Jump to content
MAINOS

Filippiiniläiset hoitajat työpaikalla


Kummituskaukoputki

Recommended Posts

Nyt kun Attendo on tilannut tuhansittain näitä maahan paikkaamaan työvoimapulaa, niin onko kenelläkään ollut näitä tulokkaita työkaverina? Tarkoitushan tässä on se, että nämä saa halvalla ja samalla poistuu tarve palkankorotuksille, mutta millaista itse työskentely näiden kanssa on?

Tämä on herättänyt jonkin verran keskustelua, lähinnä kielitaidon ja "kehitysmaan" koulutuksen tason kannalta. Nämä kuitenkin laitetaan alussa hoiva-avustajan hommiin ja ovat kotimaassaan yliopistossa koulutettuja sairaanhoitajia, niin en usko, että eivät töistä selviytyisi. Tuttava, joka on käynyt tutustumassa yliopistoon siellä päin maailmaa vertasi sitä meidän yläasteeseen, mutta uskon itse siinä olleen jonkin verran värikynää mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
59 minuuttia sitten, OldOne kirjoitti:

Outo kysymys. Työskentely heidän kanssaan on varmaan ihmisestä riippuvaista, kuten vaikkapa suomalaisten tai norjalaisten. 

Enemmän ihmetyttää, että vastaako paikallinen koulutus meidän koulutusta, ja riittääkö noiden saama suomenkielen pikakurssi millaiseen kommunikointiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi vedät Attendon?

Jos, viitsit lukea tekstit loppuun asti ja pitäisi ymmärtää/käsittää . Laittavat aina  kielikoulutukseen ensin ja nyt kysyn osatko itse ihan SUOMEN KIRJAKIELTÄ?  Kysymys, on jostakin takapajulasta nykyaikana.

Puhuvat Suomea tarpeeksi hyvin eli työantaja vaatii nykyisin KIELITODISTUKSEN. SE lukee jo monessa työpaikkailmoituksessa.  Ainakin meillä, ei tehdä viikonloppu vuoroja jos kieli ei ole tarpeeksi hyvä. Suomenkielen tunti on joka viikko. Joku oppii nopeasti ja joltakin kestää kauemmin. Sama se on teillä kun opetellet uuden kielen, miksi tästä teet  ongelman? Se on työantajan töitä, ei siis teidän ongelma.

Eikö teidän työkaveri/ asiakkaat saa puhua; Turunmurretta, Savon murretta, Saamea, Karjalan murretta ym.  Pitääkö heidät myös laittaa  kielikouluun, että kelpaa teille työkaveriksi tai kelpaa Suomeen?  Ymmärrätkö tätä kieltä eli Suomessa on paljon kielirikkautta. 

Vierasmaalaisia on  taitaa  lisäksi melkein kaikissa hoivapaikoissa läpi  Suomenmaan. Ihan samanlaisia henkilöitä, kuin te itse olette. Asenne taitaa olla paljon parempi kuin te annatte ymmärtää.

Mitä oikeasti " pelkäät"?  Kehitysmaa, missä maailmassa oikein elätte? 

Minulla on ollut Kongosta, Englanti, Italian, Afrikka, Ukraana, Filippiläisiä ym. oliko joku näistä "kehitysmaa" miten tulkkiset sen?

Duunarit ovat samalaisia, hyviä ahkeria työntekijöitä ja usein tekevät paljon ahkerammin töitä kuin moni Suomalainen duunari.  Nykyisin häpeän Suomalaisten duunareiden " pahansuopeutta" julkeutta  toisia  henkilöitä kohtaan.  

Kieli ei ole ongelma ainakaan minulle.   Parhaimmat työkaverini ovat juuri vierasmaalaiset henkilöt ja heidän kanssa työskentely on itsestäsi kiinni, miten suhtaudut heihin.  Mieluummin nykyisin työskentelen juuri vierasmaalaisten kanssa, kun kuunnellen juuri teidän kaltaisten itseään täynnä  kanssa. Keiden asenne on jostakin kivikaudelta tällä vuosisadalla.

