Jump to content
MAINOS

Vaatimukset työpaikoilla


Hoitsu vaaaaaan..

Recommended Posts

Mitä mieltä olette nykyajan vaatimuksista esim vanhustenhuollon hoitolaitoksissa? Itse vuosikymmeniä alalla olleena en voi ymmärtää, mitä h...vetin merkitystä hoitotyössä on kaikenmaailman laitepasseilla. Meillä vaaditaan suorittamaan verkkokoulutuksia ja - tenttejä esim kuumemittarista, sairaalasägystä, vs- ja rr mittareista, g-tuolista ym ym. Jos näitä laitteita on käyttänyt kymmeniä vuosia, onko enää pakko, jos ei taho!!! Meillä on. Vaikka on jatkuva resurssipula, niin näihin pitää löytyä aikaa. Tuut vaikka vapaalta suorittaan näitä. Tulee tunne miks ikinä lähdin tälle alalle!!! Ei ole hoitotyö enää hoitamista... 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mutta entäpä jos työpaikallasi onkin joku, joka ei osaa käyttää vaikka verensokerimittaria tai verenpainemittaria? Yhden vanhustenhuollossa (päiväkeskuksessa) toimivan lähihoitajan tiedän, joka ei "osaa" verenpainetta mitata. Joku voi tarkoituksella tai vahingossa purjehtia alalla niin, ettei näitä toimenpiteitä tee.  Eikö se lisää myös omaa turvallisuuttasi, jos tiedät että mitä työkaveri varmasti osaa kun laitepassit on kaikilla suoritettu?     

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä asiat tietääkseni käydään läpi jo opintojen yhteydessä ja työssäoppimisjaksoilla, joten ne pitäisi oppia jo viimeistään silloin. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mittarit, ohjeet, välineet ja hoitosuositukset muuttuu ja päivittyy aina välillä. 20 vuotta sitten koulussa opeteltu tieto voi hyvin olla jo vanhentunutta. Kyllä ihan "perusasioita"  on syytä joskus käydä läpi uudestaan että käytäntöön työpaikoille ei jää näitä "näin meillä on aina tehty" toimintamalleja. 

Muokattu - Vinkeet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, pekka kirjoitti:

lähihoitajan tiedän, joka ei "osaa" verenpainetta mitata. 

Miten on voinut valmistua koulusta?

Tää on taas niitä ja näitä 😶

3 tuntia sitten, Vinkeet kirjoitti:

Mittarit, ohjeet, välineet ja hoitosuositukset muuttuu ja päivittyy aina välillä. 20 vuotta sitten koulussa opeteltu tieto voi hyvin olla jo vanhentunutta. Kyllä ihan "perusasioita"  on syytä joskus käydä läpi uudestaan että käytäntöön työpaikoille ei jää näitä "näin meillä on aina tehty" toimintamalleja. 

Juu, kyllä se kuume muuttuu 20 vuodessa. Ennen kun oli kuumetta 38, sitä oli kipeä. Nyt kun on 39 on parhaassa työkunnossa, ainakin hoitaja.

  • Haha 2
  • Kiitos 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Miten on voinut valmistua koulusta?

Tää on taas niitä ja näitä

Aivan ensimmäisistä lähihoitajaryhmistä nyt puhutaan. Hän kävi koulun sosiaalialan oppilaitoksessa, jossa aikoinaan painotus oli hieman toinen..... Nyt tämä oppilaitos on jo kuopattu ja yhdistetty paikalliseen terveydenhuolto-oppilaitokseen.  Mutta tämänkin koulun käyneitä yhä työelämässä siis on. Hän ehkä ajatteli, ettei päiväkeskuksessa tarvitse osata....

 

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22.1.2022 klo 14.09, pekka kirjoitti:

Mutta entäpä jos työpaikallasi onkin joku, joka ei osaa käyttää vaikka verensokerimittaria tai verenpainemittaria? Yhden vanhustenhuollossa (päiväkeskuksessa) toimivan lähihoitajan tiedän, joka ei "osaa" verenpainetta mitata. Joku voi tarkoituksella tai vahingossa purjehtia alalla niin, ettei näitä toimenpiteitä tee.  Eikö se lisää myös omaa turvallisuuttasi, jos tiedät että mitä työkaveri varmasti osaa kun laitepassit on kaikilla suoritettu?     

Täähän se sinällään. Itsellä oli juuri ensimmäinen kerta kun kalibroin verensokerimittarin liuskaerän ja jouduin ihan tunnustamaan, että en oikeasti osaa, kun asia on kerran kokeiltu koulussa reilu vuosi sitten ja muistikuvia ei ole. Onneksi lähistöllä ollut hoitsu oli kanssa sitä mieltä, että eihän noita asioita opi kuin tekemällä. Toisaalta, työnantajan vaatimat koulutukset pitäisi voida suorittaa työajalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse häpeän sitä, kun on niin vähän kokemusta alalta. Olen ollut omaiseni hoitajana kotona, nyt täytyisi yrittää löytää töitä. Tuntuu, että en osaa mitään, hävettää jotenkin hakea töitä, kun vaatimukset ovat kovat ja ei ole laittaa suosittelijoita, eikä osaamista. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Töppönen kirjoitti:

Itse häpeän sitä, kun on niin vähän kokemusta alalta. Olen ollut omaiseni hoitajana kotona, nyt täytyisi yrittää löytää töitä. Tuntuu, että en osaa mitään, hävettää jotenkin hakea töitä, kun vaatimukset ovat kovat ja ei ole laittaa suosittelijoita, eikä osaamista. 

 

 

Omaisen hoitaminen on yhtä vaativaa. Ja helvetin edullista valtiolle.

Tsemppiä työn hakuun 👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin sinua, jos ja kun osaat kaikkia näitä käyttää ja tekemistä olisi muutenkin. En tiedä miten voisi priorisoida näitä "koulutuksia" niin, että ne olisivat vain niille, joilla niistä olisi opittavaa. Olen silti itse monestikin joutunut nöyrtymään ja ilahtumaan sen edessä, että ensin olen ajatellut jo kaiken jostakin osaavani, mutta sitten koulutuksen myötä olenkin oppinut uutta. 

Työnantajan tulisi kuitenkin järjestää koulutukset niin, että se ei ole pois hoitotyöstä. Mielestäni tämä kuormittaa koulutusasioissa henkilökuntaa, että on pois "vahvuudesta ja oikeasta työstä" näitä suorittaessaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...