Jump to content
MAINOS

Valmiin työvuorotaulukon muuttaminen


kukkis.

Recommended Posts

6 minutes ago, jupet said:

Totta, mutta toinen puoli on lähdetäänkö tässä taas siihen että hoitajat vaan venyy ja paukkuu "kun on pakko" vaikka ei ihan aikuisten oikeesti olekaan... Painetta sinne pomojen (sis. kenttäjohto) suuntaan vaan. Ensihoidossa toki yleensä sentään ylkyt maksetaan kertoimineen oikeasti. 

Jep. Ihan oikeassa olet. Kyllä tätä asiaa on koitettu nostaa esille mutta vaikealta tuntuu saada siihen mitään järkevää mallia/ periaatepäätöstä. 

Eikös se, että hätäkeskukseen soitetaan sen takia, että potilas halutaan pois nopeasti sen takia, että halutaan itse lauantaisaunaan ole ongelman siirtämistä ensihoidolle, ja muutenkin kyseenalaista toimintaa? Jotenkin jännä, että niitä B707 keikkoja tulee aina juuri siinä ennen TK:n sulkeutumista. 

Ensihoito taistelee jo valmiiksi sille ei tarkoitettujen tehtävien kanssa (lasten raivokohtaukset, omakannasta luetut löydökset, pienet vammat, kuume, tai vaikkapa verenpainemittarin ilmoittamat rytmihäiriöt (lähde:https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008939402.html?fbclid=IwAR2n_HdmTIhwekksOnQmkfg_6jMCXi-mcEZHF1tWX1bA8yer304fR5Srdxo)) Jos alan ammattilaiset vielä soittelevat hätänumeroon päästäkseen aiemmin kotiin, niin valmiiksi kriisiytynyt ensihoito kriisiytyy entisestään. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meinaatko että a) potilas vaan jätetään hoitamatta siinä kohtaa kun talon viimeinen lääkeluvallinen tms hoitoon tarvittava lähtee vai b) hoitajan on pakko jäädä määrättömäksi ajaksi hoitamaan potilasta vuoronsa jälkeen jos sijaista ei ole hommattu?

Vai joku muu? 

 

Se ettei hoitolaitos ihan aidosti kykene hoitamaan potilasta on huomattavasti eri asia kuin huvikseen/laiskuuttaan soittelu (jota myös ihan hirveästi tapahtuu, kuten hyvin tiedämme kaikki joilla ensihoidon kokemusta on) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, Pappi C kirjoitti:

potilas halutaan pois nopeasti sen takia, että halutaan itse lauantaisaunaan ole ongelman siirtämistä ensihoidolle, ja muutenkin kyseenalaista toimintaa?

Jos alan ammattilaiset vielä soittelevat hätänumeroon päästäkseen aiemmin kotiin

 

..... syitä ja ajattelua josta johtuen haluan mahdollisimman nopeasti pois hoitoalalta.

Haluan pois töistä,  koska työaika loppuu. Henkilökohtaisesti ihan sama kuka potilaan hoitaa. Työnantajan tehtävä on hoitaa työllisyys kysymykset.  

Usein ne hoituvat rahalla 🤣 koskien myös itseäni, eli rahalla myyn osaamista, vaan kun työnantaja ei ole siitä valmis maksamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väännän nyt vielä kerran rautalangasta: Potilaan siirron kiireellisyyden peruste ei voi olla hoitajan haluttomuus jäädä ylitöihin, vaan potilaan tila.

En ole koskaan kenenkään ensihoidossa lyövän hanskoja tiskiin kesken hoidon silloin kun työaika päättyy; saati soittavan hätäkeskukseen vedoten, että nyt klo 20.00 “resurssit loppuivat” kun meikämannen pitää lompsia vapaille.  Keikka hoidetaan loppuun. Kyllä minuakin tympii suuresti jäädä ylitöihin ja tätä tapahtuu hyvin usein.

Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla Jupet, että millä taikatempulla potilas saadaan hoidettua sairaalaan ilman, että menee ylitöiksi kun kuljettavaa yksikköä ei ole saatavilla? Kerro ihmeessä! Soitanko hätäkeskukseen vai mitä?