Jos kysyisit millaista on työskennellä viittomakielisen hoitajan kanssa, ymmärtäisin pelkosi; Vastaus ihanaa, ei tarvitse kuunnella "tyhjän puhumista" ym. Työskennellään ilmeillä, eleillä,  käsillä, viittomakielellä ja oikeasti työnteko on mukavaa ja saa ihan "hermolepoa" kaupan päälle. Miten työskentelet puhevammaisten kanssa ym. mieti sitä myös. Asenne, haloo! Itselläni on ollut puhevammainen työparina. Myös 2 punkkarihoitajaa tullut työpariksi ja heidän kanssaan ollaan vieläkin tekemissä. Sain kaverin heistä.  Asenne ja oma suhtautuminen muihin henkilöihin.

Mitä tehdään jatkuvasti  meidän osastolla päivittäin ja se kertoo ainakin meidän asiakkaalle enemmän kuin puhe/kieli tai onko duunari jostakin "kehitysmaasta" . Kongosta tulee todella hyvät , aikaan saavat duunarit ja työ on leikin tekoa heidän kanssa.  Taidat jäädä toiseksi Kongolaisten hoitajien työasenteen kanssa ja sain heistä välittömästi kaverin. 

Tiedoksi; En, työskentele Attendolla vaan ihan muulla. Usein olen ainoa Suomenkielinen työvuorossa ja olen työskennellyt Ruotsinkielissä hoivakodissa ja en leveille Ruotsinkielellä . Saan usein kunnon naurut, kun eivät tajua ymmärrän mistä keskustellaan.  Kiva esittää välillä "tyhmää" , kun näkee näitä itseään täynnä olevia hoitajia.

Myös Venäjänkielisellä osastolla olen keikkailut ja työ on ihan samalaista . Sain vielä kiitosta sieltäpäin.  Kieli ei siis ole ongelma vaan miten itse suhtaudut henkilöihin / asiakkaisiin. 

Filippiläinen sh on todella käynyt hyvän koulun ja asenne /kieli todella hyvä. Paras sh pitkästä aikaan oli työparina ja kiitosta sain . Ihana ihminen muutenkin ja ihana kehua toista toiselle duunareille aiheesta. Oli sen ansainnut. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 minuuttia sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Miksi vedät Attendon?

Jos, viitsit lukea tekstit loppuun asti ja pitäisi ymmärtää/käsittää . Laittavat aina  kielikoulutukseen ensin ja nyt kysyn osatko itse ihan SUOMEN KIRJAKIELTÄ?  Kysymys, on jostakin takapajulasta nykyaikana.

Puhuvat Suomea tarpeeksi hyvin eli työantaja vaatii nykyisin KIELITODISTUKSEN. SE lukee jo monessa työpaikkailmoituksessa.  Ainakin meillä, ei tehdä viikonloppu vuoroja jos kieli ei ole tarpeeksi hyvä. Suomenkielen tunti on joka viikko. Joku oppii nopeasti ja joltakin kestää kauemmin. Sama se on teillä kun opetellet uuden kielen, miksi tästä teet  ongelman? Se on työantajan töitä, ei siis teidän ongelma.

Eikö teidän työkaveri/ asiakkaat saa puhua; Turunmurretta, Savon murretta, Saamea, Karjalan murretta ym.  Pitääkö heidät myös laittaa  kielikouluun, että kelpaa teille työkaveriksi tai kelpaa Suomeen?  Ymmärrätkö tätä kieltä eli Suomessa on paljon kielirikkautta. 

Vierasmaalaisia on  taitaa  lisäksi melkein kaikissa hoivapaikoissa läpi  Suomenmaan. Ihan samanlaisia henkilöitä, kuin te itse olette. Asenne taitaa olla paljon parempi kuin te annatte ymmärtää.

Mitä oikeasti " pelkäät"?  Kehitysmaa, missä maailmassa oikein elätte? 

Minulla on ollut Kongosta, Englanti, Italian, Afrikka, Ukraana, Filippiläisiä ym. oliko joku näistä "kehitysmaa" miten tulkkiset sen?

Duunarit ovat samalaisia, hyviä ahkeria työntekijöitä ja usein tekevät paljon ahkerammin töitä kuin moni Suomalainen duunari.  Nykyisin häpeän Suomalaisten duunareiden " pahansuopeutta" julkeutta  toisia  henkilöitä kohtaan.  

