Jump to content
MAINOS

Rokottamaton hoitotöissä?


Katariina

Recommended Posts

Onko teidän työpaikallanne rokottamattomia hoitajia, sen verran kuin kukakin on rokotuksistaan avautunut? Itse sain varattua 3. rokotusajan vasta tammikuun alkuun ja huolestuttaa, etten vahingossa saa koronaa ja tartuta sitä mahdollisesti potilaissani eteenpäin 😕 Kerran jo koronan sairastaneena tiedän, miten tarttuva tauti on kysessä, rokotetullekin, ja miten lievin oirein se saattaa esiintyä, kuten itselläni onneksi tapahtui. Voiko rokottamaton tai 1-2 x rokotettu toimia tänä päivänä turvallisesti työssään? Tai kuka tästä turvallisuudesta voi 100%:sti mitään sanoa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meidän osastosta en tiedä, mutta samasta sairaalasta löytyyainakin joitakin. Ilman rokotettava oleva hoitaja on toki ylimääräinen riski, mutta paljon isommat haitat aiheuttaa tilanteen kärjistyminen rokotettujen ja rokottamattomien välillä, jolloin me rokotukset ottaneet, mutta rokottamattomia ymmärtävät olemme "kahden tulen välissä". Nyt on iso uhka sellaiseen että monen yksikön ilmapiiri pilataan todella pitkäksi aikaa.

Rokotuksien ottamisen yksi syy oli se, että yhteiskunnan piti avautua. Nyt eri suunnilta vaaditaan tiukkaa lockdownia. Moni varmasti tuntee itsensä petetyksi, eikä mahdollisten uusien rajoitusten myötä kansalaisten rokotehalukkuus tulevaisuuden pandemioissa tule olemaan yhtä korkealla kuin tällä hetkellä.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riski tartuntaan on huomattava täysin rokotteista riippumatta - rokotekattavuuden nousu ei näy millään tavalla tartuntatilastoissa ja tartunnat pyörivät yhtälailla rokotetuissa kuin rokottamattomissa, eli rokote ei oleellisesti suojaa tartunnan leviämiseltä. Toki tutkimusten mukaan rokotetuilla tartuttavuus kestää hieman lyhyemmän aikaa, mutta tämä ei tilannetta pelasta, jos lähes päivittäin on kuitenkin töissä. Tämä virus tavoittaa lopulta lähes jokaisen meistä viruksen muuntautuessa jatkuvasti. Eli älä turhaa stressaa asiasta.

  • Hämmentynyt 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 hours ago, Gorsh said:

Riski tartuntaan on huomattava täysin rokotteista riippumatta

Lopeta tällaisen valheellisen paskan levittely. Itsekin heti kirjoituksesi loppuosassa tunnut olevan perillä asiasta paremmin. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Lopeta tällaisen valheellisen paskan levittely. Itsekin heti kirjoituksesi loppuosassa tunnut olevan perillä asiasta paremmin. 

Mikä tuossa on nyt oli veepeetä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun työntekijöistä joku sairastuu koronaan, on tosiaan vaikea ymmärtää miksi rokottamaton nostaa siitä niin kaamean metelin ja vaatii päätä vadille, laskee kuka on altistunut ja missä, onko mahdollisesti itse joukossa. 🤔 pelkkänä kysymysmerkkinä ihmettelen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin  mä lähinnä olisin tiedustellut rokottamattoman mielipidettä. Miks nostaa kaamee äläkkä? Eihän sen pitäis haitata jos joku koronaa sairastaa? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mode: Salaliittohörhöilyt siivottu. Tällä foorumilla ei levitetä antivax-propagandaa. Jos ei mene jakeluun, kirjoittaja bannataan.

Päätöksistäni ei voi valittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisuus ei yksin suojaa koronataudilta, valitettavasti. Vakavia sairastumisia on myös ollut sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla ja näitä sairastuneita on hoidettu teho-osastoilla muiden potilaiden joukossa. Koronarokote antaa erittäin hyvän suojan vakavalta tautimuodolta ja näitä potilaita hoitaessa olen tuntenut surua siitä, että kaikki tämä olisi ollut  torjuttavissa ottamalla rokote.  Yhdenkin potilaan muistan, joka tuli aluksi NIV-hoitoon teho-osastolle. Hänen kanssaan pystyttiin keskustelemaan hengitysputken mahdollisesta asettamisesta ja hengityskonehoidon mahdollisesta aloittamisesta. Hän seurasi itse potilasmonitorinsa arvojaan. Potilas sinnitteli joitakin päiviä. Näin potilaan silmistä sen pelon, mitä ajatuksia tuleva hänessä herätti. Lopulta hän ei jaksanut, vaan pyysi itse hengitysputken asettamista ja koneeseen kytkemistä...  Kaikki tämä olisi ollut estettävissä ottamalla ne rokotteet. Tämä tarina toistuu nyt päivittäin eri teho-osastoilla ympäri Suomea.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse rokotettuna ( tänään sain 3. rokotteen), koen asian niin, että jos on alalle hakeutunut, hoitamaan sairaita, niin kyllä rokotukset on otettava. Mehän suojelemme heikkoja ja sairaita.  En ymmärrä hoitajaa, joka ei ota rokotteita. Mielestäni silloin on lähdettävä hoitoalalta pois ja etsittävä jotain muuta työtä, jossa ei ole vastuussa kenenkään hengestä. Esim. kasvihuoneella voi tappaa kasveja, mutta siellä kasvin kuolema ei ole niin iso asia. Aina voi istuttaa uuden taimen, ilman omantunnonvaivoja. Ehkä tämä epidemia karsii alalle sopimattomat pois, jotain hyvääkin voi tästä kauheudesta löytää. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...