Edit:

Ja niin.. vastaus vielä kysymykseesi: Kyllä varmasti pitäisi sitten hoitajan jäädä odottamaan sitä yksikköä joka kyseiseen siirtoon on liitetty. Tämä siitäkin siitäkin huolimatta, että vuoro venyisi vaikkapa 30min. pidempään verrattuna siihen, että yksikkö tulee hälytysajona, ja esimerkiksi samalla kylällä olevan aivohalvauspotilaan hoito viivästyy koska yksikkö on kiinnitetty tähän "kiire" siirtoon.

Aivohalvauspotilaan hoidon viivästymisellä voi olla kohtalokkaammat seuraukset kuin hoitajan kotiinpääsyn viivästymisellä puolella tunnilla.

Muokattu - Pappi C
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne vuodet on eletty jolloin ajatus oli ensisijaisesti työssä ja potilaissa. Anteeksi perhe 😪

Kun happi loppuu, ellet laita happimaskia ensin itsellesi et voi auttaa muitakaan. Odotan sitä maskia itselleni, sillä aikaa ajatus ja teot on omassa hyvinvoinnissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän Kukkis. Et arvaa kuinka paljon pännii jäädä ylitöihin jos keikka tulee juuri ennen valmiusajan loppua varsinkin jos kyse ei ole potilaasta joka ei ole välittömän hoidon tarpeessa. 

Ei niistä ylitöistä rahallisesti kostu oikeasti. Onko ne ylkyt mahdollista ottaa teillä vapaana? Meillä ei..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 7/20/2022 at 2:02 PM, Pappi C said:

En ole koskaan kenenkään ensihoidossa lyövän hanskoja tiskiin kesken hoidon silloin kun työaika päättyy; saati soittavan hätäkeskukseen vedoten, että nyt klo 20.00 “resurssit loppuivat” kun meikämannen pitää lompsia vapaille.  Keikka hoidetaan loppuun.

Kyllä mä ainakin soitan yleensä kenttäjohtajalle, että en ole halukas tekemään ylityötä. Pääsääntöisesti vastaus on, että odotelkaa vuoronvaihtoon ihan rauhassa. Se nyt on ihan hölmöä lähteä johonkin kolmen tunnin davesiirrolle puoli tuntia ennen kuin pitäisi päästä kotiin.

Tietysti nyt mitään berttakyytiä ei voi puolta tuntia piikittää, mutta olen hyväksynyt sen lajinvalinnan miinuspuolena, että näin joskus väistämättä käy. 

On 7/20/2022 at 10:05 PM, Pappi C said:

Onko ne ylkyt mahdollista ottaa teillä vapaana? Meillä ei..

Meillä saa laittaa tuntipankkiin tai ottaa rahana, yleensä kerään niitä tunteja. Saa nähdä miten ensi vuonna käy, kun vaihtuu työnantaja. Tosi vähän ylipäätään saatu mitään tietoa esim. työajasta, palkkauksesta, lomakierrosta tai oikeastaan mistään mikä on työntekijän näkökulmasta tärkeää. Itse näen kaksi mahdollisuutta: a) kukaan ei tiedä mitä ja miten tehdään tai b) ei haluta kertoa vielä, koska työntekijät ehtisivät hakea muihin töihin ihan rauhassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 7/20/2022 at 2:02 PM, Pappi C said:

Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla Jupet, että millä taikatempulla potilas saadaan hoidettua sairaalaan ilman, että menee ylitöiksi kun kuljettavaa yksikköä ei ole saatavilla? Kerro ihmeessä! Soitanko hätäkeskukseen vai mitä?

Niinkuin jo viimeksi kerroin. Silloin soitetaan kenttäjohtoon jos pukkaa jotain davea ja työaika on loppumassa. Pitäisi tietää jos ensihoidossa oikeasti työskentelet.

On 7/13/2022 at 9:52 PM, jupet said:

Kyllä. Tämän paikan nimi on usein kenttäjohto tai tilannekeskus, shp:sta/ervasta riippuen. 