Kieli ei ole ongelma ainakaan minulle.   Parhaimmat työkaverini ovat juuri vierasmaalaiset henkilöt ja heidän kanssa työskentely on itsestäsi kiinni, miten suhtaudut heihin.  Mieluummin nykyisin työskentelen juuri vierasmaalaisten kanssa, kun kuunnellen juuri teidän kaltaisten itseään täynnä  kanssa. Keiden asenne on jostakin kivikaudelta tällä vuosisadalla.

Jos kysyisit millaista on työskennellä viittomakielisen hoitajan kanssa, ymmärtäisin pelkosi; Vastaus ihanaa, ei tarvitse kuunnella "tyhjän puhumista" ym. Työskennellään ilmeillä, eleillä,  käsillä, viittomakielellä ja oikeasti työnteko on mukavaa ja saa ihan "hermolepoa" kaupan päälle. Miten työskentelet puhevammaisten kanssa ym. mieti sitä myös. Asenne, haloo! Itselläni on ollut puhevammainen työparina. Myös 2 punkkarihoitajaa tullut työpariksi ja heidän kanssaan ollaan vieläkin tekemissä. Sain kaverin heistä.  Asenne ja oma suhtautuminen muihin henkilöihin.

Mitä tehdään jatkuvasti  meidän osastolla päivittäin ja se kertoo ainakin meidän asiakkaalle enemmän kuin puhe/kieli tai onko duunari jostakin "kehitysmaasta" . Kongosta tulee todella hyvät , aikaan saavat duunarit ja työ on leikin tekoa heidän kanssa.  Taidat jäädä toiseksi Kongolaisten hoitajien työasenteen kanssa ja sain heistä välittömästi kaverin. 

Tiedoksi; En, työskentele Attendolla vaan ihan muulla. Usein olen ainoa Suomenkielinen työvuorossa ja olen työskennellyt Ruotsinkielissä hoivakodissa ja en leveille Ruotsinkielellä . Saan usein kunnon naurut, kun eivät tajua ymmärrän mistä keskustellaan.  Kiva esittää välillä "tyhmää" , kun näkee näitä itseään täynnä olevia hoitajia.

Myös Venäjänkielisellä osastolla olen keikkailut ja työ on ihan samalaista . Sain vielä kiitosta sieltäpäin.  Kieli ei siis ole ongelma vaan miten itse suhtaudut henkilöihin / asiakkaisiin. 

Filippiläinen sh on todella käynyt hyvän koulun ja asenne /kieli todella hyvä. Paras sh pitkästä aikaan oli työparina ja kiitosta sain . Ihana ihminen muutenkin ja ihana kehua toista toiselle duunareille aiheesta. Oli sen ansainnut. 

 

Koska Attendo on ollut lähiaikoina lehdissä esittelemässä tilaamiaan hoitsuja ja tehnyt mm. Silkkitie Oy:n kanssa sopimuksen tuhannen uuden filippiiniläisen hoitsun tuomisesta maahan ja arvioinut, että sieltä tulee jopa 20 000 hoitajaa tämän vuosikymmenen aikana.

Otit aivan turhaan noin vihamielisen asenteen. Minulla ei ole mitään vieraista kulttuureista tulleita hoitsuja vastaan, tai oikeastaan ketään muitakaan ja olen pahoillani jos vaikutin jotenkin rasistiselta. Minullakin on ollut kaikkialta tulleita hoitsuja työkavereita, mutta ei yhtäkään vasta maahan tullutta. Siksi olenkin utelias tietämään miten työskentely muuttuu, kun esimies ilmoittaa, että "tässä on nyt 2 uutta työkaveria jotka saapuivat Suomeen edellisellä viikolla ja ovat nyt oppisopimuksella täällä". Onko kielimuuri ongelma vai ovatko oppineet sillä lähtömaassa järjestetyllä kielikurssilla minkä verran, ovatko otettu hyvin mukaan porukkaan ja sellaisia asioita?

"Kehitysmaa" on lainausmerkeissä, koska se on tosiaankin lainaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Miksi vedät Attendon?

