klo 00 ei ole mitään pakkoa tai tarvetta mennä työpaikalle. Ja jos työnantajalla olisi vähänkään järkeä, järjestäisi sijaisen ihan siihen koko vuoroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Kyllä työnantajien vakuutukset on työpaikalla tehdyn työn suhteen ihan 24/7 voimassa.

 

Tämä. Yksi yleisimpiä urbaanilegendoja tuo vakuutusjuttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 hours ago, Haukionkala said:

Mikä on oikea vastaus?

Sairasloma määrätään kokonaisina vuorokausina. Se ei siis voi päättyä milloinkaan muulloin kuin klo 00:00.

Järkevä työnantaja ei myöskään pakota ketään tulemaan kesken vuoron klo 00:00, mutta terveysalallahan järkevyys ei aina ole mikään itsestäänselvyys.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...