Jump to content
MAINOS

Mietteitä lähihoitajan työstä


MinäVainMietin

Recommended Posts

Hoitajana olemisesta.. Lähihoitajan työstä. Minun elämästäni.

Super ja Tehy taistelevat myös minun palkastani, lähihoitajan palkastani. Mutta iltalehti ei noteeraa edes minua, Lähihoitajaa. Iltalehti puhuu ja vertaa vain sairaanhoitajia ja sivuaa opettajiakin politiikka palstalla 31.03.2022 näkökulma artikkelissaan, jonka kirjoitti Mika Koskinen. Silti minä mieleni pahoitin. Olen kunnalla töissä. Peruspalkkani lähihoitajana kunnan kotihoidossa on 2186,04e. Ennakonpidätyksen alainen viime vuoden palkkani oli 33143,33e. Tämä vuoden palkka sisältää lisät, haittalisät. Mitä ne haitta lisät sitten on?

Iltatyön lisä

Se, että olet n. 13-22 asti töissä. Kun lapsi tulee koulusta kotiin, iskä hoitaa hommat kotona. Itse et ole paikalla kyselemässä kuulumisia. Saatat mennä vielä suoraan kotiin tultua 22.35 suihkuun, syödä, rauhoittua. En tunne ketään hoitajaa joka ovesta sisään tullessaan kaatuu suoraan sänkyyn. Joten nukkumaan mennään ehkä 23 aikaan, mikäli siis olet siihen mennessä saanut itsesi kasaan jo suihkusta, eväät huomiselle jne. Sitten saattaa olla jo aamuvuoro ja heräät 6.50 jotta kerkeät juoda aamukahvit ja lukea ehkä muutaman uutisen, pestä hampaat, putsata jäätyneen tuulilasin ja ajella töihin 8.30. Tai ehkä menetkin vasta taas 14.00 töihin seuraavana päivänä. Lapsi on koulussa, mies töissä. Kotiin saavut taas illalla. Ehkä ennen työvuoroa voisi imuroida ja luututa lattiat.

Viikonlopun lauantai ja sunnuntai lisä

Niin.. joko olet viikonlopun aamu/iltavuorossa. Whatsappaillaan lapsen ja miehen kanssa kun kerkeää. Mietit miten meni Maiju-Liisan juhlat lauantaina. Itse et päässyt paikalle. Ehdotit Maiju-Liisalle, joskos voisitte tavata keskiviikkona, kun sinulla sattuu olemaan yksi vapaa päivä silloin. 

Pyhä lisä

Maiju-Liisa ehdotteli Vappu juhliakin. Itse satun olemaan töissä vapun taas. Muori tahtoisi, että menet pohjoiseen tapaamaan pääsiäisenä, mutta olet kaikki 4 päivää pääsiäisenäkin töissä, että pääse sukulaisiin nyt tänä vuonna perinteiseen pääsiäisen viettoon. Toivot, että joulu olisi vapaa salaa mielessäsi.

Varsinaista koronalisää en saanut, mutta hälytysraha nostettiin 100e sen 50e sijasta.


Se ei enää ole voimassa. Tarjous oli vain hetken voimassa. Hälytys rahan saa siis, jos sinut velvoitetaan olikos se 24 tunnin sisään tekemään toinen työvuoro, kuin listaan on alun perin suunniteltu. Eli sinut voidaan mielivaltaisesti pyytää tai velvoittaa tulemaan aamuvuoron sijasta iltaan, kun siellä onkin joku sairaana. Tai sitten teet työvuoron 7-22, eli tuplavuoron, josta saat ylityökorvausta ja hälytysrahan. Ei kuullosta silti houkuttelevalta.