Jos, viitsit lukea tekstit loppuun asti ja pitäisi ymmärtää/käsittää . Laittavat aina  kielikoulutukseen ensin ja nyt kysyn osatko itse ihan SUOMEN KIRJAKIELTÄ?  Kysymys, on jostakin takapajulasta nykyaikana.

Puhuvat Suomea tarpeeksi hyvin eli työantaja vaatii nykyisin KIELITODISTUKSEN. SE lukee jo monessa työpaikkailmoituksessa.  Ainakin meillä, ei tehdä viikonloppu vuoroja jos kieli ei ole tarpeeksi hyvä. Suomenkielen tunti on joka viikko. Joku oppii nopeasti ja joltakin kestää kauemmin. Sama se on teillä kun opetellet uuden kielen, miksi tästä teet  ongelman? Se on työantajan töitä, ei siis teidän ongelma.

Eikö teidän työkaveri/ asiakkaat saa puhua; Turunmurretta, Savon murretta, Saamea, Karjalan murretta ym.  Pitääkö heidät myös laittaa  kielikouluun, että kelpaa teille työkaveriksi tai kelpaa Suomeen?  Ymmärrätkö tätä kieltä eli Suomessa on paljon kielirikkautta. 

Vierasmaalaisia on  taitaa  lisäksi melkein kaikissa hoivapaikoissa läpi  Suomenmaan. Ihan samanlaisia henkilöitä, kuin te itse olette. Asenne taitaa olla paljon parempi kuin te annatte ymmärtää.

Mitä oikeasti " pelkäät"?  Kehitysmaa, missä maailmassa oikein elätte? 

Minulla on ollut Kongosta, Englanti, Italian, Afrikka, Ukraana, Filippiläisiä ym. oliko joku näistä "kehitysmaa" miten tulkkiset sen?

Duunarit ovat samalaisia, hyviä ahkeria työntekijöitä ja usein tekevät paljon ahkerammin töitä kuin moni Suomalainen duunari.  Nykyisin häpeän Suomalaisten duunareiden " pahansuopeutta" julkeutta  toisia  henkilöitä kohtaan.  

Kieli ei ole ongelma ainakaan minulle.   Parhaimmat työkaverini ovat juuri vierasmaalaiset henkilöt ja heidän kanssa työskentely on itsestäsi kiinni, miten suhtaudut heihin.  Mieluummin nykyisin työskentelen juuri vierasmaalaisten kanssa, kun kuunnellen juuri teidän kaltaisten itseään täynnä  kanssa. Keiden asenne on jostakin kivikaudelta tällä vuosisadalla.

Jos kysyisit millaista on työskennellä viittomakielisen hoitajan kanssa, ymmärtäisin pelkosi; Vastaus ihanaa, ei tarvitse kuunnella "tyhjän puhumista" ym. Työskennellään ilmeillä, eleillä,  käsillä, viittomakielellä ja oikeasti työnteko on mukavaa ja saa ihan "hermolepoa" kaupan päälle. Miten työskentelet puhevammaisten kanssa ym. mieti sitä myös. Asenne, haloo! Itselläni on ollut puhevammainen työparina. Myös 2 punkkarihoitajaa tullut työpariksi ja heidän kanssaan ollaan vieläkin tekemissä. Sain kaverin heistä.  Asenne ja oma suhtautuminen muihin henkilöihin.

Mitä tehdään jatkuvasti  meidän osastolla päivittäin ja se kertoo ainakin meidän asiakkaalle enemmän kuin puhe/kieli tai onko duunari jostakin "kehitysmaasta" . Kongosta tulee todella hyvät , aikaan saavat duunarit ja työ on leikin tekoa heidän kanssa.  Taidat jäädä toiseksi Kongolaisten hoitajien työasenteen kanssa ja sain heistä välittömästi kaverin. 

Tiedoksi; En, työskentele Attendolla vaan ihan muulla. Usein olen ainoa Suomenkielinen työvuorossa ja olen työskennellyt Ruotsinkielissä hoivakodissa ja en leveille Ruotsinkielellä . Saan usein kunnon naurut, kun eivät tajua ymmärrän mistä keskustellaan.  Kiva esittää välillä "tyhmää" , kun näkee näitä itseään täynnä olevia hoitajia.

