Jump to content
MAINOS

Vierasesine hengitysteissä


olivia-h

Recommended Posts

Vierasesineen poistaminen hengitysteistä:

1)Lapaluiden väliin voimakas taputus

2)Heimlichin ote

3)Hengitystien avaaminen neulalla

4)Laryngoskopia/bronkoskopia

Kysymys: imun käyttö vierasesineen poistossa, missä tilanteissa, onko hyötyä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos löydät imun jonka saa niin tehokkaaksi että se tarttuu vierasesineeseen ja jos vierasesineessä on sellainen pinta että imu saa siitä kunnolla kiinni, niin mikä ettei.

Mutta jos vierasesine on niin pahassa paikassa että uhkaa vitaaleja, en henk.koht. rupeaisi imulla leikkimään.

Missä muuten on manuaalinen poisto eli sormet tai pihdit?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä muuten on manuaalinen poisto eli sormet tai pihdit?

Hei, jos saa avata neulalla toisen kurkun, niin en kai mä ala sormiani likaamaan  ;D

Imu on hyvä liman ja syljen imemiseen, muttei tosiaan paljon muuhun.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähes poikkeuksetta vierasesineet on saatu poistettua hengitysteistä ennen ambulanssin tuloa hätäkeskuksen ohjeilla. Ne joille kohdat 1-2 ei ole tehonnut ovat olleet yleensä  tavatessa tajuttomia tai elottomia. Näissä on hoitona ollut laryngoskopia ja vierasesineen poisto magillinpihdeillä. Jos tämä ei auta niin oman hoito-ohjeen mukaan tehdään kirurginen ilmatie valmiilla setillä tai puukolla sekä intubaatioputkella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka sitä kuinka on treenattu erilaisilla sian kurkuilla (siis kuolleen eläimen..)), on fakta vaan että kurkun/kaulan alueella on sen verran vilkas pintaverenkierto, että jos sitä lähdetään availemaan, niin aika peto saa olla että sinne intubaatiotuubin saa laitettua. Kanyylin vetoisuutta voi jokainen kokeilla ihan itsekseen mm. koittamalla hengitellä hetken aikaa sen kautta. Kylkimahapuristus, eli Heimlichin ote on varsin hyvä mutta 4x4 napakoilla iskuilla lapaluiden väliin saa nopeammin parempia tuloksia. Ongelmana tuppaa olemaan se, että a) pitäisi olla vieressä kun vierasesine estää ilman kulun ylähengitysteissä cool.png elimistön happivarat kun riittävät vain lyhyen ajan ja sen jälkeen lähtee taju. Varsinkin Heimlichissa aikuisen tajuttoman "roikottaminen" käsivarsilla on aika haastavaa. Lapsille taas Heimlichin ote ei sovi. Muutamissa vastaan tulleissa tapauksissa oli jo taju lähtenyt, mutta magilleilla (on muuten älyttömän hyvät grillipihdit) esineen (ruoan) poiston jälkeen ja palkeella ventiloiden elämä jatkui. Toki jokunen on menehtynytkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otetaan muutama scenaario

1. Vierasesine tukkii osittain hengitystiet, potilas tajuissaan, pystyy itse yskimään, ehkä jopa sanomaan yksittäisiä sanoja

- kehoitus potilasta yskimään (hiljainen pitkä sisäänhengitys ja luja yskäisy)

- selkään taputtelu ja Heimlich ote voivat jopa aiheuttaa vierasesineen inhaloimisen syvemmälle, lasten kohdalla olisin erityisesti pidättyväinen

- lisähappi

- jos hengitystyö uupuu/tajunta hiipuu kts. kohta 2

2. Satut olemaan vieressä kun vierasesine tukkii hengitystiet, potilas ei pysty puhumaan, tajunta vielä säilyy

- kehoitus potilasta yskimään

- napakat iskut lapaluiden väliin 2-3 x 5

- Heimlich x 5, jos potilaan tajunta vielä säilynyt

- jos hengitystyö uupuu/tajunta hiipuu kts. kohta 3

3. Potilas maassa, tajuton/eloton

- PPE 30 painallusta (tämä on kaikista nopein, tehokkain?, vierasesineen poistotapa)

- laryngoskopia + magillin pihdit

- intubaatioputki+kara, vierasesineen työntö eteenpäin toiseen pääbronkukseen (henkitorvivaurion vaara, mutta hätätilanne sallinee sen)

- jos ei muu auta niin exitus-kaavakkeen täyttö

Tuota hätätrakeostomiaa en lähtisi tekemään, harjoittelusta huolimatta suoritteen varmuus olisi erittäin heikko. Ja kuten TW aiemmin mainitsi kaulan alueen vilkkaasta verenkierrosta niin sekään ei puolla hätätrakeostomian tekoa. Samalla alueella on myös kilpirauhanen, jonka lävitse kulkee n.20% verenkierrosta (n. 1 litra/min), joten erittäin helposti ollaan heikoilla hangilla. Ajatusta herättää myös vierasesineen paikka. Jos et pysty laryngoskopialla kunnolla sitä näkemään, niin et sinä kyllä saa hätätrakariakaan niin alas tehtyä, että sen avulla ohittaisit vierasesineen.

