Jump to content
MAINOS

ihon paha taiveinfektio


tiku

Recommended Posts

Olen töissä vanhainkodissa ja kyselisin muilta hyviä hoitokeinoja . Eli kyseessä reilusti ylipainoinen vanhus, joka jo vuodepotilas ja hänellä toistuvasti uusii  nivusissa, kainaloissa ja kaulan alueella hiivainfektio. Sorbact hoito ei sovi hänelle ja kokeiltu on erilaisia kortisonipohjaisia voiteita mutta ei niitäkään koko ajan sopisi mielestäni käyttää..Joskus aina saa diflucan ym. hoitokuurin. Hankalaa on mutta uusia hoitokeinoja kaivataan. Aquacel?? Betadine??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos siinä hiiva kukkii (c. albicans?), perusrasva tai steroidipitoinen voide yksinään eivät oikein edusta. Jokin hiivoihin pureva valmiste tarvitaan, mahd. yhdistelmänä kortisonin kanssa alkuun (Daktacort yms, niitä on liuta). Paikallishoitoa pitää jatkaa sinnikkäästi pitkään... Ilm. Diflucan on ollut jo p.o. kuureina välillä.

Tuossapa ne konstit pitkälti vanhuksella ovat, hyvän  perushoidon so. ihon hautumisen ja rikkumisen ehkäisyn  ohella.

/kari

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Pikäaikaisosastolla, jossa työskentelin nyt muutaman viikon, oli samankaltainen tapaus.

Hoitona daktarin-puuteri sekä daktarin-voide ja kuivia harsotaitoksia estämään hautumista. Lisäksi myös MRSA-näytteet otettiin kainaloiden iholta, koska sitä on aikaisemmin löytynyt tällaisen "hautumisen" yhteydessä. Syytä ja seurausta en osaa sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä suosittelen nykyään kaikkeen pimafucortia.  :o Jos ei sillä parane YHTÄÄN ni on saletisti kuolemaks.  8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitona daktarin-puuteri sekä daktarin-voide ja kuivia harsotaitoksia estämään hautumista.

Annan ääneni Daktarin-puuterille. Sitä tulee lähes aina laitettua hautuviin taipeisiin ihan varmuuden vuoksi ja hyvin tuntuu toimivan. Jos Daktarinia ei ole saatavilla, niin sitten ihan mitä tahansa perustalkkia tulee laitettua.

Rasvoja en taipeisiin laita, sillä tuppaavat vaan muhimaan enemmän.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä suosittelen nykyään kaikkeen pimafucortia.  8) Jos ei sillä parane YHTÄÄN ni on saletisti kuolemaks.  :D

Kummarran myös ko. tuotteelle  :o. Sopii vähän jokapaikkaan.

Mutta metylensini on kanssa aika oiva juttu, ensi sini ja sitten pimafucortia päälle kun on hetken kuivahtanut.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon Daktarinin kanssa kannattaa muistaa yhteisvaikutukset eli ei omatoimisesti Marevanin syöjille. Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä hoitotasapainoon.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Daktarin-puuterille liputan minäkin jos on selkeästi sellanen hiivainen... Jos tää hiiva on todettu jotenkin niin sitten pitää myös muistaa se daktarinin tarpeeksi pitkäaikainen käyttö... Mutta jos kyse on vaan siitä perusongelmasta että makkaroiden välit hautuu niin sitten liputan ihan perinteisen lakanarättihoidon puolesta...Hyväksi havaittu myös rihavoide tai sinkkivoide :P

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Daktarin-puuterille liputan minäkin jos on selkeästi sellanen hiivainen... Jos tää hiiva on todettu jotenkin niin sitten pitää myös muistaa se daktarinin tarpeeksi pitkäaikainen käyttö... Mutta jos kyse on vaan siitä perusongelmasta että makkaroiden välit hautuu niin sitten liputan ihan perinteisen lakanarättihoidon puolesta...Hyväksi havaittu myös rihavoide tai sinkkivoide ::)

Mulle useampikin lääkäri on sanonu noissa taiveihottumissa, että jos iho menee rikki niin sinne pääsee hiivaa vaikkei sitä testein todettaisikaan. Pimafucortissa on kaikkea kolmea, kortisonia, antibioottia ja jotain sienillekin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

LÖysin tuatteen hyllystä nimeltään Metyleenisini. Sillä penslaus, töpöttely lakanaa taipeisiin.

