Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajan työnkuva


kukkis.

Recommended Posts

Sairaanhoitaja pyykkää, siivoaa, pesee takamuksia, syöttää ym perushoitotyötä. Ei ihme, että homma ei kiinosta. 

Palvelutaloissa ja vuodeosastoilla on paljon sairaanhoitajan vakansseja avoinna, ei ihme ettei niihin ole hakijoita. 

Olen heittänyt myös keikkaa paikkoihin, joissa lähihoitaja tekee sairaanhoitajan töitä,  esim lääkärikierrot, lääkevastaava ym. Sairaanhoitaja puolestaan tekee sitten ne lähihoitajan työt. 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aika vanhanaikainen on tuo ajatuksesi siitä, että perushoitotyö (syöttäminen, hygieniasta huolehtiminen) kuuluu VAIN lähihoitajille jne. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa teho- ja valvontaosastolla ja siellä sairaanhoitajat tekevät MYÖS perushoitoa kaiken muun rinnalla.  Ja jos lähihoitaja on potilaan omahotaja, niin yhtä lailla hänkin osallistuu lääkärin kierrolle kuin sairaanhoitajakin. Hoitajapulan yhä pahetessa on kokenut lähihoitaja kultaakin kalliimpi, jos vaihtoehtona on suomea osaamaton täysin kouluttamaton henkilö. Mutta tuossa olet oikeassa, että tukipalvelut (vaatehuolto, siivous jne.) tulisi olla muun kuin hoitohenkilökunnan tehtävä. Tämä koskee sekä lähi- että sairaanhoitajia.

 

 

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin lähinnä sitä, että eräässäkin työpaikassa missä olin, tein perushoitoa,  ei mitään käyttöä sairaanhoitajan ammattitaidolle. Ainoa mihin minua tarvittiin oli kanylointi, i.v lääkkeet ja tietysti korjaamaan lääkelistoja, kun asiaa ymmärtämättömät niitä tuhersi. Lääkelistoilla saattoi olla samaa lääkettä kahdella eri nimellä, eikä hoitaja ymmärtänyt tätä. Siinä työpaikassa esim nestelistojen käsitys oli monelle täysin hepreaa, "Se syö hyvin" joo joo, mutta kun sitä nestelistaa tarvitaan muuhunkin tarkoitukseen. Iäkäs muistisairas vanhus, ollut pitkään vuodeosastolla, lääkäri muuttanut lääkitystä ja lähihoitaja intti, että miksi pitää mitata verenpainetta. Ei ymmärtänyt, että mitä lääkitystä oli muutettu ja mitä toimenpiteitä siitä seurantaa ja mitä se tarkoittaa. Eräältä potilaalta oli mitattu parisen viikkoa korkeita verensokeri arvoja..... ihan hyvä, kun kyseessä diabeetikko, MUTTA ymmärrys mistä se johtuu puuttui ja pahinta ettei siihen reagoitu.  

No, se työpaikkavierailu jäi osaltani lyhyeksi. Musta vaan ei ole siihen että työni sisältää pelkkää pesua ja syöttämistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Tarkoitin lähinnä sitä, että eräässäkin työpaikassa missä olin, tein perushoitoa,  ei mitään käyttöä sairaanhoitajan ammattitaidolle. Ainoa mihin minua tarvittiin oli kanylointi, i.v lääkkeet ja tietysti korjaamaan lääkelistoja, kun asiaa ymmärtämättömät niitä tuhersi. Lääkelistoilla saattoi olla samaa lääkettä kahdella eri nimellä, eikä hoitaja ymmärtänyt tätä. Siinä työpaikassa esim nestelistojen käsitys oli monelle täysin hepreaa, "Se syö hyvin" joo joo, mutta kun sitä nestelistaa tarvitaan muuhunkin tarkoitukseen. Iäkäs muistisairas vanhus, ollut pitkään vuodeosastolla, lääkäri muuttanut lääkitystä ja lähihoitaja intti, että miksi pitää mitata verenpainetta. Ei ymmärtänyt, että mitä lääkitystä oli muutettu ja mitä toimenpiteitä siitä seurantaa ja mitä se tarkoittaa. Eräältä potilaalta oli mitattu parisen viikkoa korkeita verensokeri arvoja..... ihan hyvä, kun kyseessä diabeetikko, MUTTA ymmärrys mistä se johtuu puuttui ja pahinta ettei siihen reagoitu.  

No, se työpaikkavierailu jäi osaltani lyhyeksi. Musta vaan ei ole siihen että työni sisältää pelkkää pesua ja syöttämistä.

Sellaisiin työpisteisiin ei pidä mennä jos arvostaa itseään ja omaa monipuolista ammattitaitoa.Heipat Kukkis

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...