Tässäpä omia ajatuksiani mitä olen pienessä päässäni pyöritellyt

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka sitä kuinka on treenattu erilaisilla sian kurkuilla (siis kuolleen eläimen..)), on fakta vaan että kurkun/kaulan alueella on sen verran vilkas pintaverenkierto, että jos sitä lähdetään availemaan, niin aika peto saa olla että sinne intubaatiotuubin saa laitettua. Kanyylin vetoisuutta voi jokainen kokeilla ihan itsekseen mm. koittamalla hengitellä hetken aikaa sen kautta. Kylkimahapuristus, eli Heimlichin ote on varsin hyvä mutta 4x4 napakoilla iskuilla lapaluiden väliin saa nopeammin parempia tuloksia. Ongelmana tuppaa olemaan se, että a) pitäisi olla vieressä kun vierasesine estää ilman kulun ylähengitysteissä cool.png elimistön happivarat kun riittävät vain lyhyen ajan ja sen jälkeen lähtee taju. Varsinkin Heimlichissa aikuisen tajuttoman "roikottaminen" käsivarsilla on aika haastavaa. Lapsille taas Heimlichin ote ei sovi. Muutamissa vastaan tulleissa tapauksissa oli jo taju lähtenyt, mutta magilleilla (on muuten älyttömän hyvät grillipihdit) esineen (ruoan) poiston jälkeen ja palkeella ventiloiden elämä jatkui. Toki jokunen on menehtynytkin.

mähän en näistä asioista mitään tiedä ,mut penska kandee ottaa syliin ylösalaisin ja sit heimlich peliin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, toi Teliksen ehdotuskin on hyvä ja keinona tehokas, jopa parit karkit / purkkapallerot sillä pois nielusta saatu. Sitä kun ei vaan saisi muistaakseni enää käyttää, muuutta jos...... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kerran poistanu yhen lääkärin kans miehen nielusta vierasesinettä gyn-välineillä! (En muista sen instrumentin nimeä vaikka oon googlannu itteni kipeeks, täytyy töissä käydä kattoo) Lääkäri oli siis vielä korva- ja kurkkutautien erikoislääkäri...  :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys: imun käyttö vierasesineen poistossa, missä tilanteissa, onko hyötyä?

En itekään ehkä ensimmäisenä lähtis imulla vierasesinettä poistamaan.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kerran poistanu yhen lääkärin kans miehen nielusta vierasesinettä gyn-välineillä! (En muista sen instrumentin nimeä vaikka oon googlannu itteni kipeeks, täytyy töissä käydä kattoo) Lääkäri oli siis vielä korva- ja kurkkutautien erikoislääkäri...  :)

Minkä näköinen väline?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olivi-h jos vaikka muistisääntönä laitat sellasen, että tuo hätäkrikotyreotomian tekeminen tulee vasta viimeisenä vaihtoehtona ennen koniotomiaa. Sitä ennen on laryngoskopia+magillin pihdeillä yrittäminen. Tämän jälkeen intubaatioputkella esteen työntäminen toiseen ilmastointiventtiiliiin.

Krikotyreotomia on tehokkaampi lapsille ja vaikea tehdä. Mitä tulee koniotomian tekemiseen niin tässä foorumissa todennäköisesti ei ole yhtään ainuttakaan sellaista ensihoitajaa tai mitälie joka osaisi toimenpiteen ihan oikeasti tehdä. Olen omalla urallani nähnyt tasan yhden kerran kun kyseinen toimenpide on tehty kentällä ja silloinkin sen suoritti kokenut medihelin lääkäri. Toimenpide ei todellakaan ole helppo. Sanoo kuka tahansa teistä mitä tahansa. Ja mitä tulee vierasesineen poistoon lapsilta tai aikuiselta niin kaikki keinot on sallittu niin heimlichin ote seisaaltaan, makuulla ja pää alaspäin kuin alaspäin roikottaminen ja kovaa selkään hakkaaminen (lapset).

Ei pahalla mutta ei hyvälläkään. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vierasesineen poistaminen hengitysteistä:

1)Lapaluiden väliin voimakas taputus

2)Heimlichin ote

3)Hengitystien avaaminen neulalla

4)Laryngoskopia/bronkoskopia

Kysymys: imun käyttö vierasesineen poistossa, missä tilanteissa, onko hyötyä?

Mun ei ole vielä tarvinnut turvautua muuhun kuin 1) kohtaan ja siihen, että astmaatikolle annan avaavaa astmalääkettä 1) kohdan jälkeen, kun hän kykenee nielemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko tyhmä, vai miksi hänen täytyy kyetä nielemään?

Eikös astmaatikolle anneta hänen omia inhaloitavia lääkkeitään tai esim. Atrovent Comp kyytivaunun valikoimista?

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko tyhmä, vai miksi hänen täytyy kyetä nielemään?

Eikös astmaatikolle anneta hänen omia inhaloitavia lääkkeitään tai esim. Atrovent Comp kyytivaunun valikoimista?