Erään hyvin obeesin miehen taipeet jotka kastuivat kokoajan virtsalla(ei suostunut ottamaan kestokatetria) saatiin rauhoittumaan ensin metyleenisineä ja lakanaa. sen jälkeen Mepilex-AG iso levy, joka tavallaan ilmastoikin läskien alta.

kokeiltiin m-sidettä ja vaippaakin laitettuna siten että vattaläsät olis noussu ylemmäs.

potilas liikuntakyvytön ja sorsan käyttö ei koon vuoksi onnistunut. Vaipat kouruina, kului paljon mutta parani taipeet... potilas ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taipeita näkemättä vaikea arvioida, mutta itse lähtisin yrittämään hoitaa näin

Huolellinen ihon puhdistus ja kuivaus. Hetkellinen ilmakylpy. Sipaisu Bepanthenia. Jos ei helpotusta pian syntyisi niin esim se Daktarin puuteri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Daktarin hyvä, talkki ei niin hyvä jo infektoituneen taipeen hoidossa.Talkki ei imeydy ihoon ja siten vaikuttaa huonommin. Meille töihin tullut ihan emulsiona, onkohan uutuus? se on ihan nestemäinen  eikä jää siten rasvaisena hautumaan.

Meillä on töissä käytössä kertakäyttöisiä siivousliinoja. Niillä puhdistetaan mm. eritetahroja lattialta. Ne ovat vertaansa vailla ylipainoisten taipeiden ja poimujen hoidossa.Ne ovat keinokuituisia ja ilmastoivat hyvin, ne ovat aika suuria, niitä voi taittaa rullalle tai käyttää taitettuina. Ne pysyvät taipeissa suht hyvin ja päivän mittaan niitä voi asettaa paikalleen hoitotoimien yhteydessä helposti kun niitä ei kiinnitetä paikalleen.  Lakanataitokset imevät kaiken kosteuden itseensä ja ovat sitten märkinä taipeissa. Keinokuitu ei kastu ja siten ilmastoi hyvin.

Vuosia sitten saatiin yhden tosi vaikeat taipeet ehjiksi noilla siivousliinoilla ja Orabase-pastalla. Orabase pasta on ripulipotilaan takamuksen pelastus ja yksi hoitaja kokeili sitä  potilaan aina punottaviin , visvaisiin taipeisiin. Itse olin epäileväinen asiaan, mutta taipeet alkoivat parantua silmissä. Sitä ennen olimme kokeilleet kaikki mahdollinen arsenaali hoitoja.Kun taipeet paranivat, jatkettiin siivousliinojen käyttöä ilmastointiin ja iho pysyi kunnossa. Rasvatalkkia taidettiin huiskauttaa silloin tällöin.

Orabase on paksu pasta, joka TAPUTELLAAN iholle. Jos sen sivelee normaaliin tapaan,niin se menee ryyniksi. Kun ihoa pestään, osa pastasta jää iholle. Sitä ei tarvitse alkaa hinkata pois, vaan pesu normaaliin tapaan , pieni kuivaus taputellen ja uutta pastaa lisätään.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 vuotta myöhemmin...

BETADINE- jodipitoinen voide. Paransi vatsanpohjan poimussa auki olevan ihottumani parissa päivässä. Daktarin ei auttanut. Jodi tappaa bakteerit ja sienet. Myös jalkasienen parantaa parissa päivässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...