Jump to content
MAINOS

Aikuisopiskelijan tuet


SN9

Recommended Posts

Minkälaista taloudellista tukea/etuutta aikuisopiskelija voi saada? Olen vakituisessa työssä oleva lähihoitaja, mutta mielessä käyneet sh/terveydenhoitaja opinnot. Mutta se talouspuoli. Opinnot kun kestävät vuosia.

Oletteko lähteneet aikuisena opiskelemaan? Teittekö sen työn ohessa? Opintovapaa työstä? Tuskin nyt oppisopimuksella kuitenkaan? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Töitä olen tehnyt opiskelujen ajan ja sillä pärjätty.  Harjoittelun aikana ei tietenkään sitä palkkaa tullut, vaan aikuiskoulutusrahaa. Sen määrä riippuu tuloista.

Sairaanhoitajaksi ei voi opiskella oppisopimuksella.

Muokattu - kukkis.
  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikuiskoulutustukea voit saada, kun on kertynyt vähintään 8 vuotta työssäoloa. Lisäksi pitää olla ollut samalla työnantajalla vähintään vuoden.

Itse opiskelin sairaanhoitajaksi monimuotona, samalla tein töitä n. 70 % työajalla. Kesät tein täyttä työaikaa. Koulua oli yleensä kaks päivää viikossa. Kuukaudessa pidin 2-3 opintovapaapäivää, vuosilomia käytin 2 päivää/kk. Loput koulupäivät vapaapäiviä. Harjoittelut olin kokonaan opintovapaalla, niihin sain aikuiskoulutustukea. Viimeisen opiskeluvuoden olin kokonaan opintovapaalla, kun siirryin päiväpuolelle.

Rahallisesti pärjäsin erinomaisesti. Aikuiskoulutustukea täysinä opintovapaakuukausina sain bruttona n. 1650 e/kk, veroprosentti oli pieni. Pari keikkapäivää kuussa, ei sen enempää. Säästötilille ei tarvinnut juurikaan mennä.  Työkuukausina en hakenut ollenkaan aikuiskoulutustukea, en olisi sitä saanutkaan, kun tulot olivat liian hyvät.

Jos jotakin muuttaisin, niin olisi pitänyt vähentää vielä enemmän töitä alkuopiskeluiden aikana. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
31.12.2021 klo 11.05, November kirjoitti:

Aikuiskoulutustukea voit saada, kun on kertynyt vähintään 8 vuotta työssäoloa. Lisäksi pitää olla ollut samalla työnantajalla vähintään vuoden.

Itse opiskelin sairaanhoitajaksi monimuotona, samalla tein töitä n. 70 % työajalla. Kesät tein täyttä työaikaa. Koulua oli yleensä kaks päivää viikossa. Kuukaudessa pidin 2-3 opintovapaapäivää, vuosilomia käytin 2 päivää/kk. Loput koulupäivät vapaapäiviä. Harjoittelut olin kokonaan opintovapaalla, niihin sain aikuiskoulutustukea. Viimeisen opiskeluvuoden olin kokonaan opintovapaalla, kun siirryin päiväpuolelle.

Rahallisesti pärjäsin erinomaisesti. Aikuiskoulutustukea täysinä opintovapaakuukausina sain bruttona n. 1650 e/kk, veroprosentti oli pieni. Pari keikkapäivää kuussa, ei sen enempää. Säästötilille ei tarvinnut juurikaan mennä.  Työkuukausina en hakenut ollenkaan aikuiskoulutustukea, en olisi sitä saanutkaan, kun tulot olivat liian hyvät.

Jos jotakin muuttaisin, niin olisi pitänyt vähentää vielä enemmän töitä alkuopiskeluiden aikana. 

Itsellä tulisi tuo 8 vuotta täyteen ja myös samalla työnantajalla olen ollut yli vuoden. Opintovapaastakin luin, mutta se ei toki riitä koko opintojen ajalle, kuten ei aikuiskoulutustukikaan. Monesta palasta pitää varmasti rakentaa. Ehkä tämä olisi mahdollista tehdä päivätoteutuksellakin, jos työnantajan kanssa saisi työvuorot sovittua mahdollisuuksien mukaan. Oliko esimiehesi suopea ajatukselle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, SN9 kirjoitti:

Itsellä tulisi tuo 8 vuotta täyteen ja myös samalla työnantajalla olen ollut yli vuoden. Opintovapaastakin luin, mutta se ei toki riitä koko opintojen ajalle, kuten ei aikuiskoulutustukikaan. Monesta palasta pitää varmasti rakentaa. Ehkä tämä olisi mahdollista tehdä päivätoteutuksellakin, jos työnantajan kanssa saisi työvuorot sovittua mahdollisuuksien mukaan. Oliko esimiehesi suopea ajatukselle?

