Jump to content
MAINOS

Mikä on yllättänyt hoitotyössä?


Omi

Recommended Posts

Mikä on yllättänyt sinut hoitotyössä - saa kertoa niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia ja ajatuksia.

Itseni yllätti esim se, että vaikka olenkin aiemmin tehnyt nuoresta asti asiakaspalvelutyötä, niin kaikki ihmisten ”hankalat” käytösoireet vaan korostuu hoitohenkilökunnan edessä. Tai yleensä ainakin.  Hankalia asiakkaita on aina ja se kuuluu elämään ja on kyllä ollut tiedossa, mutta esim sairaalassa potilas ei mene WC:hen, vaikka siihen pystyisi, vaan sanoo tyyliin ”Te hoitajat ootte täällä siksi että te pesette mun arseen joten annan tulla housuun” tai ”En kyllä tee itse kun te olette täällä töissä, on teidän asia tehdä tämä koska MINÄ maksan jokaisesta päivästä täällä!” 
Miten tuollaiset potilaat voi edes kohdata asiallisesti? Tuntuu että keinot loppuu kesken. 
ja nopea laitostuminen on myös yllättänyt - ei enää pysty tekemään mitään itse, kun on ollut pari päivää sairaalassa. Kaikki pitäisi tehdä puolesta, vaikka hyvin pärjää kotona sen jälkee kun kotiin pääsee. Silti vielä kotiutus päivänä saattaa olla jotain ”Te hoitajat kun nyt täällä ootte niin hälyytin kun tuo peiton sauma ja sukan sauma on vähän vinossa.”
 

En osannut varautua ihan tällaiseen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
11 tuntia sitten, Omi kirjoitti:

Mikä on yllättänyt sinut hoitotyössä - saa kertoa niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia ja ajatuksia.

Itseni yllätti esim se, että vaikka olenkin aiemmin tehnyt nuoresta asti asiakaspalvelutyötä, niin kaikki ihmisten ”hankalat” käytösoireet vaan korostuu hoitohenkilökunnan edessä. Tai yleensä ainakin.  Hankalia asiakkaita on aina ja se kuuluu elämään ja on kyllä ollut tiedossa, mutta esim sairaalassa potilas ei mene WC:hen, vaikka siihen pystyisi, vaan sanoo tyyliin ”Te hoitajat ootte täällä siksi että te pesette mun arseen joten annan tulla housuun” tai ”En kyllä tee itse kun te olette täällä töissä, on teidän asia tehdä tämä koska MINÄ maksan jokaisesta päivästä täällä!” 
Miten tuollaiset potilaat voi edes kohdata asiallisesti? Tuntuu että keinot loppuu kesken. 
ja nopea laitostuminen on myös yllättänyt - ei enää pysty tekemään mitään itse, kun on ollut pari päivää sairaalassa. Kaikki pitäisi tehdä puolesta, vaikka hyvin pärjää kotona sen jälkee kun kotiin pääsee. Silti vielä kotiutus päivänä saattaa olla jotain ”Te hoitajat kun nyt täällä ootte niin hälyytin kun tuo peiton sauma ja sukan sauma on vähän vinossa.”
 

En osannut varautua ihan tällaiseen. 

Samat on tuntemukset ja siihen päälle omaiset, jotka vaativat ties mitä palveluja. Valmistuttuani ajattelin olevani korkeakoulutettu ammattilainen jonka kokemus ja osaaminen karttuu vuosien myötä vielä paremmaksi, mutta nyt tuntuu, että olen alipalkattu palvelija joka on vastuussa ellei parane tai potilas peräti kuolee.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siivoamisen määrä asumispalveluyksikössä. Lähihoitajan koulutuksella vessoja siivoamaan😷. Se yllätti. Työhön kuuluu muutakin, mutta paljon on siivottavaa. Virallinen siivooja käy kaksi kertaa kuukaudessa. Muuten me ohjaajat ohjaamme asiakkaita siivoamisessa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Tikki kirjoitti:

Se miten vaativia, kohtuutttomia, hölmöjä ja realiteetit kadottaneita omaiset osaa olla

Oikeesti 60 asukkaan yksikössä voi 1-2 asukkaan omaiset olla niin rasittavia ettei tiiä. Tyyliin, että ovat ostaneet liian pienet kengät juhlatilaisuuteen niin vaativat hoitajia saamaan jalkojen mahtumaan niihin! Vanhus, joka oli ollut keuhkokuumeinfektioissa, virtsatieinfektioissa, sepsiksessä kuoli 3 kk;n aikana ja omainen ei muuta keksinyt syyttääkseen hoitohenkilökuntaa, niin syytti hoitajia suunhoidosta, kun siellä oli viimeisenä iltana omaisen pyytämän lääkärin mielestä ollut afta. Vaadittiin nähtäväksi kirjallinen suunhoitosuunnitelma! Itkiskö vai nauraisko? Tämä on ihan kuitenkin hoitajien arkea. Ei se ole vain vanhusten silittelyä ja hoitoa vaan täytyy näköjään valmentautuu myös kaikkeen mahdolliseen kuolemaan ja kirjaamaan ihan ihan ihan ihan kaikki! Mistäköhän se kaikki kaikki kaikki kirjaaminen on pois?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lainaa

Mikä on yllättänyt hoitotyössä?

Se miten raha puhuu potilaan hoidosta, eli lähinnä potilas siirretään oli missä kunnossa tahansa takaisin kotikuntaan. Tulee sitt takaisin "maitojunalla" ja onkin kalliimpi uusinta reissu kotikunnalle.

Myös raha puhuu miten ketäkin hoidetaan... ja missä... ja mistä... 

