Jump to content
MAINOS

Vaippojen käyttö hoitotyössä


JPA

Recommended Posts

Tuleeko muille usein tilanteita, että joudutte pyytämään hoidettavaa tekemään tarpeet vaippaan, kun ette kerkeä tai pysty viemään vessaan? 

Entä oletteko törmänneet tilanteisiin joissa hoidettava itse pyytää lupaa pissata vaippoihin? 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos en pysty viemään vessaan niin tarjoan alusastiaa tai sorsaa. Minä en kehoita tekemään vaippaan. Kyllä joskus myös asiakas haluaa tehdä vaippaan jos kokee liian hankalaksi/ pelottavaksi vessaan menon. Usein sitten kyllä ovat tyytyväisiä kun on käyty vessassa. Maanittelen aluksi mutta jos vessareissu on ehdoton ei niin sitten saa hän itse päättää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kun tulee päätös että tulee kuivittaa kävelevä sänkyyn niin vähän sotii minun arvomaailmaa, mutta tehtävä on mitä käsketään ja sitten kuunnellaan omaisten huutoa miksi pitää vaippaan tehdä kun voi mennä Wc. Nää on näitä kysymyksiä... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävelevät menee tai viedään wc. Ei ketään pyydetä tekemään vaippaan kiireen vuoksi. Tietysti on asia erikseen missä vaiheessa ehtii avustamaan potilaan wc. Jos odotus aika on pitkä voi mahdollisesti silloin vaipat kastua. Työnantajan velvollisuus huolehtia riittävästä hoitohenkilöstön määrästä jotta jokainen potilas pääsee kohtuullisessa ajassa wc. Omaisena minäkin hieman hermostuisin jos vaippoihin virtsataan vaan kiireen takia. Sellaisia päätöksiä ei voi tulla esimieheltä että hoidetaan sänkyyn  jos siihen ei ole mitään terveydellistä syytä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ehdottomasti vessaan mennään, jos hoidettava on sinne siirrettävissä ja vessassa sitten myös tulee ns. tulosta. Meidän työpaikalla onneksi tähän on mahdollisuus, eikä kukaan joudu vaippoihin tekemään. Etenkin ne asukkaat, joilla kognitio on vielä hyvällä tasolla, on ehdottomasti pyrittävä aina viemään vessaan kun tarvetta on. 

Oli tässä kyllä aikoinaan tilanne, missä asukas halusi mennä käymään vessassa yöaikaan vähintään kymmenen kertaa. Joka kerta sai tiristettyä vähän, mutta koskaan rakkoa ei saatu tyydyttävästi tyhjennettyä. Yöt olivat erittäin rikkonaisia tämän vuoksi. Hoidoksi monien mutkien kautta saatiin lopulta Cystofix, joka toimikin ihan hyvin. Yöt rauhoittuivat. Tämän asukkaan kanssa jouduttiin kyllä jossain vaiheessa kehottamaan tekemään vaippaan, koska yksi yökkö ei ehtinyt olla jatkuvasti häntä vessaan viemässä, eikä se ollut tarkoituksenmukaista asukkaallekaan, koska siitymistilanteet alkoivat olla riskialttiita jalkojen heikon voiman ja muiden oireiden vuoksi. 

On siis erilaisia tilanteita ja tässäkään asiassa ei ole kaikille sopivaa ratkaisua. Itse lähden aina siitä, että mikä on juuri kyseessä olevalle asukkaalle paras mahdollinen vaihtoehto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Onko kukaan hoitajista itse kokeillut vaippoja. Tuntuuko vaippa märälle? Entä mitä sit jos sama vaippa onkin monta tuntia.....

Muokattu - JPA
J
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Vaippojen käyttö hoitotyössä
15 tuntia sitten, JPA kirjoitti:

Onko kukaan hoitajista itse kokeillut vaippoja. Tuntuuko vaippa märälle? Entä mitä sit jos sama vaippa onkin monta tuntia.....

Kyllä se vaippa yleensä on esim koko yön. Päivälläkään vaippaa ei vaihdeta jatkuvasti, kun veronmaksajien rahkeet ei riitä maksamaan / valtiovalta sijoittaa rahoja muualle. Tena Flex vyövaippa vetää noin pari litraa. 

Eikä todellakaan ole tullut mieleen kokeilla vaippaa.  Eiköhän jokainen nainen suht koht tiedä miltä se tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli aikoinaan vanhan kansan nainen ja mies hoidossa. Säästäväisiä olleet ikänsä joten muori kyllä pissasi vaippaansa mutta joka aamu oli ripustanut sen sängyn kaiteelle kuivumaan. Ja mies pissasi sorsaan mutta kävi sen aamuisin viskaamassa ikkunasta ulos.

Muokattu - Astra
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 2/15/2023 at 6:11 AM, JPA said:

Onko kukaan hoitajista itse kokeillut vaippoja. Tuntuuko vaippa märälle?

Helppohan se on sinun ihan itse sairaanhoitajana testata miltä vaippa tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.2.2023 klo 06.11, JPA kirjoitti:

Onko kukaan hoitajista itse kokeillut vaippoja. Tuntuuko vaippa märälle? Entä mitä sit jos sama vaippa onkin monta tuntia.....

Olen testannut vaippaan kusasemista kotioloissa vuonna 2005. En enää muista miltä tuntui, mutta sen aikainen tyttöystävä lähti menemään kun kerroin kokeilustani hänelle 🤣

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
15.2.2023 klo 21.57, Astra kirjoitti:

Meillä oli aikoinaan vanhan kansan nainen ja mies hoidossa. Säästäväisiä olleet ikänsä joten muori kyllä pissasi vaippaansa mutta joka aamu oli ripustanut sen sängyn kaiteelle kuivumaan. Ja mies pissasi sorsaan mutta kävi sen aamuisin viskaamassa ikkunasta ulos.

Ja eräs mies oli niin säästäväinen,että laittoi käytetyn wc-paperiarkin kuivumaan ja käytti sitä uudelleen ja uudelleen..Ja käytti aina vain yhtä paperiarkkia kerrallaan. Kyllä vanhan kansan immeiset osaavat säästää..!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...