Oli todella joustava esimies. En varmaan olisi ikinä valmistunut, jos en olisi saanut niin paljon tukea ja joustoa. Myös työkavereilta vaadittiin ymmärrystä, kun jouduin olemaan niin valikoiva työvuorojen suhteen ja vein varmaan monelta rahakkaita pyhävuoroja. 

Päivätoteutuskin saattaa onnistua, tuskin siinäkään joka päivä on koulua. Meillä ainakin tuli lukujärjestykset hyvissä ajoin, niin ehti toivoa työvuoroja hyvin. Ja varmaan tällä hetkellä pystyy suorittamaan paljon etänä, niin helpottaa aikatauluja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, November kirjoitti:

Oli todella joustava esimies. En varmaan olisi ikinä valmistunut, jos en olisi saanut niin paljon tukea ja joustoa. Myös työkavereilta vaadittiin ymmärrystä, kun jouduin olemaan niin valikoiva työvuorojen suhteen ja vein varmaan monelta rahakkaita pyhävuoroja. 

Päivätoteutuskin saattaa onnistua, tuskin siinäkään joka päivä on koulua. Meillä ainakin tuli lukujärjestykset hyvissä ajoin, niin ehti toivoa työvuoroja hyvin. Ja varmaan tällä hetkellä pystyy suorittamaan paljon etänä, niin helpottaa aikatauluja. 

Toivon todella. Täällä päin ei järjestetä terveydenhoitajille ollenkaan monimuotokoulutuksena, vain sh:lle. Jos pomo vain joustaa, toki voiko näinä aikoina olla joustamattakaan. Luulisi, että hyvä työntekijä kannattaa pitää niin kauan kuin voi. Vaikka vuoroja pitäisi sovitella.

Yksi sh kertoi, että lh voi saada joitakin perushoidon harjoitteluitakin hyväksiluettua. Ja toivottavasti jotain perusteoriaakin. Joku oli myös tehnyt 2 harjoittelua putkeen, jotta sai opintovapaan ja etuudet järjestettyä. Eli kait se nykyään on aika joustavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, SN9 kirjoitti:

Yksi sh kertoi, että lh voi saada joitakin perushoidon harjoitteluitakin hyväksiluettua. Ja toivottavasti jotain perusteoriaakin. Joku oli myös tehnyt 2 harjoittelua putkeen, jotta sai opintovapaan ja etuudet järjestettyä. Eli kait se nykyään on aika joustavaa.

Teoriaa ei suuremmin hyväksi lueta, joku perushoitotaitojen kurssi vain. Eikä ole syytäkään. Sen sijaan jo osatun asian kertaaminen sujuu helposti ja nopeasti. Jos koet, että kurssien sisältö on tuttua, voit hyvin ottaa näiden jo osaamiesi asioiden kanssa samaan aikaan myöhempiä kursseja ja nopeutat valmistumistasi. Samalla tulet kuitenkin opiskelleeksi ne osat, jotka olivatkin uutta.

 

Olennaisin tapa nopeuttaa opintoja on opparin aloittaminen ajoissa. Ota menetelmäopinnot jo ensimmäisenä vuonna ja työstä opparia jo toisena vuonna täysillä. Moni kaveri käytti lähes viimeisen vuoden pelkästään opparin vääntämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15 tuntia sitten, SN9 kirjoitti:

Yksi sh kertoi, että lh voi saada joitakin perushoidon harjoitteluitakin hyväksiluettua. Ja toivottavasti jotain perusteoriaakin. Joku oli myös tehnyt 2 harjoittelua putkeen, jotta sai opintovapaan ja etuudet järjestettyä. Eli kait se nykyään on aika joustavaa.

Epäilen sitä ett saa jotain hyväksiluettua, tai voi se olla eri kouluissa kriteeristö toisenlainen. Kuopiossa jouduin ihan lähihoitajan lisä suuntautumisessa suorittamaan perusopintoja uudestaan kun aikaa oli välissä 7v, sanottiin niiden olevan jo vanhat. Olin kylläkin jo valmistunut lähihoitajaksi edellisellä kerran(7v), vain eri suuntautumis alueelta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mäkään saanut juuri mitään hyväksiluettua lh-tutkinnosta, olikohan 9 op kursseja ja niistäkin piti päästä alkutentistä läpi. Riippuu kaiketi koulusta, TAMKissa ainakin nihkeästi sai mitään. Mutta niin kuin tässä jo todettiin, pääsee helpommalla kursseista lh-taustan ansiosta ja voi keskittyä muuhun opittavaan.