Myös Venäjänkielisellä osastolla olen keikkailut ja työ on ihan samalaista . Sain vielä kiitosta sieltäpäin.  Kieli ei siis ole ongelma vaan miten itse suhtaudut henkilöihin / asiakkaisiin. 

Filippiläinen sh on todella käynyt hyvän koulun ja asenne /kieli todella hyvä. Paras sh pitkästä aikaan oli työparina ja kiitosta sain . Ihana ihminen muutenkin ja ihana kehua toista toiselle duunareille aiheesta. Oli sen ansainnut. 

 

Nyt oli niin paljon kielioppivirheitä, etten ymmärtänyt asian pointtia. 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun yhdellä kesätyöpaikalla oli filippiiniläisiä. Opiskelivat lähihoitajiksi tosiaan. Kielitaito ei ollut silloin vielä kummoinen, englanniksi paljon toimittiin mutta kova oli halu suomea oppia. Olivat ahkeria ja muutenkin mukavia ja hyviä hoitajia - toki kieli toi ehkä omat ongelmansa mutta sillon he ainakin paljon olivat ohjaajiensa kanssa. Harmi vaan että muut hoitajat joko puhui heille englantia tai eivät mitään, jolloin se suomenkieli ei tietenkään karttunut niin nopeaan. Nyt oletan heidän jo puhuvan sujuvaa suomea.

 

Yksi tuttu myös opettaa internetin välityksellä Suomea juurikin filippiineiltä tuleville hoitajille. Puhuikohan hän vuoden opinnoista 🤔. Sillain että pitää kuitenkin olla jo joku taso ennen Suomeen tuloa.

 

Ei sillä että silti erityisesti kannattaisin tätä hoitajavajeen paikkausta ulkomaisilla hoitajilla…

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On ne filippiiniläiset fiksuja. Itse oon niin tyhmä, ettei mulle vuosi riittäis uuden kielen opetteluun ja varsinkaan kun tulis vielä erikoissanastoa. Päälle vielä kulttuurin opettelua,  tai sehän ei vissiin olekaan niin tärkeää Suomessa, eiks täällä oo tapana mennä sen mukaan mitä muukalainen haluu ja tahtoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19.1.2022 klo 19.34, Petite Infirmieré kirjoitti:

Mun yhdellä kesätyöpaikalla oli filippiiniläisiä. Opiskelivat lähihoitajiksi tosiaan. Kielitaito ei ollut silloin vielä kummoinen, englanniksi paljon toimittiin mutta kova oli halu suomea oppia. Olivat ahkeria ja muutenkin mukavia ja hyviä hoitajia - toki kieli toi ehkä omat ongelmansa mutta sillon he ainakin paljon olivat ohjaajiensa kanssa. Harmi vaan että muut hoitajat joko puhui heille englantia tai eivät mitään, jolloin se suomenkieli ei tietenkään karttunut niin nopeaan. Nyt oletan heidän jo puhuvan sujuvaa suomea.

 

Yksi tuttu myös opettaa internetin välityksellä Suomea juurikin filippiineiltä tuleville hoitajille. Puhuikohan hän vuoden opinnoista 🤔. Sillain että pitää kuitenkin olla jo joku taso ennen Suomeen tuloa.

 

Ei sillä että silti erityisesti kannattaisin tätä hoitajavajeen paikkausta ulkomaisilla hoitajilla…

itsekään en kannattaisi. Naapurissakin on suuri osa työsuojeluvaltuutetuista huolissaan potilasturvallisuudesta, kun uudet työntekijät eivät osaa ruotsia. Se ei silti tarkoita, että olisi jotain yksittäistä tuontihoitsua kohtaan vaikka järjestelmää vastustaisikin. Esimerkiksi omalla työpaikalla on vuosia Suomessa asunut hoitsu, joka on kyllä ahkera, mutta kielitaito on vähän niin ja näin. Puhuu kyllä ymmärrettävästi suomea, mutta kirjaukset ovat vähän niin ja näin. Tämä onkin se syy miksi olen kiinnostunut miten suoraan tänne tuodut hoitsut pärjäävät.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20.1.2022 klo 18.56, kukkis. kirjoitti:

On ne filippiiniläiset fiksuja. Itse oon niin tyhmä, ettei mulle vuosi riittäis uuden kielen opetteluun ja varsinkaan kun tulis vielä erikoissanastoa. Päälle vielä kulttuurin opettelua,  tai sehän ei vissiin olekaan niin tärkeää Suomessa, eiks täällä oo tapana mennä sen mukaan mitä muukalainen haluu ja tahtoo.