Työvuoroista voisin myös puhua mielellään.. Se, että meillä oli autonominen työvuoro lista. Tämä toimi hyvin tiimissämme. Saimme itse täyttää työvuorolistaa siis 3 viikon jaksolle, oman jaksamisen ja menojaan huomioiden. Meidät kysymättä liitettiin pilotti projektiin, jossa joku työyksikön ulkopuolinen tiimi tekee meille työvuorot. Tuntematta meitä. Tuntematta elämäntilanteitamme. Ottamatta huomioon vaihtuvat elämäntilanteet. Riistäen meiltä mahdollisuutta vaikuttaa vapaa-aikaamme enää. Minusta tämä tuntuu väärältä ja surettaa, että myötävaikuttaminen omiin menoihin ja elämään supistetaan, sekä otetaan pois jo annettua itsenäisyyttä pois joka on jo kerran suotu. Näin ollen rankaistaan ja poljetaan meitä hoitajia vielä lisää yksikössämme, ottaen pois päätäntävaltaa omaan elämään ja menoihin. Nyt vain ulkopuolinen tiimi mielivaltaisesti säätää ja päättää minunkin menoni, työvuoroni ja vapaani. En voi luvata lähteä kahville, varata lääkäriä, jumppaa, kun en voi tietää olenko töissä vai vapaalla. En voi suunnitella elämääni enempää kuin on työvuoroja saatavilla, jotka joku muu päättää. En voi varata matkaa laivalle tai ulkomaille. Ei mökkiä. Elämää on hankala suunnitella eteenpäin. Saamme uuden työvuoro listan viimeistään viikko ennen vanhan listan loppua. näin on luvattu. Kesälomatkin on muuten ennakkoon sinulle suunniteltu. Näitäkään ei voi itse valita.
Tehdään pieni laskutoimitus:
Vuodessa on 365 päivää.
Siihen mahtuu 17 ja rapiat työvuorolistaa. (3 viikkoa/ lista)
Kun saa valita 4 vapaata/lista (eli 4 vapaata vuorovalintaa ainoastaan kolmen viikon listalle.)
Se tekee vain 68 päivää koko vuodesta mihin voi työvuoroihinsa vaikuttaa. Nämäkin ovat toivevuoroja.
Eli päälle 2kk ja loppu vuoden päättää joku muu. 
Minulla on kuluvalla listalla mm. tällainenkin pätkä:
aamu, aamu, aamu, aamu.
yksi vapaa
ilta, ilta, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu.
kaksi vapaata.
Tähän seitsemän päivän pätkään kuuluu aamu päivystys heti alkuun. 6.00-7.00 pitää olla puhelimen ääressä aamulla valmiina vastaamaan, jos joku aamulla on sairastunut, niin minun tarvitsee tehdä pitkä päivä lauantaina ja sunnuntaina. Tämä päivystys vuoro on olemassa turvaamaan, jos joku sairastuu viikonloppuna, niin on työntekijä, joka tekee vuoron 7.00-22.00.

Minua väsyttää. Silti hymyilen. Saan voimaa työkavereistani, asiakkaista joiden eteen töitä teen. Ansaitsisin parempaa. Mietin ajoittain alan vaihtoa. Miltä tuntuisi olla maanantaista perjantaihin töissä? Miltä tuntuisi pyhävapaat ja se, että voi suunnitella tulevaa? Miltä tuntuisi olla illat kotona? Harrastaa vaikka jumppaa joka viikko jossakin tutussa ryhmässä? Vapaus suunnitella ja luvata menevänsä ystävien häihin tai ristiäisiin? Saisiko saman 2186,04e palkan jostakin helpommin, kuin olemalla vastuussa ihmishengistä ja vuorotöissä? Ansaitsenko parempaa palkkaa?

Nimimerkillä:
-Mietinpä vain-

  • Tykkää 2
  • Surullinen 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vastaus suoraan sun kysymykseen,ansaitset parempaa palkkaa! Lähihoitajan työ on yhtä tärkeää kun sairaanhoitajan,luulen,että media enemmän puhuu sairaanhoitajista koska tehy on mun mielestä kovemmin äänessä kuin esim.super.Olen itsekin tehnyt vastaavia työvuoroja kun kuvasit,ne ei ole kivoja.Tällä hetkellä töissä ma-pe klo.8-16 ilman lisiä.Se antaa vapauksia enemmän,mutta ei tuo niitä lisiä.Nää on näitä elämänvalintakysymyksiä.

Toivotaan,että lakko tuottaa tulosta.Kovasti jaksamista tosi tärkeeseen työhön!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen monesti miettinyt, että miten ihmiset jaksavat tehdä vuodesta toiseen esim. 3-vuoroa, tai juurikin ilta-aamu-yhdistelmiä. Itselläni aiemmin kotihoidossa ollessani iltavuoro loppui klo 22 ja aamuvuoro alkoi klo 7, ja usein oli juuri niit ilta-aamu-yhdistelmiä. Harvemmin niin päin, että olisi ensin esimerkiksi 2 aamua ja sitten 2 iltaa. Vaan yleens 2 tai 3 iltaa, ja sen jälkeen aamut. Joskus jopa ilta-ilta-aamu-ilta-aamu. Kyllä potilasturvallisuuden kannalta itseäni pelotti, ei niinkään sen oman jaksamisen kannalta, mutta paljon helpommin unohtaa asioita ja sekoilee, kun on nukkunut vain sen muutaman tunnin yössä. 