Tuo omaisten kärkäs asenne kyllä myöskin tuli puuntakaa vastaan... ei siitä koulussa mainittu (sitäkään)... ett sinut haukutaan jo etukäteen vaikka ett ole kyseistä potilasta vielä tavannutkaan...

Muokattu - MaleNurse
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18 tuntia sitten, Tikki kirjoitti:

Se miten vaativia, kohtuutttomia, hölmöjä ja realiteetit kadottaneita omaiset osaa olla

Tämähän se on. Ja korostan että _suurin osa_ omaisista on mukavia ja järkeviä. Mutta mutta... ne muutamat joilla ei ole äärtä eikä laitaa, syövät työmotivaatiota rotan lailla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

29.3.2022 klo 22.06, tammu kirjoitti:

Siivoamisen määrä asumispalveluyksikössä. Lähihoitajan koulutuksella vessoja siivoamaan😷. Se yllätti. Työhön kuuluu muutakin, mutta paljon on siivottavaa. Virallinen siivooja käy kaksi kertaa kuukaudessa. Muuten me ohjaajat ohjaamme asiakkaita siivoamisessa. 

Jep, se on tosiaan kyllä myös joissakin paikoissa yllättänyt. Sekin, että muiden töiden ohella täytyykin tehdä jollain asiakkaalla siivous, kun olisi myös muita tärkeitä asioita hoidettavana. Mutta tehtävä se on, kun kuuluu palvelusuunnitelmaan. Ja totuus on välillä se, että asiakkaat kyllä itsekin pystyisivät siivoamaan, mutta koska siihen ei ole tarpeeksi esim motivaatiota, niin hoitajat siivoaa asiakkaan puolesta, koska se siivous kuuluu palvelusuunnitelmaan. Sitten jos ei jostain syystä ehdi siivota juuri tiettynä päivänä, asiakas saattaa soittaa omaisilleen, että täällä ei ole siivottu ja sitten omaiset ottavat vihaisena yhteyttä. 

30.3.2022 klo 12.31, MaleNurse kirjoitti:

Se miten raha puhuu potilaan hoidosta, eli lähinnä potilas siirretään oli missä kunnossa tahansa takaisin kotikuntaan. Tulee sitt takaisin "maitojunalla" ja onkin kalliimpi uusinta reissu kotikunnalle.

Myös raha puhuu miten ketäkin hoidetaan... ja missä... ja mistä... 

Tuo omaisten kärkäs asenne kyllä myöskin tuli puuntakaa vastaan... ei siitä koulussa mainittu (sitäkään)... ett sinut haukutaan jo etukäteen vaikka ett ole kyseistä potilasta vielä tavannutkaan...

Todellakin joo, raha! Ajattelin itse, että vaihdan nyt sellaiselle alalle, jossa ei jatkuvasti tarvitse käsitellä rahaa, mutta tässä taas raha näkyy ja näyttäytyy ihan eri tavalla - paljon karummalla tavalla. Kaikista tärkeimmistä asioista säästetään.

29.3.2022 klo 23.58, sir kirjoitti:

Oikeesti 60 asukkaan yksikössä voi 1-2 asukkaan omaiset olla niin rasittavia ettei tiiä. Tyyliin, että ovat ostaneet liian pienet kengät juhlatilaisuuteen niin vaativat hoitajia saamaan jalkojen mahtumaan niihin! Vanhus, joka oli ollut keuhkokuumeinfektioissa, virtsatieinfektioissa, sepsiksessä kuoli 3 kk;n aikana ja omainen ei muuta keksinyt syyttääkseen hoitohenkilökuntaa, niin syytti hoitajia suunhoidosta, kun siellä oli viimeisenä iltana omaisen pyytämän lääkärin mielestä ollut afta. Vaadittiin nähtäväksi kirjallinen suunhoitosuunnitelma! Itkiskö vai nauraisko? Tämä on ihan kuitenkin hoitajien arkea. Ei se ole vain vanhusten silittelyä ja hoitoa vaan täytyy näköjään valmentautuu myös kaikkeen mahdolliseen kuolemaan ja kirjaamaan ihan ihan ihan ihan kaikki! Mistäköhän se kaikki kaikki kaikki kirjaaminen on pois?

Apuaa, kuulostaa niin tutulta tuo "liian pienet kengät". 🙈 Etenkin turvonneisiin jalkoihin ihan mahdotonta saada, kun koko jalka ei edes mahdu kenkään. Sitten omaiset sanoo, että "Kyllä se sinne menee" mutta eivät tietenkään itse voi yrittää. Tai sitten ei ajatella yhtään sitä, että esimerkiksi hyvin jäykkä, spastisuudesta kärsivä potilas saa omaisen tuomana jotain omia vaatteita. (Siis palvelutalossa.) Ajatus hyvä tietenkin, mutta se, millaisia vaatteita... jos esimerkiksi paita on täysin joustamaton, täysin ihon myötäinen ja pinkeä pinkeällä pienellä kaula-aukolla, niin spastiselle potilaalle on mielestäni väärin pukea ja riisua sellaisia vaatteita. Kun kädet ovat täysin koukussa, on aika mahdoton tehtävä ja aiheuttaa kaikille verta, hikeä ja kyyneleitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pillifarkkuja ja joustamatonta paitaa on laitettu täysin liikuntakyvyttömän vuodepotilaan ylle.... Juu juu, ymmärrän, mutta sittenkin. Tässä tapauksessa omaiset kävi tarkistamassa tämän päivittäin, kun potilas oli intervallijaksolla.

Onneksi olen töissä osastolla nykyään, potilailla on sairaalavaatteet, ne joustaa 👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...