Jump to content
MAINOS

Huonon palkan vuoksi lähdin sairaanhoitajan töistä lastensuojeluun töihin


Lakristina

Recommended Posts

Työskentelin muutamia vuosia sitten sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa mm. akuutissa itsetuhovaarassa olevien 14-20 vuotiaiden nuorten kanssa. Minulla oli omia potilaita parhaimmillaan( pahimmillaan) 34, joita yritin mahduttaa kalenteriini, jotta tapaisin heitä vähintään kerran viikossa. Suositus työntekijää kohden oli 20 potilasta.

Minulle jäi verojen jälkeen palkkaa käteen noin 1850€. Olin ainut sosiaalinen kontakti useammalle nuorelleni viikon aikana. Kun nuori lähti vastaanotoltani, pelkäsin olinko osannut valita oikeat sanat ja tapaisimmeko nuoren kanssa seuraavalla viikolla, vai lukisinko lehdestä uutiset, mitä en haluaisi lukea.

Rakastin työtäni, mutta ainoastaan palkan vuoksi lähdin tekemään lastensuojelutyötä, josta saan nyt parempaa palkkaa( tähän toki vaikuttaa lisäkoulutukset ja vastuut). Olisin kestänyt isot potilasmäärät, kunhan tämä olisi näkynyt edes palkassani. Työntekijänä minun oli aina joustettava. Enhän voinut jättää pitkiin hoitojonoihin apua tarvitsevia nuoria.

 Minulla on kotona kuitenkin perhe ja lapsillani on oikeus harrastuksiin. Suomessa lasten harrastukset ovat kalliita ja minun oli valittava omien lasteni oikeus harrastuksiin. Se ei olisi mahdollistunut vanhassa työssäni sairaanhoitajana.

Mielestäni työn tärkeyteen, henkiseen kuormaan ja erityisesti kuoleman ja elämän rajamailla elävien nuorten oikeus ei toteudu, kun työntekijät vaihtuvat äärettömän huonon palkan takia.

Olisikohan jo aika päättäjien herätä.

Muita alaa vaihtaneita 🤔

Muokattu - Lakristina
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
10 tuntia sitten, Lakristina kirjoitti:

Muita alaa vaihtaneita 🤔

Haluaisin vaihtaa, mutta vieläkään en ole löytänyt sitä mielekästä lisäkoulutuksesta huolimatta. Tämä on varmaankin ainoa ala, jossa palkassa ei huomioida lisäkoulutuksen hankkimista.

Toisaalta kun asuu maalla, on pitkät matkat ja bensa hinta on niin korkealla, että ei edes huvita ajaa pitkiä työmatkoja ja lisäksi matkoihin menevä aika on pois vapaa-ajasta.

Sitä vaan kärsii.... hoitajat on hyviä siinä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy ihan rehellisesti sanoa,että nyt kriisien aikana; seuratessani tuttavien työttömyyttä matkailu ja ravintola-alalla oon monesti ollut kiitollinen varmasta työpaikasta. Teen työni,en ota tuplavuoroja,otan saikut ulos,eli kurkku kipeä,poissa 3 päivää,vakipaikka ei huolta potkuista.Teen viikonloppuvuorot ja sunnuntait mielelläni saanhan tuplapalkan ja nautin vapaista joita saan viikolla, oikeesti ihan perheellisen unelma,yksin kotona. Ja kyllä; tienaan ihan kohtuullisesti,jopa lähelle 3000 nettona kun laskee lisät mukaan. Mutta tuen lakkoa,aina parempi jos peruspalkka kasvaa,mutta vaikea löytää alaa mihin vaihtaisin,viihdyn työssäni.Eli yksi mielipide tämäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 minuuttia sitten, Niini333 kirjoitti:

Täytyy ihan rehellisesti sanoa,että nyt kriisien aikana; seuratessani tuttavien työttömyyttä matkailu ja ravintola-alalla oon monesti ollut kiitollinen varmasta työpaikasta. Teen työni,en ota tuplavuoroja,otan saikut ulos,eli kurkku kipeä,poissa 3 päivää,vakipaikka ei huolta potkuista.Teen viikonloppuvuorot ja sunnuntait mielelläni saanhan tuplapalkan ja nautin vapaista joita saan viikolla, oikeesti ihan perheellisen unelma,yksin kotona. Ja kyllä; tienaan ihan kohtuullisesti,jopa lähelle 3000 nettona kun laskee lisät mukaan. Mutta tuen lakkoa,aina parempi jos peruspalkka kasvaa,mutta vaikea löytää alaa mihin vaihtaisin,viihdyn työssäni.Eli yksi mielipide tämäkin.