Niin ja meillä monimuodossa oli juurikin kaks harkkaa peräkkäin, niin sai haettua opintovapaat ja aikuiskoulutustuet kätevästi.

Muokattu - November
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monimuoto onnistui hyvin xamkilla, luennoilla sai olla etänä, paitsi laboraatiotunnit. Lh opinnoista sain joitakin hyväksiluettua, ei toki suoraan, vaan piti tehdä joku perustelu. Myös perushoitoharjoittelua ei tarvinnut tehdä, sain tehdä töitä, kun muut oli harjoittelussa. Jostakin geriarian harjoittelusta sain hyväksilukua, 2 vko harjoittelu vaan siitä. Kesällä tein harjoitteluita ja tahti oli kova, toki se lyhensi koulussaoloaikaa, suoritin opinnot 3v. Tein harjoittelut asuinpaikkakunnallani ja kilpailin paikoista tietenkin paikallisen oppilaitoksen kanssa, sovin niitä sitten erikseen esim. jos syventävälle jaksolle ei ollut tulijoita, rukoilin itseni siihen. Taisin saada yhden syventävän jakson harjoittelun palkkatöinä suoritettua ja jatkoin sitten työsopparilla. 

Lähihoitajaopinnoista ja työkokemuksesta oli valtavasti hyötyä. Toki roolin vaihtaminen oli välillä vaikeaa..

Mutta. Tienasin lähihoitajana enemmän kuin nyt sairaanhoitajana. Ja nykytilanne huomioiden vaihtaisin kokonaan alaa. Itsellä jalka oven välissä aivan muualle, kunpa pääsisi lukemaan pääsykokeisiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Sh81 kirjoitti:

 Itsellä jalka oven välissä aivan muualle, kunpa pääsisi lukemaan pääsykokeisiin...

Mielenkiinnolla kuuntelen minne sairaanhoitajat vaihtavat alaa tai lähtevät opiskelemaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

25.1.2022 klo 20.08, MarreX kirjoitti:

Teoriaa ei suuremmin hyväksi lueta, joku perushoitotaitojen kurssi vain. Eikä ole syytäkään. Sen sijaan jo osatun asian kertaaminen sujuu helposti ja nopeasti. Jos koet, että kurssien sisältö on tuttua, voit hyvin ottaa näiden jo osaamiesi asioiden kanssa samaan aikaan myöhempiä kursseja ja nopeutat valmistumistasi. Samalla tulet kuitenkin opiskelleeksi ne osat, jotka olivatkin uutta.

 

Olennaisin tapa nopeuttaa opintoja on opparin aloittaminen ajoissa. Ota menetelmäopinnot jo ensimmäisenä vuonna ja työstä opparia jo toisena vuonna täysillä. Moni kaveri käytti lähes viimeisen vuoden pelkästään opparin vääntämään.

Tämä toimii varmasti silloin, jos tavoitteesi ovat todella selkeät, tiedät mihin suuntaat mielenkiintosi, suhteita työpaikkaankin pitäisi olla. Joissakin paikoissa vaaditaan parityöskentelyä. En toki tiedä monimuotokoulutuksesta. 

Kun ihan kaikki on vielä epävarmaa ja uutta, niin tällaiseen tavoitteellisuuteen ei ihan heti pääse. Potentiaalisia työtehtäviä/paikkojakin on monia. Kaikkia, saati suurinta osaa tuskin vielä tietääkään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, SN9 kirjoitti:

Tämä toimii varmasti silloin, jos tavoitteesi ovat todella selkeät, tiedät mihin suuntaat mielenkiintosi, suhteita työpaikkaankin pitäisi olla. Joissakin paikoissa vaaditaan parityöskentelyä. En toki tiedä monimuotokoulutuksesta. 

Kun ihan kaikki on vielä epävarmaa ja uutta, niin tällaiseen tavoitteellisuuteen ei ihan heti pääse. Potentiaalisia työtehtäviä/paikkojakin on monia. Kaikkia, saati suurinta osaa tuskin vielä tietääkään. 

Opparilla ei yleensä ole mitään tekoa tulevien urasuunnitelmien kanssa, mitä nyt kannattaa huolehtia, että saa riittävän hyvän arvosanan, ettei mahdolliset jatko-opinnot mutkistuu. Tai ainakin sellaista huhua liikkui opiskellessa, että YAMK-tutkintoon opiskelemaan pääsyä helpottaa/siihen vaaditaan kolmonen tai parempi opparista, en ole edes saanut aikaiseksi tarkistaa huhun paikkaansa pitävyyttä.

