Jump to content
MAINOS

Hoitotyön suunnitelma/rakenteinen kirjaaminen esimerkkejä


spärlä

Recommended Posts

Olin rakenteisen kirjaamisen kurssilla ja jäin miettimään esimerkki tapaustamme, joka oli vasta sairastunut aikuinen I-tyypin diabeetikko. Kurssin tarkoitus oli opetella ohjelman käyttöä, joten en alkanut siellä pohtimaan tavoitteen asettelua ääneen, mutta miettikääs tätä mun kanssa nyt jälkikäteen.

Esimerkissä oli asetettu päätavoitteeksi sokeriarvojen normaalistuminen, onko se nyt oikea tavoite? Eikö oikea päätavoite olisi potilaan pärjääminen uuden perussairauden kanssa ja oma- tai itsehoidon hallinta?

Keinoina oli sokeriarvojen itsemittaamista ja hiilarien laskemista opetusaterioilla. Eikö näiden oppiminen pitäisi lukea välitavoitteina, samoin kuin tuo esimerkissä mainittu sokeriarvojen normaalistuminen?

Ja mites se aikaan sitominen ja mitattavuus, miten ne muotoilisit?

Ja kannattaisko tästä, samoin kuin muista yleisistä sairauksista luoda koneelle valmiit pohjat, jota hoitaja vaan muokkaisi potilaalle yksilöllisesti sopivaksi?

Einstein oli idiootti (poika 6v)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ja kannattaisko tästä, samoin kuin muista yleisistä sairauksista luoda koneelle valmiit pohjat, jota hoitaja vaan muokkaisi potilaalle yksilöllisesti sopivaksi?

Meillä ainakin on efficassa fraaseja jota käyttää. Käteviä ehkä joo. Harvemmin silti ite käytän.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liekö sit opetustilanteesta johtuen tuollainen esimerkki valittu mut oon spärlän kans samaa mieltä siitä että tuo "sokeriarvojen normaalistuminen" on vähän suppea kokonaisuutta ajatellen. Tosin toi komponenttiviidakko on kyllä sellainen loputon suo mihin voipi vaikka eksyä  :nauraa: 

Meitä varoiteltiin viime koulutuksessa tekemästä liian monia tavoitteita ( 2-3 sopiva määrä ) yhdelle hoitojaksolle tai informaatio muuttuu hankalasti luettavaksi.

Seuraavassa suoraan meidän koulutuksesta:

Hoitotyön (päätöksenteko) prosessi

HOIDON SUUNNITTELU (SHTaL):

Hoidon tarve:

Eli potilaan ongelma, joka voidaan poistaa tai lievittää hoitotyön keinoin (moniammatillisuus)

Hoidon tavoite:

päätavoite (pitkä aikaväli) + osatavoitteet (lyhyt aikaväli)

Potilaslähtöisiä, realistisia, arvioitavissa

HOIDON TOTEUTUS (SHToL):

Mitä potilaan tilan helpottamiseksi on hänen puolestaan tai yhdessä potilaan kanssa tehty

HOIDON ARVIOINTI (SHTuL):

Saavutetut tulokset suhteessa tavoitteisiin

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Joko teidät on HoKe-koulutettu?

Eli kansalliseen potilastietojärjestelmään, vai mikä-se-on, siirrytään pikku hiljaa.

Tuossa yksi ketju potilastietojärjestelmistä; http://hoitajat.net/foorumi/topic/3769-efficapegasos-ym/

Olin itse ekassa koulutuksessa, toinen vielä tulossa.

Ihan jees, toki uutta näyttönäkymää pukkaa, mutta varmasti mennään taas eteen päin, näin uskon.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asettaisin yllä olevassa tapauksessa 2 tarvetta.

Toinen olisi vererensokerin muutos> tavoite vs olisi xx-xxx ja keinoksi a)vs mittaukset x x/vrk, klo ajat ym b) verensokerimittausten opettaminen

Toinen olisi sitten ravitsemuksen alta sopiva komponentti tavoite olisi potilaan oppiminen uuteen ruokavalioon ja keinona a) erityisruokavalio ja selite kohtaan sitten omin sanoin tekstiä ja ehkä b) selvitymisen tukeminen, johon laittaisin selitteeseen ohjaustarpeen.

Siis näin ihan lonkalta vuodeosasto hoitaja , joka ei kyseistä ongelmaa juuri koskaan tapaa työssään.

Ja sitten joka komponenttiin aina selittävää tekstiä miten ko asiakkaan kanssa toimitaan

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni tämä on edelleen aivan turha asia. Menee vain aikaa aivan järjettömästi tietokoneen ääressä.

Miten ihmeessä ne potilaat ovat parantuneet saati edes pysyneet hengissä vielä esim 10v sitten, kun ei tällaista näperrelty...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en kyllä jymmärrä yhtään komponenteista, mutta dm 1 kylläkin, erityisruokavalio jo sana on hämäävä.mitä se on? ruokavalio on jo itsessään hyvä juttu ja sopii kaikille jotka ylipäätään syövät.pääkohta oisi ehkä taudin ymmärtäminen joka on yksi ehkä hankalimmista taudeista, hoitona insuliini ja HH ja näiden kaverien yhteensovitus?ja sitten vs mittaus alkuun joka kerta kun suusta menee alas muutakuin vettä.korostaen sitä päivärytmitystä, aamu, lounas, välipala, päivällinen , iltapala. ääh.

Välitavoitteet omahoitoisuudessa:

-inskat

-HH

-vs monta kertaa

-ruoka

-liikunta

näistä sitten se sopan kirjaaminen ja asioiden perille meno, näkee vasta kuukausien kuluttua

ja olen samaa mieltä , ei se ole hoidon päätavoite että saadaan sokerit normeiksi vaan potilaan omahoito, omahoito , omahoito....

ehkä tää nyt menee hieman asian vierestä kun kyse on hoidon kirjaamisesta ja tavoitteista ja toteutumisesta...innostuin taas paasaamaan. :w00t:

ei ole muuta kuin ääretön ja takana seisoo epävarmuus

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...