mirkku77 Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Olen sairaanhoitaja ja tarkoitus olisi olla Norjassa, mieluiten Oslon alueella, töissä kesään mennessä, kenties aikaisemminkin. Norjaa en osaa mutta ruotsi on sujuvahko kolmen Tukholmassa työskennellyn vuoden jälkeen ja minulla on jo olemassa lupa työskennellä Norjassa sairaanhoitajana. Lueskelin aiheesta täällä, mutta viimeisimmät kirjoitukset taisi olla vuodelta 2007. Joten kaipaisin uudempaa tietoutta. Miten on työllisyystilanteen laita tällä hetkellä? Kannattaako hakea töitä suoraan työnantajilta vaiko välitysfirmoilta? Onko totta, jos menee välitysfirman/vuokrafirman kautta, firma ei maksa ylityötunneista? Siis kannattaisi tehdä sopimus suoraan työnantajan kautta? Saako sitten yleensä asunnon "kaupan päälle"? Joku puhui lakisääteisestä turnuksesta, työvuorolistasta, voisikohan joku selittää tarkemmin mikä tämä turnus on? Vaikka norjan kieli onkin sukulaiskieli ruotsin kielen kanssa, tiedän että se ei ole sama, joten haen ainakin ensi alkuun töitä sjukehem'sta tai kotisairanhoidosta tai vastaavasta. Jos joku suunnitelee samaa, niin olisi kiva keskustella asiasta, tai jos jollakin on suosituksia tietyistä työpaikoista tai ketä olisi syytä varoa, olisi kiva jos asiasta kuulla. Tai vielä parempi, jos jonkun työpaikalla kaipaillaan iloista, ahkeraa ja hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevaa kollegaa, tässä olisi yksi ehdolla! :) Voisitteko vastata tällä palstalla tai henkilökohtaisesti osoitteessa mirjasi@hotmail.com lukuisiin kysymyksiini ja/tai jos olisi jotain muuta, mitä olisi hyvä tietää aiheesta. Olisin enemmän kuin kiitollinen. Tack så mycket ja eikun svorsk'ia (svensk+norsk sekoitus) opettelemaan. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Olen sairaanhoitaja ja tarkoitus olisi olla Norjassa, mieluiten Oslon alueella, töissä kesään mennessä, kenties aikaisemminkin. Norjaa en osaa mutta ruotsi on sujuvahko kolmen Tukholmassa työskennellyn vuoden jälkeen ja minulla on jo olemassa lupa työskennellä Norjassa sairaanhoitajana. Lueskelin aiheesta täällä, mutta viimeisimmät kirjoitukset taisi olla vuodelta 2007. Joten kaipaisin uudempaa tietoutta. Miten on työllisyystilanteen laita tällä hetkellä? Kannattaako hakea töitä suoraan työnantajilta vaiko välitysfirmoilta? Onko totta, jos menee välitysfirman/vuokrafirman kautta, firma ei maksa ylityötunneista? Siis kannattaisi tehdä sopimus suoraan työnantajan kautta? Saako sitten yleensä asunnon "kaupan päälle"? Joku puhui lakisääteisestä turnuksesta, työvuorolistasta, voisikohan joku selittää tarkemmin mikä tämä turnus on? Vaikka norjan kieli onkin sukulaiskieli ruotsin kielen kanssa, tiedän että se ei ole sama, joten haen ainakin ensi alkuun töitä sjukehem'sta tai kotisairanhoidosta tai vastaavasta. Jos joku suunnitelee samaa, niin olisi kiva keskustella asiasta, tai jos jollakin on suosituksia tietyistä työpaikoista tai ketä olisi syytä varoa, olisi kiva jos asiasta kuulla. Tai vielä parempi, jos jonkun työpaikalla kaipaillaan iloista, ahkeraa ja hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevaa kollegaa, tässä olisi yksi ehdolla! :) Voisitteko vastata tällä palstalla tai henkilökohtaisesti osoitteessa mirjasi@hotmail.com lukuisiin kysymyksiini ja/tai jos olisi jotain muuta, mitä olisi hyvä tietää aiheesta. Olisin enemmän kuin kiitollinen. Tack så mycket ja eikun svorsk'ia (svensk+norsk sekoitus) opettelemaan. :) Terveiset Norjasta, ollut täällä vuodesta 1994 lähtien. Kielipohjasi antaa erittäin hyvät valmiudet Norjan oppimiseen. Ja ei ne kielelliset erot Ruotsiin ole niin suuret kuin kuvitellaan. Työllisyystilanne on edelleenkin erittäin hyvä, ainakin sairaaloissa. Jotkut pienet kunnat eivät välttämättä palkkaa porukkaa näinä aikoina. Katso www.nav.no ja www.jobbnorge.no. Kyllä välitysfirmatkin maksaa ylitöistä. Asunnon voi saada tuurilla työnantajalta, joko välitysfirmalta tai kunnalliselta. Jostain kumman syystä nykyään melko moni valitsee kunnan/valtion työnantajakseen. Turnus=työvuorolista toimii ihan samalla tavalla kuin Suomessa. Sjukehem=sykehjem. :) No comments Link to comment Share on other sites More sharing options...
jätkäenkeli Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 hei, kukahan kertoisi Tromssan seudun tilanteesta.. Unnista ja sykehemmeteistä.. olisiko töitä ja mistähän kannattaisi kysellä.. ja voisitko kertoa asuntotilanteesta.. vinkkejä olisi tarkoitus pariskuntana tulla ja viipyä tulevan talven yli.. kiittäen jätkäenkeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pagba Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Aloittajalle ja muille sellainen vinkki, että hakeutuu mahdollisimman lähelle Ruotsia töihin Norjassa. Se nimittäin on lyömätön yhdistelmä, että nostaa korkeaa norjalaista palkkaa ja syö halpaa ruotsalaista ruokaa. Oslostakin tulee itärajalla käytyä autoa täyttämässä, mutta matkaa on sen verran, ettei se säännöllistä liikennettä ole muilla kuin salakuljettajilla. Minun tietojani ei ole päivitetty seitsemään vuoteen. Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
enigma Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Tervehdys Norjasta! Olen ollut täällä vuodesta 2000 lähtien. Itse olen huomannut, että myös Norjassa ovat sairaanhoitajien työpaikat vähentyneet. Paikallisesta "tehy"-lehdestä yli puolet oli työpaikkoja, mutta vähemmän on nyt. Säästöt puree täälläkin. Sinuna ottaisin suoraan yhteyttä työpaikkoihin esim. sairaaloiden ja sykehjemien nettisivuilla. Sijaisia kaivataan paljon, vaikkei niinkään vakituikseksi aina pääse. Varsinkin nyt kesän kynnyksellä. Valitse kunta tai kaupunki nettisivuilla. Sieltä löytyy useinmiten myös hoitolaitokset ja vapaat työpaikat. Ja eikun sinne sitten tutkimaan. Sairaaloilla on myös ns. ekstravakt-konttoreita tai bemanningspool. Ruotsilla pärjää ihan hyvin. ;D Kyllä niitä rekrytointifirmoja on täälläkin, mutta en ole itse kokeillut. Esim. adecco, konstali-helsenor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.