Ihmiset tietysti oppivat eritahtia, mutta itse pystyisin esim. englanniksi työskentelemään, vaikka olen sitä opiskellut vain peruskoulun ja lukion normimäärät ja pari kurssia yliopistossa ja yhden AMK:ssa. Yhteensä tunteja arviolta n. 1000-2000. En ollut kovin ahkera englannin läksyjen tekijä, joten jäänee lähemmäs tuota tuhatta. Se olisi n. puolen vuoden opinnot 40 h/vko.

 

Saksaa olen lukenut paljon vähemmän, pari vuotta peruskoulussa, 6 kurssia lukiossa ja yhden kurssin yliopistossa ja en ole käyttänyt yhtään koulun ulkopuolella, unohtanut varmaankin puolet joskus osaamastani, silti luulisin, että lyhyehköllä intensiivisellä opiskelulle pystyisin sitä työssä käyttämään. Jo nyt ymmärrän aika hyvin mm. sanomalehtiartikkeleita, ihmisten keskustelua Berliinin metrossa jne.  Ja kielet eivät ikinä ole minulle olleet se vahvuus, vaan olen matemaattisesti painottunut ja minulla on lievä lukihäiriö/hahmotushäiriö.

 

Kyse on siis panostuksesta ja motivaatiosta. Pohjat oppii hyvin vuodessa, siihen päälle tänne tulon jälkeen intensiivinen kielikylpy, niin kielitaito on nopeasti hallussa. Omassa työssäni työkavereina on paljon suomen aikuisena opetelleita sairaanhoitajia ja lääkäreitä ja vaikka muutamalla venäläisellä anestesialääkärillä onkin tosi vahva aksentti, hekin ymmärtävät kyllä puhelimessakin saati naamakkain, mitä heiltä kysyy ja muutaman toiston jälkeen itsellekin ohjeet tulevat yksiselitteisesti selväksi ja sairaanhoitajien ja enemmän suoraa potilastyötä tekevillä lääkäruen (minun työyhteisöni tapauksessa kirurgien) suomenkielen taito on erinomainen.

 

Jos filipiiniläiset hoitajat ovat motivoituneita suomen oppimaan ja siihen annetaan työpaikassakin mahdollisuus, he oppivat sen kyllä. Se on sitten eri asia kuinka motivoituneita hoitajia tänne saadaan houkuteltua, kun muualla länsimaissa maksetaan reilusti enemmän.

Muokattu - MarreX
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

https://www.suomenuutiset.fi/kokoomuspormestari-vartiainen-moylaytti-ei-halua-hoitajille-lisaa-palkkaa-tahtoo-tilalle-halpatyovoima-filippiineilta/

 

Pormestari Vartiainen

Tervetuloa vuodeosastolle hoitoon 2 kuukaudeksi miettimään asioita.  Takaan että näkemystä tulee.

  • Haha 1
  • Kiitos 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Hirveesti parjataan filippiiniläistä jotka tulevat paremman palkan perässä... Eikös suomesta mene "halpatyövoimaa" ruotsiin ja Norjaan? 😅

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 minuuttia sitten, jupet kirjoitti:

Ei kai kukaan suomalainen mene Ruotsiin/Norjaan halvemmalla kuin paikalliset? 

