Jump to content
MAINOS

Teholle töihin?


HenniM

Recommended Posts

Hei!

 

Olen lähes 7 vuotta sitten valmistunut sairaanhoitajaksi. Olen ollut töissä vain ns tavallisilla vuodeosastoilla eikä minulla ole kokemusta tehohoidosta. Osastot joissa olen ollut on kyllä erikoissairaanhoitoa muttei erityisen vaativia osastoja. Kaipaisin uutta haastetta työhön. Perusosaaminen kyllä vahvaa mutta onhan osastotyö aivan erilaista kuin tehohoitotyö. Teholle haetaan sairaanhoitajia eikä edellytetä työkokemusta tehohoitotyöstä... Eräs AMK järjestää tehohoitoon liittyvää täydennyskoulutusta (1500e) ja pohdin siihen hakeutumista. mietin että onkohan ihan mahdotonta  minun hakeutua teholle töihin kun suuri osa työstä aivan uuden opettelua? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä teho-osastoille nykyisin tullaan ilman AMK:n tehohoidon / kriittisesti sairaan potilaan hoidon suuntaaavia opintoja. Omissa kollegoissa on mm. anestesiahoitajia, vuodeosastoilta siirtyneitä hoitajia, kätilöitä... Kenenkään näistä en ole kuullut käyneen etukäteen mitään täydennyskoulutusta. Muista vaatia itsellesi perehdytys, niin työ alkaa sujumaan. 

Paikkoja on avoinna yliopistollisten sairaaloiden ja keskussairaaloiden teho- ja valvontaosastoilla. Suurimmissa klinikoissa on omat opetushoitajat, jotka osallistuvat uusien perehdytykseen.

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta 🙂 täytyy ottaa selvää perehdytyksestä tarkemmin. Varmasti työvuorot suunnitellaan myös niin että paikalla on myös tehohoidon konkareita. Kestää epäilemättä pitkään että tehohoitotyö alkaa sujumaan ja tulee varmuutta mutta tekemällähän  oppii. Ilmeisesti STM suunnittelee myös tehohoidon erikoistumiskoulutuksia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen aluksi hakemaan tuntumaa valvontaosastolta, jossa pääset tutustumaan ja sittemmin perehtymään potilasmonitorointiin, artrikkaan ja keskuslaskimokatetriin, respiraattoriin, NIV, trakea ja intuboituihin potilaisiin yms, koska teho-osastolla osaamisen on oltava hyvin korkealla tasolla, että pärjäät ja tietoa tulee jatkuvalla syötöllä eikä pieni pää sisäistä riittävän nopeasti tietoa. Perehdytys on 6vkk ja jatkuu tarpeen mukaan esim henk.koht takuri mukana hoitajatilanteen mukaan. Teholla on kokenutta porukkaa ja naapuri kyllä auttaa, mutta ensiksi perusteet haltuun ja sitten vasta teholle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tuo on varmasti totta että ensin valvontaan joksikin aikaa niin paremmilla eväillä teholle sitten aikanaan. Harmittaa ettei viimeistä harjoittelua aikanaan ollut teholla tai että heti olisi hakeutunut teholle/valvontaan. Yhtäkaikki työuraa on paljon enemmän edessä kuin jäljellä ja voin kehittyä vielä paljon kun hakeudun erilaiseen ympäristöön töihin . 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...