Jump to content
MAINOS

Rokottaminen


Thopiskelija94

Recommended Posts

Hei,

Sellainen rokotus-kysymys: Tiedän että rokottaessa ei enää tarvitse aspiroida jos on olkavarsi tai esim. lapsen reisilihas. Olen vaan miettinyt sitä että JOS se osuisi valtimoon, niin huomaako sitä helposti ja mitä sitten? Tää on mun pahin skenaario jota olen pelännyt opiskelijana, vaikka olen kuullut että se on hyvin harvinaista ja tiedän kyllä oikeat kohdat jne. :) Mutta kuitenkin, miten tietää rokotuksen jälkeen että se ei ei ole osunut sellaiseen? Tulisiko ihan voimalla verta ruiskuun vaikka ei aspiroisi, vai riittääkö yksi tippa ruiskuun merkiksi että se on valtimossa? Joskushan tulee yksi tai kaksi tippaa verta rokotuksen jälkeen, onko se tavallista ja onko se ihan joku pinnallinen suoni silloin aina?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos pistät valtimoon ruiskuun tunkee kirkkaanpunaista valtimoverta ihan sillä valtimossa vallitsevalla paineella. 

Aspiroinnin pointti, silloin kun sitä on harrasttettu, on ollut havaita laskimossa oleminen. 

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Jos joku voi vielä vääntää rautalangasta tämän asian minulle kun siitä on noussut kammo. Eli, jos rokottaessa esim olkavarsilihakseen tulee hiukan verta ulos (1-2 pisaraa ja painaessa loppuu, ja neulaan/mäntyyn ehkä ihan snadisti, niin onko silloin mokannut vai onko se ihan normaalia eikä sitä voi estää? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 tuntia sitten, Thopiskelija88 kirjoitti:

Jos joku voi vielä vääntää rautalangasta tämän asian minulle kun siitä on noussut kammo. Eli, jos rokottaessa esim olkavarsilihakseen tulee hiukan verta ulos (1-2 pisaraa ja painaessa loppuu, ja neulaan/mäntyyn ehkä ihan snadisti, niin onko silloin mokannut vai onko se ihan normaalia eikä sitä voi estää? 

Jos pistoreiästä tulee iholle pisara verta pistämisen jälkeen, on neula osunut mennessään pintaverisuoneen. Tätä et pysty estämään, kun pieniä suonia menee ristiin rastiin. Ei haittaa mitään. Sen sijaan, jos neulan ollessa vielä lihaksessa verta nousee ruiskun kärkeen, on neula laskimossa (valtimoon tuskin osut ja huomaat sen kyllä kun tulee paineella) ja silloin pitää ottaa pistos uusiksi uudella neulalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran olen pistänyt neulan laskimoon ja kyllä sen huomasi heti ilman että asialle teki mitään, neulan etukammioon ja myös hieman rokotteen sekaan tuli verta välittömästi. Koska kyseessä oli koronarokote mitä oli muutenkin liikaa käytettävissä päätin vaihtaa koko rokotteen ja pistin toiseen käteen. Laskimopistos ei jäänyt mitenkään vuotamaan eikä kyseistä henkilöä seuraavan kerran nähdessä asia jäänyt mitenkään vaivaamaan, ei mustelmaa tai mitään ollut ilmaantunut. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä sitä mieltä, että ellei perusasiat ole hallussa parempi olla pistämättä tai rokottamatta lainkaan. 

 

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20.4.2023 klo 00.39, kukkis. kirjoitti:

Olen kyllä sitä mieltä, että ellei perusasiat ole hallussa parempi olla pistämättä tai rokottamatta lainkaan. 

 

Pidän sitä esimerkillisenä asiana, että opiskelija kysyy tässä vaiheessa, niin osaa sitten valmiina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, November kirjoitti:

Pidän sitä esimerkillisenä asiana, että opiskelija kysyy tässä vaiheessa, niin osaa sitten valmiina.

Tarkoitin valmista hoitajaa, joka ilmeisesti ei osaa opiskelijaa neuvoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on ihan arpapeliä milloin pistät pintaverisuoneen eikä siitä tarvitse välittää yhtään mitään. Painat hetken sormellas pistokohtaa ja laitat laastarin päälle. Ihan turhaa tehdä intramuskulaarisesta pistoksesta mörköä. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...