Iipi: Tarkoitan, että hän kykenee ottamaan suun kautta jälleen esim. nesteitä. Ei esim. Theofolia voi antaa, jos siellä hengitystiessä on vielä vierasesine. Eipä sitä voi imaista silloin myöskään astmasuihkeesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa. Olin siinä uskossa, että jutussa on jo vierasesine poistettu.

Ja lisäksi en keksinyt mitään nieltävää lääkettä tuossa vaiheessa.

Ei niitä inhaloitaviakaan varmaankaan ruveta inhaloimaan, jos ei tavaraa ole saatu pois.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa. Olin siinä uskossa, että jutussa on jo vierasesine poistettu.

Ja lisäksi en keksinyt mitään nieltävää lääkettä tuossa vaiheessa.

Ei niitä inhaloitaviakaan varmaankaan ruveta inhaloimaan, jos ei tavaraa ole saatu pois.

Tuosta Theofolista on kyllä ollut iso apu. Sitä käytetään myös joskus yskänlääkkeenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kysyä kun armon kollegat ovat ilmeisen kokeneita ja paljon nähneitä ensihoitokoneita  ;)  Kirjallisuus esittää neulakrikotyreotomian yhteydessä käyttämään Jet-ventilaattoria ja/tai korkeapainehappea. Onko joku oikeasti nähnyt ko. apparatusta kentällä, ja ne jotka ovat nähneet laitteen tuommoisessa käytössä sairaalassa kertovat mitä tuo meinaa käytännössä? Ja korkeapainehappi, pitääkö pullon kylkeen ampua reikä vai mistä kirjailijat saavat hapen KORKEA paineisena? Ainoat happilähdöt ovat olleet paineenalentimen jälkeen, niiltä osin kuin olen pulloja tutkinut uran varrella. Olen tullut siihen tulokseen että ko. terminologia tulee jostain kansainvälisestä manuaalista josta se on suoraan suomennettu tms.

Itse olen käyttänyt hankalammissa tapauksissa etu-keskisormi yhdistelmää menestyksekkäästi. Joku kuukausi sitten sormin kaivelun jälkeen dementin ukin oireilu vieläkin jatkui, kerroin että nyt kurkataan kurkkuun ja laryngoskopoin tajuissaan olevan. Hyvin onnistui kun infosin mitä tapahtuu, ei yökkäillyt tms.

"A temporary mental state including symptoms of confusion, inability to concentrate, disorientation, anxiety and sometimes hallucinations."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laryngoskopoit tajuissaan olevan? Niin siis millä? Pistit papan selälleen ja katoit kuokalla kurkkuun? Sehän ei käsittääkseni onnistu suuren kivun vuoksi ja nostaa aivopaineita jne.

Joo ja ei ole muuten mitään hajua noista ventilaattoreista ja korkeapainehappihoidoista, varmaan voit sinäkin turvallisin mielin ne unohtaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laryngoskopoit tajuissaan olevan? Niin siis millä? Pistit papan selälleen ja katoit kuokalla kurkkuun? Sehän ei käsittääkseni onnistu suuren kivun vuoksi ja nostaa aivopaineita jne.

Kellä mitenkin on tuo nielu koulutettu  ;) Kyllähän näitä miekannielijöitä ja vastaavia on, joilla ei yökkäysrefleksiä tule ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän noita laryngoskopian kestäviä pari nähnyt ja paljon kuullut ainakin feikkaajien parissa. Kestäävät esim intubaation ihan tuosta noin vaan. Aika monella uskoisin olevan jotain psyk.taustaa takana, ja ainakin joillakin psyk.taustaisilla on tapana hotkia kauhian nopeasti, ja sehän altistaa vierasesineelle kurkussa (lihanpala)...

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ICP nousee vain jos se ärsyttää mutta muuten se ei vaikuta. Eikä sitä kuokkaa ole pakko pohjaan asti työntää. Kokeneena kyytijullina tavarits Delikka varmaan myös tarkkaillut potilaan reaktiota ja tehnyt sen mukaan.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jossain alan manuaalissa kerrotaan että jopa intubaatio mahdollinen tajuissaan olevalle kun kunnolla briiffataan mitä tapahtuu. Ja joo Söppe, en survonut kerralla äänihuuliin asti  :), hiljaa hivuttaen että ehtii potilas totuttautua ja ihan epiglottiksen tyveen en kyllä totuuden nimissä lastainta vienyt. Selvyys kuitenkin tuli että nielu äänihuulia myöten puhdas ja kakostelu johtuu jostain vähäisemmästä kuin jo kaiveltu 2x2cm lihanpala. Ei varmaan kaikille tuota pysty tekemään, mutta kokeilla voi. Välttäisin potilaalla jolla varmuudella tai oletetusti kotelossa painetta ohjekirjan arvojen yli.

Mutta itse asia kiinnostaisi vielä, Jetti ja korkeapainehappi, onko totuuspohjaa myös Suomessa kun kuitenkin perustuu nuo johonkin American kirjallisuuteen.

"A temporary mental state including symptoms of confusion, inability to concentrate, disorientation, anxiety and sometimes hallucinations."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...