No ei mutta maksetaanko filippiiniläisille sit vähemmän ku suomalaisille?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös he ainakin alkuun joudu maksamaan jonkun osuuden palkastaan korvatakseen matkat ja kielikoulutukset jne... Eettisesti kestämätöntä joka tapauksessa että heitä rahdataan tänne. Se ei toki ole filippiiniläisten hoitajien vika että heitä halutaan hyväksikäyttää.
https://yle.fi/uutiset/3-11732903

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt, jupet kirjoitti:

Eikös he ainakin alkuun joudu maksamaan jonkun osuuden palkastaan korvatakseen matkat ja kielikoulutukset jne... Eettisesti kestämätöntä joka tapauksessa että heitä rahdataan tänne. Se ei toki ole filippiiniläisten hoitajien vika että heitä halutaan hyväksikäyttää.
https://yle.fi/uutiset/3-11732903

Hmm.. No tähän en osaa vastata mutta maksetaan heille kuitenkin sama palkka kuin suomalaiselle samalla nimikkeellä työskentelevälle. Ymmärrän toisaalta tämän vouhkaamisen filippiiniläisistä mutta samalla suomalaiset hoitajat lähtee töihin ulkomaille paremman palkan ja työolojen perässä niin se on ihan okei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo en kanssa näe mitään ongelmaa siinä että Filippiiniläinen hoitaja menee töihin muualle, esim Suomeen.

Ongelma on jos Suomeen epäeettisesti ja epärehellisesti kalastellaan hoitajia esim Filippiineiltä. Lähentelee hyväksikäyttöä ja taustalla usein halu polkea kaikkien palkkoja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 minutes ago, Piipanen said:

Hmm.. No tähän en osaa vastata mutta maksetaan heille kuitenkin sama palkka kuin suomalaiselle samalla nimikkeellä työskentelevälle. Ymmärrän toisaalta tämän vouhkaamisen filippiiniläisistä mutta samalla suomalaiset hoitajat lähtee töihin ulkomaille paremman palkan ja työolojen perässä niin se on ihan okei.

On tässä ainakin se ero, että suomalaiset yleensä lähtevät omasta tahdostaan ja tietävät minne ovat menossa. Filippiinejä rahdataan suomeen lupaamalla vähän sitä sun tätä, korkeakoulutetut ihmiset pistetään tekemään hoiva-avustajan työtä ja sitten vielä pyydetään kaikenlaista laillista ja laitonta suojelurahaa. 

Meillä on huono ilmasto, matalat palkat ja vaikea kieli, ei tänne rehellisin keinoin oikein saada sitoutunutta väkeä. 

Mielestäni kaikkeen terveydenhuollon työhön pitäisi vaatia C1-C2 kielen osaamisen taso. Minullakin on välillä vaikea asioida hoitajakollegoiden tai lääkäreiden kanssa, jotka eivät osaa kieltä. Mitä se sitten on muistisairaalla vanhuksella. Nykyään ilmeisesti lääkäritkin otetaan töihin B1-tasolla, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että osaa tilata kahvia maidolla ja kysyä missä päin on lähin wc. Kaikilla hoitajilla ei taida olla mitään kielitutkintovaatimusta? Parantuneen asiakaskokemuksen lisäksi tämmöinen korkean osaamisen vaatimus vähentäisi huomattavasti näitä hyväksikäyttötapauksia, joissa ihmisiä tuodaan valheellisin perustein maahan.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24 minuuttia sitten, Julma kirjoitti:

On tässä ainakin se ero, että suomalaiset yleensä lähtevät omasta tahdostaan ja tietävät minne ovat menossa. Filippiinejä rahdataan suomeen lupaamalla vähän sitä sun tätä, korkeakoulutetut ihmiset pistetään tekemään hoiva-avustajan työtä ja sitten vielä pyydetään kaikenlaista laillista ja laitonta suojelurahaa. 

Meillä on huono ilmasto, matalat palkat ja vaikea kieli, ei tänne rehellisin keinoin oikein saada sitoutunutta väkeä. 

Mielestäni kaikkeen terveydenhuollon työhön pitäisi vaatia C1-C2 kielen osaamisen taso. Minullakin on välillä vaikea asioida hoitajakollegoiden tai lääkäreiden kanssa, jotka eivät osaa kieltä. Mitä se sitten on muistisairaalla vanhuksella. Nykyään ilmeisesti lääkäritkin otetaan töihin B1-tasolla, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että osaa tilata kahvia maidolla ja kysyä missä päin on lähin wc. Kaikilla hoitajilla ei taida olla mitään kielitutkintovaatimusta? Parantuneen asiakaskokemuksen lisäksi tämmöinen korkean osaamisen vaatimus vähentäisi huomattavasti näitä hyväksikäyttötapauksia, joissa ihmisiä tuodaan valheellisin perustein maahan.