Heidän tehtäviin kuuluu vahvasti resurssien järkevän käytön ohjaus ja siitä huolehtiminen että henkilöstö pääsee mahdollisimman järkevästi vapaalle vuoron päättyessä. Harvoin on sellaista kiiresiirtoa ettei se voi hetken miehistön vaihtoa odottaa, ja pitkien välimatkojen alueilla (ainakin lapissa) järjestetään suht rutiinisti toinen yksikkö vastaan vastaanottavasta päästä. 

 

On 7/20/2022 at 2:02 PM, Pappi C said:

Ja niin.. vastaus vielä kysymykseesi: Kyllä varmasti pitäisi sitten hoitajan jäädä odottamaan sitä yksikköä joka kyseiseen siirtoon on liitetty.

Tämähän ei vastaa kysymykseen mitenkään.
Kysyin että mitä pitää tehdä sen siirron hankkimisen sijasta, kun sanoit ettei mielestäsi potilasta missään nimessä saa siirtää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 7/28/2022 at 7:33 PM, jupet said:

Niinkuin jo viimeksi kerroin. Silloin soitetaan kenttäjohtoon jos pukkaa jotain davea ja työaika on loppumassa. Pitäisi tietää jos ensihoidossa oikeasti työskentelet.

 

Tämähän ei vastaa kysymykseen mitenkään.
Kysyin että mitä pitää tehdä sen siirron hankkimisen sijasta, kun sanoit ettei mielestäsi potilasta missään nimessä saa siirtää.

Nyt vähän herää mulla tunne siitä, että sinulta loppui argumentit kun vääristelet mun sanomisia. En tainnut missään vaiheessa sanoa, ettei potilasta saa siirtää, ja kenttäjohtoahan on jo konsultoitu jos tilanne se, että kuljettavaa yksikköä ei saatavilla. Lueppas vielä ajatuksella mun postaus ja mieti vähän parempi vastaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 7/5/2022 at 10:55 AM, jupet said:
On 7/5/2022 at 8:50 AM, kukkis. said:

Viimeksi en uskaltanut jättää osastoa, kun oli vaativaa hoitoa oleva sydänpotilas

112 ja ambulanssi vie paikkaan jossa kyetään hoitamaan. Ja asianmukaiset ilmoitukset eteenpäin siitä että henkilöstön riittävyydestä ei ole huolehdittu. 

Tämä oli se lähtöskenario. Huomaa ettei mistään kiireellisyydestä ole mitään puhetta. Todennäköisesti jossain D ja Ö välillä jos siihen päädytään ettei talo ainoan SH:n/lääkeluvallisen vuoron päätyttyä kykene hoitamaan (kun seuraavaa ei ole tulossa ainakaan 8 tuntiin).

Ja tokihan JOS tällä skenarion alueella on joku tiken siirtonumero, joka on vieläpä tähän tilanteen aikaan auki, ja ko. hoitolaitos on sinne ohjattu soittamaan niin sitä kautta eikä häken. Suuressa osassa tämän maan hoitolaitoksia tämä paikka mihin kaiken mailman kiireettömätkin siirrot soitetaan on kuitenkin se 112 edelleen.

On 7/14/2022 at 10:22 PM, jupet said:

Meinaatko että a) potilas vaan jätetään hoitamatta siinä kohtaa kun talon viimeinen lääkeluvallinen tms hoitoon tarvittava lähtee vai b) hoitajan on pakko jäädä määrättömäksi ajaksi hoitamaan potilasta vuoronsa jälkeen jos sijaista ei ole hommattu?

Vai joku muu? 

Ja tähän odotan edelleen vastausta.

5 hours ago, Pappi C said:

ja kenttäjohtoahan on jo konsultoitu jos tilanne se, että kuljettavaa yksikköä ei saatavilla

En käsitä mitä tämä sepustus on, ei liity mitenkään nähdäkseni.

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 7/28/2022 at 3:03 PM, Julma said:

Kyllä mä ainakin soitan yleensä kenttäjohtajalle, että en ole halukas tekemään ylityötä. Pääsääntöisesti vastaus on, että odotelkaa vuoronvaihtoon ihan rauhassa. Se nyt on ihan hölmöä lähteä johonkin kolmen tunnin davesiirrolle puoli tuntia ennen kuin pitäisi päästä kotiin.

