Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajasta lääkäriksi


kukkis.

Recommended Posts

Kokemuksia kuulisin mielelläni. Miten valmistauduit pääsykokeeseen? Valmennuskurssit? Onnistuuko? Onko taustalla myös lukio käytynä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Oon entinen lähihoitaja ja vaihdoin muutama vuosi sitten alalle, jossa on vain päivävuoroja v-loppuvapailla ja uuden kevyemmän työn ohella suoritin ylioppilastutkinnon. Tässä kirjoitin lääkishakuun liittyvän tekstin, josta uskoisin olevan jotain apua:


Jos lääkis kiinnostaa, kannattaa ottaa ensiksi haltuun lukion fysiikan, kemian ja bilsan oppimäärät. Kun perusteet on opiskeltu, sitten valmennuskurssille tai hankkii hyvät itseopiskelumatskut. Omasta kokemuksesta suosittelen matematiikan kertausta, mikä tukee fysiikan opiskelua. Itse suoritin töiden ohella aikuislukion ja ylioppilastutkinnon ”ihan ok” arvosanoilla (EEEMCC), mutta todistuspisteeni eivät riitä sisäänpääsyyn, koska hakijoiden taso on kova. Hain viime vuonna ja sisäänpääsy jäi muutaman pisteen päähän. Kävin tänä vuonna uudestaan ja odottelen tuloksia. Koe tuntui tänä vuonna helpolta, koska olin opiskellut pääsykoetason tehtäviä marraskuusta asti päivittäin 4-8 tuntia. Käytössäni oli eri valmennuskurssien itseopiskelumatskut, koska itsenäinen opiskelutyyli sopii mulle. Tein myös vanhoja yo-koetehtäviä. Jos en pääse sisään, niin korotan omia yo-arvosanoja. Kuulun ensikertalaiskiintiöön, niin tämä väylä on vielä auki. Sairaanhoitajatutkinnon suorittajat kuuluvat korkeakoulutettuina toiskertalaisiin, jos oikein ymmärsin. Sh-taustaisella kannattaa harjoitella pääsykoetason tehtävätyyppejä, kun perusteet on hallussa. On myös hyvä miettiä minkälaiset oppimistavat ovat itselle sopivampia ja kokeilla eri oppimistekniikoita. On yksilöllistä, tarvitseeko valmennuskurssia. Suosittelen ainakin valmennuskurssien itseopiskelumateriaaleja opiskelun tueksi. Tsemppiä opiskeluun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 5/17/2022 at 8:43 PM, kukkis. said:

Miten valmistauduit pääsykokeeseen? Valmennuskurssit? Onnistuuko? Onko taustalla myös lukio käytynä? 

Pääsykoe ainakin silloin kun itse koulua aloitin oli about 90% lukion fysiikan laskujen nopeuskilpailu.

Panosta siis fysiikan laskuihin. Ja hiukan kannattaa kemiaa ja biologiaakin lukea.

Hoitajataustasta ei ole pääsykokeen suhteen mitään hyötyä, mutta varsinaisen opiskelun ja työelämän suhteen kyllä paljonkin. Ns kliininen silmä ottaa aikaa kehittyä ja kaikki terveydenhuollon työkokemus auttaa siihen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...