 

Omassa koulussa opparipareja muodostettiin enimmäkseen juuri menetelmäkurssilla ja aiheita pystyi helpoiten ottamaan valmiista, koululta yhteistyökumppanien tilaamista aiheista. Itse oppari ei sinänsä paljon vaadi, yksi vähän määrätietoisempi tuttu opparipari väänsi kasaan kuukaudessa kaikkine kolmine seminaareineen ja kieliasun tarkistuksineen kirjallisuuskatsauksensa. Omaan oppariini käytin n. 40 tehollista työtuntia ja kaveri tuskin sitäkään, koska tekstistä 90 % on minun kirjoittamaani ja siitäkin saatiin rimaa hipoen vitonen (osa-arvosanojen painotettu keskiarvo taisi olla 4,6.) Toki erinäisistä syistä saatiin tuo vähäinen työaika venytettyä riittämään koko kalenterivuodelle ja oikeasti tehtiin asian hyväksi jotain, kun ymmärrettiin, että ollaan kolmannen opiskeluvuoden jälkeisenä kesänä joko laillistettujen sairaanhoitajia haluamissamme toimissa tai sh-opiskelijoita kesätöissä 10 % alemmalla palkalla täysin riippuen siitä, viitsitäänkö pistää oppari pakettiin vai ei.

 

Oppari tehtiin hoiville työhyvinvointiin liittyvästä aiheesta, itse olen töissä erikoissairaanhoidossa somatiikalla, kaveri työllistyi suoraan valmistuttuaan avopuolelle mielenterveystyöhön. Oppariaiheella mitään tekoa kummankaan urasuunnitelmien kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, MarreX kirjoitti:

Opparilla ei yleensä ole mitään tekoa tulevien urasuunnitelmien kanssa, mitä nyt kannattaa huolehtia, että saa riittävän hyvän arvosanan, ettei mahdolliset jatko-opinnot mutkistuu. Tai ainakin sellaista huhua liikkui opiskellessa, että YAMK-tutkintoon opiskelemaan pääsyä helpottaa/siihen vaaditaan kolmonen tai parempi opparista, en ole edes saanut aikaiseksi tarkistaa huhun paikkaansa pitävyyttä.

 

Omassa koulussa opparipareja muodostettiin enimmäkseen juuri menetelmäkurssilla ja aiheita pystyi helpoiten ottamaan valmiista, koululta yhteistyökumppanien tilaamista aiheista. Itse oppari ei sinänsä paljon vaadi, yksi vähän määrätietoisempi tuttu opparipari väänsi kasaan kuukaudessa kaikkine kolmine seminaareineen ja kieliasun tarkistuksineen kirjallisuuskatsauksensa. Omaan oppariini käytin n. 40 tehollista työtuntia ja kaveri tuskin sitäkään, koska tekstistä 90 % on minun kirjoittamaani ja siitäkin saatiin rimaa hipoen vitonen (osa-arvosanojen painotettu keskiarvo taisi olla 4,6.) Toki erinäisistä syistä saatiin tuo vähäinen työaika venytettyä riittämään koko kalenterivuodelle ja oikeasti tehtiin asian hyväksi jotain, kun ymmärrettiin, että ollaan kolmannen opiskeluvuoden jälkeisenä kesänä joko laillistettujen sairaanhoitajia haluamissamme toimissa tai sh-opiskelijoita kesätöissä 10 % alemmalla palkalla täysin riippuen siitä, viitsitäänkö pistää oppari pakettiin vai ei.

 

Oppari tehtiin hoiville työhyvinvointiin liittyvästä aiheesta, itse olen töissä erikoissairaanhoidossa somatiikalla, kaveri työllistyi suoraan valmistuttuaan avopuolelle mielenterveystyöhön. Oppariaiheella mitään tekoa kummankaan urasuunnitelmien kanssa.

No tämä on tietysti lohdullista kuulla, ettei mene sen takia uravalinnat "pieleen". Itselleni edes nämä "menetelmäkurssit" eivät soita vielä montaakaan käytännön mielikuvan kelloa, tutkimisesta siinä kai pohjimmiltaan on kyse 😅 En vielä tiedä, mihin oikeastaan haluaisin suuntautua. Jos sitä nyt sillä sanalla voi kutsua. Olisi mukava käydä harjoittelutkin melko erilaisissa paikoissa ja sitten valita se kutsuvin tie. Ja myöskin se tie, jonne voi työllistyä. Toki tämän ei pitäisi olla se vaikein kohta, jos huhut hoitajapulasta pitävät paikkaansa.

Onneksi olen sitä sorttia, joja haluaa saada aika tehokkaasti valmista ja asiat pois päiväjärjestyksestä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...