Tietysti nyt mitään berttakyytiä ei voi puolta tuntia piikittää, mutta olen hyväksynyt sen lajinvalinnan miinuspuolena, että näin joskus väistämättä käy. 

Meillä saa laittaa tuntipankkiin tai ottaa rahana, yleensä kerään niitä tunteja. Saa nähdä miten ensi vuonna käy, kun vaihtuu työnantaja. Tosi vähän ylipäätään saatu mitään tietoa esim. työajasta, palkkauksesta, lomakierrosta tai oikeastaan mistään mikä on työntekijän näkökulmasta tärkeää. Itse näen kaksi mahdollisuutta: a) kukaan ei tiedä mitä ja miten tehdään tai b) ei haluta kertoa vielä, koska työntekijät ehtisivät hakea muihin töihin ihan rauhassa.

Juuri näin. 24 yksikössä tämä onnistui. Hiukan hankalampaa osavuorokautisessa kun ei ole tulevaa vuoroa ja naapuriyksiköt ajossa. Tämän laitan itsekin lajin miinuspuoliin, enkä esim. ala ottamaan 3 päivän saikkuja sen takia, että menee ylitöiksi niinkuin täällä eräät. Lähinnä mua korpee se, että soitetaan kiireellinen siirto häkestä hyväkuntoiselle potilaalle vedoten siihen, että on ylityön uhka. Sitä yritin näille muutamalle pariinkin otteeseen kertoa mutta ilmeisesti ei mennyt oikein perille.

Hyvä idea toi työaikapankki. Olisi tervetullut omaankin toimipisteeseen. Ylkkyjä kyllä siinä määrin kerääntyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 hours ago, Pappi C said:

Lähinnä mua korpee se, että soitetaan kiireellinen siirto häkestä hyväkuntoiselle potilaalle vedoten siihen, että on ylityön uhka.

Herää vaan kysymys mihin tämä liittyy. Tässä keskusteluketjussa kukaan ei ole sellaista esittänyt tehtäväksi minulle näkyvissä viesteissä. (ja veikkaan että muutkin allekirjoittaa että sellainen olisi perseestä) 

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6.8.2022 klo 11.51, Pappi C kirjoitti:

Juuri näin. 24 yksikössä tämä onnistui. Hiukan hankalampaa osavuorokautisessa kun ei ole tulevaa vuoroa ja naapuriyksiköt ajossa. Tämän laitan itsekin lajin miinuspuoliin, enkä esim. ala ottamaan 3 päivän saikkuja sen takia, että menee ylitöiksi niinkuin täällä eräät. Lähinnä mua korpee se, että soitetaan kiireellinen siirto häkestä hyväkuntoiselle potilaalle vedoten siihen, että on ylityön uhka. Sitä yritin näille muutamalle pariinkin otteeseen kertoa mutta ilmeisesti ei mennyt oikein perille.

Hyvä idea toi työaikapankki. Olisi tervetullut omaankin toimipisteeseen. Ylkkyjä kyllä siinä määrin kerääntyy.

Taidampa ottaa saikkua kolme päivää.... väsyttää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 8/6/2022 at 11:19 PM, jupet said:

Herää vaan kysymys mihin tämä liittyy. Tässä keskusteluketjussa kukaan ei ole sellaista esittänyt tehtäväksi minulle näkyvissä viesteissä. (ja veikkaan että muutkin allekirjoittaa että sellainen olisi perseestä) 

Okei. Sovitaan niin, että sun mielestä ei liity tähän mitenkään mutta mun mielestä liittyy. Voidaan elää varmaan sen asian kanssa. No sittehän me ollaan tästä asiasta samaa mieltä jos sunkin mielestä on perseestä. Mun puolesta voidaan clousata tämä keskustelu nyt tähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä.

Yhteenvetona: Huonokuntoisille joskus tarvitaan siirtoja jopa kiireellisenä syystä tai toisesta. Hyväkuntoisille potilaille ei soitella kiiresiirtoja, kiireettömiä joskus tilanteen vaatiessa.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...