 

Mutta tietenkin se on niin, että mikä sopii yhdelle niin ei sovi toiselle. Ja hyvällä työvuorosuunnittelulla saadaan kyllä paljon parempi ja toimivampi ja vähemmän kuormittava meininki työpaikoille. Ihan hirveä tuo tilanne, jonka kuvasit työvuorolistojen suunnittelun muuttumisen osalta. 😬

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työvuorojen välissä pitää olla 11 tunnin lepo, eli klo 22 jos iltavuoro loppuu niin aamuvuoro ei voi alkaa klo 7. Näin seisoo ihan työehtosopimuksessa.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen lähihoitaja työskentelen yksityisellä puolella. Peruspalkkani 2062,68 €. 

Hälytysraha on  80 euroa, mikäli nyt vaikka tulee vapailta töihin tai jatkaa akuutisti päivää. 

 

Työvuorot menee pääosin niin, että aamuvuoro 7-15 iltavuoro 13-21 ja yövuoro 20:45-8:00.

 

 

27 minuuttia sitten, kukkis. kirjoitti:

Työvuorojen välissä pitää olla 11 tunnin lepo, eli klo 22 jos iltavuoro loppuu niin aamuvuoro ei voi alkaa klo 7. Näin seisoo ihan työehtosopimuksessa.

Tätäkin voidaan kiertää, jos lepoajan lyhentämiselle on syy. Jaksotyössä lepoaika voidaan lyhentää 9 tuntiin työn jörjestelyihin liittyvistä syistä.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Työvuorojen välissä pitää olla 11 tunnin lepo, eli klo 22 jos iltavuoro loppuu niin aamuvuoro ei voi alkaa klo 7. Näin seisoo ihan työehtosopimuksessa.

 

”Vanhan lain mukaan työntekijälle oli annettava 11 tunnin vuorokausilepo, mutta jaksotyössä tätä lyhyempi 9 tunnin lepoaika oli mahdollinen.
Uuden lain mukaan 11 tunnin lepoaika on pääsääntö myös jaksotyössä, mutta jaksotyössä vuorokausilepo saadaan kuitenkin työn järjestelyihin liittyvistä syistä lyhentää yhdeksään tuntiin.
Tämä tarkoittaa sitä, että vuorokausilevon tulisi nykyään pääsääntöisesti olla 11 tuntia myös jaksotyössä, mutta sen lyhentäminen 9 tuntiin on mahdollista ”työn järjestelyihin liittyvistä syistä”, mutta niitä ei avata uuden lain pykälätekstissä tarkemmin.”

Muokattu - Omi
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 tuntia sitten, Omi kirjoitti:

 

”Vanhan lain mukaan työntekijälle oli annettava 11 tunnin vuorokausilepo, mutta jaksotyössä tätä lyhyempi 9 tunnin lepoaika oli mahdollinen.
Uuden lain mukaan 11 tunnin lepoaika on pääsääntö myös jaksotyössä, mutta jaksotyössä vuorokausilepo saadaan kuitenkin työn järjestelyihin liittyvistä syistä lyhentää yhdeksään tuntiin.
Tämä tarkoittaa sitä, että vuorokausilevon tulisi nykyään pääsääntöisesti olla 11 tuntia myös jaksotyössä, mutta sen lyhentäminen 9 tuntiin on mahdollista ”työn järjestelyihin liittyvistä syistä”, mutta niitä ei avata uuden lain pykälätekstissä tarkemmin.”

Ihan turha suostua..... pidän osittain hoitajien venymistä, joustoa syynä huonoihin työoloihin ja palkkaan. Ollaan semmosia juu juu hoitajia.

Solidaarisuus ja yhteen hiilen puhaltamisella löytyy kaikkeen ratkaisu, myös palkan korottamiseen, suuri mutta on ne jotka aina lipee sovitusta.

Hoitajat ei uskalla toimia. Ollaan lampaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, kukkis. kirjoitti:

Ihan turha suostua..... pidän osittain hoitajien venymistä, joustoa syynä huonoihin työoloihin ja palkkaan. Ollaan semmosia juu juu hoitajia.

Solidaarisuus ja yhteen hiilen puhaltamisella löytyy kaikkeen ratkaisu, myös palkan korottamiseen, suuri mutta on ne jotka aina lipee sovitusta.

Hoitajat ei uskalla toimia. Ollaan lampaita.