Täysin samaa mieltä. Olen vasta äskettäin ymmärtänyt saikuttamisen, nyt korona aikana vielä helpompaa. Ainoa mikä itsellä ei täsmää on palkka,  en pääse edes bruttona 3000 lähelle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun sulla on täydet/toki huonot/ ikälisät sekä peruspalkka 2700 ja sunnuntait pari kertaa sekä yöt,niin kyllä saa käteen ihan mukavasti. Toki listat ilman pyhiä ei tuota niin paljon. Ja kyllä saikuttamisen avulla jaksaa,otatte kerran kuussa tai kahdessa 3 päivän vapaan viikonlopun yhteyteen niin jopa putkahti 5 päivän vapaa. Migreeni on hyvä syy, ja useemmat käyttää jo ihan väsymyksestä johtuvaa huonoa oloa saikun syyksi. Itsellä työmoraali on laskenut sitä mukaa mitä kauemmin peruspalkka pysyy 3 tonnin alla -mun työn vastuu huomioon ottaen. Että ihan vinkkinä vaan. Tämä ihan rehellisenä kommenttina,että vaikee keksiä joku vaihtoehtotyö mihin jaksais opetella ja vois kerryttää palkkaa isommaksi näin helpolla,kun kokemusta on jo paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennekuin työt kutsuu,niin lisäyksenä vielä,että tää on mun selviytymiskeino(ja monen muun jotka ei sitä ääneen tunnusta),ja on varmasti monia jotka paheksuvat ja se on ihan okei,se ei mua liikauta, sillä ilman saikuttamista olisi vapaata ihan liian vähän palautua rahakkaista viikonlopuista,eli jaksan saikkujen voimalla ja se toimii.Kaksipiippuinen juttu, ehkä päättäjille miettimistä? 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta tämäkin, työt ei ainakaan sotealalta lopu. Tosiaan korona-aikaan on joutunut seuraamaan esim ravintola-alaa missä töitä ei vaan ole ollut.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
4.4.2022 klo 22.30, kukkis. kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Olen vasta äskettäin ymmärtänyt saikuttamisen, nyt korona aikana vielä helpompaa. Ainoa mikä itsellä ei täsmää on palkka,  en pääse edes bruttona 3000 lähelle. 

Minä saan kaikkien ilta-la-ja su lisien jälkeenkin 2200 euroa käteen..missähän tuon 3000 euroa nettona saisi.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.4.2022 klo 22.17, Niini333 kirjoitti:

Täytyy ihan rehellisesti sanoa,että nyt kriisien aikana; seuratessani tuttavien työttömyyttä matkailu ja ravintola-alalla oon monesti ollut kiitollinen varmasta työpaikasta. Teen työni,en ota tuplavuoroja,otan saikut ulos,eli kurkku kipeä,poissa 3 päivää,vakipaikka ei huolta potkuista.Teen viikonloppuvuorot ja sunnuntait mielelläni saanhan tuplapalkan ja nautin vapaista joita saan viikolla, oikeesti ihan perheellisen unelma,yksin kotona. Ja kyllä; tienaan ihan kohtuullisesti,jopa lähelle 3000 nettona kun laskee lisät mukaan. Mutta tuen lakkoa,aina parempi jos peruspalkka kasvaa,mutta vaikea löytää alaa mihin vaihtaisin,viihdyn työssäni.Eli yksi mielipide tämäkin.

Saikku ei oikein ole ratkaisu kun tekee päivätyötä omien nimettyjen asiakkaiden kanssa. Aloittaja ilmeisesti jossain polilla, itse kouluterkkana. Ne työt kun vain kasaantuvat odottamaan paluuta. Tietenkin sairaana kuuluu sairauslomaa ottaa, mutta hengähdystauoksi se on huono vaihtoehto. Osastolla muut hoitavat sairastuneen hommat, joten toimii paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.4.2022 klo 23.28, Beck kirjoitti:

Osastolla muut hoitavat sairastuneen hommat, joten toimii paremmin.

Osastolla otetaan sairastuneen tilalle sijainen. 

Minä en suostu tekemään kenenkään töitä, varsinkaan ilman korvausta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän työpaikallemme on tulossa uudistus: jos yksi on poissa vahvuudesta, saavat muut enemmän liksaa. HUSin tuntien se ylimääräinen raha lienee kuitenkin samaa luokkaa kuin ns. henkilökohtainen lisä: 82 senttiä kuukaudessa.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Pagba kirjoitti:

Meidän työpaikallemme on tulossa uudistus: jos yksi on poissa vahvuudesta, saavat muut enemmän liksaa. HUSin tuntien se ylimääräinen raha lienee kuitenkin samaa luokkaa kuin ns. henkilökohtainen lisä: 82 senttiä kuukaudessa.

En ikinä suostuis 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Osastolla otetaan sairastuneen tilalle sijainen. 

Minä en suostu tekemään kenenkään töitä, varsinkaan ilman korvausta. 

Hyviä pointteja täällä. Tosin meillä ainakaan ei oteta sijaista sairastuneen tilalle, yksinkertaisesti koska niitä ei ole kun kaikki sijaiset on jo täydellä listalla töissä. Jos joku on poissa, toinen uhraa vapaansa ja tulee töihin tai tekee pitkää päivää. Jos ketään ei saada uhrautumaan, osasto pyörii vajaalla miehityksellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, KaSilla kirjoitti:

Hyviä pointteja täällä. Tosin meillä ainakaan ei oteta sijaista sairastuneen tilalle, yksinkertaisesti koska niitä ei ole kun kaikki sijaiset on jo täydellä listalla töissä. Jos joku on poissa, toinen uhraa vapaansa ja tulee töihin tai tekee pitkää päivää. Jos ketään ei saada uhrautumaan, osasto pyörii vajaalla miehityksellä.

Tää on se syy miks hoitajat ei saa tekemästään työstään kunnon korvausta, kun uhraudutaan. Muutos tulee heti jos hoitajat sitä yhdessä haluaa. Mutta kun aina on joukossa niitä uhrautujia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...