Jump to content
MAINOS

Oppisopimus ja lääkehoito


Kukkahattu1980

Recommended Posts

Olisin kysynyt, miten teillä toteutetaan oppisopimusopiskelijan lääkehoidon koulutus? Saako teillä lääkeluvat suorittanut opso, joka valmistuu 3kk sisällä, tehdä lääkehoitoa, tai onko saanut koko oppisopimus aikana?? Anjapussin jakoa,lihaspistoja yms. Yksin vai ohjaajan valvonnassa, jos siihen nyt on aikaa? Vai vasta sitten, kun on valmistunut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mua huolestuttaa aina tämän tason kysymykset siksi että eikö koulu ohjeista opiskelijoille mitä saa tehdä. Kyllähän työnantaja nyt antaa luvan melkein mihin tahansa, mutta entäs jos jotakin sattuu? Itse olet vastuussa ja itse sinun tulee tuntea vastuut ja oikeudet mihin lupa.

Aloitin tuossa aiemmin keskustelun aiheesta epäpätevät hoitajat ja mitä tekevät, kun olen huomannut että tehdään just mitä sattuu oli lupa tai ei. Jotenkin tuntuu että hoitaja itse ei ymmärrä vastuutaan. Koulun tehtävä on kertoa opuskelijalle mitä, missä ja milloin voi tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Mua huolestuttaa aina tämän tason kysymykset siksi että eikö koulu ohjeista opiskelijoille mitä saa tehdä. Kyllähän työnantaja nyt antaa luvan melkein mihin tahansa, mutta entäs jos jotakin sattuu? Itse olet vastuussa ja itse sinun tulee tuntea vastuut ja oikeudet mihin lupa.

Aloitin tuossa aiemmin keskustelun aiheesta epäpätevät hoitajat ja mitä tekevät, kun olen huomannut että tehdään just mitä sattuu oli lupa tai ei. Jotenkin tuntuu että hoitaja itse ei ymmärrä vastuutaan. Koulun tehtävä on kertoa opuskelijalle mitä, missä ja milloin voi tehdä.

No ei ihan näin ole. Koulu voi ohjeistaa vaikka mitä, työnantaja päättää kuitenkin "talon säännöt". Ja mielestäni työnantaja ottaa vastuun oppisopimus opiskelijan koulutuksesta hyvin pitkälti. Sen takia kysyin, koska meillä ei opso saa toteuttaa lääkehoitoa, vaikka olisi luvat ja valmistumassa. Ellei oma ohjaaja ole valvomassa ja yhteisiä vuoroja kun ei ole, kuin ehkä kerran listassa. Valmistuttua vasta voi toteuttaa lääkehoitoa. Eli valmistut ja kannat vastuun, asiasta mitä et ole voinut juurikaan tehdä opiskellessa. Joten mietin onko tämä ihan oikeasti, yleisestikin normaali käytäntö?? 

Muokattu - Kukkahattu1980
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikein ... työnantaja päättää talon säännöt, mutta lakia pitää noudattaa mitä oikeuksia opiskelijalla on. Vaikka nykyisin taitaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus että työnantaja laittaa opiskelijat omalla vastuulla tekeen vähän sitä sun tätä.... ja tietty nämä opiskelijat ovat jo tässä vaiheessa sisäistäneet hoitaja moodin ja suostuu... voi itku.

Muuten tiedoksi vaan, että ns opiskelijan ohjaaja valvoo, mutta ei vastaa ominpäin tehdyistä ratkaisuista.... luojan kiitos. 

Kohta valmistumassa olevalla ei voi olla lupia. Opiskelijan vuorot pitää olla pitkälti samoissa kun nimetyn ohjaajien, niin että opiskelija seuraa työvuoroissa ohjaajaa, ei toisin päin. Se nyt vielä puuttuisi että opiskelijat määräis työvuorot itselleen sopiviksi. 

Ja kyllä, kun olet valmis kannat myös vastuun, siinä ei ole mitään erikoista. Kannathan vastuun koko opiskelu ajankin niillä valtuuksilla mikä silloin on voimassa. 

Eikö olekin hienoa valmistua terveydenhuoltoalalle., tervetuloa 🤣

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Niinkuin jo itse yllä sivusitkin, työnantajan lääkehoitosuunnitelmaan tutustuminen antaa vastaukset kysymyksiisi.

Maailma on vaarallinen paikka, ei niiden vuoksi jotka tekevät pahaa, vaan niiden vuoksi, jotka katsovat vierestä, eivätkä tee mitään.

- Albert Einstein -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...