En ole päästänyt yhtäkään opiskelijaa harjoittelusta läpi ilman hyvää suomenkielen taitoa...ei ole tarvinnut olla opiskelijaohjaaja vähään aikaan 😁

Mitään pahaa sanottavaa ei yleisesti ole, MUTTA hygieniaosaamisessa on suuria puutteita.

Muokattu - kukkis.
  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Julma kirjoitti:

On tässä ainakin se ero, että suomalaiset yleensä lähtevät omasta tahdostaan ja tietävät minne ovat menossa. Filippiinejä rahdataan suomeen lupaamalla vähän sitä sun tätä, korkeakoulutetut ihmiset pistetään tekemään hoiva-avustajan työtä ja sitten vielä pyydetään kaikenlaista laillista ja laitonta suojelurahaa. 

Meillä on huono ilmasto, matalat palkat ja vaikea kieli, ei tänne rehellisin keinoin oikein saada sitoutunutta väkeä. 

Mielestäni kaikkeen terveydenhuollon työhön pitäisi vaatia C1-C2 kielen osaamisen taso. Minullakin on välillä vaikea asioida hoitajakollegoiden tai lääkäreiden kanssa, jotka eivät osaa kieltä. Mitä se sitten on muistisairaalla vanhuksella. Nykyään ilmeisesti lääkäritkin otetaan töihin B1-tasolla, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että osaa tilata kahvia maidolla ja kysyä missä päin on lähin wc. Kaikilla hoitajilla ei taida olla mitään kielitutkintovaatimusta? Parantuneen asiakaskokemuksen lisäksi tämmöinen korkean osaamisen vaatimus vähentäisi huomattavasti näitä hyväksikäyttötapauksia, joissa ihmisiä tuodaan valheellisin perustein maahan.

Aikanaan kun filipiiniläisiä alettiin tuomaan maahan, niin sopimuksissa oli mm. sellaisia pykäliä, jotka velvoittivat työskentelemään 5 vuotta maasa. Nämä tietenkin todettiin jälkikäteen laittomiksi ja hoitsut jouduttiin päästämään takaisin kotiinsa tai muihin maihin paremmille palkoille.

Työvoima on filippiineillä vientituote, joku 10% maan BKT:sta tulee siitä kun ulkomaille lähetetyt työläiset lähettävät rahaa perheilleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.4.2022 klo 18.07, Julma kirjoitti:

Meillä on huono ilmasto, matalat palkat ja vaikea kieli, ei tänne rehellisin keinoin oikein saada sitoutunutta väkeä. 

15.4.2022 klo 18.07, Julma kirjoitti:

Elä muuta sano.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.4.2022 klo 18.07, Julma kirjoitti:

 

Meillä on huono ilmasto

Ei mun mielestä Suomen ilmastossa oo mitään vikaa 👍

Raikasta ja hyvää happea riittää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 4/20/2022 at 10:56 AM, kukkis. said:

Ei mun mielestä Suomen ilmastossa oo mitään vikaa 👍

Raikasta ja hyvää happea riittää!

Pienellä varauksella olen samaa mieltä, mutta filippiinittäret saattavat kokea toisin 😄

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

https://pirha.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Aluehallitus/Kokous_2142022/Hoiva_ja_hoitohenkiloston_hankinta_ulkom(503)

Quote

Hankinnassa kilpailutetaan ulkomaisen hoitohenkilöstön rekrytointiin erikoistunut henkilöstöalan yritys tuomaan ulkomaisen sairaanhoitajatutkinnon suorittaneita hoitajia tilaajan palvelukseen. Hoitajat työllistyvät lähihoitajaoppisopimuskoulutuksen ja hoiva-avustajakoulutuksen kautta suoraan Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelukseen eri puolille Pirkanmaata ikäihmisten palveluihin. 

Ensimmäisessä rekrytointitointitoimeksiannossa rekrytoidaan yhteensä 61 lähihoitajaa  ja 27 hoiva-avustajaa yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstöhallinnon kanssa vuonna 2022 tulevan hyvinvointialueen tarpeisiin.

Siinä paha missä mainitaan. Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa toimintansa ihmiskaupalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...