Jump to content
MAINOS

Kysymys silmätipoista.


Mirka.J

Recommended Posts

Onko näin että simätippojen laittamiseen ei tarvita lääkelupia tai näyttöjä. Voiko ihan kuka vaan laittaa asiakkaalle /asukkaalle silmätippoja. Vai voiko lähihoitaja laittaa silmätippoja jolla ei ole lääkelupia laitaa silmätippoja? Entä sosionomi ilman lupia?

Nyt on pakko tarkistaa, koska itse olen aina luullut että tähän pitää olla love ja näytöt suoritettu ko paikkaan.

Muokattu - Mirka.J
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Kysymys silmätipoista.
MAINOS
  • 3 viikkoa myöhemmin...
29.12.2022 klo 17.27, Mirka.J kirjoitti:

Onko näin että simätippojen laittamiseen ei tarvita lääkelupia tai näyttöjä. Voiko ihan kuka vaan laittaa asiakkaalle /asukkaalle silmätippoja. Vai voiko lähihoitaja laittaa silmätippoja jolla ei ole lääkelupia laitaa silmätippoja? Entä sosionomi ilman lupia?

Nyt on pakko tarkistaa, koska itse olen aina luullut että tähän pitää olla love ja näytöt suoritettu ko paikkaan.

Harkassa reseptitippojen laitto vaati ohjaajan läsnäolon. Yhdellä asukkaalla oli tipat vain kostutukseen, niitä sain laittaa ilman lupia. En tiedä menikö oikein. Aika hassua kuitenkin kun respatippoja olen laittanut äidille ja omille lapsille aikanaan ilman mitään loveja :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Quote

Vai voiko lähihoitaja laittaa silmätippoja jolla ei ole lääkelupia laitaa silmätippoja? Entä sosionomi ilman lupia?

Lääke kun lääke. Lääkeluvat pitää olla suoritettu hyväksytysti sekä näytöt annettuna. Silmätippojen antamisessa on omat juttunsa mitä pitää hallita. Yksi yleisimpiä virheitä on olematon potilaan ohjaaminen. Tipanannon jälkeen näkee, kun potilas räpiköi luomiaan taukoamatta ja lääkeaine valuu samantien pois.

Sosionomi ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö ja tällöin sosionomilla ei ole oikeutta suorittaa minkäänlaista lääkkeenantoa vaikka esim. olisi päiväkodissa vanhempien lupa antaa lapselle inhalaatio (esim. astmalääke). Sosionomi voi suorittaa love:sta osia mitkä työnantaja katsoo tarpeelliseksi ja tällöin saa luvan, joka on tietenkin voimassa vain 5 vuotta.

Muokattu - Ariscka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, siriina kirjoitti:

Harkassa reseptitippojen laitto vaati ohjaajan läsnäolon. Yhdellä asukkaalla oli tipat vain kostutukseen, niitä sain laittaa ilman lupia. En tiedä menikö oikein. Aika hassua kuitenkin kun respatippoja olen laittanut äidille ja omille lapsille aikanaan ilman mitään loveja :)

Taivas 🙄 omalla pellolla voi ajaa autoa ilman korttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...