Totta kyllä, itse miettinyt myös samaa monesti. Sen takia en ole jäänyt sellaisiin paikkoihin, joissa työvuorot on suunniteltu noin. Miksi en ole sitten tehnyt asialle mitään? Olen yrittänyt.. en varmaan tarpeeksi, mutta sain jopa lääkärin todistuksen siitä, kun oma terveys ei vaan kestä etenkään 3-vuorossa niitä liian lyhyitä lepoaikoja, eikä kyllä muutenkaan. (Mulla siis fyysinen pitkäaikaissairaus, joka tasapainon saavuttamiseksi vaatisi edes suht säännöllistä elämäntyyliä.) 
vaikka kerroin asiasta esimiehelle ja työvuorosuunnittelijalle, seuraavassa ja vielä senkin jälkeen seuraavissa listoissa olo ihan samalla tavalla laitettu vuorot, asiaani ei siis kuunneltu ollenkaan. Sitten työpaikall kuitenkin oli niitä työntekijöitä, jotka eivät esim tehneet ollenkaan yövuoroja esim perheen takia tai ei ollut niitä ilta-aamu yhdistelmiä esim harrastusten takia. 
Eihän siinä muu auta kuin lähteä menemään tuollaisista työpaikoista.

 

Vielä palatakseni työoloihin, niin on myös paljon sellaisia työpaikkoja, johon ei yksinkertaisesti saa sijaisia. Sitten jotkut työntekijät tekevät monta päivää peräkkäin pitkiä työvuoroja - esim 7-21. On hyvä, että tietyissä tilanteissa työntekijät pystyvät tekemään pitkää päivää, mutta sitten kun se on jatkuvasti sitä, niin esimies saattaa myös tottua siihen, että kyllä työntekijät paikkaavat ja ajattelee sitten että sijaisia ei edes tarvitse etsiä. Pahimmassa tapauksessa mitään kiitosta ei tule pitkien päivien tekijöille, vaan valitusta siitä, että esimerkiksi pöydät ovat jääneet desinfioimatta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, Omi kirjoitti:

Totta kyllä, itse miettinyt myös samaa monesti. Sen takia en ole jäänyt sellaisiin paikkoihin, joissa työvuorot on suunniteltu noin. Miksi en ole sitten tehnyt asialle mitään? Olen yrittänyt.. en varmaan tarpeeksi, mutta sain jopa lääkärin todistuksen siitä, kun oma terveys ei vaan kestä etenkään 3-vuorossa niitä liian lyhyitä lepoaikoja, eikä kyllä muutenkaan. (Mulla siis fyysinen pitkäaikaissairaus, joka tasapainon saavuttamiseksi vaatisi edes suht säännöllistä elämäntyyliä.) 
vaikka kerroin asiasta esimiehelle ja työvuorosuunnittelijalle, seuraavassa ja vielä senkin jälkeen seuraavissa listoissa olo ihan samalla tavalla laitettu vuorot, asiaani ei siis kuunneltu ollenkaan. Sitten työpaikall kuitenkin oli niitä työntekijöitä, jotka eivät esim tehneet ollenkaan yövuoroja esim perheen takia tai ei ollut niitä ilta-aamu yhdistelmiä esim harrastusten takia. 
Eihän siinä muu auta kuin lähteä menemään tuollaisista työpaikoista.

 

Vielä palatakseni työoloihin, niin on myös paljon sellaisia työpaikkoja, johon ei yksinkertaisesti saa sijaisia. Sitten jotkut työntekijät tekevät monta päivää peräkkäin pitkiä työvuoroja - esim 7-21. On hyvä, että tietyissä tilanteissa työntekijät pystyvät tekemään pitkää päivää, mutta sitten kun se on jatkuvasti sitä, niin esimies saattaa myös tottua siihen, että kyllä työntekijät paikkaavat ja ajattelee sitten että sijaisia ei edes tarvitse etsiä. Pahimmassa tapauksessa mitään kiitosta ei tule pitkien päivien tekijöille, vaan valitusta siitä, että esimerkiksi pöydät ovat jääneet desinfioimatta. 

Näin on. En suostu enää työantajan pompoteltavaksi. Jos työvuoroissa tai muuten olosuhteissa on häikkää ja tunnen itseni väsyneeksi jään saikulle. En halua elää työn ehdoilla, muutakin elämää on. Enkä myöskään tunne huonoa omaatuntoa siitä, että välitän itsestäni enemmän kuin työnantajasta, työyhteisöstä, potilaista tai kuka ikinä siellä työmaalla nyt onkaan.

Muokattu - kukkis.
  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...